Hittar ingen verbal fråga som har ändrats eller som har två svar när jag letar lite snabbt i gamla prov. Hösten 1984 ströks två DTK frågor på grund av tryckfel. Våren 1988 lades E till som korrekt svar på en NOG. En NOG-fråga från hösten 1983 hade också två rätta svar.
Våren 1988 NOG frågan som har två svar lyder:
I en grupp bestående av 60 elever läser vissa enbart spanska eller franska medan andra läser både dessa språk. Hur många elever läser enbart spanska?
(1) Antalet elever som läser enbart franska eller både franska och spanska är 42.
(2) Antalet elever som läser enbart spanska eller både franska och spanska är 26.
NOG-frågan från hösten 1983 som hade 2 rätta svar lyder:
1970/1971 var 10 miljoner arbetslösa i de 24 OECD-länderna. Enligt en OECD-prognos kommer arbetslösheten i OECD-länderna att öka till 33 miljoner arbetslösa vid årsskiftet 1983/1984. Hur många var arbetslösa i OECD-länderna 1980/1981?
(1) Mellan 1980/1981 och 1983/1984 beräknas arbetslösheten öka med 11 miljoner.
(2) Mellan åren 1970/1971 och 1980/1981 ökade arbetslösheten med 12 miljoner.
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Rätt på första. Har ingen aning, kanske är något jag inte ser. På denna skrevs E till i efterhand med tuschpenna.
På den andra ska det vara B och D, där B lades till i efterhand (står skrivet med tuschpenna + B).
Jag funderar på om det för NOG-frågan från våren 1988 kan vara så att E har lagts till p.g.a. att frågan är dåligt formulerad.
"I en grupp bestående av 60 elever läser vissa enbart spanska eller franskamedan andra läser både dessa språk." Detta innebär att 60 elever läser antingen spanska eller franska, medan andra elever (utöver dessa 60 elever) läser båda dessa språk. Det är den enda rimliga anledningen som jag kan hitta.
På NOG-frågan från våren 1983 är det ena svaret självklart B, det andra svaret är D - i (1) tillsammans med (2).
Prognosen för 1970/1971 till 1983/1984 är att ytterligare 23 miljoner kommer bli arbetslösa. I (1) konstateras att mellan 1980/1981 och 1983/1984 beräknas 11 miljoner bli arbetslösa. Då kan man dra slutsatsen att 10 + 23 - 11 = 22 (vilket är det rätta svaret). Men, inget av de två rätta svaren är A. (Dock kan man argumentera för att beräknas arbetslösheten öka inte är samma som kommer arbetslösheten att öka, så visst - A behöver inte vara ett korrekt svar.)
Jag kan ärligt talat inte förstå hur D är rätt svar på denna fråga; rätt svar borde vara B, men även E bör vara rätt svar; en prognos är på intet sätt vederhäftig.
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2013-04-08 kl. 20:27.
Jag får känslan av att det är fler rättshaveristiskt lagda människor hos mattegenierna. Tycker den här tråden visar det ganska bra med tjafset om gunillas vinteris.
Det kan nog tolkas olika. Men intrycket jag får är att de som har goda matematiska kunskaper kan förklara och motivera svaret på frågan på ett övertygande sätt.
Det jag vill mena är att om man nu synar uppgifterna i kvant så kunde man lika gärna göra det i verb också. Det talar mer för att det är personer som jagar en betydande poäng för sitt resultat och gör det genom att syna den delen som kanske ur tolkningsbart perspektiv är enklare att ifrågasätta.
4
Anna har bokhyllor i huset som antingen är 3-hylliga, 5-hylliga eller 7-hylliga. Det finns minst 1 och högst 4 st av varje bokhylletyp. Hur många bokhyllor finns det av varje typ?
(1)
De 3-hylliga och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans 21 hyllor. De 3- och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans lika många hyllor som de 7-hylliga.
(2)
De 5-hylliga och 7-hylliga bokhyllorna är lika många.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
HUR I HELVETE SKA MAN TÄNKA? Varför blir det plötsligt skit lätt när någon på Flashback förklarar
Ja förstår att det känns så såhär i efterhand, men många (jag) lade redan under provet märke till hur de explicit skrivit vinter i andra meningen och därmed valde E (nu spelar det inte någon roll för mig personligen men men).
Att påstå att ett svar är mer logiskt än något annat förstår jag inte heller, hur kom du fram till det?
Edit:
Dessutom förstår jag inte varför många C-förespråkare menar att möjligheten att det var höst också måste innebära att det inte låg någon is. Säg för argumentets skull att det låg en halvmeter is veckan innan, och att det denna lördagen är 0.6125m is (och nästa v. följaktligen 0.6135m).
Meteorologiskt sett så är ditt exempel omöjligt. Vintern infaller när medeltemperaturen under en femdagarsperiod är högst 0 grader. Du får ingen is på sjön som du kan åka skridskor på om det inte är vinter.
Men i och med att det finns en klassisk uppdelning av året i fyra årstider tre månader vardera så skulle uppgiften likaväl kunna tolkas på det sätt som du skriver.
4
Anna har bokhyllor i huset som antingen är 3-hylliga, 5-hylliga eller 7-hylliga. Det finns minst 1 och högst 4 st av varje bokhylletyp. Hur många bokhyllor finns det av varje typ?
(1)
De 3-hylliga och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans 21 hyllor. De 3- och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans lika många hyllor som de 7-hylliga.
(2)
De 5-hylliga och 7-hylliga bokhyllorna är lika många.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
HUR I HELVETE SKA MAN TÄNKA? Varför blir det plötsligt skit lätt när någon på Flashback förklarar
Du vet att det finns 3 st 7-hylliga bokhyllor (7 x 3 = 21). Du vet också att en kombination av 3-hylliga och 5-hylliga bokhyllor ska resultera i 21 hyllor totalt. Om du testar olika antal på 5-hylliga och sedan kompletterar med 3-hylliga ser du att det bara finns en lösning.
Det kan nog tolkas olika. Men intrycket jag får är att de som har goda matematiska kunskaper kan förklara och motivera svaret på frågan på ett övertygande sätt.
Det jag vill mena är att om man nu synar uppgifterna i kvant så kunde man lika gärna göra det i verb också. Det talar mer för att det är personer som jagar en betydande poäng för sitt resultat och gör det genom att syna den delen som kanske ur tolkningsbart perspektiv är enklare att ifrågasätta.
Men det är ju det jag menar. Verb-delen vill jag mena lämnar mer utrymme för tolkningsfrågor och nyanseringar (det är ju liksom det som är meningen) så det känns symptomatiskt att det är på mattedelen som det ifrågasätts och övertolkas på. Någon skrev nåt om aspergers och bristnande social förmåga vilket jag är lite inne på också.
Missförstå mig inte nu är ni snälla, jag tror inte alla som är duktiga på kvant-delen är insnöade aspies, bara att jag skönjar en viss överrepresentation.
(jag fick för övrigt kring 30 på kvant och 96-97 på verb så jag vet ju var min egen svaga och starka sida är)
Anna har bokhyllor i huset som antingen är 3-hylliga, 5-hylliga eller 7-hylliga. Det finns minst 1 och högst 4 st av varje bokhylletyp. Hur många bokhyllor finns det av varje typ?
(1) De 3-hylliga och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans 21 hyllor. De 3- och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans lika många hyllor som de 7-hylliga.
(2) De 5-hylliga och 7-hylliga bokhyllorna är lika många.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Du får gärna inkludera det rätta svaret, om du har tillgång till det alltså.
Men jag utgår från att svaret är A. x, y och z är antal bokhyllor. x, y och z måste vara positiva heltal.
Från (1) vet vi att:
3x + 5y = 21
7z = 21
z = 3, ser man direkt.
3x + 5y = 21 går bara om x = 2 och y = 3.
3-hylliga: 2
5-hylliga: 3
7-hylliga: 3
Svar: A.
Om man använder sig endast av (2) finns det ingen begränsning på hur många bokhyllor det kan finnas av den 3-hylliga sorten; det skulle kunna vara t.ex. 6 7-hylliga (42) och 6 5-hylliga med 4 3-hylliga (30 + 12 = 42)
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
(jag fick för övrigt kring 30 på kvant och 96-97 på verb så jag vet ju var min egen svaga och starka sida är)
Riktigt imponerande, förstår att kvantitativa inte gick så bra däremot.
Men det är ju det jag menar. Verb-delen vill jag mena lämnar mer utrymme för tolkningsfrågor och nyanseringar (det är ju liksom det som är meningen) så det känns symptomatiskt att det är på mattedelen som det ifrågasätts och övertolkas på. Någon skrev nåt om aspergers och bristnande social förmåga vilket jag är lite inne på också.
Missförstå mig inte nu är ni snälla, jag tror inte alla som är duktiga på kvant-delen är insnöade aspies, bara att jag skönjar en viss överrepresentation.
(jag fick för övrigt kring 30 på kvant och 96-97 på verb så jag vet ju var min egen svaga och starka sida är)
nej du fick inte 96-97 på verb och du skrev inte 9an fel två gånger.
Anna har bokhyllor i huset som antingen är 3-hylliga, 5-hylliga eller 7-hylliga. Det finns minst 1 och högst 4 st av varje bokhylletyp. Hur många bokhyllor finns det av varje typ?
(1) De 3-hylliga och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans 21 hyllor. De 3- och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans lika många hyllor som de 7-hylliga.
(2) De 5-hylliga och 7-hylliga bokhyllorna är lika många.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
HUR I HELVETE SKA MAN TÄNKA? Varför blir det plötsligt skit lätt när någon på Flashback förklarar
(1) De 3-hylliga och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans 21 hyllor.
X antal 3-hylliga bokhyllor och Y antal 5-hylliga bokhyllor = 21 hyllor.
⇒ 3X + 5Y = 21
Här skulle jag bara testa de möjliga kombinationerna (finns bara ett fåtal) och se att 3x2 + 5x3 = 21
⇒ X = 2 och Y = 3
De 3- och 5-hylliga bokhyllorna har tillsammans lika många hyllor som de 7-hylliga.
Z antal 7-hylliga bokhyllor = 21 hyllor
⇒ Z = 21/7 = 3
Frågan går att lösas med (1).
(2) De 5-hylliga och 7-hylliga bokhyllorna är lika många.
Inget numeriskt värde ges och/eller kan räknas ut. Frågan går således ej att lösa med (2)
Du får gärna inkludera det rätta svaret, om du har tillgång till det alltså.
Men jag utgår från att svaret är A. x, y och z är antal bokhyllor. x, y och z måste vara positiva heltal.
Från (1) vet vi att:
3x + 5y = 21
7z = 21
z = 3, ser man direkt.
3x + 5y = 21 går bara om x = 2 och y = 3.
3-hylliga: 2
5-hylliga: 3
7-hylliga: 3
Svar: A.
Om man använder sig endast av (2) finns det ingen begränsning på hur många bokhyllor det kan finnas av den 3-hylliga sorten; det skulle kunna vara t.ex. 6 7-hylliga (42) och 6 5-hylliga med 4 3-hylliga (30 + 12 = 42)
Riktigt imponerande, förstår att kvantitativa inte gick så bra däremot.
(40 + 40 =/= >80)
A är rätt svar men jag tror inte att jag någonsin kommer knäcka koden på nog-delen. Jag kommer snart att göra nåt som jag inte kan ansvara för alltså är fly förbanad.
Men det är ju det jag menar. Verb-delen vill jag mena lämnar mer utrymme för tolkningsfrågor och nyanseringar (det är ju liksom det som är meningen) så det känns symptomatiskt att det är på mattedelen som det ifrågasätts och övertolkas på. Någon skrev nåt om aspergers och bristnande social förmåga vilket jag är lite inne på också.
Missförstå mig inte nu är ni snälla, jag tror inte alla som är duktiga på kvant-delen är insnöade aspies, bara att jag skönjar en viss överrepresentation.
(jag fick för övrigt kring 30 på kvant och 96-97 på verb så jag vet ju var min egen svaga och starka sida är)
Ok, ja du får ursäkta mig då, jag fick troligtvis en släng av asperger när jag skulle tolka ditt svar
Hade kanske varit till min fördel om man fått den slängen på provpass 2 och 4 istället
Fast 96-97 på verb måste jag säga var minst sagt ett oväntat resultat
__________________
Senast redigerad av Hegge31 2013-04-08 kl. 21:11.