Citat:
Ursprungligen postat av
zamma
Mår dåligt idag igen. Äter knappt som vanligt. Tankar på döden men inte lika hysterisk som vanligt. Inte lika plågad. Det är skönt.
Tänkte dricka idag. Blev inget med det. Skjuter upp det hela tiden.
Känner mig ensam. Meningslös.
Godafton igen barn och ungdomar!
Här sitter jag på min balkong i kvällningen och blickar ut över Nemetskaya Sloboda. Dricker te med en klyfta citron i. Funderar över livet som varit och klappar perserkatten min som heter Krolik och betyder kanin.
Jag förstår inte vilket sms jag ska svara på eftersom mitt namn inte syns här när ni skickar dem till mig i telefonen. Men jag gissar att detta sms skickades till mig. Annars får jag fråga Tyra hur man skall göra.
Det är vanligt att stundom ägna döden en tanke när hösten nalkas, särskilt mot livets slut. Då går vi en mörkare och dystrare tid till mötes som här i Ryssland innebär mycket dimma. Det är fint att du klarar av höstens vemod utan att bli hysterisk.
Jag tycker också att det är bra att du avstår från att berusa dig på alkohol. Förvisso börjar jag själv varje dag med att värma ett litet glas starkt i min ugn. Vi brygger det själva här på frukter som odlats i datjan över sommarn. Men kom ihåg att alkohol är ett lösningsmedel och kan förstöra cellerna i din hjärna om du dricker mer än en liten flaska per dag.
Du har även problem med aptiten säger du. Får jag då locka dig med en aptitretare?
Det finns många saker vi kan göra med vår tunga, de dagar vi ej vill använda den till att äta mat. Inte varje dag behövs mat.
Vi kan tala med vår tunga och vi kan sjunga med vår tunga, understundom så ock göra otrevliga grimaser mot varandra.
Även kyssas kan vi med vår tunga och detta är ett modigt förslag att pröva för dig, om detta ännu är dig en främmande erfarenhet.
Men bäst av allt är ändå aladåb på tunga, så har din aptit ännu inte väckts till och med nästa vecka, prova denna ryska delikatess.
Hjärtliga hälsningar från Olenka i Moskva