2020-06-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille
Är det någon som vet gällande aspirant plats om man studerar till polis på distans?
Jag vet att man läser på distans genom Växjö eller Borås och att man behöver vara på plats där x antal ggr i månaden, men kommer man även få ha sin aspirant plats där?

Säg att jag bor i Gävle och ska söka till Polishögskolan, får jag räkna med att min aspirant plats blir i någon av de fem städer som bedriver campus?
Jag kan med andra ord glömma en aspirantplats därifrån jag pluggar (Gävle) i detta fall?

Hej!
Just nu är upplägget att du får välja studieort och aspirantplats så länge det finns platser kvar på den ort du väljer
Så svaret på din fråga är nej. D
u behöver inte göra din aspirant på samma ort som skolan.
Citera
2020-06-09, 16:02
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquiddiamond
Hej!
Just nu är upplägget att du får välja studieort och aspirantplats så länge det finns platser kvar på den ort du väljer
Så svaret på din fråga är nej. D
u behöver inte göra din aspirant på samma ort som skolan.

Tack för svar, men jag ska förtydliga min fråga.
Om jag läser på distans kommer min aspiranttjänstgöring ske på någon utav de studieorter som Polishögskolan finns på?
Citera
2020-06-09, 18:07
Medlem
Citat:
Om jag läser på distans kommer min aspiranttjänstgöring ske på någon utav de studieorter som Polishögskolan finns på?

Tror jag läste din fråga rätt första gången Fast blev lite förvirrad nu.
Jag tror inte att din aspirantplats måste vara på någon av de orter som utbildningen finns på nej. Det låter ologiskt.
Men kolla upp det med någon som vet till 100%
Citera
2020-06-09, 20:56
Medlem
Gjorde testerna idag och det gick bra. Väntar nu på svar. Någon som vet hur lång tid det tar innan besked kommer?

Någon som redan valt studieort och vet om det finns platser kvar i Borås?
Citera
2020-06-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxeko
Gjorde testerna idag och det gick bra. Väntar nu på svar. Någon som vet hur lång tid det tar innan besked kommer?

Någon som redan valt studieort och vet om det finns platser kvar i Borås?

För mig tog det drygt 2 veckor I mitten av maj gjorde jag testerna o då fanns det platser kvar i Borås eller rättare sagt på alla orter.
Citera
2020-06-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonez15
Hoppas någon kan stilla mina farhågor lite här!

Jag gjorde testerna 13/5 och allt gick bra, i det avslutande samtalet med polisen fick jag info att man velade mellan godkänd och tvekande. Jag var en buse när jag var ung så man skulle kolla lite gamla förundersökningsprotokoll, innan man fattade beslut. Jag är idag en väldigt skötsam individ och har inte blivit åtalad för något brott på tio år, dessutom arbetar jag som skyddsvakt idag(har därmed redan gjort en godkänd säkerhetsprövning). Min kollega som gjorde testerna en vecka efter mig fick idag besked att han kommit in, men hos mig ekar svaren tomma. Jag tänker att en s.k "second opinion" inte borde ha dragit ut så väldigt mycket på tiden och att mitt ärende förmodligen ligger hos säpo nu, eller vad tror ni?

Trollar du? Räcker ju med att dom läser här så är du rökt. Inte så svårt för dom att lista ut vem du är. Tycker du låter totalt omogen och livsfarlig att ha på phs och sen som polis hoppas du stoppas.
Citera
2020-06-10, 17:59
Medlem
Jag hörde att Södertörn är full till höstterminen. Nån som vet om det stämmer?
Det suger ju... Jag vill ju dit...
Citera
2020-06-10, 18:24
Medlem
Aldrig skrivit här tidigare, men följt tråden slaviskt till idag när det var min dags för min tur.

27-årig kille som sökte för första gången och klarade alla tester, får välja skola imorgonbitti (hann sitta över deras öppettider).

Ös gärna på med frågor, , vet att huvudet kan snurra på innan det är dags & hoppas jag kan hjälpa till med några funderingar
Citera
2020-06-10, 20:59
Medlem
Citat:

Spelar ingen roll vilken studieort du är på, du önskar om vart du vill göra aspirant, finns det plats får du det området. I termin 3 får man mer exakt vilken station det blir
Citera
2020-06-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggadischhh
Aldrig skrivit här tidigare, men följt tråden slaviskt till idag när det var min dags för min tur.

27-årig kille som sökte för första gången och klarade alla tester, får välja skola imorgonbitti (hann sitta över deras öppettider).

Ös gärna på med frågor, , vet att huvudet kan snurra på innan det är dags & hoppas jag kan hjälpa till med några funderingar

Hej, hoppas du blir godkänd, hade några funderingar då jag ska göra prövningen under juli.
Kände du att ålder spelade mycket roll? pratade ni mycket om arbetslivserfarenheter?
under Uniq var det mycket Nummer serier och var dem svåra? vilka andra saker fanns det förutom kub vikning. Hur kändes det svenska orden och hur mycket upplevde du att du lyfte med isokai maskinen? typ 80kg marklyft?
Citera
2020-06-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WannaBeCopBoy
Hej, hoppas du blir godkänd, hade några funderingar då jag ska göra prövningen under juli.
Kände du att ålder spelade mycket roll? pratade ni mycket om arbetslivserfarenheter?
under Uniq var det mycket Nummer serier och var dem svåra? vilka andra saker fanns det förutom kub vikning. Hur kändes det svenska orden och hur mycket upplevde du att du lyfte med isokai maskinen? typ 80kg marklyft?

Verkligen! Riktigt nära nu.
Arbetslivserfarenheter: Inget som psykologen riktade in sig jättemycket på - var jag istället som vävde in min arbetslivserfarenhet och kunskap från det jag jobbar med idag till hur jag kan applicera det på ett positivt sätt som polis.
Men har du inte lika mycket år på nacken så skulle jag istället använda och visa min mogenhet för åldern som ett sätt att visa att du kan hantera situationer inom polisyrket ändå på ditt sätt.

Åldern: Nämndes inte

Under Uniq: Cirka 9-10st talföljder, började ganska enkelt (2,4,8,16,?,?) etc.
Sen blev de svårare och svårare (inget att oroa dig för, du klarar det!)

Förutom kubvikning fanns läsförståelse, minns en fråga som löd typ: ”Om Stockholm är mindre än Göteborg, tryck Ja annars tryck Nej.”
Och sen kom mer invecklade frågor med tiden.
Tips till denna är att läsa frågan massvis med gånger i sakta tempo för dig själv så du hittar fallhålen (det finns alltid nån hållhake på varje sånn fråga, så känns ditt svar för simpelt så är det troligtvis det).

Svenska orden: Väldigt simpelt till en början, t.ex hitta motsatsord: Vacker - Ful etc.
Blir svårare ju längre in du kommer men kan du vanlig svenska så klarar du den enkelt!

Jag drog en 9a på isokai och jag är jättesvag i marklyft annars (provade 1 gång på gymmet innan och kände att 100kg var runt det jag kunde lyfta max där.)

Fick tips från sjuksköterskan att explodera snabbt upp tills stången hamnar ovanför midjan sen skrika upp stången till hakan - fick 9 på båda försöken med den tekniken.

Säg till om det är något mer
Citera
2020-06-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggadischhh
Verkligen! Riktigt nära nu.
Arbetslivserfarenheter: Inget som psykologen riktade in sig jättemycket på - var jag istället som vävde in min arbetslivserfarenhet och kunskap från det jag jobbar med idag till hur jag kan applicera det på ett positivt sätt som polis.
Men har du inte lika mycket år på nacken så skulle jag istället använda och visa min mogenhet för åldern som ett sätt att visa att du kan hantera situationer inom polisyrket ändå på ditt sätt.

Åldern: Nämndes inte

Under Uniq: Cirka 9-10st talföljder, började ganska enkelt (2,4,8,16,?,?) etc.
Sen blev de svårare och svårare (inget att oroa dig för, du klarar det!)

Förutom kubvikning fanns läsförståelse, minns en fråga som löd typ: ”Om Stockholm är mindre än Göteborg, tryck Ja annars tryck Nej.”
Och sen kom mer invecklade frågor med tiden.
Tips till denna är att läsa frågan massvis med gånger i sakta tempo för dig själv så du hittar fallhålen (det finns alltid nån hållhake på varje sånn fråga, så känns ditt svar för simpelt så är det troligtvis det).

Svenska orden: Väldigt simpelt till en början, t.ex hitta motsatsord: Vacker - Ful etc.
Blir svårare ju längre in du kommer men kan du vanlig svenska så klarar du den enkelt!

Jag drog en 9a på isokai och jag är jättesvag i marklyft annars (provade 1 gång på gymmet innan och kände att 100kg var runt det jag kunde lyfta max där.)

Fick tips från sjuksköterskan att explodera snabbt upp tills stången hamnar ovanför midjan sen skrika upp stången till hakan - fick 9 på båda försöken med den tekniken.

Säg till om det är något mer
Tack för jättebra svar!
Nu är det inte många dagar kvar till prövning för mig = nervös!
Hade du arbetsgivarintyg till alla dina jobb på ditt cv? Jag har massa gamla jobb som jag inte har det till... Kommer de va ett problem?
Tyckte du kuberna va svåra? Jag övar massa i IQ Test appen till andriod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in