2015-10-11, 00:35
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonio93
Jag är nu inne på min tredje termin och har insett att jag har valt fel. Kan eventuellt bli så att jag läser klart min kandidat men vill helst komma in på läkarprogrammet UU redan nästa höst. För att komma in där krävs det 1.8.

Våren 2014 skrev jag och fick följande resultat: Kva:54/80 1.4, Verb:66/80 1.7 = 1.55. Den gången förberedda jag mig genom att skriva ett gammalt prov samt göra lite ordtester på nätet 2 veckor innan.

Hur stor chans har jag att skriva 1.85-2.0 på HP nu i vår?

Sannolikheten är 31 på 25000.

Skämt åsido. Det blir lite svårt att räkna ut chansen för resultatet, men precis som alla andra prov så är resultat starkt korrelerat med hur mycket och hur väl man förbereder sig. Har du kvar statistiken på vilka poäng du plockade i de respektive delarna? Använd dessa för att förbättra dig på dina sämre förmågor men se till att fortsätta slipa det du är bra på också, men tiden bör ägnas mest åt att förbättra de sämre delarna.
Citera
2015-10-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Jag gör det för att kunna föra över det till det orangea pappret.

Skumt, har själv varit med om att provvakten har väntat i tre minuter innan denne samlar in SVARSPAPPRET och därmed har man fått skriva av svaren direkt från svarspappret. Varför varierar det hos olika provvakter?
Citera
2015-10-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Sannolikheten är 31 på 25000.

Skämt åsido. Det blir lite svårt att räkna ut chansen för resultatet, men precis som alla andra prov så är resultat starkt korrelerat med hur mycket och hur väl man förbereder sig. Har du kvar statistiken på vilka poäng du plockade i de respektive delarna? Använd dessa för att förbättra dig på dina sämre förmågor men se till att fortsätta slipa det du är bra på också, men tiden bör ägnas mest åt att förbättra de sämre delarna.

Haha dumt formulerad fråga av mig kanske. Det jag egentligen undrade över är hur jag ska gå tillväga och om det är realistiskt att höja sig så mycket.
Tack för tipsen
Citera
2015-10-11, 15:59
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Skumt, har själv varit med om att provvakten har väntat i tre minuter innan denne samlar in SVARSPAPPRET och därmed har man fått skriva av svaren direkt från svarspappret. Varför varierar det hos olika provvakter?

När du skriver "svarspappret" utgår jag ifrån att du menar det man ska riva ut och ge till provvakten. De provvakterna jag har haft har tagit och samlat in dem så fort de femtiofem minuterna har passerat efter provpassets början. De uppmanade oss i början av varje provpass att till och med att på något sätt markera svaret i uppgiftshäftet så att vi kunde föra över det till det orangea pappret. Några minuter efter det skulle vi lämna in uppgiftshäftet.

Citat:
Ursprungligen postat av antonio93
Haha dumt formulerad fråga av mig kanske. Det jag egentligen undrade över är hur jag ska gå tillväga och om det är realistiskt att höja sig så mycket.
Tack för tipsen

En av mina kompisar drog en av de senare mattekurserna på en vecka och fick g/vg på slutprovet. Du som aspirerar till att bli läkare bör i så fall inte ha några problem med att dra igenom Matematik A+B på två veckor. Gör det.

Utöver det kan du läsa, läsa, läsa varierat och göra ordprov.
Citera
2015-10-11, 18:45
Medlem
Ebolakids avatar
Hur resonerar ni i uppgift 3? Får inte rätt på det och vet inte vilka regler jag ska anpassa mig av.

Detsamma gäller på uppgift 12, jag räknar ut att arean är 25 men sen är jag lost,
tack på förhand
http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2013-04-06/provpass2kvant.pdf
Senast redigerad av Ebolakid 2015-10-11 kl. 18:50.
Citera
2015-10-11, 18:52
Medlem
Anton171s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakid
Hur resonerar ni i uppgift 3? Får inte rätt på det och vet inte vilka regler jag ska anpassa mig av, tack på förhand

Jag tänker som så att det går att dela in parallelltrapetsen i tre trianglar såhär: https://www.google.se/search?q=dela+parallelltrapetsen+i+triangler&espv= 2&biw=1278&bih=640&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0 CAYQ_AUoAWoVChMIp4z77O-6yAIVCw4sCh1pCQ-b#imgrc=niZuErHi39mfDM%3A

Du ser då att det bildas tre liksidiga trianglar och du vet då att varje vinkel ska bli 60 grader i en triangel. Eftersom vi har delat på vinkel D för att bilda en triangel tar du 60x2=120 för att få ut resultatet. Hoppas du förstår vad jag menar, håller på att laga mat så skriver lite hastigt och lustigt.
Citera
2015-10-11, 18:59
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Hur resonerar ni i uppgift 3? Får inte rätt på det och vet inte vilka regler jag ska anpassa mig av.

Detsamma gäller på uppgift 12, jag räknar ut att arean är 25 men sen är jag lost,
tack på förhand

På uppgift 12 ska man först veta att arean av en cirkel fås av pi*r^2

Då kan vi skriva pi*r^2=25

Sedan ska vi lösa ut r efersom det är frågan. Det blir r^2=(25)/(pi)

Nu måste man dra roten ur båda led för att få fram r:

r=(5)/(rotenur pi)

Så tror jag att jag gjort rätt iaf!
Citera
2015-10-11, 19:06
Bannlyst
Citat:
tack på förhand
Bara att använda formeln för arean av en cirkel = pi r^2
Citat:
Ursprungligen postat av Anton171
Jag tänker som så att det går att dela in parallelltrapetsen i tre trianglar såhär: https://www.google.se/search?q=dela+parallelltrapetsen+i+triangler&espv= 2&biw=1278&bih=640&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0 CAYQ_AUoAWoVChMIp4z77O-6yAIVCw4sCh1pCQ-b#imgrc=niZuErHi39mfDM%3A

Du ser då att det bildas tre liksidiga trianglar och du vet då att varje vinkel ska bli 60 grader i en triangel. Eftersom vi har delat på vinkel D för att bilda en triangel tar du 60x2=120 för att få ut resultatet. Hoppas du förstår vad jag menar, håller på att laga mat så skriver lite hastigt och lustigt.
Det ser jag inte, även om så är fallet. Man måste ju bevisa det?
Man bör dela upp den likbenta parallelltrapetsen i en rektangel och 2 likadana rätvinkliga trianglar.
Sedan kan man t.ex "klistra ihop" trianglarna i en liksidig triangeln...
Citera
2015-10-11, 19:26
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Jag tycker att det är enklast att göra så här:
http://i.imgur.com/b69MR1t.png

Varje enskild vinkel i en liksidig triangel är 60 grader, så D = 60 + 60 = 120
Citera
2015-10-11, 19:46
Medlem
Anton171s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Bara att använda formeln för arean av en cirkel = pi r^2

Det ser jag inte, även om så är fallet. Man måste ju bevisa det?
Man bör dela upp den likbenta parallelltrapetsen i en rektangel och 2 likadana rätvinkliga trianglar.
Sedan kan man t.ex "klistra ihop" trianglarna i en liksidig triangeln...

Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Jag tycker att det är enklast att göra så här:
http://i.imgur.com/b69MR1t.png

Varje enskild vinkel i en liksidig triangel är 60 grader, så D = 60 + 60 = 120

Jag låter RomanesEuntDomus demonstrera. Jag förklarade nog väldigt otydligt när jag skrev tidigare.
Citera
2015-10-11, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anton171
Jag låter RomanesEuntDomus demonstrera. Jag förklarade nog väldigt otydligt när jag skrev tidigare.
En gång till. Hur vet man att det blir just liksidiga trianglar.
Säg att den nedersta sidan är 3x istället för 2x. Hur gör du då?
Citera
2015-10-11, 22:37
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
En gång till. Hur vet man att det blir just liksidiga trianglar.
Säg att den nedersta sidan är 3x istället för 2x. Hur gör du då?

Alla sidor är lika långa, i det här fallet x. Det måste väl du kunna se?

Hade basen på parallelltrapetsen varit 3x så hade inte uppgiften varit löslig, iaf inte på en minut på ett hp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in