2013-07-28, 10:46
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
En smått konstig fråga men jag undrar om någon kan förklara för mig hur man löser följande uppgift matematiskt:
Vad är x om 1/x = 1/2 + 1/3?
Ett knep som man alltid kan ta till för att slippa besvär vi denna typ av uppgift är att (förlänga med valfritt heltal som ger heltal i högerledet)*x. Vi säger t ex 6x och får 6=3x+2x <=> x=6/5.
Citera
2013-07-28, 11:32
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ytterliggare en fråga:
Om a = 2/b och b = 3/c hur många a motsvarar då 6c? Svaret skall bli nio men jag är helt lost.

Ett annat knep: Bråk uppfattas ibland som svårt att arbeta med, särskilt tal av typen bråk/bråk som uppgiften annars kommer att leda fram till, så gör omskrivningarna ba = 2 och bc = 3. Vi kan skriva 6c som 3bac = 6c (vad vi än skriver är det viktigt att vi ser till att få med a så att variabeln kan elimineras vid förkortning i nästa steg). 6c/a är vad som söks så 3bac/a = 3bc <=> /insättning av b=3/c eller c=3/b/ <=> 3bc = 9 = 6c/a. Rekommenderar detta sätt.

Annars kan man köra "rakt på" och göra som sckrz-krk. Jag ville bara visa själv tänket, att trolla med siffror med algebraisk säkerhet, som är det som ger poäng på en hel del XYZ och KVA-uppgifter då man inte riskerar slarvfel (efter x antal terminer och y antal omtentor på civing så är det något man lärt sig, eller kanske t o m uppfostrats, till att undvika )
Citera
2013-07-28, 11:37
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
Snabb frågor. Hur många av er har fått 1.7+ på första försöket? Är det möjligt att få så högt på första försöket? Sj satsar jag på minst 1.75 och höstens hp kommer vara min första.
Många har fått 1.7+ på första försöket.

Per informationen som presenterades i den föregående meningen måste det vara möjligt att få så högt på första försöket.

Vad sägs om att du gör ett par gamla prov under samma förhållanden som kommer att råda under riktiga HP? På så vis kan du iaf göra en kvalificerad bedömning om huruvida du kommer att få minst 1.75.
Citera
2013-07-28, 16:23
Medlem
eradicos avatar
Hur brukar ni göra med NOG-uppgifterna? Räknar ni ut allt för att kolla att era svar är riktiga eller ser ni bara hur många variabler ni kan få fram och om dessa räcker för att lösa problemet?

Själv så brukar jag skriva upp varje påstående och bara se om informationen räcker, ytterst sällan jag räknar.
Citera
2013-07-28, 19:22
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Hur brukar ni göra med NOG-uppgifterna? Räknar ni ut allt för att kolla att era svar är riktiga eller ser ni bara hur många variabler ni kan få fram och om dessa räcker för att lösa problemet?

Själv så brukar jag skriva upp varje påstående och bara se om informationen räcker, ytterst sällan jag räknar.
Skriver aldrig upp någonting på NOG förutom på uppgifter som "Nisse sitter till höger om Ola, Ola sitter i mitten av bla, bla bla" och liknande. Efter ett par gånger på HP har man fått in tekniken och kan se svaren.
Citera
2013-07-28, 20:25
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Skriver aldrig upp någonting på NOG förutom på uppgifter som "Nisse sitter till höger om Ola, Ola sitter i mitten av bla, bla bla" och liknande. Efter ett par gånger på HP har man fått in tekniken och kan se svaren.

Jag snittar ungefär 85-95% rätt just nu på NOG, mycket enbart på att tillämpa logik och att gå på känslan. Kan tilläggas att detta är gamla uppgifter men jag är ganska så suspekt till att det här går så bra.
Citera
2013-07-29, 12:49
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer

Denna mapp är den senaste jag laddade upp och mest uppdaterade - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY

Dock saknas det provet jag länkade ovan och kanske ett eller två till och lite annat material, men det är det mesta.

Vad exakt finns med i filen? 2,26GB känns som väldigt mycket material
Citera
2013-07-29, 14:55
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Vad exakt finns med i filen? 2,26GB känns som väldigt mycket material
36 gamla prov
Några bilder ur ett matematikhäfte från Chalmers basår
Ett övningsprov
666 sidor ELF-frågor
Den gamla kompletta guiden till högskoleprovet boken
En matematik 2b-bok (Origo)
MEK-träning med 20 frågor
Morfem, tips och ordlistor
Kvantitativa uppgifter
GMAT-boken
SCB-statistikbok
Formelblad
Secrets of Mental Math videoklipp + kompendium

Det där ungefär.
Citera
2013-07-29, 17:04
Medlem
Kommandos avatar
Är det möjligt att höja från 1,5 till 2,0 på Kva, genom hpguiden?
Citera
2013-07-29, 17:08
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Är det möjligt att höja från 1,5 till 2,0 på Kva, genom hpguiden?

dem som jag känner som lyckats med det, har inte lagt en krona på såna sidor. Det är gammal prov som gäller och repetition av mattematik A och B
Citera
2013-07-29, 20:06
Medlem
När man läst antagningspoängen på olika program så står det både Hp resultat och betyg.

Tex : Gymnasiebetyg: 17.5 Hp : 1.3

Kräver det då att jag har minst 17.5 och 1.3 på hp för att ha en säker (relativt) chans på att bli antagen?
Citera
2013-07-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
dem som jag känner som lyckats med det, har inte lagt en krona på såna sidor. Det är gammal prov som gäller och repetition av mattematik A och B

Exakt, det är absolut det enda som gäller. Finns inget annat som fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in