2014-12-31, 02:08
  #2377
Medlem
Jag ger scientologerna lika stor chans som alla andra religioner varför skullle Kristendomen vara mer sann eller riktig ??
Citera
2014-12-31, 02:23
  #2378
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Jag ger scientologerna lika stor chans som alla andra religioner varför skullle Kristendomen vara mer sann eller riktig ??
Därför att Gud är EN. Jesus är hans namn och många falska profeter har gått ut i världen. Precis som han lovat.
Citera
2014-12-31, 02:38
  #2379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Därför att Gud är EN. Jesus är hans namn och många falska profeter har gått ut i världen. Precis som han lovat.

Xantu är ochså EN förövrigt är väl kristendomen ett kinderägg, Gud jesus och den heliga anden i en.
Citera
2014-12-31, 02:44
  #2380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Jag ger scientologerna lika stor chans som alla andra religioner varför skullle Kristendomen vara mer sann eller riktig ??

Jag ser inte Scientologi som en religion eftersom den inte har något som är heligt i ordets rätta bemärkelse. De vänder sig inte till gudar heller.

Det är mer en självhjälpslära med inslag av terapi och kurser i hur man når framgång och blir en dugligare människa. Man ska må bättre och få mer framgång. Tanken är att man i förlängninge ska bli en opererande thetan. Så det är självhjälpslära som har drag av science fiction.

Fokus ligger alltså på en själv och sina egoistiska drömmar. Fokus ligger inte att underkasta sig någon gud.
Citera
2015-01-07, 15:04
  #2381
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jag ser inte Scientologi som en religion eftersom den inte har något som är heligt i ordets rätta bemärkelse. De vänder sig inte till gudar heller.

Det är mer en självhjälpslära med inslag av terapi och kurser i hur man når framgång och blir en dugligare människa. Man ska må bättre och få mer framgång. Tanken är att man i förlängninge ska bli en opererande thetan. Så det är självhjälpslära som har drag av science fiction.

Fokus ligger alltså på en själv och sina egoistiska drömmar. Fokus ligger inte att underkasta sig någon gud.

Just det, men det räknas som religion därför att scientologin inriktar sig på det andliga och därför att buddhism räknas som en religion, trots avsaknad av gudar. Däremot så är huvudanledningen till varför scientologikyrkan kämpar för att erkännas som religion först och främst beroende på det konstitutionella skydd som det ger i många länder, och man ska heller inte glömma att erkända religioner i många länder är skattebefriade och att donationer till dem är avdragsgilla för medlemmarna.

Att det sedan egentligen inte borde räknas som religion därför att det inte har det minsta med något religiöst att göra är en annan fråga.
Citera
2015-01-07, 15:18
  #2382
Bannlyst
på vilket sätt saknas det gudar i buddhismen?

det börjar ju med att en gubbe sätter sig under ett träd och hade bestämt sig för att stanna där tills han blev antingen upplyst eller död. Snart uppenbarar sig "mara" för honom och sätter honom på prov.
Citera
2015-01-07, 16:01
  #2383
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
på vilket sätt saknas det gudar i buddhismen?

det börjar ju med att en gubbe sätter sig under ett träd och hade bestämt sig för att stanna där tills han blev antingen upplyst eller död. Snart uppenbarar sig "mara" för honom och sätter honom på prov.

Buddha själv talade aldrig om gudar. Han sa att "om det finns gudar är dessa också underkastade samsara", alltså hjulet födelse-död.

På vilket sätt finns det gudar i buddhismen?
http://en.wikipedia.org/wiki/God_in_Buddhism
Citera
2015-01-07, 16:17
  #2384
Bannlyst
satan (mara) är en gud

hans "tre döttrar" är väl knappast människor heller
Citera
2015-01-07, 17:14
  #2385
Medlem
Men buddhism har blivit en religion, det var inte det från början. Det var en filosofi och teknik för att ta bort sina egna begär.

Scientologi å andra sidan lockar anhängare genom att säga att de kan tillfredsställa begären (att bli smartare, att bli snyggare, att bli längre, att bli mer framgångsrik, etc.)

Anledningen till det är att Hubbard var bekant med det ockulta, som lovar att man kan bli Gud. I scientologin översätts det till Opererande Thetan.

Kan ni föreställa er hur anfrätt ens inre blir när man strävar efter att bli Gud?

Det är detta som man inom kristendomen kallar för själv-idolisering och som manifesteras som de sju dödssynderna.
Citera
2015-01-07, 17:52
  #2386
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
satan (mara) är en gud

hans "tre döttrar" är väl knappast människor heller

Du kanske ska läsa länken.
Citera
2015-01-07, 19:26
  #2387
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du kanske ska läsa länken.
jag har redan läst om buddhism.
Citera
2015-01-07, 19:48
  #2388
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
jag har redan läst om buddhism.

Tydligen inte tillräckligt. Länken börjar med "Gautama Buddha rejected the existence of a creator deity". Fortsätt gärna själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in