2009-10-27, 09:11
Medlem
Freixenets avatar
Inte en chans

Scientologikyrkan är ingen religion enligt mej.
En riktig religion ska ha en kärna av mystik, dvs att det viktigaste för religionen är att föra sina anhängare till upplysning, enhet med Gud.
Scientologikyrkan verkar vara en av de ytliga "religionerna" där anhängarna egentligen bara bryr sej om världslig framgång, tjäna pengar, status. Och det är vad scientologikyrkan handlar om, inget mer.
Den där historien med rymdvarelsen är bara nåt som Hubbard hittade på för att ha en kärna i sin lära, men den är ju helt meningslös, har inget religiöst värde över huvud taget.
De har olika verksamheter som bara är bluff för att dra in pengar, tex behandlingshem där den enda behandlingen är att basta flera gånger om dagen .
Dom har - i alla fall tidigare - haft en "fair game" politik där människor som motarbetade organisationen fick sina liv förstörda av anhängare ur kyrkan.
Citera
2009-10-27, 16:38
Medlem
Yiddishs avatar
helt sjukt att man tror på lord Xenu och space aliens i OT 3 och uppåt. Heeeeelt sjukr vad hjärntvättade folk blir i den rörelsen. Religion är det knappast. Dock kallar dem sig för det av skattemässia skäl.

Men hur, altså , kan någon scientolog förklara för mig, hur i hela fridens namn man kan tro på detta? hahah det är ju helt makalöst
Citera
2009-10-28, 09:34
Medlem
Mark Gs avatar
Det står ingenstans i källskrifterna att Xenu skulle ha varit "lord", inte heller att han var kejsare. Vad som står är att Xenu var ledare för den Galaktiska konfederationen. Xenu borde kanske tituleras "president" eller "ordförande". Den Galaktiska konfederationen beskrivs som en interplanetär statsbildning eller union där ledarna tillsattes genom val.

Den apokryfiska "Sector Operations Bulletin # 20" innehåller mer häpnadsväckande upplysningar om Xenu än vad som kan utläsas från den välkända OT3-handskriften.

Xenu i all ära, men vill man verkligen ta upp de värsta besynnerligheterna i scientologin så behöver man bara titta på hur "kyrkan" marknadsför boken "Människans Historia" med de tillhörande föreläsningarna om "Teknik 88":

http://stm.goldenageofknowledge.net/materials/hom_t88.html?locale=sv_SE

En bra översikt över scientologins bisarra "rymdopera" finns på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_opera_in_Scientology_scripture
Citera
2009-12-22, 21:41
Medlem
Citat:
Om jag till exempel slog i lilltån i ett bordsben var jag tvungen att göra om det i slowmotion typ tio gånger. Då skulle det sluta göra ont. Jag minns inte så mycket mer om just det.

Jag känner precis igen mig i din historia! Min pappa är scientolog och fick mig att göra de konstigaste saker när jag hade slagit mig. Kommer ihåg en gång då jag ramlade och slog mig och kom hem gråtandes. Då skulle vi gå tillbaka dit och så skulle jag ramla flera gånger till. Helt galna grejer...! Det enda han kan prata om är scientologi, han är totalt hjärntvättad. Och ja, han klarade inte av att vara pappa, enbart scientolog. Har inte ens orkat säga att jag arbetar inom psykiatrin för det är väl det värsta ens barn kan göra om man är scientolog...? Dödens industri och all det där... Jag känner enbart avsky inför scientologin och de sysslar med en sådan uppenbar indrivning i mina ögon. Besök scientologi-kyrkan i köpenhamn så får ni se....
Senast redigerad av EnSomUndrar 2009-12-22 kl. 21:48.
Citera
2009-12-23, 06:09
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
helt sjukt att man tror på lord Xenu och space aliens i OT 3 och uppåt. Heeeeelt sjukr vad hjärntvättade folk blir i den rörelsen. Religion är det knappast. Dock kallar dem sig för det av skattemässia skäl.

Men hur, altså , kan någon scientolog förklara för mig, hur i hela fridens namn man kan tro på detta? hahah det är ju helt makalöst

Dom flest sceintologer hör aldrig talas om denna historia. Hubbard sa att man kan dö om man hör eller läser den innan man är redo.

Det händer dock titt som tätt att avhoppare (dom som vågar tala ut) berättar att det var just denna historia som var sista droppen (då dom fått reda på den innan dom var redo,är man "redo" dvs helt fucked upp så tror man på vad som hellst)
Citera
2010-01-03, 22:23
Medlem
Jag gillade att läsa denna tråden även om det tog lång tid, denna tråd tillsammans med annan info har gett mig bra insikt i scientologin. Det är häftigt att se hur totalt oemottaglig för info dessa nissar är, en illustration är hur de båda "scientologerna" gång på gång efter att blivit rättade flera gånger sa "HON" om psykiatrikern. För mig illustrerade det hur blockerade de verkligen var för att ta in ny info. De vägrade dessutom att ens röra väldigt befogade och relevanta frågor som var extremt obekväma, det som southpacific sa är utomordentligt exempel på det, om man vill cleara världen varför vill man ha så mkt cash för att cleara folk? Det är ju en rimlig fråga som de ALDRIG ens försökte svara på trots att den ställdes om och om igen.

Ghost verkade ju rätt vettigt ett tag, men sen såg man hur han liksom hela tiden som elastisk slagboll fick slag efter slag men slagbollen väcklade ut sig igen och blev åter intakt (scientologin är en "perfekt lära"), det vill säga trots att han gång på gång fick stryck var allt tillbaka till normal efter ett tag. Detta är naturligt, ghost har "hjälpt" folk genom narconon osv, han har investerat en stor del av sitt liv på denna lära, är den falsk och dess metoder värdelösa så har han slösat bort en stor del av sitt liv och inte gjort så mkt nytta som han tror, hans investering har varit stor. Sanningen är att narconon studien visade för alla med hjärna att metoden var allt annat än great, att 90% hoppar av och att 8% av missbrukarna blev friska efter att sökt vård där är rätt värdelöst. Personligen tror jag bara att kraven var så höga att bara de som verkligen gett sig fan på att bli drogfria pallade gå igenom hela deras vansinne (selektionsproblem) och då var det ändå 20% av de som plågade sig igenom som återföll. Det är en sketen metod och det är en anledning att de inte vill "testa sin vetenskap" genom att publicera seriösa stuider trots att det är BILLIGARE än ett F1 team och ger mer och bättre reklam...

Ointresset beror på att de i ledningen vet att det är mumbojumbo men de är kungar i sin egna parallella civilisation och det har fett med cash medan hjärntvättade människor med problem jobbar som fan för dem. Sen har de mkt double standards, de ignorerar de bevisade brotten, de försöker ignorera xenu och när det är bevisat att det är sant så är det inte viktigt osv. Det finns ingen konsekvens i deras argument mer än subjektiva upplevelser av att det "funkar" som de inte tycker är konstigt att man inte försöker verifiera. Att hubbe var full med psykofarmaka vill de inte ens diskutera... Hubbe var instabil snubbe som ledde sin son till självmord, ingen jag hade litat på för att fixa mina problem. Samt knaprade psykofarmaka medan han förbannade det.

Varför inte ge oss lite fin info om hur typ ingen som sett ljuset begår självmord eller nästan aldrig bli sjuk... De hävdar ju att risken att få sjukdomar minskar mkt, så då kan man väl i statistik visa att de är fett mkt bättre än pöbeln? I slutändan är det bara ogrundat svammel som de inte vill få testat. Jag bryr mig inte om vad ghost säger, allt jag sagt här är enkelt att verifiera. Jag hoppas att NÄR du lämar scifi världen att det inte blir för hårt att hantera det för dig, jag menar att en stor del av ditt liv har baserats på fantasi kan var jobbigt att smälta. Fråga gärna loungepuppy om råd...

Att psykiatrin är värdelös är skitsnack, studier finns som visar att behandling av en del former är bättre än ingen behandling, därmed gör den nytta. Svårt att fatta? Psykiatrin är öppen för ALLA metoder som hjälper människor med psykiska problem om de kan visa att de verkligen hjälper, det gäller även hubbes metoder. Men ni skiter i att visa att de funkar, varför? För att ni inte tycker att fler ska få hjälp? Jag tror bara på den vetenskaplig metoden för att förbättra när det gäller att hjälpa folk med psykiska problem, för mig är det psykiatri. Ni tror bara saker, det är det som är skillnaden mellan vetenskaplig psykiatri och humbug. Vi vill testa vad som funkar och läser man vetenskapsfilosofi och sen vetenskaplig metod så fattar man om man är normalbegåvad att våra litmus test är bra, de kan sära på agnar från vete... Varför inte använda denna beprövade metod? Men fantisera ni... En dag kommer du inse att tro inte är det bästa som finns..

Vad jag önskar att alla kunde lärt sig vetenskapens grunder, då hade vi sluppit alla spåkärringar och sekter. Visst är jag helt förstörd så kanske jag sökt mig till en mupp som lovade mig "salvation" men det här är inte folk som är så fucked som jag talar om, hade de haft en bra grundförståelse för vetenskapen hade de förkastat skiten. Skolan måste bli bättre på att avslöja skiten och media borde sluta skriva horoskop och annat trams. Vidare borde media sluta basunera ut sanningar som bara är nya hypoteser som fått ett positivt utslag, det gör folk förvirrade. Det är inte fel på metoden som sådan, det är bara det att journalister inte kan tolka resultat.

Vi använder inte elchocker för att det verkar coolt, vi använder elchocker för att det har visat sig ge bättre resultat än inga elchocker. Det är långtifrån en perfekt metod men tyvärr har vi inte kommit på en metod som bevisat är mkt bättre i en del djupa depressioner, så enkelt är det.. Man kan ogilla elchocker men studier visar att folk i det stora hela blir hjälpta av detta gentemot att göra nada. Därför gör vi det... Scientologer spelar bara på ovetenskaplig skrämselpropaganda. Vi gör det som ger största möjliga nytta med den kunskap vi har idag.
Senast redigerad av registrerades 2010-01-03 kl. 22:48.
Citera
2010-01-04, 00:25
Medlem
Poängen är att de inte vill pröva effektiviteten i sina metoder objektivt, de vill ta mkt betalt samtidigt frälsa hela världen (en motsägelse). Hade jag med en vetenskaplig attityd märkt att en behandling gav bra resultat så hade jag velat få det på pränt genom att testa min hypotes med en välgjord studie som hade kunnat övertyga skeptiker. Att de inte vill göra det visar tyvärr för mig att de är oseriösa. De bitarna som är metafysik handlar om tro då vetenskapen ännu inte kan testa sådana hypoteser (som att xenu fanns i galax X för X tid sedan eller att vi har själar).

Vidare den enda studien med deras "tech" (narconon) tyder på att deras tech är medioker to say the best..

När det gäller elchocker så handlar det om "best to our knowledge at this time" det vill säga det kan visa sig att det ger symtom som gör att skadan blir större än nyttan.

Auktoriteten som ligger bakom visar inte iheller något som gör att vi borde tro på det som sägs, hans son begick självmord trots hans stora kunskap om hur man blir en bättre människa och hjälper andra att bli bättre... Får det inte dig att tveka? Stalin's fru begick också självmord, flera som stod nära Hitler gjorde detsamma. Det betyder inte automatiskt att de är skyldiga men det ger en varning om snubben säger att han har brutit koden för att frälsa mänskligheten (vilket alla tre gjorde på sitt sätt)

Sen reagerar inte de frälsa på att en "human right snubbe" går och slår folk.. Jag fattar inte hur ni inte kunde kritisera honom. Nej, ni är inte kritiska mot er egen org och det gör er sekteristiska.
Senast redigerad av registrerades 2010-01-04 kl. 00:41.
Citera
2010-01-06, 17:28
Medlem
Hårda tider för $cientologerna..................

Det verkar rätt dött hos $cientologerna i Malmö-Arlöv. Det senaste jag hörde var när dom ringde och terroriserade en hel del personer i omgivningen. Dom verkar vara väldigt desperata och vill väl ragga så många nya kunder som möjligt för att få ihop pengar till hyran för det nya skrytbygget.

Nån som "hört" nåt nytt?
Citera
2010-01-07, 21:34
Medlem
Stoppa yttrandefriheten!

Det är vad $cientologerna har försökt med länge. Dom gillar inte att information om livet inne i kulten sprids till allmänheten.

Nu vill $cientologi"kyrkan" stoppa två böcker i Italien. Läs mer här: http://www.catholic.org/international/international_story.php?id=35140
Citera
2010-01-07, 21:40
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av registrerades
Poängen är att de inte vill pröva effektiviteten i sina metoder objektivt, de vill ta mkt betalt samtidigt frälsa hela världen (en motsägelse). Hade jag med en vetenskaplig attityd märkt att en behandling gav bra resultat så hade jag velat få det på pränt genom att testa min hypotes med en välgjord studie som hade kunnat övertyga skeptiker. Att de inte vill göra det visar tyvärr för mig att de är oseriösa. De bitarna som är metafysik handlar om tro då vetenskapen ännu inte kan testa sådana hypoteser (som att xenu fanns i galax X för X tid sedan eller att vi har själar).

Vidare den enda studien med deras "tech" (narconon) tyder på att deras tech är medioker to say the best..

När det gäller elchocker så handlar det om "best to our knowledge at this time" det vill säga det kan visa sig att det ger symtom som gör att skadan blir större än nyttan.

Auktoriteten som ligger bakom visar inte iheller något som gör att vi borde tro på det som sägs, hans son begick självmord trots hans stora kunskap om hur man blir en bättre människa och hjälper andra att bli bättre... Får det inte dig att tveka? Stalin's fru begick också självmord, flera som stod nära Hitler gjorde detsamma. Det betyder inte automatiskt att de är skyldiga men det ger en varning om snubben säger att han har brutit koden för att frälsa mänskligheten (vilket alla tre gjorde på sitt sätt)

Sen reagerar inte de frälsa på att en "human right snubbe" går och slår folk.. Jag fattar inte hur ni inte kunde kritisera honom. Nej, ni är inte kritiska mot er egen org och det gör er sekteristiska.

BRa där! Kan tillägga att Hubbards andra som gick ut i media och tog avstånd från LRH och sa att 99% av allt han någonsin sagt var en lögn. Liksom hans exfruar. För övrigt tog också LRH själv sitt liv.
Citera
2010-01-07, 21:44
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Det verkar rätt dött hos $cientologerna i Malmö-Arlöv. Det senaste jag hörde var när dom ringde och terroriserade en hel del personer i omgivningen. Dom verkar vara väldigt desperata och vill väl ragga så många nya kunder som möjligt för att få ihop pengar till hyran för det nya skrytbygget.

Nån som "hört" nåt nytt?

Har ingen koll på sverige. Men i Norge och Danmark händer mycket spännande just nu (för oss anti-sceintologer alltså) men några riktiga "big guys" som droppar ut och inte är rädda för att prata om det. Norges ENDA OT8 hoppade t.ex av för ett par månader sedan, högt respekterade danska Sceintologer har gjort/gör det samma. Mycket annat händer i kulisserna vill jag lova.. Den som lever får se....

Att debattera med SCI är totalt menigslöst. Dom får inte! Då en viktig hubbard policy (hela skiten bygger på två saker, policybrev och statestik) är
"Never confront. Only attack", debatterar man så är man out-ethics.. dvs ingen bra sceintolog. I värsta fall Out-etics, PTS)

Forumtrådar som innehåller kritik och Xenu är ETHERNA (Deras svar på Haram)
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-01-07 kl. 21:49.
Citera
2010-01-08, 13:14
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskaffe
Forumtrådar som innehåller kritik och Xenu är ETHERNA (Deras svar på Haram)
ENTHETA heter det. Ordet, som Hubbard själv har hittat på, är en sammandragning av ENTURBULERAD (ENTURBULATED) THETA. Enturbulerad betyder "upprörd" eller "störd", och Theta betyder "tanke" eller "ande" (ej att förväxla med Thetan som betyder "andlig varelse").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in