Kul! Sant, jag uppdaterar inte alls ofta och är dålig på det. Har försökt skriva några gånger men min webbläsare kraschar ibland, så allt jag skriver raderas och då tappar jag lusten och orkar inte börja om från början.
Ett tips är att skriva i word eller annat texthanteringsprogram och sedan bara kopiera in texten i webbläsaren och lägga till eventuella bilder, fixa typsnitt, stycken osv om behövligt.
Det var förresten ingen dålig hög papper du hade där på skrivbordet!
Kul! Sant, jag uppdaterar inte alls ofta och är dålig på det. Har försökt skriva några gånger men min webbläsare kraschar ibland, så allt jag skriver raderas och då tappar jag lusten och orkar inte börja om från början. Får nog försöka vara mer aktiv, det är motiverande också, men eftersom jag har mycket annat att göra så är det svårt att bara plugga hp. Jag vill det såklart, men det går inte om jag inte ger upp mitt andra pluggande men då blir jag aldrig klar med gymnasiet. Tror det är bäst att göra ett antal timmar varje dag, inte heltidsplugg samtidigt som man kör heltid på högskoleprovet. Det går nog inte om man vill må bra samtidigt och hinna träna. Känner att jag mår bättre nu också när jag har fått in mer rutin i träningen. Hoppas att detta leder till att man blir mer effektiv på att plugga också. Mitt största problem nu är dygnsrytmen...
Fick världens ångest nu typ. Har pluggat riktigt dåligt ett tag nuGör mer än förut för då pluggande jag inget och det har blivit rutin att i alla fall göra något relevant varje dag, även om det kanske inte är så mycket. Typ köra igenom ord på Memrise och läsa. Nyttigare än inget, men inte speciellt effektivt! Var väldigt längesedan jag gjorde något gammalt prov, typ flera veckor sedan Ne, nu får man bli lite mer effektiv... det vore pinsamt att inte höja sig en bit från 0.6 i höst!
Kötta på bara så du i alla fall får över 1.0. Det är inte alls svårt och i princip möjligt genom att enbart nöta gamla prov.
Likt du har (hade) jag problem med dygnsrytmen. Jag dygnade, och lade mig tidigt och har sedan dess vaknat vid 8-9 varje dag. Det handlar om att tvinga sig upp vid samma tidpunkt varje dag under en längre period. Idag är jag vaken lite längre än jag brukar då jag inte tränade idag och därför kommer undan med 4-6h sömn (Ja, jag brukar oftast klara mig på 4-6h sömn men när jag tränar är jag medveten om att kroppen behöver vila för att växa). Har även märkt att detta ökat min motivation till att plugga, och att jag får mer gjort i "början " av dagen, istället för att vakna 16:00 och börja plugga vid midnatt
Kötta på bara så du i alla fall får över 1.0. Det är inte alls svårt och i princip möjligt genom att enbart nöta gamla prov.
Likt du har (hade) jag problem med dygnsrytmen. Jag dygnade, och lade mig tidigt och har sedan dess vaknat vid 8-9 varje dag. Det handlar om att tvinga sig upp vid samma tidpunkt varje dag under en längre period. Idag är jag vaken lite längre än jag brukar då jag inte tränade idag och därför kommer undan med 4-6h sömn (Ja, jag brukar oftast klara mig på 4-6h sömn men när jag tränar är jag medveten om att kroppen behöver vila för att växa). Har även märkt att detta ökat min motivation till att plugga, och att jag får mer gjort i "början " av dagen, istället för att vakna 16:00 och börja plugga vid midnatt
Det här tåls att upprepas, när jag pluggade inför HP fixade jag en sådan dygnsrytm att jag i alla fall vaknade vid 9. Med min dåvarande dygnsrytm tog det ungefär en månad innan jag kände att återställningen var färdig. Då hade jag dock vaknat mellan 14-17 ett längre tag.
Att dygna hjälper ju självklart men det tar bra mycket längre än en natt att återställa den biologiska klockan och få motivation och andra processer i kroppen till normalnivå. Så vänta inte tills veckan innan HP! Eller som jag gjorde förra hösten, dagen innan.
Edit* som ni ser har jag råkat falla tillbaks i den dåliga dygnsrytmen.
En smått konstig fråga men jag undrar om någon kan förklara för mig hur man löser följande uppgift matematiskt:
Vad är x om 1/x = 1/2 + 1/3?
Jag löser den såhär:
1/x = 1/2 + 1/3 --> 1/x = 3/6 + 2/6 --> 1/x = 5/6
Sedan "ser" jag bara att eftersom att det står en etta i täljaren så måste 5/6 vara inversen till nämnaren. Jag undrar hur man de facto räknar ut sådant här?
Ytterliggare en fråga:
Om a = 2/b och b=3/c hur många a motsvarar då 6c? Svaret skall bli nio men jag är helt lost.
__________________
Senast redigerad av eradico 2013-07-27 kl. 12:58.
Har inte testat att göra högskoleprovet och funderar på att använda mig av en spökskrivare pga tidsbrist.
Vet inte om detta är rätt plats att fråga på men någon som vet vart man kan få tag på någon sådan så är jag tacksam för all hjälp.
En smått konstig fråga men jag undrar om någon kan förklara för mig hur man löser följande uppgift matematiskt:
Vad är x om 1/x = 1/2 + 1/3?
Jag löser den såhär:
1/x = 1/2 + 1/3 --> 1/x = 3/6 + 2/6 --> 1/x = 5/6
Sedan "ser" jag bara att eftersom att det står en etta i täljaren så måste 5/6 vara inversen till nämnaren. Jag undrar hur man de facto räknar ut sådant här?
1/x = 5/6
1 = 5x/6 [multiplicerat med x]
6 = 5x [multiplicerat med 6]
6/5 = x [delat med 5]
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Ytterliggare en fråga:
Om a = 2/b och b=3/c hur många a motsvarar då 6c? Svaret skall bli nio men jag är helt lost.
a = 2/b, b = 3/c
=> a = 2÷(3/c)
=> a = 2c/3 [eftersom x÷(y/z) = x·(z/y)]
=> 3a = 2c
Snabb frågor. Hur många av er har fått 1.7+ på första försöket? Är det möjligt att få så högt på första försöket? Sj satsar jag på minst 1.75 och höstens hp kommer vara min första.
Snabb frågor. Hur många av er har fått 1.7+ på första försöket? Är det möjligt att få så högt på första försöket? Sj satsar jag på minst 1.75 och höstens hp kommer vara min första.
1.75 är mitt första, och hittills enda, HP-resultat. 18 år vid provtillfället.
Jag behöver hjälp med 2st Nog-uppgifter där jag inte riktigt hänger med, svarade A på båda men det är fel.
1)
Anders har ett marknadsstånd där han säljer enbart tulpaner och rosor. Om Anders inte säljer några tulpaner, hur stor andel av rosorna ska han då sälja för att ha kvar lika många rosor som tulpaner?
(1) Innan försäljningen börjar har Anders 80 tulpaner och 320 rosor i sitt marknadsstånd.
(2) Innan försäljningen börjar utgör rosorna 4/5 av blommorna i Anders marknadsstånd.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1)men ej i (2)
B i (2)men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
2)
Christer tänkte köpa en mikrovågsugn på realisation. Han hade två ugnar att välja mellan. Hur stor
var prisskillnaden mellan ugnarna före realisationen?
(1) Den ena ugnens pris hade sänkts med 35 procent och man sparade 595 kr jämfört med ordi- narie pris. Den andra ugnens pris hade sänkts med 45 procent och man sparade 945 kr jäm- fört med ordinarie pris.
(2) Prisskillnaden mellan ugnarna var 8 gånger så stor före realisationen som efter. Differensen mellan prisskillnaderna före och efter realisationen var 350 kr.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1)men ej i (2)
B i (2)men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Jag behöver hjälp med 2st Nog-uppgifter där jag inte riktigt hänger med, svarade A på båda men det är fel.
1)
Anders har ett marknadsstånd där han säljer enbart tulpaner och rosor. Om Anders inte säljer några tulpaner, hur stor andel av rosorna ska han då sälja för att ha kvar lika många rosor som tulpaner?
(1) Innan försäljningen börjar har Anders 80 tulpaner och 320 rosor i sitt marknadsstånd.
(2) Innan försäljningen börjar utgör rosorna 4/5 av blommorna i Anders marknadsstånd.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1)men ej i (2)
B i (2)men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
(1)
Tulpaner = T
Rosor = R
I första har vi att T = 80 och R = 320
Alltså måste 320 - 240 rosor säljas för att ha kvar 80 rosor
240/320 = 0,75 = 3/4 måste säljas
(2)
Vi har att 1/5 = T och 4/5 = R (Detta vet vi då det står att han ENDAST säljer Tulpaner och Rosor, hade inte det stått hade denna varit olöslig)
Alltså måste 3/5 av 4/5 rosorna bort för att det ska vara 1/5 Rosor och 1/5 Tulpaner kvar (lika många av varje blomma). 4/5 är 100% av alla rosor. 3/5 är 75% av alla rosor även möjligt att skriva 3/4.
2)
Christer tänkte köpa en mikrovågsugn på realisation. Han hade två ugnar att välja mellan. Hur stor
var prisskillnaden mellan ugnarna före realisationen?
(1) Den ena ugnens pris hade sänkts med 35 procent och man sparade 595 kr jämfört med ordi- narie pris. Den andra ugnens pris hade sänkts med 45 procent och man sparade 945 kr jäm- fört med ordinarie pris.
(2) Prisskillnaden mellan ugnarna var 8 gånger så stor före realisationen som efter. Differensen mellan prisskillnaderna före och efter realisationen var 350 kr.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1)men ej i (2)
B i (2)men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
(1)
Ugn A kostade 595/0.35 = 1700 före REA
Ugn B kostade 945/,45 = 2100 före REA
Prisskillnad 400 kr.
(2)
Ugn A - Ugn B = Prisskillnad före (x)
Ugn A - Ugn B = Prisskillnad efter (y)
Ledtråd är att prisskillnaden före är åtta gånger större än efter alltså;
x = 8y
Vi får även reda på att
x - y = 350
Vi kan ställa upp ekvationen
8y - y = 350
7y = 350
y = 50 (division i båda leden med 7)
Går vi tillbaka till första ledtråden
x = 8y
x = 8 * 50
x = 400 <-- X är alltså priset före REA
Då har vi att x = 400, y = 50 vilket stämmer med ledtrådarna om att talen ska skilja 8 gånger i storlek och differansen skall vara 350.
Facit
1) D 2) D
Råkade skriva i ditt citerade inlägg så det blev lite kladdigt men jag tror det är tillfredställande ändå-
__________________
Senast redigerad av shanghai 2013-07-28 kl. 06:00.