Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-12, 16:42
Medlem
Om jag minns rätt alla swedavias flygplatser (11 stycken har jag för mig) samt alla flygplatser i "samfällda terminalområden" och alla militära flygfält.

Det handlar då om Arlanda, bromma, västerås, uppsala, landvetter, säve, såtenäs, sturup, kristianstad, ängelholm och hamlstad som ligger i samfällda terminalområden (dock lite tvek på hur man räknar med ängelholm och halmstad, ev ingår inte dessa).

Sedan får du till alla med militär aktivitet, t.ex. Luleå.

Plus kvarvarande som är ägda av swedavia.

Men bara genom att plocka ut Arlanda, bromma, landvetter, sturup och luleå bör du ta ut en betydande del av trafiken.
Citera
2013-06-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Om jag minns rätt alla swedavias flygplatser (11 stycken har jag för mig) samt alla flygplatser i "samfällda terminalområden" och alla militära flygfält.

Det handlar då om Arlanda, bromma, västerås, uppsala, landvetter, säve, såtenäs, sturup, kristianstad, ängelholm och hamlstad som ligger i samfällda terminalområden (dock lite tvek på hur man räknar med ängelholm och halmstad, ev ingår inte dessa).

Sedan får du till alla med militär aktivitet, t.ex. Luleå.

Plus kvarvarande som är ägda av swedavia.

Men bara genom att plocka ut Arlanda, bromma, landvetter, sturup och luleå bör du ta ut en betydande del av trafiken.

Stämmer, dessutom lär försvarsmakten ha en del ytterligare krav. Finns en hel del ställen som ska användas för fraktflyg i ofred, flygplatser som används som alternativ osv osv. Det lär inte bli många kvar! Försvarsmakten har ju en stor del i att det blev en återreglering, så dom lär inte lägga fingrarna imellan!
Citera
2013-06-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
ACR lär inte vara ett alternativ längre. Riksdagens beslut om "återreglering" gör det omöjligt för ACR att fortsätta. Kan inte tänka mig att företaget finns kvar så länge till.

Citat:
Ursprungligen postat av Eximius
Hur många flygplatser berör detta egentligen? Merparten berörs väl inte av detta beslut?
Det berör "endast" de som finns inom samfällda TMA och de som är viktiga för Försvarsmakten, men det är ändå en hel del. Sedan har ju ACR svårt att konkurrera om Swedavias flygplatser, eftersom dessa brukar vara bra på att komma på kravspecifikationer som endast LFV kan uppfylla.

ACR verkar ändå vara positivt inställda för framtiden, enligt nyhet på deras egen hemsida: http://www.acr-sweden.se/2013/06/flygtrafikledningstj%C3%A4nst-%C3%A5ter-i-statens-regi/

Dock blir det nog svårt för dem att nå upp till sina mål:

2011 – 2015: ACR ska driva 50 % av ATS-enheterna på den svenska marknaden.
2015 – 2018: ACR skal driva minst en terminalkontrollcentral.
Inom 10 år: ACR ska ha en marknadsandel om minst 5 % inom EU och EES-området.
Citera
2013-06-12, 18:48
Medlem
Okej, tack för info. Får väl vara glad att jag valde LFV framför ACR då. Personligen är jag tudelad i frågan, men känner att jag har för lite på fötterna för att egentligen komma med några åsikter. Men hårt för ACR, absolut.

Vad händer med de flygplatser som ACR tagit över och som skall återregleras? T.ex. Västerås?
Citera
2013-06-13, 15:48
Medlem
Jag tror inte vi har hört det sista i frågan om konkurrens på området. I remissvaret till Betänkandet ”Färdplan för framtiden – en utvecklad flygtrafiktjänst” (SOU 2012:27) från 36 icke-statliga flygplatser framgår bla:

"Den militära flygverksamheten har också radikalt minskat under denna tid och en lång rad flottiljer har lagts ned. Idag är det främst vid två flottiljer (Luleå och Ronneby) som flygvapnet bedriver flygtjänst för förband. Vid övriga platser sker endast utbildning, test och helikoptertjänst i mindre omfattning."

"Sverige har idag en fungerande flygtrafiktjänst där transportstyrelsen som svensk luftfartsmyndighet har beslutat att alla samfällda terminalområden ska vara konkurrensutsatta fr o m 2015. Mot den bakgrunden och att utredaren även föreslår ytterligare konkurrensfrämjande åtgärder där LFV tillåts konkurrera utomlands, blir då utredarens förslag om en återreglering av den svenska flygtrafikmarknaden mycket märklig."

"Transportstyrelsen har idag redan utnämnt annan flygtrafikleverantör än LFV, inom samfällda terminalområden. Det är vid flygplatserna i Stockholm-Västerås och Trollhättan, vilket har fungerat utan säkerhetsproblem eller de risker och händelser utredaren pekar på skulle kunna inträffa. Detta synsätt stärks också av att Transportstyrelsen nyligen fick rätt i kammarrätten i ett uppmärksammat mål om upphandlingen av luftrummen, där Luftfartsverket överklagat beslutet."

Den militära frågan rör därmed direkt två flygplatser även om fler är av strategisk betydelse. EUs konkurrenslagstiftning är direkt tillämpbar på skevheten och inte ens Transportstyrelsen kan se något problem med samfälligheten.

Kan vara att det är bättre om LFV driver all flygledning, men då på sakliga grunder utan lobbyism och ministerstyre på ideologiska grunder. Vänsterpartiet vill förbjuda avreglering och miljöpartiet förbjuda flygtrafik. Trodde Socialdemokraterna förstod att fiendens fiende inte är ens vän. Beslutet i Riksdagen (som regeringen bör följa) bygger på en bristfällig utredning, en partsinlaga från LFV och politiker i Trafikutskottet.

För övrigt sänder det väldigt tråkiga signaler till andra avreglerade områden som apotek och bilbesiktning. Vem vill etablerara sig på en marknad där den politiska risken är betydande?

ACRs upplägg på Skyguide bygger på 42 veckor + 10 veckor transitiontraining I Sverige.
Senast redigerad av suragubben 2013-06-13 kl. 16:10.
Citera
2013-06-14, 20:01
Medlem
Givetvis har vi inte hört det sista om denna fråga, det är ju en ideologisk fråga, inget annat!

Trafikutskottets förslag och riksdagens beslut togs ju oavsett utredningen "Färdplan för framtiden".
Beslut är taget, det som kan hända är att regeringen drar ut på frågan och inte effektuerar beslutet.

Med dagens opinionssiffror så lär det inte kunna pågå längre än till hösten -14 vid nyval.
Det som är irriterande är att båda sidor är lika dåligt pålästa och beslutet tas inte på rätt premisser.

Personligen tror jag inte på avreglering av flygtrafikledning men det är inte av ideologiska skäl. Jag tror inte att samhällsviktiga infrastrukturer mår bra av kortsiktigt tänkande och kvartalsrapporter som uppfyller aktieägares viljor.
Citera
2013-07-02, 11:47
Medlem
Trillade över en artikel i Illustrerad Vetenskap ("Piloten blir sin egen flygledare") om det här med Free flight-systems... Nu fick jag inte läsa hela eftersom den inte är publicerad för icke-prenumeranter, men googlade lite och så här står det på Wikipedia:

Citat:
True free flight eliminates the need for Air Traffic Control (ATC) operators by giving the responsibility to the pilot in command

Citat:
This new system may be implemented into the U.S. air traffic control system in the next decade

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_flight_%28air_traffic_control%29

Hm. Någon som vet något om detta? Det verkar poppa upp många nya tekniker som går ut på att flygledarens roll skall bli så liten som möjligt. Alla förslag man sett hittills har förstås fortfarande inslag av flygledare kvar, men att arbetstillfällena kommer minska får man nog räkna med i alla fall. Får väl se hur det går med förslaget om ett gemensamt europeiskt luftrum också...
Senast redigerad av Eximius 2013-07-02 kl. 11:54.
Citera
2013-07-02, 19:00
Medlem
Citat:
Trillade över en artikel i Illustrerad Vetenskap ("Piloten blir sin egen flygledare") om det här med Free flight-systems... Nu fick jag inte läsa hela eftersom den inte är publicerad för icke-prenumeranter, men googlade lite och så här står det på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_flight_%28air_traffic_control%29

Hm. Någon som vet något om detta? Det verkar poppa upp många nya tekniker som går ut på att flygledarens roll skall bli så liten som möjligt. Alla förslag man sett hittills har förstås fortfarande inslag av flygledare kvar, men att arbetstillfällena kommer minska får man nog räkna med i alla fall. Får väl se hur det går med förslaget om ett gemensamt europeiskt luftrum också...

Jag tror att vem som helst som suttit med en flygledare på en sektor i Europa idag inser att det där är betydligt längre bort än tio år, vi har ju inte ens automatiserade järnvägar ännu och dom går i ett plan på bestämda spår och går dessutom att stoppa om något går fel. Flyget går i fyra dimensioner( 3D+tid) och går inte att stanna om något går fel.

Jag oroar mig inte för mitt framtida jobb åtminstone.
Citera
2013-07-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag tror att vem som helst som suttit med en flygledare på en sektor i Europa idag inser att det där är betydligt längre bort än tio år, vi har ju inte ens automatiserade järnvägar ännu och dom går i ett plan på bestämda spår och går dessutom att stoppa om något går fel. Flyget går i fyra dimensioner( 3D+tid) och går inte att stanna om något går fel.

Jag oroar mig inte för mitt framtida jobb åtminstone.

Som jag förstod det kommer ju flygledaren finnas kvar som ett stöd, men att piloten sköter det själv när det är relativt okomplicerat. Med tanke på hur snabbt tekniken går framåt skulle det snarare förvåna mig om det inte införs någon typ av system i framtiden där flygledarens betydelse minskar. Kanske ligger det längre bort än 10 år som du säger, men inom 40 år tror jag definitivt (dvs innan jag går i pension ). Givetvis lär ju även utbildningstakten dras ner i den mån det införs sådana system, så det är väl främst så att flygledarens arbetsuppgifter förändras/effektiviseras snarare än att man blir av med jobbet.

Min mening med dessa diskussioner är inte att oroa någon, jag tycker bara det är intressant att följa utvecklingen
Citera
2013-07-03, 08:58
Medlem
Citat:
Som jag förstod det kommer ju flygledaren finnas kvar som ett stöd, men att piloten sköter det själv när det är relativt okomplicerat. Med tanke på hur snabbt tekniken går framåt skulle det snarare förvåna mig om det inte införs någon typ av system i framtiden där flygledarens betydelse minskar. Kanske ligger det längre bort än 10 år som du säger, men inom 40 år tror jag definitivt (dvs innan jag går i pension ). Givetvis lär ju även utbildningstakten dras ner i den mån det införs sådana system, så det är väl främst så att flygledarens arbetsuppgifter förändras/effektiviseras snarare än att man blir av med jobbet.

Min mening med dessa diskussioner är inte att oroa någon, jag tycker bara det är intressant att följa utvecklingen

Problemet med vårt yrke är att det inte är som att cykla direkt. En flygledarkunskaper må vara relativt konstanta men själva utövandet, dvs kapacitet, finess osv är färskvara. Om du sätter en flygledare i en passiv roll och ber honom bara gå in är det behövs kommer risken att fel begås eller till och med förvärras öka markant. Det är heller inte enkelt att förstå en situation som uppstår om man inte förstår tanken bakom manövrerna som gjorts, tester på detta har gjorts i projekt hos eurocontrol.

Jag är inte alls orolig för detta. Självklart kommer våra system förändras, det är bara att se historien bakom. Men att flygledare skulle sättas i en passiv roll eller försvinna ser jag som extremt otroligt. Lika otroligt som att piloter skulle försvinna. Tekniken är helt enkelt inte så pålitlig och har inte förmågan att tänka kritiskt på samma sätt. Ett annat problem är att alla dessa system bygger på att ALLA ska ha det, använda det och det ska vara rättvist och sofistikerat ( det kommer vara dyrt som helvete att införa ).
Citera
2013-07-06, 08:37
Medlem
nexss avatar
Har mycket svårt att se framför mig ett system där piloter tar hänsyn till varandra och på så vis "flygleder", alla vill ju vara först.
Citera
2013-07-29, 22:58
Medlem
Citat:
Pressmeddelande 2013-07-05

ACR vinner upphandling om flygledning på fem flygplatser

Flygplatserna i Norrköping, Jönköping, Kalmar-Öland, Skellefteå och Karlstad har gemensamt upphandlat flygtrafikledningstjänster (”flygledning”). Upphandlingen vanns av det svenska företaget ACR Aviation Capacity Resources (ACR) som tidigare driver flygtrafikledningstjänsten i Örebro Airport, Västerås Airport, Växjö/Småland Airport och Trollhättan-Vänersborgs Flygplats. De fem nya flygplatserna sparar tillsammans ungefär 36 miljoner över de sex år som avtalet gäller jämfört med de priser som gällde före konkurrensutsättningen.

ACR tilldelades uppdraget den 22 april 2013. Luftfartsverket ansåg att det fanns fog för en begäran om överprövning och lämnade in en sådan den 2 maj 2013. Förvaltningsdomstolen i Växjö avslog Luftfartsverkets ansökan om överprövning den 25 juni 2013.

http://www.acr-sweden.se/nyheter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in