Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-03, 12:02
Medlem
Det ryktas att ACR ljuger om anställningsvillkoren... Oavsett, tänk på vad ni skriver på för avtal innan ni skriver på! Pensionsfrågor känns avlägsna när man är 25 men det kan bli ett dyrt misstag att lita på ACR. Tänk även på semesterfrågor. Känns lite för desperat när man tvingas "mörka" vilka villkor som gäller...
Citera
2012-04-05, 11:03
Medlem
Fick precis ett mail från Maastricht...

Meh.

Så, var bör jag söka istället?
Citera
2012-04-05, 16:13
Medlem
Tror inte det finns så mycket för tillfället, om du kan norska och eller danska kan du söka navair eller avinor, annars är det nog LFV som rekryterar. NATS har också stängt.
Citera
2012-04-11, 09:29
Medlem
Hej.

Dags för ett första inlägg i en rolig tråd om världens bästa jobb!!

Det finns nog ingen som rekryterar flygledare just nu i stort sett i Europa. LFV utbildar, men har nog i dagsläget inte någon avsikt att anställa någon som just nu går på utbildningen. Därtill är tyvärr läget i Sverige alltför osäkert just nu inför vidare implementering av fri konkurrens och driftsättning av NUAC.
Citera
2012-05-14, 17:30
Medlem
Inte roligt att höra med framtida jobbmöjligheter. Funderar på att sadla om efter en finanskarriär som avstannat och ska göra medicinska FAS4 imorgon vilket borde gå bra. Har sökt till Linköping och borde komma in då jag skrev 1,8 på högskoleprovet och tillståndet ger 0,5 till

Har jobbat i Danmark i 5 år och en sväng i Norge, hur väl måste man kunna språket där?

Har hamnat i världens kostigaste situation där man är välutbildad, hungrig och begåvad men inte får jobb
Senast redigerad av suragubben 2012-05-14 kl. 17:33.
Citera
2012-05-17, 10:21
Medlem
Det är stor brist på flygledare i Tyskland och Norge. Ganska många länder har (för första gången på länge) balans på flygledaretillgången.
I Sverige så har det nystartade företaget ACR väldigt svårt att få tag på flygledare och har en enorm brist. Dom gjorde ett stort misstag och försökte dumpa villkoren för flygledare...! Nu har dom lärt sig och tvingas höja buden så att dom blir bättre än LFV;s.

Ovanstående förutsätter ju att man redan är flygledare men det är inte orimligt att anta att LFV kommer att tappa en hel del flygledare de närmsta åren. Många flygledare i Sverige just nu som söker sig till just Tyskland och Norge men även till Förenade Arabemiraten. Stora pensionsavgångar under de kommande åren leder förmodligen också till en brist inom en snar framtid.

Tidigare fanns det ju bara en arbetsgivare i Sverige och det var lätt att hålla koll på avtal och villkor. Numera så finns det ytterligare ett (ACR) och det är inte otänkbart att det kommer fler företag. Då blir det lite svårare att hålla koll på. ACR framstår som ett ganska oseriöst företag som har gjort massa missar. Det är möjligt att dom har tänkt om men deras ledning består av ganska "mossiga" personer som inte riktigt har koll på den allmänna debatten bland flygledare i Sverige. Sura och vresiga med dåligt koll på vad som krävs för att locka till sig flygledare.
Citera
2012-05-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonJingle
1. Någon annan får svara.

2. Ja, om du vill utbilda dig i Sverige.

3. Alla får sin resa betald.

4. Testerna görs innan du börjar plugga flygtrafik och logistik. Vill du att det ska gå fortare och vågar chansa, kan du redan nu söka till universitetet; börja plugga på LiU till hösten och göra testerna samtidigt som du pluggar LiU-delen. Det gjorde nämligen många som började programmet ht-10 samt ht-11, och fick sina elevtillståndsansökningar påskyndade. Vissa klarade testerna, andra inte. Vissa av dem som inte klarade testerna hoppade av programmet, andra stannade och läser nu till logistiker.

5. Tekniskt sett finns det bara 30 platser till flygledarutbildningen i Malmö. De säger att de 30 med bäst universitetsbetyg från de tre terminerna på LiU blir antagna. Första årgången hade 31 personer elevgodkännande, och alla blev antagna ändå (LFV är inte så hjärtlösa som man kan tro). Andra årgången blir inte ens 30 personer. Slutsatsen är att det antagligen inte är något att oroa sig för!

Fråga på om du undrar något mer.

Bara ett förtydligande på fråga 4:
LFV tar bara in 30 sökande per år, anledningen till att 31 personer gick vidare var för att särskiljningsreglerna inte möjliggjorde en sådan gallring bland de tre sista. Nu är dessa dock uppdaterade, och en sådan situation kommer med största sannolikhet aldrig att inträffa igen!
Citera
2012-05-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Fast det verkar alltså som att LFV inte reglerar antalet testtillfällen på det viset. Hos dem är alla som har behörighet välkomna att utföra testerna, och av dessa är det 30 personer som erhåller lämplighetsintyg om året.

Och det finns bara utbildningsplatser till 30 personer varje år.

Men - onödigt att spekulera när det går att höra efter med LFV själva. Jag ska försöka kolla upp i dagarna.

LFV reglerar testtillfällena precis på det sättet! Det är också anledningen till varför testprocessen varit frusen i ungefär ett år, men öppnades upp då de märkte att antalet lämplighetsintyg på LiU's utbildning var för få. Målet är, från både LFVs och LiUs sida att 30 studenter ska lämna Norrköping för att plugga vidare i Malmö varje år, så står det skrivet i kontraktet parterna emellan som löper i 5 år från 2010.
Citera
2012-07-16, 23:16
Medlem
Hur grym måste man vara på testerna egentligen? Alltså, ni som gjort testerna, både ni som lyckats och misslyckats... Det går ju inte riktigt att kvantifiera men jag anser mig ha god simultanförmåga och att hålla många bollar i luften, jag kan snabbt greppa situationer och jag kan hålla detaljer i minnet... jag är inte jättevass på spatial förmåga men jag tror inte att jag är sämre än snittet?

Så... måste man vara "typ övermänniska"?

EDIT: Är dessa http://officer.nu/ tester liknande de man gör på plats?
Citera
2012-07-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reproman
Hur grym måste man vara på testerna egentligen? Alltså, ni som gjort testerna, både ni som lyckats och misslyckats... Det går ju inte riktigt att kvantifiera men jag anser mig ha god simultanförmåga och att hålla många bollar i luften, jag kan snabbt greppa situationer och jag kan hålla detaljer i minnet... jag är inte jättevass på spatial förmåga men jag tror inte att jag är sämre än snittet?

Nej, det finns inget behov av att vara "övermänniska". Vad jag hörde både inför mina tester och utifrån mina egna erfarenheter av att ha gjort både IQ-test på mönstring och sedan flygledartesterna kan jag säga att de är ganska liknande i sin struktur. Sedan har de båda sina egna särdrag, men det känns naturligt.

Sedan jag gjorde fas 2 har de bytt ut det testet jag gjorde, så där kan jag tyvärr inte ge dig så mycket tips.

Jag klarade testerna och pluggar till flygledare nere i Malmö nu och tycker att det, eftersom testerna görs gratis, inte borde finnas någon diskussion kring om man vill ta chansen eller inte. Känner man att yrket kan vara något för en att syssla med framöver, så varför inte ge det ett försök!

Lycka till med testerna om/när du bestämmer dig för att göra dem
Citera
2012-07-17, 01:33
Medlem
Jag ska söka i år tänkte jag. Ungefär hur långt efter första ansökningsdatum är själva testerna? Om jag söker i år fattar jag det som att eventuell utbildningsplats är hösten 2013.

Om man behöver högskoleprov för att komma in på LiU-programmet Flygtrafik och logistik eller vad det var den hette, när behöver jag senast ha resultatet? Inför antagning HT2013?

Det jag är mest orolig för är spatialt tänkande. Det är jag faktiskt inte särskilt bra på.
Senast redigerad av reproman 2012-07-17 kl. 01:50.
Citera
2012-07-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reproman

Det går nog inte att säga exakt, eller det går, men ANSPerna håller den exakta statistiken väldigt nära hjärtat. Dock kan man säga om NATS i storbrittanien att det jag vet är att dom hade 25 000 sökande 2011, sedan kan man räkna fram att dom har ca 750 utbildningsplatser per år, detta betyder att ca 3% klarar testerna. Någon motsvarande statistik för LFV kan jag dock inte producera. Det skiljer lite i testprocessen så det skiljer antagligen även i statistiken, men det är ju en fingervisning.

Dock håller jag med ovanstående, gör testerna, det är gratis och jag tyckte det var rätt kul. Men du ska rent krasst inte planera ditt liv kring att arbeta som flygledare innan du klarat utbildningen (inte ens när man är antagen på den är man ju säker på att klara den, även om oddsen har ökat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in