Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Skilj på sak och person. Han begick en ond handling. En kriminell vidrig handling. Det betyder inte att han ÄR ond eller kriminell. Hade han gjort liknande flera gånger under en tid i sitt liv, utan minsta ånger, DÅ är han ond, med tendenser som jag inte skulle våga uttala ens en gång.
Har svårt att förstå behovet att spotta, stampa, förtala, kräkas över en person på det här viset. De som känner honom gör det inte. Det kanske finns skäl till det? Skäl ni inte känner till.
Med det inte sagt att det är ok att döda barn. DET ÄR VIDRIGT OCH DET ÄR INTE OKEY.
Jag kan inte nog så mycket deklarera hur mycket jag avskyr och föraktar när man försvarar ondskefulla handlingar med påståenden om att det är skillnad på person och sak (eller som vissa säger, handling). Dina handlingar skiljer sig inte ifrån vem du är som person utan är en direkt följd och när de är ondskefulla (och någon är tillräknelig) är personen ond, åtminstone vid brottet (om det är enskild händelse). Om handlingar inte röker ondska, finns det ingenting att kalla för just sådant. Det finns inte människor med horn och svans och onda människor kommer ofta med goda sidor också. Eller åtminstone kan de vara uppskattade bortom illgärningarna.
Klart att man inte skiljer på person och sak när folk mördar sina närmaste i berått mod. Det är knappast politiskt engagemang eller politiska åsikter som upprör människor gällande mannen ifråga. Det handlar inte om att han uttryckt åsikter som kan väcka upprörda känslor trots att han annars är en trevlig och sympatisk människa. Därför går det inte att skilja på person och sak.