2015-10-10, 01:52
  #44689
Medlem
anteri17s avatar
Två veckor kvar. Dags att lägga i de sista växlarna. Själv känner jag att jag börjar närma mig mitt mål på 1.8. Matten har behövts fräschas upp, men nu känner jag mig trygg med de regler som behövs. Sedan är det ju så att det gäller att få ihop alla delar väl på provet. Nu är jag fortsatt något ojämn i mina resultat när jag provtestar mig själv, med hjälp av gamla prov.

1.8 är ett tufft mål. Det är nog mer sannolikt att jag fastnar på 1.65-1.75, men om jag har 1.8 i mig - så finns det ingen anledning att sikta lågt. Jag ska försöka lägga ytterligare 25-30 h med plugg inför provet. Men det viktigaste är prestationen väl där. Lyckas jag hålla fokus, lyckas jag skapa mig själv en bra sinnesstämning, lyckas jag snäppa upp ett hack väl under provet, så är jag i mål. Man kan plugga och träna bäst man vill inför provet, men viker man ner sig när det väl gäller - så spelar plugget inför provet mindre roll. Man ska nog se själva provtillfället som en viktig fotbollsmatch. En sån kamp bör man inte bli ängslig för, utan istället se framemot med tillförsikt, taggad ut i fingerspetsarna. Med bra sista-veckorna-plugg, samt en bra attityd på provet, så kommer det gå bra. Och det kan nog alla bära med sig, oavsett era individuella mål.
__________________
Senast redigerad av anteri17 2015-10-10 kl. 01:54.
Citera
2015-10-10, 02:19
  #44690
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Två veckor kvar. Dags att lägga i de sista växlarna. Själv känner jag att jag börjar närma mig mitt mål på 1.8. Matten har behövts fräschas upp, men nu känner jag mig trygg med de regler som behövs. Sedan är det ju så att det gäller att få ihop alla delar väl på provet. Nu är jag fortsatt något ojämn i mina resultat när jag provtestar mig själv, med hjälp av gamla prov.

1.8 är ett tufft mål. Det är nog mer sannolikt att jag fastnar på 1.65-1.75, men om jag har 1.8 i mig - så finns det ingen anledning att sikta lågt. Jag ska försöka lägga ytterligare 25-30 h med plugg inför provet. Men det viktigaste är prestationen väl där. Lyckas jag hålla fokus, lyckas jag skapa mig själv en bra sinnesstämning, lyckas jag snäppa upp ett hack väl under provet, så är jag i mål. Man kan plugga och träna bäst man vill inför provet, men viker man ner sig när det väl gäller - så spelar plugget inför provet mindre roll. Man ska nog se själva provtillfället som en viktig fotbollsmatch. En sån kamp bör man inte bli ängslig för, utan istället se framemot med tillförsikt, taggad ut i fingerspetsarna. Med bra sista-veckorna-plugg, samt en bra attityd på provet, så kommer det gå bra. Och det kan nog alla bära med sig, oavsett era individuella mål.

Bra generella råd på sinnesstämningen inför HP, du artikulerar det som behövs för att det ska gå bra för folk PÅ själva provet. Mycket bra skrivet. Har du pluggtips så här i slutspurten? Vilka "regler" är det du har lärt dig?
Citera
2015-10-10, 10:08
  #44691
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Bra generella råd på sinnesstämningen inför HP, du artikulerar det som behövs för att det ska gå bra för folk PÅ själva provet. Mycket bra skrivet. Har du pluggtips så här i slutspurten? Vilka "regler" är det du har lärt dig?

Inga tips mer än att folk verkligen bör effektivisera sitt pluggande med så lite tid kvar. Dels en effektivisering i tid, dels en effektivisering i inhämtande av adekvata kunskaper. Försök således få ut så mycket pluggtid som möjligt, samt träna på de moment som du med dina förutsättningar kan inhämta mest kunskaper/poäng på provet.

Jag hade glömt väldigt mycket av matten när jag gick in i mitt hp-plugg för ett par månader sen. Regler om hur man delar två bråktal, hur man räknar med roten ur i olika former, alla dessa regler gällande beräkning av vinklar och vinkelsummor, vad som bestämmer lutningen i en linjär funktion, etc, etc. Det var ganska mycket som behövde repeteras. Nu kan jag det som jag kommer behöva kunna. Nu gäller det att bli tillräckligt trygg så att alla onödiga räknefel/slarvfel slipas bort, samt att jag blir lite snabbare i lösningarna. Men det hoppas jag jag hinner nöta in under de två återstående veckorna.
Citera
2015-10-10, 11:08
  #44692
Medlem
Hur ska det egentligen vara med det orangea pappret? Vi vet att många provledare kör sitt eget race.

Är det efter de 55 minuterna man för över svarsalternativen till det orangea pappret eller är det innan? Och är det från provhäftet man ska föra över eller är det från svarshäftet?
Citera
2015-10-10, 11:41
  #44693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Hur ska det egentligen vara med det orangea pappret? Vi vet att många provledare kör sitt eget race.

Är det efter de 55 minuterna man för över svarsalternativen till det orangea pappret eller är det innan? Och är det från provhäftet man ska föra över eller är det från svarshäftet?

Det ska gå att föra över svaren från provhäftet till det orangea pappret efter de 55 minuterna. Låt de samla in svarshäften först så att de inte tror att man fuskar
Citera
2015-10-10, 13:42
  #44694
Medlem
DerplockHolmess avatar
Trots att jag läser i relativt stor utsträckning (mycket facklitteratur) och besitter en ganska god förmåga vad gäller det svenska språket, så har jag problem att scora högt på LÄS och MEK. Vad är era bästa tillvägagångssätt? Vilka landminor ska man undvika? Hit me!
Citera
2015-10-10, 15:25
  #44695
Medlem
När får man kallelsemejlet?
Citera
2015-10-10, 17:05
  #44696
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
När får man kallelsemejlet?
1 vecka innan har jag för mig att det har varit förra gångerna.
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Trots att jag läser i relativt stor utsträckning (mycket facklitteratur) och besitter en ganska god förmåga vad gäller det svenska språket, så har jag problem att scora högt på LÄS och MEK. Vad är era bästa tillvägagångssätt? Vilka landminor ska man undvika? Hit me!
Jag tar också gärna emot tips på mek, är fatalt värdelös på den fittdelen. Förlåt för mitt ordval, bristande mek-kunskap som får mig att välja illa passande ord antagligen.
Citera
2015-10-10, 18:15
  #44697
Medlem
Begemots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
När får man kallelsemejlet?

Vi har skickat ut instruktionsmail till våra kunder idag. Dåligt att UHR verkar vara långsammare.
Citera
2015-10-10, 19:03
  #44698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
Det ska gå att föra över svaren från provhäftet till det orangea pappret efter de 55 minuterna. Låt de samla in svarshäften först så att de inte tror att man fuskar

Alltså måste man markera i provhhäftet vad man svarade på varje fråga?
Citera
2015-10-10, 20:00
  #44699
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Alltså måste man markera i provhhäftet vad man svarade på varje fråga?

Jag gör det för att kunna föra över det till det orangea pappret.
Citera
2015-10-10, 23:14
  #44700
Medlem
Jag är nu inne på min tredje termin och har insett att jag har valt fel. Kan eventuellt bli så att jag läser klart min kandidat men vill helst komma in på läkarprogrammet UU redan nästa höst. För att komma in där krävs det 1.8.

Våren 2014 skrev jag och fick följande resultat: Kva:54/80 1.4, Verb:66/80 1.7 = 1.55. Den gången förberedda jag mig genom att skriva ett gammalt prov samt göra lite ordtester på nätet 2 veckor innan.

Hur stor chans har jag att skriva 1.85-2.0 på HP nu i vår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in