2019-07-18, 00:08
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fikafirst
Ran out of fuel after waiting for the other plane.

I think there would be an mayday-message from the pilot if that was the case. And it is no problem to glide the plane to a safe landing even without engine power.
Citera
2019-07-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vad är din teori då?
Först trodde jag det var en skärm som träffat stabben och slitit av den, nu låter det mer och mer som spatial desorientation eller något som följde efter en stall.. Avsliten vinge tror jag kommer lite senare i olycksförloppet.

Jag har tidigare skrivit att jag tycker det verkar gå väldigt långsamt, men många har avfärdat detta. Själv tycker jag att det gnager i mig hur långsamt det verkar ha gått, visst ska man flyga långsamt för uthoppet men...
Senast redigerad av scheele 2019-07-18 kl. 00:23.
Citera
2019-07-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En vådaulöst fallskärm som sliter sönder både vinge och baken på grund av belastningen skulle göra det hela enklare att förstå.

Men totala avsaknaden av fallskärm går ju inte att ignorera.

Så är det ju. Tror ändå att något hände vid 4000m och delarna lossnade halvvägs. En olycka med en skärm skulle kunna vara möjlig. Men ingenting stöder detta. Helt klart torde det vara att det inte var klart. (väder) Därav ingen fällning även om tillstånd hade givits.
Citera
2019-07-18, 00:26
Medlem
Hata slumpen säger vår kriminolog, så varför händer det vid uthoppet precis? Något måste ju ha hänt när piloten klargjort intention att fälla lasten, väldigt nära flygplatsen. Jag menar då inte dörren eller något med stöttan, något händer, stall/desorientation/fallskärm känns mest troligt som orsak
Edit: ju längre det går och ingen fallskärm verkar ha hittats, talar tidsmässigt för att något annat hände.
Så då återstår stall/spin eller spatial desorientation, kanske båda två dessa.
Citera
2019-07-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tack! Intressant, men jag får inte ihop det. Graferna ser ut, med negativa hastigheten, som om en sjöfågel hade åstadkommit dem. När den den håller sig mot vinden, vrider litet på vingarna, ökar höjden men samtidigt åker bakåt. Möjligtvis kan man göra samma med ett segelflygplan. Vet ej.
Hittar du negativa hastigheter i en annan del av flygningen?

Vi pratar inte om planets hastighet framåt som i nosens riktning. Vi pratar om stig/sjunk-hastighet.

Dvs där den blå höjdkurvan lutar brant utför är den röda sjunkhastigheten hög.

Där den blå höjdkurvan är flack är den röda sjunkhastigheten låg.

Och där den blå höjdkurvan lutar uppåt (i början) och planet alltså stiger så är sjunkhastigheten negativ eftersom planet ju inte sjunker utan stiger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Lite väl kategoriskt, 2 flygningar med bra förhållanden/förutsättningar behöver inte vara farligare än 1 flygning med dåliga förhållanden/förutsättningar.

Ett plan lyfter inte ens vid dåliga förhållanden/förutsättningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Den där accelerationen i början till 400km/h vertikal hastighet, från typ 0. Den är väldigt, väldigt snabb. Den går ju från 0 till 400km/h på nån sekund? Eller?

Snarare 10 sekunder ser det väl ut som.
Jag kan rita graferna men i det här fallet så är jag nog inte rätt man att tolka resultatet.
Citera
2019-07-18, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ok så du jämför det här planet med ett SAS-plan? Sedan får man ha hur jävla många hoppare man vill i planet för min del men jag hade inte tillåtit det om jag var chef för en klubb och riskera att förlora 1/3 av medlemmarna.
Och av den anledningen hade medlemmarna inte låtit dig bli chef - medlemmarna skulle inte vilja betala dubbla pengen per hopp (och dessutom få hälften så många hopp under en helg) bara för att få ha dig som chef.
Citera
2019-07-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fikafirst
Ran out of fuel after waiting for the other plane.

Soppatorsk skulle inte kexa planet - bara innebära att blev dags att glidflyga. Och dessutom med planet på bra höjd och väldigt nära en väl tilltagen landningsbana.
Citera
2019-07-18, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Är det någon som skulle kunna förklara varför man inte har svarta lådor till dessa typer av plan?

Pengar. Indirekt kan planet redan ha ett antal instrument som gör inspelningar. Men "svarta lådan" är ju krasch-skyddat minne, och en rejält dyr sak. Flash-minne i sig tål väldigt stora g-krafter men det blir fort dyrare att även skydda mot brand.

En annan sak är att individuella instrument ofta har microprocessor varför det är rätt enkelt/billigt att utöka med inspelning. Men vill du ha en svart låda som spelar in en hel bunt parametrar så måste alla dessa instrument nätverkas. Det sker redan i passagerarplan eller stridsplan. Men att göra det för mindre plan lägger till kostnad och en massa extra godkännanden.

I många fall är det billigare att duplicera en hel bunt sensorer så inspelaren själv kan mäta en bunt parametrar jämfört med att använda planets egna sensorer. Men nackdelen då är ju att inspelningen inte motsvarar vad piloten själv ser.
Citera
2019-07-18, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ok så du jämför det här planet med ett SAS-plan? Sedan får man ha hur jävla många hoppare man vill i planet för min del men jag hade inte tillåtit det om jag var chef för en klubb och riskera att förlora 1/3 av medlemmarna.

Man får ha hur många man vill i planet för din del men du hade aldrig tillåtit det? Har du svart bälte i tankevurpor?

När vi ändå ägnar oss åt ologiskt fantiserade så varför inte lika gärna bestämma att de dagarna plan ska krascha så får bara en hoppare i taget åka med, blir det bra? Då har vi ju minskat risken för medlemsbortfall avsevärt. Bra så?

Men försök nu förstå att folk som hoppar fallskärm inte lever under illusionen om att deras fritidssyssla är riskfri. De kastar sig ut från plan på 4000 meters höjd för helvete, så vad får dig att tro att de inte är medvetna om sin egen dödlighet? Livet handlar inte om att sitta i ett vadderat rum och undvika så mycket smärta och obehag som möjligt.
Citera
2019-07-18, 00:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Farten just innan den tvära svängen är lägre än vad flightradar rapporterar, i runda slängar just över 60 knop indikerat( omräknat från groundspeed inklusive motvind och omräknat till vad fartmätaren visar på den höjden). Det innebär bara lite över stall speed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in