[quote=beachbully|66537020]
Citat:
Ursprungligen postat av
Archimedesx
I tidningarna står det att mannen fått medicinering mot depression.
BS. SSRI är ett av de vanligaste förskrivna läkemedeln och också ett av de mest undersökta beträffande bieffekter. Det är i de allra flesta fall mycket säkert att använda dem.
Falskt. Det finns inga som helst bevis på att så skulle vara fallet och av egen erfarenhet vet jag också att det inte stämmer. Det positiva effekterna kommer omgående, oftast utan någon märkbar "försämring" i början.
Källa på det?Detta har inte fastslagits med någon säkerhet värd namnet. Många kan efter en lång tids användande gradvis trappa ned SSRI utan problem.
Extremt generellt uttalande utan belägg. Det finns inget som säger att personen inte hade utfört dåden ännu tidigare om han/hon inte fått SSRI. Det är just denna typ av foliehattspropaganda utan verklighetsuppfattning som får folk att inte söka hjälp i vården vid psykisk ohälsa.
Delar helt din åsikt. Jag har egen erfarenhet. Något "lyckopiller" är det dock inte det är en medicin som verkar långsamt och som sätts in under ca 1 månad med tät kontakt med läkare för utvärdering löpande. På sikt höjs serotininnivån från brist till normal i kroppen. Tog väl ett halvår för mig. Det är definitivt ingen quick-fix som ger en "kick" eller är snabbt verkande.
I detta fall tror jag han sökte läkarhjälp för sent och att medicinen därför inte blev helt adekvat för honom. Samma gällde kanske de psykologiska insatserna som även de har effekt på lång sikt. Kan ta åratal.
Men jag vet naturligtvis inte vilken vård/medicin som insattes och när i tiden den påbörjades. Enbart egen spekulation.
Som Fredrik Sjöhult säger i detta inslag i dagens Expressen.
Vad kan samhället/vården lära sig av/om dessa barnamord som tragiskt nog ökat i Sverige de senaste året? Hur skall de förhindras? Hur arbetar vi bäst med prevention? Det är inte enbart en individs eget problem.
Läs/Lyssna
https://www.expressen.se/kronikorer/...-i-tio-timmar/