2013-07-25, 23:23
  #28825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Oj! Alla ord? Jag har själv laddat ner ordprovsprogrammet Vokabula, skitbra program! Det finns ordlistor som följer med installationsfilerna och man kan ladda ned och göra egna fler ordlistor! Funkar asbra
Jag vill komma in på läkarprogrammet så jag har inte så mycket val än att plugga in alla orden på ordprov.se. Hur många av orden på Vokabula har kommit upp hp proven varje år?
Citera
2013-07-26, 00:18
  #28826
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
Jag vill komma in på läkarprogrammet så jag har inte så mycket val än att plugga in alla orden på ordprov.se. Hur många av orden på Vokabula har kommit upp hp proven varje år?

Har ingen koll riktigt, användar mest "gör egna listor" funktionen. Men det finns i alla fall ganska många ordlistor som man kan ladda ned. hpguiden.se erbjuder några gratis
Citera
2013-07-26, 00:32
  #28827
Medlem
Osakasuns avatar
Jag läser DNs och SVDs debatt och ledarsidor varje dag, dessutom läser jag under strecket. Jag vill dock ha fler svenska artiklar att läsa varje dag, har ni några tips?

EDIT: Jag har för avsikt att börja läsa Läkartidningens debattartiklar.
__________________
Senast redigerad av Osakasun 2013-07-26 kl. 00:35.
Citera
2013-07-26, 01:19
  #28828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMurphy2991
Vad vill du komma in på?

Öva på gamla prov med klocka, sätt upp ett schema för när du gör dessa.

ordprov.se
http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1

MEK+ORD=ordförråd(ordprov.se)
XYZ+NOG+KVA+DTK nöter du in genom gamla prov. Finns det något område inom Matte 1 du är osäker på kollar du upp detta på matteboken.se
ENG+LÄS--> sjukt tråkigt att öva på det genom gamla prov, dock är det oerhört nyttigt för du lär dig att söka svar och utesluta orimliga alternativ.

Tänk på att det är högskoleprovet du vill kunna! När du sitter där på provdagen kommer du troligtvis känna dig säkrare om du vet att du har gått igenom situationen ett tiotal gånger innan.

Utbildningen finns bara på ett ställe i Sverige och hade 1,5 som sämsta intagning senast. Detta lär dock höjas eftersom den ska flytta till en populärare ort nästa höst. PM:a om du vill veta mer.

Tack för tipsen!
Citera
2013-07-26, 10:43
  #28829
Medlem
eradicos avatar
Om man vill höja sig på geometri-delen är det vettigt att kötta igenom hpg:s-uppgifter om geometri med formelsamlingen till matte a bredvid sig? Tänker mig att man lär sig tillämpa formler på detta vis.
Citera
2013-07-26, 18:48
  #28830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Om man vill höja sig på geometri-delen är det vettigt att kötta igenom hpg:s-uppgifter om geometri med formelsamlingen till matte a bredvid sig? Tänker mig att man lär sig tillämpa formler på detta vis.

Fick höra tidigare i tråden att det blir enklare att komma ihåg formlerna etc. om man verkligen förstår matematiken bakom dessa. Därför föreslår jag Khanacademy. Han förklarar verkligen varför formlerna är som de är, och när man hör det, så blir allt så mycket lättare!

När du kollat igenom några videoklipp där så kan du gå vidare med att tillämpa dessa på HPG-uppgifter
Citera
2013-07-26, 18:52
  #28831
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Fick höra tidigare i tråden att det blir enklare att komma ihåg formlerna etc. om man verkligen förstår matematiken bakom dessa. Därför föreslår jag Khanacademy. Han förklarar verkligen varför formlerna är som de är, och när man hör det, så blir allt så mycket lättare!

När du kollat igenom några videoklipp där så kan du gå vidare med att tillämpa dessa på HPG-uppgifter
Har du tips på någon vettig samling där han förklarar formler på "rätt" nivå ?
Citera
2013-07-26, 19:21
  #28832
Medlem
Soulsurfers avatar
Jag delade ut ett till gammalt prov i facebookgruppen för någon dag sedan, http://db.tt/8yB1XPbu - Våren 1994

Är det bara jag som tycker att LÄS på detta provet ser tyngre ut än dagens LÄS?

Om någon gör eller har gjort provet, snälla skriv vad ni tycker om den delen. Är nyfiken.
Citera
2013-07-27, 00:23
  #28833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Jag delade ut ett till gammalt prov i facebookgruppen för någon dag sedan, http://db.tt/8yB1XPbu - Våren 1994

Är det bara jag som tycker att LÄS på detta provet ser tyngre ut än dagens LÄS?

Om någon gör eller har gjort provet, snälla skriv vad ni tycker om den delen. Är nyfiken.

Jag fick 17/20 på den, brukar landa någonstans mellan 16-18 på gamla prov så det var inga konstigheter. Däremot tycker jag att språket var lite "äldre" än det språk som förekommer idag. Visserligen skiljer det sig bara 10-20 år men idag används ju till och med engelska ord/meningar ibland.

Soulsurfer; Av dina tidigare inlägg att döma innehar du en drös gamla prov som du delar med dig av i en facebookgrupp. Jag undrar om jag skulle kunna få ta del av mappen på annat sätt, då jag inte har facebook? PM:a mig om du har lust att dela med dig
Citera
2013-07-27, 01:05
  #28834
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Jag fick 17/20 på den, brukar landa någonstans mellan 16-18 på gamla prov så det var inga konstigheter. Däremot tycker jag att språket var lite "äldre" än det språk som förekommer idag. Visserligen skiljer det sig bara 10-20 år men idag används ju till och med engelska ord/meningar ibland.

Soulsurfer; Av dina tidigare inlägg att döma innehar du en drös gamla prov som du delar med dig av i en facebookgrupp. Jag undrar om jag skulle kunna få ta del av mappen på annat sätt, då jag inte har facebook? PM:a mig om du har lust att dela med dig
Imponerande att du fick 17/20 när delen har 24 frågor

Tyckte bara texterna var väldigt mycket längre än de tidigare jag sett (alla var långa) och det var därför jag var lite nyfiken.

Nja, inte jättemånga. Har delat med mig av några stycken. Detta var det näst nyaste provet. Delade ut våren 1996 också, men jag var tvungen att ta ner länken för ett tag sedan. Resten är från 70-80 talet och det är väl 3-4 st max som jag har lagt ut tror jag. Det finns ingen uppdaterad mapp. Det är rätt svårt att hitta något ställe att ladda upp så stora filer på gratis också.

Det finns några länkar, men alla lever inte är jag rädd för då jag blev tillfälligt suspenderad på dropbox för att ha dragit in för mycket trafik på kort tid. Slänger bara ut något enstaka då och då när jag känner för det, egentligen borde själv göra proven innan jag lägger ut dem då jag faktiskt har köpt proven. Känns lite tråkigt att köpa prov, skanna in proven (som tog över en månad, flera timmar per dag vid skannern) och sedan slänga upp allt helt gratis. Har dock inget emot att dela ut proven, men jag slänger inte ut allt som om det inte vore något. Tråkigt att det var just jag som brydde mig tillräckligt mycket om dessa prov och fick betala rubbet bara när man dessutom inte har någon riktig inkomst

Denna mapp är den senaste jag laddade upp och mest uppdaterade - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY

Dock saknas det provet jag länkade ovan och kanske ett eller två till och lite annat material, men det är det mesta.
__________________
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-07-27 kl. 01:08.
Citera
2013-07-27, 01:14
  #28835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Imponerande att du fick 17/20 när delen har 24 frågor

Tyckte bara texterna var väldigt mycket längre än de tidigare jag sett (alla var långa) och det var därför jag var lite nyfiken.

Nja, inte jättemånga. Har delat med mig av några stycken. Detta var det näst nyaste provet. Delade ut våren 1996 också, men jag var tvungen att ta ner länken för ett tag sedan. Resten är från 70-80 talet och det är väl 3-4 st max som jag har lagt ut tror jag. Det finns ingen uppdaterad mapp. Det är rätt svårt att hitta något ställe att ladda upp så stora filer på gratis också.

Det finns några länkar, men alla lever inte är jag rädd för då jag blev tillfälligt suspenderad på dropbox för att ha dragit in för mycket trafik på kort tid. Slänger bara ut något enstaka då och då när jag känner för det, egentligen borde själv göra proven innan jag lägger ut dem då jag faktiskt har köpt proven. Känns lite tråkigt att köpa prov, skanna in proven (som tog över en månad, flera timmar per dag vid skannern) och sedan slänga upp allt helt gratis. Har dock inget emot att dela ut proven, men jag slänger inte ut allt som om det inte vore något. Tråkigt att det var just jag som brydde mig tillräckligt mycket om dessa prov och fick betala rubbet bara när man dessutom inte har någon riktig inkomst

Denna mapp är den senaste jag laddade upp och mest uppdaterade - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY

Dock saknas det provet jag länkade ovan och kanske ett eller två till och lite annat material, men det är det mesta.

Ja, jag hoppade över sovjettexten

Jag förstår att det är jobbigt att skanna in och dela med dig bara sådär, men bara så att du vet så uppskattas det väldigt mycket!

Har också följt din blogg lite, men du uppdaterar den inte så ofta.

Lycka till med pluggandet!
Citera
2013-07-27, 01:31
  #28836
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Ja, jag hoppade över sovjettexten

Jag förstår att det är jobbigt att skanna in och dela med dig bara sådär, men bara så att du vet så uppskattas det väldigt mycket!

Har också följt din blogg lite, men du uppdaterar den inte så ofta.

Lycka till med pluggandet!
Så den texten tog kål på dig alltså

Kul! Sant, jag uppdaterar inte alls ofta och är dålig på det. Har försökt skriva några gånger men min webbläsare kraschar ibland, så allt jag skriver raderas och då tappar jag lusten och orkar inte börja om från början. Får nog försöka vara mer aktiv, det är motiverande också, men eftersom jag har mycket annat att göra så är det svårt att bara plugga hp. Jag vill det såklart, men det går inte om jag inte ger upp mitt andra pluggande men då blir jag aldrig klar med gymnasiet. Tror det är bäst att göra ett antal timmar varje dag, inte heltidsplugg samtidigt som man kör heltid på högskoleprovet. Det går nog inte om man vill må bra samtidigt och hinna träna. Känner att jag mår bättre nu också när jag har fått in mer rutin i träningen. Hoppas att detta leder till att man blir mer effektiv på att plugga också. Mitt största problem nu är dygnsrytmen...

Fick världens ångest nu typ. Har pluggat riktigt dåligt ett tag nuGör mer än förut för då pluggande jag inget och det har blivit rutin att i alla fall göra något relevant varje dag, även om det kanske inte är så mycket. Typ köra igenom ord på Memrise och läsa. Nyttigare än inget, men inte speciellt effektivt! Var väldigt längesedan jag gjorde något gammalt prov, typ flera veckor sedan Ne, nu får man bli lite mer effektiv... det vore pinsamt att inte höja sig en bit från 0.6 i höst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in