2019-07-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Hur kan vingbrottet vara sekundärt??!
Vinge går av, träffar stjärtpartiet, som skadas. Sedan är flygturen över!
Jag tror att allt kokar ner till att alltför många hopparpiloter, alldeles för länge, har hållit på med att köra hopparlyft utan att ha lagliga vädermarginaler (läs; har underskridit minsta avstånd till moln,).
Till sist gick det helt åt pipsvängen - och alla ser ut som fiollådor. Hur kan det bli så?!

Det är vad jag tror. Jag är inne på Svenssons linje. Flymaskinen började demontera sig själv pga överbelastning. Du verkar ju inne på det själv. Då blir det ju sekundärt att grejorna går sönder.
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-20 kl. 09:38.
Citera
2019-07-20, 09:58
Medlem
Ok, EASA groundar modellen.
https://ad.easa.europa.eu/blob/EASA_AD_2019_0177_E.pdf/EAD_2019-0177-E_1

Kan det sätta lite blåslampa på SHK tro?
Citera
2019-07-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
De dog ju inte i samband med att de hoppade, de blev kvar i ett störtande plan. Om en grupp sportfiskare hyr ett plan och flyger till en avlägset belägen sjö och planet störtar; inte skulle du då hävda att de dog pga deras "favorithobby"?

Ska man ändå fullfölja ditt resonemang så dör väl en fallskärmshoppare i så fall "med flaggan i topp" i samband med att skärmen inte vecklar ut sig, eller något liknande. Alltså att själva hoppet misslyckas.
Jag förstår inte hur ni tänker. Här hade vi nio personer som tyckte om tanken att leka med döden. Och så dör de. Vad hade de väntat sig? Vad hade ni väntat er? Jämför ni mete vid en skogstjärn med att kasta sig ut från ut från ett flygplan på flera kilometers höjd? Tycker ni inte att det finns en viss skillnad i faran mellan de två sysselsättningarna?
Senast redigerad av akrylforlibbad 2019-07-20 kl. 10:09.
Citera
2019-07-20, 10:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nästa sak som vi borde kunna få "lite undervisning" om här, är väderminima där uppe på 4000m höjd.
Varför har förresten ingen skrivit om detta, tidigare? Alltså; krav på sikt? Samt minsta avstånd till moln - horisontellt o vertikalt??
Det har diskuterats lite grand från här, med svar här - men där den här illustrationen (som byggde på det här inlägget) har inte höjt några ögonbryn. Därmed verkar din fråga om "minsta avstånd till moln" inte vara av relevant inom fallskärmshoppning (?).
Citera
2019-07-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag förstår inte hur ni tänker. Här hade vi nio personer som tyckte om tanken att leka med döden. Och så dör de. Vad hade de väntat sig? Vad hade ni väntat er?

Resonerar du likadant när du sätter dig i en bil?
Citera
2019-07-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag förstår inte hur ni tänker. Här hade vi nio personer som tyckte om tanken att leka med döden. Och så dör de. Vad hade de väntat sig? Vad hade ni väntat er? Jämför ni mete vid en skogstjärn med att kasta sig ut från ut från ett flygplan på flera kilometers höjd? Tycker ni inte att det finns en viss skillnad i faran mellan de två sysselsättningarna?

Om jag flyger till Thailand så räknar iaf inte jag med att dö i en flygolycka på vägen dit.
Citera
2019-07-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det har diskuterats lite grand från här, med svar här - men där den här illustrationen (som byggde på det här inlägget) har inte höjt några ögonbryn. Därmed verkar din fråga om "minsta avstånd till moln" inte vara av relevant inom fallskärmshoppning (?).
Nej, just det. Frågan inte relevant...inom fallsk.hoppning....
För man har sina egna principer.....och länge , länge gick det ju bra.
Undrans, hur hav kom ska tackla frågan om hopparskråets alldeles egen syn på "säkerhet" nu?!
Citera
2019-07-20, 10:14
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ok, EASA groundar modellen.
https://ad.easa.europa.eu/blob/EASA_AD_2019_0177_E.pdf/EAD_2019-0177-E_1

Kan det sätta lite blåslampa på SHK tro?

Indikationer på att en vinge kan ha gått av på 4000 m höjd, skriver de.
Citera
2019-07-20, 10:14
Medlem
Skulle man utifrån var de olika vingdelarna landat på marken, kunna gissa vilken del som lossnat först?
Planet rörde ju sig framåt i början av förloppet, eller förs delarna av vinden, så mycket att det är svårt att avgöra?
Fråga från en novis.
Citera
2019-07-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
att man ställt kärran i hela världen är en mycket stark indikation på att man redan nu bedömer det vara ett icke-mänskligt fel. typ att stjärtpartiet slitits loss och stabilisatorer. som pilot tror jag inte ens man förstår att det har hänt.

Ja det skulle ju kunna förklara den ”stall” man kan se i data precis när olyckan börjar. Först skuttar planet upp och sedan störtdyker, det går inte alls att styra i höjd.
Om planet dyker inverterat har jag också lättare att förstå varför ingen hinner ut, alla hamnar i taket och det är betydligt mer kaos än om planet bara spinner.
Citera
2019-07-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _420_
Resonerar du likadant när du sätter dig i en bil?
DE som kör snabbt resonerar så.
Citera
2019-07-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallon15
Skulle man utifrån var de olika vingdelarna landat på marken, kunna gissa vilken del som lossnat först?
Planet rörde ju sig framåt i början av förloppet, eller förs delarna av vinden, så mycket att det är svårt att avgöra?
Fråga från en novis.
Det kommer man säkerligen försöka klura ut. Kan ex.vis vara så, att avbruten vingdel hunnit "svänga in" och på så vis kunnat träffa stabben (i stjärtpartiet). Kan finnas slagmärken....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in