2015-06-03, 18:51
  #44089
Medlem
Vilka avsnitt/kapitel från en vanlig matte A bok anser ni vara onödiga? Håller på att kötta igenom matematik 5000 1c men känns som att jag pluggar vissa onödiga grejer ibland. Tex begränsningssarea, vektorer mm. Vad har ni för erfarenhet av detta?
Citera
2015-06-03, 19:03
  #44090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Vilka avsnitt/kapitel från en vanlig matte A bok anser ni vara onödiga? Håller på att kötta igenom matematik 5000 1c men känns som att jag pluggar vissa onödiga grejer ibland. Tex begränsningssarea, vektorer mm. Vad har ni för erfarenhet av detta?


Vi vet ju inte riktigt innehållet i just en Matte A-bok. Vektorer kommer sällan (aldrig?) på HP, t.ex. Kolla upp vilka sidor/böcker man bör ha koll på inom mattematik på HP's hemsida.
Citera
2015-06-06, 22:10
  #44091
Medlem
Kleops avatar
Hur snabbt bör man kunna läsa (ord/minut) för att göra bra ifrån sig på läsförståelsen?
Citera
2015-06-06, 22:39
  #44092
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Hur snabbt bör man kunna läsa (ord/minut) för att göra bra ifrån sig på läsförståelsen?
Ingen aning, men testa några gamla läsförståelser (med tidtagning) på studera.nu så får du ju en uppfattning om var du ligger.
Citera
2015-06-06, 23:05
  #44093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Hur snabbt bör man kunna läsa (ord/minut) för att göra bra ifrån sig på läsförståelsen?

Sålänge du verkligen förstår och minns det du läser är det av liten vikt hur snabbt det är. Optimalt skulle ju vara om du kunde läsa en A4 på en minut och minnas allt.
Citera
2015-06-06, 23:34
  #44094
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Ingen aning, men testa några gamla läsförståelser (med tidtagning) på studera.nu så får du ju en uppfattning om var du ligger.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Sålänge du verkligen förstår och minns det du läser är det av liten vikt hur snabbt det är. Optimalt skulle ju vara om du kunde läsa en A4 på en minut och minnas allt.
Gjorde läsdelen och fick 6/20 rätt. Det är bara att börja öva helt enkelt.
Citera
2015-06-07, 21:00
  #44095
Medlem
UbatsValles avatar
Kommer kunskaper i tyska vara till nytta under orddelen?
Citera
2015-06-07, 21:03
  #44096
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UbatsValle
Kommer kunskaper i tyska vara till nytta under orddelen?
Det kan de säkert vara. De lär inte vara en belastning.
Citera
2015-06-08, 22:03
  #44097
Bannlyst
Jag har boken plugga smart o lär dig mer, jag har matematikboken i kursen a, den ni rekommenderar i tråden att man ska plugga, ska jag köra igenom hela boken på en gång eller? O vilka tidningar ska jag läsa för ord delarna i engelska oxå?
Citera
2015-06-08, 22:11
  #44098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag har boken plugga smart o lär dig mer, jag har matematikboken i kursen a, den ni rekommenderar i tråden att man ska plugga, ska jag köra igenom hela boken på en gång eller? O vilka tidningar ska jag läsa för ord delarna i engelska oxå?

Du kan läsa den boken, absolut, men jag tvivlar på att du kommer utöka din läsförståelse med den boken. Matteboken tycker jag att du ska göra det mesta, om inte allt, då matematiska kunskaper är bra och en vana runt matematiska problem, oavsett svårighetsgrad, är bra inför provet. Jag tycker du ska göra ett övningsprov, ett tidigare högskoleprov, och därefter se efter var problemen finns. Skriv då du vet mer om vilka poäng du fick i de olika delarna och kom ihåg att ingen kommer att "se ner på dig" om du fick 0.3 på övningsprovet. Så, skriv det verkliga resultatet och skriv då du har gjort det. Bifoga även eventuella skol/arbetstiden och ditt mål med HP.
Citera
2015-06-08, 22:19
  #44099
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Du kan läsa den boken, absolut, men jag tvivlar på att du kommer utöka din läsförståelse med den boken. Matteboken tycker jag att du ska göra det mesta, om inte allt, då matematiska kunskaper är bra och en vana runt matematiska problem, oavsett svårighetsgrad, är bra inför provet. Jag tycker du ska göra ett övningsprov, ett tidigare högskoleprov, och därefter se efter var problemen finns. Skriv då du vet mer om vilka poäng du fick i de olika delarna och kom ihåg att ingen kommer att "se ner på dig" om du fick 0.3 på övningsprovet. Så, skriv det verkliga resultatet och skriv då du har gjort det. Bifoga även eventuella skol/arbetstiden och ditt mål med HP.

Har du någon annan bok som du vet är bra för djup förståelse av läsning o massa andra grejer?
Citera
2015-06-09, 00:27
  #44100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Har du någon annan bok som du vet är bra för djup förståelse av läsning o massa andra grejer?


Läs svenska böcker. Texter passar lika bra, om inte bättre då du kan skapa mer variation, som böcker. Men har du redan läsvanan inne så rekommenderar jag svenska, och engelska, böcker. En bok som jag just nu läser är House of Cards-trilogin på engelska som jag finner oerhört lärorik. Men det finns massvis av andra människor som kan mer om vilka böcker man ska läsa. Jag försöker också läsa SvD's Under Strecket var dag då de erbjuder djup kunskap och texter som liknar HP's texter oerhört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in