Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Som sagt var, du är för ung. En vän som är 23 år gammal klarade alla intagningsproven, men han "behövde mer livserfarenhet". Jag råder dig att glömma det där med att bli polis just nu och återkomma om 5 - 10 år.
Varför ska han glömma? Han kan väl söka ändå? Om inte annat är det sånt man får "livserfarenhet" av.
Bara för att din 23:årige polare inte lyckades betyder inte det att den här killen har samma kvalifikationer och erfarenheter. Jag har exempelvis själv en god vän som kom in när han var 20. Det är svårt, men det går.
Det råder lite delade meningar om hur bra erfarenhet det är att ha jobbat som väktare. Visserligen säger de på PHS att det ska vara en bra erfarenhet, men vi vet ju alla vad poliser tycker om väktare. Mitt förslag är att du försöker fixa ett jobb inom polisen, vaktmästare, arrestvakt eller liknande. Då får du riktigt goda referenser inom polisväsendet, som du stolt kan visa upp i din ansökan.
Sen en annan grej... Gör lumpen. Det underlättar.
Man måste vara 20 när utbildningen börjar, och man måste ha gjort högskoleprovet. Det är dock inget krav på något resultat. Du ska också ha fullgod syn och du ska kunna simma. (Och lämna intyg på det. Det var för övrigt pga det intyget jag struntade i att söka

)