2019-07-17, 22:56
Avstängd
Ksenia74s avatar
Om man tittar på videon där dom bara är fyra i planet så tycker ju iallafall jag att det ser säkrare ut men det är bara vad jag tycker jag hade iallafall aldrig knött mig in i det lilla planet med sju andra personer jag hade fått panik och klaustrofobi-känsla,.
Citera
2019-07-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Varför i hela friden citerar du mig och babblar på om något helt annat? Jag vet inte.

Ursäkta, jag utgick från diskussionen om att begränsa antalet passagerare och tänkte på att det kunde ha ett värde innan man blivit väldigt rutinerad som pilot. Precis som att man inte sätter en underläkare på de svåraste operationerna.
Citera
2019-07-17, 23:01
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ok fördubblad olycksrisk säger du jaja då är det ju lika bra att knöka in så många man bara kan strunt samma om 1/3-del av klubbens medlemmar stryker med i ett svep. Huvudsaken är att det blir billigare och att man inte behöver göra fler flygningar,

Seriöst ksenia. Fler flygningar = högre olycksrisk. Förutom ökad kostnad.

Att tala innan man tänkt är som att torka sig innan man skitit.
Citera
2019-07-17, 23:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Själv tycker jag att det sitter kvar en bit av vingen. Det är ju dock en dålig bild.

Jag undrar dock en sak. Om vingen gick av och planet girar vänster,varför slutar svängen efter ca 160 grader? Sen svänger det svagt i några hundra meter innan det faller rakt ner?
En möjlighet, tänker jag, kan vara att piloten kommer in i dimma och försöker vända tillbaka 180 grader dit han kom ifrån där han vet att det är molnfritt, sedan går ner i höjd och sjunker fortare än han tänkt eftersom han saknar referenser. I övrigt är jag övertygad om att OmedelSvennson:s analys hittils är den som ligger närmast sanningen, och att en möjlighet är att piloten försökt räta ut planet i planflykt vid 2300-2000m och att belastningen på höger vinge då blivit större än den klarade så att den brast.
Citera
2019-07-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Approximativt, notera att den vertikala hastigheten blir negativ när planet stiger i början (värden på högra y-axeln).

Grafen visar ju bara vertikala hastigheten men planet rör sig ju också rätt snabbt i sidled fram till runt 2300-2100 meters höjd. Efter det så håller det sig inom en radie på runt 150 meter uppskattningsvis och verkar alltså ramla rätt rakt ner.

Det går att spela upp planets kurs på länken nedan, ange aktuellt datum och tid till vänster.

https://webtrak.emsbk.com/ume3

Hur högt kan planet tänkas vara när vi först ser det på filmerna som har publicerats?
Citera
2019-07-17, 23:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ok fördubblad olycksrisk säger du jaja då är det ju lika bra att knöka in så många man bara kan strunt samma om 1/3-del av klubbens medlemmar stryker med i ett svep. Huvudsaken är att det blir billigare och att man inte behöver göra fler flygningar,

Nää, nu är du vresig. Det är en 'win-win situation'. Kostnaden halveras och säkerheten fördubblas, sett till per hopp.

Kanske rent av mer än så då ”lasten” av ”nöden” blir jämt fördelad.
Citera
2019-07-17, 23:05
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

Vem säger att olycksrisken ökar? Det behöver inte vara sant flygexperten Ohlsson sade ju att de här planen är känsliga för viktförändringar och då tänker jag att ju färre personer desto mindre vikt och därmed kanske planet flyger smidigare. Det är ju som i en bil säkerheten ökar ju inte om man knökar in för många i bilen .
Citera
2019-07-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

Lite väl kategoriskt, 2 flygningar med bra förhållanden/förutsättningar behöver inte vara farligare än 1 flygning med dåliga förhållanden/förutsättningar.
Citera
2019-07-17, 23:06
Medlem
Citat:
Om man tittar på videon där dom bara är fyra i planet så tycker ju iallafall jag att det ser säkrare ut men det är bara vad jag tycker jag hade iallafall aldrig knött mig in i det lilla planet med sju andra personer jag hade fått panik och klaustrofobi-känsla,.

Här är en film som visar vad som händer med människor som utsätts för g-kraft. Tex i ett snurrande plan. Spola gärna fram 3 minuter i klippet. Det spelar nog ingen som helst roll hur många man är i planet då. Man är inte i skick att ta sig ut och krafterna är för stora.

https://youtu.be/YVkzZQVSX08
Citera
2019-07-17, 23:07
Medlem
Citat:
Plus att om man inte är så många i planet så ökar chanserna att kunna ta sig ur planet om olyckan är framme då det inte blir lika trångt.

Nu har du nog slått rekord i smart efter analys.....varför inte föreslå en hoppare per uppstigning på en gång, den kan ju vara "limmad" vid dörren, och öppna och vicka sig ut, i de flesta olycksfall.....

Försök förstå, gör inte denna mycket unika olycka sett till historien av kanske 100.000 tals lugna hopp, till en regel. Vi måste se den som ett extremt undantag, där kanske ett antal samlade faktorer, alla med låg sannolikhet, tillsammans med mycket låg total sannolikhet, ändå hände.

De som brinner för hoppning, kan få fortsätta, sannolikt är det i grunden mycket säkert, vilket betyder att det någon enstaka gång inte går bra. Någon som har statistik??

De flesta tvekar inte mycket på att sätta sig i en bil, ändå händer det ett antal olyckor varje dag, de flesta utan större konsekvenser, men då och då med dödlig utgång.

Allt handlar om sannolikhet och konsekvens. Ofta är mindre sannolika händelser behäftade med större konsekvens, t.ex. tåg och flygolyckor. Vem på forumet är inte bekant med detta samband?
Senast redigerad av Whyback 2019-07-17 kl. 23:10.
Citera
2019-07-17, 23:08
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Lite väl kategoriskt, 2 flygningar med bra förhållanden/förutsättningar behöver inte vara farligare än 1 flygning med dåliga förhållanden/förutsättningar.

Va? Det skulle vara dubbelt med flygningar även på den dåliga dagen. Eller menar du att man endast i dåligt väder ska fylla planen? Fattar inte.
Citera
2019-07-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ok men i detta fallet har ingen fallskärm lösts ut iallafall
Och det vet du därför att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto