2006-08-05, 00:27
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Tycker nog att det är du som först ska visa att du är en seriös debattör! Då Putter och jag varit här bra mycket längre än dig blir jag lite irriterad när typer som dig dyker upp och har mage att påstå att någon är en oseriös debattör när man har fått stå ut med både det ena och det andra från översittare likt dig som bara sticker in huvudet och sätter igång och jiddrar om egentligen ingenting ..
Se det så här. Putter har debatterat med många antagonister, så även jag, men ibland inser man redan från början att det hela bara kommer handla om pajkastning och märka ord och då får du acceptera att du blir dissad pojken!
Om du istället visar en lite mer sympatisk sida så kommer du säkerligen få ut mer av debatten. Du är en rookie på den här tråden därav har jag ingen som helst respekt för din kritik av såna som suttit och verkligen bemödat sig att besvara frågor från människor som man vet egentligen bara vill skövla Scientologin med marken men tycks finna en tillfredställelse av att klanka ner på saker oavsett hur okunniga dom än är i området.
Så "rookies" åsikter behöver man inte respektera? Skall tänka på det om Du dyker upp i någon annan tråd någon gång.
Citera
2006-08-05, 00:28
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Du säger att "ditt" medvetande finns utspritt i nån obestämd form i hela kroppen, men lite mer i hjärnan, fullständigt odefinerat. "Ditt" medvetande finns ju utsmörat i hela kroppen på ett fullständigt icke vetenskapligt bevisat sätt.

Medvetandet är INTE Modellera.

Inga sådana fall har i varje fall hittills dokumenterats...

Citat:
Nej, själen har ingen massa. Kan du via dina vetenskapliga tester visa att kroppen väger mer ju mer intensivt du tänker?
Nä, precis!

Så...man har mer själ ju "intensivare" man tänker?
Citera
2006-08-05, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Sorry, det var gamla länkar.
Prova dessa istället:
http://bible.ca/scientology-christgame.ra
http://bible.ca/scientology-soul.ra
Funkade inte heller, kan vara jag som gör nåt fel, fan vet.
Citat:
Eftersom scinetologin är uppbyggd så att du får information vartefter Du "avancerar" så antar jag att de som bäst vet Hubbards och scientologins inställning är de som är OT8. Jag har läst hemsidor av sådana som varit OT3 och över som påstår att Hubbard inte tyckte att Jesus var ngt annat än en schysst snubbe och i ett tal, pedofil. De vet väl bättre än Du, jag och alla andra som inte är "invigda".
Nä, det är därför jag sätter min tillit till deras oficella åsikt, som är den som alla medlemmar har att förhålla sig till. Om en majoritet av dess medlemmar inte kan hålla med om det som sägs officiellt, så håller det inte i längden,
Alla scientologikyrkor har sin årsmöten, där varje medlem ahr sina röster naturligtvis. Om Scientologin officiella inställning inte skulle stämma överens med det interna, så är jag säker på att det skulle bli upprörda känslor, speciellt bland alla kristna som gått in i Scientologin.
Tämligen säker på det.
Citera
2006-08-05, 00:36
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Kan inte se vad detta resonemang skiljer sig från ditt. Du säger att "ditt" medvetande finns utspritt i nån obestämd form i hela kroppen, men lite mer i hjärnan, fullständigt odefinerat. "Ditt" medvetande finns ju utsmörat i hela kroppen på ett fullständigt icke vetenskapligt bevisat sätt.
Din vetenskap har ju inte heller den endaste aning om var ditt medvetande är eller befinner sig. På vilket sätt kan du då vara så kritiskt till Scientologins som är långt mer precis i sina åsikter än vad din vetenskap är.

Nej, själen har ingen massa. Kan du via dina vetenskapliga tester visa att kroppen väger mer ju mer intensivt du tänker?
Nä, precis!
Utsmörat... Kul!
Men inte riktigt rätt. Kortkäpp gav exemplet med en dator. Jag gör ngt liknande. Om Du har en magnet som rör sig i en kopparspole och skickar ström till en cykellampa. Var sitter strömmen?
Den är en funktion av de ingående enheterna. Precis som mitt medvetande och det som är "jag" är en funktion av min kropp.

Det är bevisat att hjärnceller kommunicerar med kemiska och elektriska impulser. Det är bevisat att olika delar av hjärnan har olika funktioner. Det är bevisat att skador i olika delar av hjärnan ger olika symtom varav en del på tänkandet, kännandet och personligheten.

Det är inte bevisat att ngt sådant som en "Thetan" finns.
Citat:
På vilket sätt menar du?
Scientologin hävdar att det psykiatrin kallar psykiska sjukdomar inte har någonting med somatiska sjukdomar att göra. De menar att psykiatrin därför inte har ngn anledning att existera och bekämpar aktivt psykiatrin som "sprider lögnen" om att psykiska sjukdomar skulle ha med hjärnan att göra.
Citat:
Glid runt på deras hemsida.
Det var inte så hjälpsamt. Först uppmanar Du mig att själv se bevisen men sedan kan Du inte hjälpa till med en länk trots att jag skrivit att jag inte hittar den? Eller är Du bara undvikande?
Citat:
Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad dessa sk halvsanningar och osanningar består i och vad. Vad är det för halvsanningar och vad är det för osanningar?
"Svenske kungen stödjer Narconon"
"Man kan svettas ut droger efter många års drogfrihet, svetten är då gul"
"Psykiska sjukdomar som depression har inget med hjärnan att göra"
"Psykiatrins mål är att kränka och kontrollera människor"
"Bakom varje sexbrottsling finns en psykiater som styr honom"

Ska jag skriva mer?
Citera
2006-08-05, 00:38
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Kul att man blir refererad...

Ett påpekande bara. Finns inga mediciner, operationsmetoder eller liknande som lovar 100% effekt för 100% av de som får behandlingen om man gör exakt som "experten" säger. Det är bara scientologer och abdominizer som kan lova sådana fina resultat.
Har man lärt sig hur man gör för att laga ett hål i en tand så kan man laga ett hål på varje patient om man använder sig av just denna exakta kunskap. Man blir naturligtvis snabbare och mer effektiv ju mer erfarenhet man har, men nog syftar en tandläkarutbildning till att man ska kunna laga hål i tänderna på vilken patient som helst. Annars blir man nog inte långvarig i branschen.
Citera
2006-08-05, 00:41
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Funkade inte heller, kan vara jag som gör nåt fel, fan vet.

Nä, det är därför jag sätter min tillit till deras oficella åsikt, som är den som alla medlemmar har att förhålla sig till. Om en majoritet av dess medlemmar inte kan hålla med om det som sägs officiellt, så håller det inte i längden,
Alla scientologikyrkor har sin årsmöten, där varje medlem ahr sina röster naturligtvis. Om Scientologin officiella inställning inte skulle stämma överens med det interna, så är jag säker på att det skulle bli upprörda känslor, speciellt bland alla kristna som gått in i Scientologin.
Tämligen säker på det.
Du behöver Real Audio för att höra. Vore väl värt en anstränging för Dig. Hubbard borde ju i Dina ögon vara det största geniet som någonsin levat? Eller finns det andra som åstadkommit ngt lika fantastiskt?

Jag skrev ju (suck) att det inte är den officiella hållningen jag talar om. I de flesta andra organisationer och religioner finns det ingen hemlig och offentlig dogm. Det finns det i scientologin, eftersom Du i början inte vet allt det Du senare vet då Du är OT8. Därför är det ju mindre intressant vad alla som är under ex OT3 tycker, eller hur? Det är som att läsa pressmeddelanden skriven av en som bara läst 10% av bibeln.
Citera
2006-08-05, 00:42
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Har man lärt sig hur man gör för att laga ett hål i en tand så kan man laga ett hål på varje patient om man använder sig av just denna exakta kunskap. Man blir naturligtvis snabbare och mer effektiv ju mer erfarenhet man har, men nog syftar en tandläkarutbildning till att man ska kunna laga hål i tänderna på vilken patient som helst. Annars blir man nog inte långvarig i branschen.
Lagar tandläkare 100% av alla hål på 100% av alla patienter med 100% lyckat resultat? Skulle inte tro det. Och ingen vettig tandläkare skulle få för sig att säga det heller.

Det är, enligt Putters ord, Dianetik som fungerar till 100%.
Citera
2006-08-05, 00:44
Medlem
[quote=loungepuppy]Jaså?

Citat:
Ok. Trodde det var en konst att auditera. Personer som ex kan dianetikboken som rinnande vatten... Eftersom Du beskrivit e-metern som ngt komplicerat med >10 olika visartyper så visste jag inte att det gick fort att lära sig.
Min egen tolkning är att det ligger väl på samma nivå som att bli pilot, samma färdighet och samma tuffa utbildning.
Citat:
Så de här 1300 träffas på centret och auditerar, för man kan väl inte hyra en e-meter som en moviebox antar jag.
Det roliga är att många auditerar sina nära och kära hemma vid köksbordet, även det fiffigt.
Citat:
Låter som det blir trångt kring e-metrarna. Och dyrt, för apparaterna kostar ju en del.
Kan du tänka dig vilken enorm lycka, glädje, tacksamhet och livskraft miljontals människor känner för scientologin.
Varför vill du inte att andra människor ska få samma glädje och lycka som dessa??

Snurra runt ett tag på scientologernas hemsida, så finner du allla dessa enorma mängder människor som är otroligt tacksamma för scientologin, allt från Tsunamioffer till nya scientologer i Kazakstan eller var som helst.
Varför inte glädjas med alla dessa människor som fått ett mycket bättre liv.
Citera
2006-08-05, 00:45
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Så "rookies" åsikter behöver man inte respektera? Skall tänka på det om Du dyker upp i någon annan tråd någon gång.
Jo man kan absolut respektera en oinvigd utifall han visar respekt för dom som suttit i timtal och redan visat att man faktiskt försöker debattera. En person som kommer in och är allmänt jiddrig och som dessutom har mage att påpeka att en person som nästan varit med från början av tråden inte är en seriös debattör trots att han själv visar precis alla kännetecken på att bara vara en som kommer in hit för att slå ner på Scientologer då blir jag lack!!
Lite jävla ordning får det väl andå vara om den här tråden ska vara lite mer än bara nåt slags gladiator spel för munviga.
Citera
2006-08-05, 00:46
Medlem
KortKäpps avatar
Du missade den här också BTW.

Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Citat:

Citat:
Är någon av dessa upptäkter befriade från ett piller? Har det nånsin hänt?

Kognitiv beteendeterapi?
Citera
2006-08-05, 00:50
Medlem
KortKäpps avatar
Och jag vill VERKLIGEN veta vad du tycker om den här:

Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Om vi designade om experimentet med en pistol och en människa framför - skulle man då INTE kunna mäta i hjärnan 0,3 sekunder innan personen fick impulsen att han skulle trycka av?
Citera
2006-08-05, 00:59
Medlem
Citat:
Utsmörat... Kul!
eller hur.
Citat:
Det är bevisat att hjärnceller kommunicerar med kemiska och elektriska impulser. Det är bevisat att olika delar av hjärnan har olika funktioner. Det är bevisat att skador i olika delar av hjärnan ger olika symtom varav en del på tänkandet, kännandet och personligheten.
Precis som den telefonväxel jag jämför den med, exakt samma funktion.

Citat:
Det är inte bevisat att ngt sådant som en "Thetan" finns.
Vill du påstå att det finns bevis på att det medvetande du påvisar finns bevis på . Ett "medvetande" som finns i hela kroppen, men mest i hjärnan. Jo utsmörat är inte bara kul, det är en ritkigt bra beskriving också tycker jag.
Citat:
Scientologin hävdar att det psykiatrin kallar psykiska sjukdomar inte har någonting med somatiska sjukdomar att göra.

Oooops. Detta var något nytt och DEFINTIVT inget som säga av scientologin.
Citat:
De menar att psykiatrin därför inte har ngn anledning att existera och bekämpar aktivt psykiatrin som "sprider lögnen" om att psykiska sjukdomar skulle ha med hjärnan att göra.
Icke sa NIcke. Psykiska sjukdomar kan definitivt ha med hjärnan att göra. Strokes, tumörer samten hel del andra yttre orsaker på hjärnan kan i sig skapa själsliga sjukdomar, INGEN har hävdat något annat.
Citat:
"Svenske kungen stödjer Narconon"
Jag har själv sett brevet från kungen där han gratulerar Narconon till sitt 20:e årsjubileum, tror jag det var, eller 25. Nåt jubileum i alla fall.
Citat:
"Man kan svettas ut droger efter många års drogfrihet, svetten är då gul"
Har själv sett personer som svettats ut både det ena och det andra,
Citat:
"Psykiska sjukdomar som depression har inget med hjärnan att göra"
Kan det mycket väl ha, läs här ovan.
Citat:
"Psykiatrins mål är att kränka och kontrollera människor"
I och med ditt resonemang om att degradera människan till en viljelös, tankelös, ansvarslös amöba så kan jag personliegn hålla med om detta.
Citat:
"Bakom varje sexbrottsling finns en psykiater som styr honom"
De flesta fall av de senaste vansinnesdåden man sett, såväl i Sverige som utomlands så har utövaren på det ena eller andra sättet varit eller är under psykiatrisk vård och/eller medicinering. Fakta!

Ska jag skriva mer?[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in