2013-07-27, 01:36
  #28837
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Så den texten tog kål på dig alltså

Kul! Sant, jag uppdaterar inte alls ofta och är dålig på det. Har försökt skriva några gånger men min webbläsare kraschar ibland, så allt jag skriver raderas och då tappar jag lusten och orkar inte börja om från början.

Ett tips är att skriva i word eller annat texthanteringsprogram och sedan bara kopiera in texten i webbläsaren och lägga till eventuella bilder, fixa typsnitt, stycken osv om behövligt.

Det var förresten ingen dålig hög papper du hade där på skrivbordet!
Citera
2013-07-27, 01:41
  #28838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Så den texten tog kål på dig alltså

Kul! Sant, jag uppdaterar inte alls ofta och är dålig på det. Har försökt skriva några gånger men min webbläsare kraschar ibland, så allt jag skriver raderas och då tappar jag lusten och orkar inte börja om från början. Får nog försöka vara mer aktiv, det är motiverande också, men eftersom jag har mycket annat att göra så är det svårt att bara plugga hp. Jag vill det såklart, men det går inte om jag inte ger upp mitt andra pluggande men då blir jag aldrig klar med gymnasiet. Tror det är bäst att göra ett antal timmar varje dag, inte heltidsplugg samtidigt som man kör heltid på högskoleprovet. Det går nog inte om man vill må bra samtidigt och hinna träna. Känner att jag mår bättre nu också när jag har fått in mer rutin i träningen. Hoppas att detta leder till att man blir mer effektiv på att plugga också. Mitt största problem nu är dygnsrytmen...

Fick världens ångest nu typ. Har pluggat riktigt dåligt ett tag nuGör mer än förut för då pluggande jag inget och det har blivit rutin att i alla fall göra något relevant varje dag, även om det kanske inte är så mycket. Typ köra igenom ord på Memrise och läsa. Nyttigare än inget, men inte speciellt effektivt! Var väldigt längesedan jag gjorde något gammalt prov, typ flera veckor sedan Ne, nu får man bli lite mer effektiv... det vore pinsamt att inte höja sig en bit från 0.6 i höst!

Kötta på bara så du i alla fall får över 1.0. Det är inte alls svårt och i princip möjligt genom att enbart nöta gamla prov.

Likt du har (hade) jag problem med dygnsrytmen. Jag dygnade, och lade mig tidigt och har sedan dess vaknat vid 8-9 varje dag. Det handlar om att tvinga sig upp vid samma tidpunkt varje dag under en längre period. Idag är jag vaken lite längre än jag brukar då jag inte tränade idag och därför kommer undan med 4-6h sömn (Ja, jag brukar oftast klara mig på 4-6h sömn men när jag tränar är jag medveten om att kroppen behöver vila för att växa). Har även märkt att detta ökat min motivation till att plugga, och att jag får mer gjort i "början " av dagen, istället för att vakna 16:00 och börja plugga vid midnatt
Citera
2013-07-27, 02:21
  #28839
Medlem
Footstepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer

Denna mapp är den senaste jag laddade upp och mest uppdaterade - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY

Dock saknas det provet jag länkade ovan och kanske ett eller två till och lite annat material, men det är det mesta.

Det här uppskattas verkligen! Tack så mycket, Soulsurfer.
Citera
2013-07-27, 02:51
  #28840
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Kötta på bara så du i alla fall får över 1.0. Det är inte alls svårt och i princip möjligt genom att enbart nöta gamla prov.

Likt du har (hade) jag problem med dygnsrytmen. Jag dygnade, och lade mig tidigt och har sedan dess vaknat vid 8-9 varje dag. Det handlar om att tvinga sig upp vid samma tidpunkt varje dag under en längre period. Idag är jag vaken lite längre än jag brukar då jag inte tränade idag och därför kommer undan med 4-6h sömn (Ja, jag brukar oftast klara mig på 4-6h sömn men när jag tränar är jag medveten om att kroppen behöver vila för att växa). Har även märkt att detta ökat min motivation till att plugga, och att jag får mer gjort i "början " av dagen, istället för att vakna 16:00 och börja plugga vid midnatt

Det här tåls att upprepas, när jag pluggade inför HP fixade jag en sådan dygnsrytm att jag i alla fall vaknade vid 9. Med min dåvarande dygnsrytm tog det ungefär en månad innan jag kände att återställningen var färdig. Då hade jag dock vaknat mellan 14-17 ett längre tag.

Att dygna hjälper ju självklart men det tar bra mycket längre än en natt att återställa den biologiska klockan och få motivation och andra processer i kroppen till normalnivå. Så vänta inte tills veckan innan HP! Eller som jag gjorde förra hösten, dagen innan.

Edit* som ni ser har jag råkat falla tillbaks i den dåliga dygnsrytmen.
Citera
2013-07-27, 12:51
  #28841
Medlem
eradicos avatar
En smått konstig fråga men jag undrar om någon kan förklara för mig hur man löser följande uppgift matematiskt:
Vad är x om 1/x = 1/2 + 1/3?

Jag löser den såhär:
1/x = 1/2 + 1/3 --> 1/x = 3/6 + 2/6 --> 1/x = 5/6
Sedan "ser" jag bara att eftersom att det står en etta i täljaren så måste 5/6 vara inversen till nämnaren. Jag undrar hur man de facto räknar ut sådant här?

Ytterliggare en fråga:
Om a = 2/b och b=3/c hur många a motsvarar då 6c? Svaret skall bli nio men jag är helt lost.
__________________
Senast redigerad av eradico 2013-07-27 kl. 12:58.
Citera
2013-07-27, 12:57
  #28842
Medlem
Har inte testat att göra högskoleprovet och funderar på att använda mig av en spökskrivare pga tidsbrist.
Vet inte om detta är rätt plats att fråga på men någon som vet vart man kan få tag på någon sådan så är jag tacksam för all hjälp.
Citera
2013-07-27, 13:11
  #28843
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
En smått konstig fråga men jag undrar om någon kan förklara för mig hur man löser följande uppgift matematiskt:
Vad är x om 1/x = 1/2 + 1/3?

Jag löser den såhär:
1/x = 1/2 + 1/3 --> 1/x = 3/6 + 2/6 --> 1/x = 5/6
Sedan "ser" jag bara att eftersom att det står en etta i täljaren så måste 5/6 vara inversen till nämnaren. Jag undrar hur man de facto räknar ut sådant här?
1/x = 5/6
1 = 5x/6 [multiplicerat med x]
6 = 5x [multiplicerat med 6]
6/5 = x [delat med 5]

Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Ytterliggare en fråga:
Om a = 2/b och b=3/c hur många a motsvarar då 6c? Svaret skall bli nio men jag är helt lost.
a = 2/b, b = 3/c
=> a = 2÷(3/c)
=> a = 2c/3 [eftersom x÷(y/z) = x·(z/y)]
=> 3a = 2c

Vi eftersöker värdet av 6c, dvs 3·2c = 3·3a = 9a.
Citera
2013-07-28, 03:48
  #28844
Medlem
Snabb frågor. Hur många av er har fått 1.7+ på första försöket? Är det möjligt att få så högt på första försöket? Sj satsar jag på minst 1.75 och höstens hp kommer vara min första.
Citera
2013-07-28, 03:59
  #28845
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
Snabb frågor. Hur många av er har fått 1.7+ på första försöket? Är det möjligt att få så högt på första försöket? Sj satsar jag på minst 1.75 och höstens hp kommer vara min första.
1.75 är mitt första, och hittills enda, HP-resultat. 18 år vid provtillfället.
Citera
2013-07-28, 04:20
  #28846
Medlem
Footstepss avatar
Hej!

Jag behöver hjälp med 2st Nog-uppgifter där jag inte riktigt hänger med, svarade A på båda men det är fel.

1)

2)


Facit
Citera
2013-07-28, 05:41
  #28847
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Footsteps
Hej!

Jag behöver hjälp med 2st Nog-uppgifter där jag inte riktigt hänger med, svarade A på båda men det är fel.

1)

(1)
Tulpaner = T
Rosor = R

I första har vi att T = 80 och R = 320
Alltså måste 320 - 240 rosor säljas för att ha kvar 80 rosor
240/320 = 0,75 = 3/4 måste säljas

(2)

Vi har att 1/5 = T och 4/5 = R (Detta vet vi då det står att han ENDAST säljer Tulpaner och Rosor, hade inte det stått hade denna varit olöslig)
Alltså måste 3/5 av 4/5 rosorna bort för att det ska vara 1/5 Rosor och 1/5 Tulpaner kvar (lika många av varje blomma). 4/5 är 100% av alla rosor. 3/5 är 75% av alla rosor även möjligt att skriva 3/4.

2)

(1)

Ugn A kostade 595/0.35 = 1700 före REA
Ugn B kostade 945/,45 = 2100 före REA

Prisskillnad 400 kr.

(2)
Ugn A - Ugn B = Prisskillnad före (x)
Ugn A - Ugn B = Prisskillnad efter (y)

Ledtråd är att prisskillnaden före är åtta gånger större än efter alltså;
x = 8y

Vi får även reda på att
x - y = 350

Vi kan ställa upp ekvationen
8y - y = 350
7y = 350
y = 50 (division i båda leden med 7)

Går vi tillbaka till första ledtråden
x = 8y
x = 8 * 50
x = 400 <-- X är alltså priset före REA

Då har vi att x = 400, y = 50 vilket stämmer med ledtrådarna om att talen ska skilja 8 gånger i storlek och differansen skall vara 350.



Facit

Råkade skriva i ditt citerade inlägg så det blev lite kladdigt men jag tror det är tillfredställande ändå-
__________________
Senast redigerad av shanghai 2013-07-28 kl. 06:00.
Citera
2013-07-28, 07:07
  #28848
Medlem
Footstepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
text

Tack så hemskt mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in