2019-07-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag håller med och tror nånting liknande. Det enda jag stör mig på är att försöket att räta upp planet vid 2-2,3km isåfall inte syns alls på höjdmätningarna. Den faller med en ganska oavbruten kurva rakt ned i backen när man kollar datan på graf.

"Den faller med en ganska oavbruten kurva rakt ner i backen när man kollar datan på graf"......

Från vilken höjd anser du då att din kurva startar från? Det är väl lite viktigt, för de flesta är väl eniga om att en flygplan utan en vinge, faller ganska rakt ner, eller?

Jag har gått på OmedelSvenssons tidiga analyser av förloppet, som indikerade att kring 2000 m ( kanske upp mot 2300), började en nästan helt vertikalt fall. Har du andra uppgifter nu?
Citera
2019-07-17, 23:31
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Menar du att smällen är när den yttre eller inre delen av vingen slits loss?

Hur fort är det möjligt att flyga med en halv vinge borta? Den måste väl ändå ge en viss bärkraft.

Jag räknade lite på den resulterade hastigheten (vertikalt + horisontellt) precis efter att planet girar tvärt vänster på 4000 m. Alltså från 4110 m ner till 3300 meter under en period av 13 sekunder.

Den resulterande (medel)hastigheten hamnar på 259 km/h (224 vertikalt och 129 horisontellt).

Kanske slets den inre delen av vingen av vid 2100 meters höjd och det var smällen som hördes?

Mycket möjligt. Dock måste bakdelen också förvinna någonstans. Hela jävla bakdelen fattas på videon.

Väldigt svårt säga vilka delar som smäller först.
Citera
2019-07-17, 23:31
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja det är den officiella versionen, någon som vet varför han gjorde en privat flygning och startade någon minut efteråt. Slumpen?

Han flög några passagerare i Umeå Flygklubbs regi. Antagligen en sightseeing.
Citera
2019-07-17, 23:32
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ja det är den officiella versionen, någon som vet varför han gjorde en privat flygning och startade någon minut efteråt. Slumpen?
Varför tar du bilen en sväng på söndagen? Varför går folk på tur? Varför tar man en sväng med båten?

Hur har du det inne i ditt huvud egentligen? Kanske dags att söka hjälp!
Citera
2019-07-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag håller med och tror nånting liknande. Det enda jag stör mig på är att försöket att räta upp planet vid 2-2,3km isåfall inte syns alls på höjdmätningarna. Den faller med en ganska oavbruten kurva rakt ned i backen när man kollar datan på graf.
spatial desorientation lär ligga högt upp på havkom`s uteslutningslista strikt statistiskt tror jag
Citera
2019-07-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Hur högt kan planet tänkas vara när vi först ser det på filmerna som har publicerats?

Det verkar ju ha varit en del moln den dagen så jag tror det var rätt låg höjd.
Stackmoln verkar gå ner till ca 600 m. Kanske nånstans i den häraden.
Antagligen under 1000 meter alla fall.
Citera
2019-07-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
"Den faller med en ganska oavbruten kurva rakt ner i backen när man kollar datan på graf"......

Från vilken höjd anser du då att din kurva startar från? Det är väl lite viktigt, för de flesta är väl eniga om att en flygplan utan en vinge, faller ganska rakt ner, eller?

Jag har gått på OmedelSvenssons tidiga analyser av förloppet, som indikerade att kring 2000 m ( kanske upp mot 2300), började en nästan helt vertikalt fall. Har du andra uppgifter nu?
Jag undrar hur tillförlitligheten är, är det vad transpondern har sänt ut? Kan vi vara säkra på tid och mätdata?
Citera
2019-07-17, 23:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Nu käbblar du bara för käbblandets skull. Grafen presenterar hastigheten i fallet. Inget huruvida den faller rakt ned eller inte.

Det finns inga stora skillnader i hastigheten på fallet från drygt 4000m. Har inte pratat om hur den färdas i riktning horisontellt. Dom skillnader i hastighet på fallet som finns är enligt mig förklarliga med spin och luftmotstånd.

Skulle piloten försökt räta upp planet före vingen knäcktes menar jag på att detta skulle ha synts, tydligt, i hastigheten på fallet. Ett avbrott i kurvan nedåt.

Har jag fel? Kanske har misstolkat något.
Citera
2019-07-17, 23:36
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
spatial desorientation lär ligga högt upp på havkom`s uteslutningslista strikt statistiskt tror jag

Vad är din teori då?
Citera
2019-07-17, 23:36
Medlem
Citat:

Kanske därför den här piloten flög ensam, Mat* hade en annan bokning... enligt en av intervjuerna var det ju en passagerare i planet som först fick syn på en del av vraket när de sökte. Bör väl gå att söka fram även den rutt Mat* körde för arr kontrollera ”sanningshalten” i detta, om man vill tro att den officiella versionen inte riktigt tål dagsljus?
Citera
2019-07-17, 23:41
Medlem
Citat:

Varför inte? Planet var ledigt och han var på plats så bjöd med några vänner på t.ex. sight-seeing i Umeå-deltat.
Citera
2019-07-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Menar du att smällen är när den yttre eller inre delen av vingen slits loss?

Hur fort är det möjligt att flyga med en halv vinge borta? Den måste väl ändå ge en viss bärkraft.

Jag räknade lite på den resulterade hastigheten (vertikalt + horisontellt) precis efter att planet girar tvärt vänster på 4000 m. Alltså från 4110 m ner till 3300 meter under en period av 13 sekunder.

Den resulterande (medel)hastigheten hamnar på 259 km/h (224 vertikalt och 129 horisontellt).

Kanske slets den inre delen av vingen av vid 2100 meters höjd och det var smällen som hördes?

Jag skulle kunna tänka mig en situation som nog är en kombination av många teorier här. Vingen har på något sätt mist sin bärighet vid drygt 4000m. Gjort flygplanet ostabilt och slitits loss vid 2100m. Träffat stabben och därav smällen. Även om statistiken säger annat. Hur många vingbrott behövs det för att slå den mänskliga faktorn?
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-17 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in