2006-07-11, 14:35
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Ja det verkar vara en av deras huvudtekniker.
Men en sak som jag kom att tänka på var att D.Putter har skrivit någonstans att han har varit missbrukare men numera är ren. Så om man ska dra en liten parallell så kan ju han omöljigt vara en bra källa för droginfo, eftersom han har slutat att bruka. Precis som han menar att South inte kan vara om scientologin, eftersom hon har slutat med det.

Edit: Ursäkta om frågan har ställts förut, men jag skulle vilja veta hur mycket pengar Athelead har lagt ner på scientologin samt vad dom olika kurserna kostar.
Ursäkta men nu blir det lite väl mycket hypotetiska spekulationer kring detta. Vad Jag och D Putter har uttryckt är att det South Pacific berättar inte överensstämmer med den info och kunskap vi själva har inhämtat från Scientologin men att misstag sker och att detta är beklagligt i alla fall. Att man som Scientolog inte ska ta ansvar för sina barn är inte förenligt med god etik och ansvar och kan aldrig försvaras i något fall.
Eftersom jag personligen känner många Scientologer och vet vilket ansvar dom tar för sina barn och hur viktiga deras barn är för dom så är det självklart jag reagerar när det liksom lite underförstått antyds att det skulle vara en regel och något som Scientologin strävar efter. Det är ren nonsens och i de fall det har skett så är det den enskilda personens ansvar att se till att han tar ansvar för sina barn. Scientologin i sig kan enbart lastas utifall dom uppmuntrar föräldrar till att inte ta hand om sina barn. Jag har aldrig hört någon Scientolog uppmuntra till detta utan snarare uppmuntra till engagemang och förståelse för sina barns behov. Varför denna hetsjakt kring vad ADT Helad spenderar sina pengar på? Om hon tycker det är värt det så är det väl hennes ensak?
Citera
2006-07-11, 15:27
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Så, om brodern börjar supa, knarka eller sno pengar från gamla tanter, då skall man inte reagera? Eller skall man bara reagera när det gäller något som Scientologin anser vara skadligt? Marklund med familj anser att det brodern råkat ut för är skadligt, skall dom inte reagera då?
Om du dricker 6 öl varje helg och ändå sköter dig bra och tar hand om din familj eller vänner samt ditt jobb så finns det naturligtvis de som ändå anser att du är en helg alkoholist och anser att detta är dåligt för dig.

Av rena princip skäl alltså. Men om man tittar på hur denna person faktiskt sköter sitt liv och hur väl det går för honom så finner man kanske ändå inget som tyder på att han inte har kontroll på läget.Om hans drickande däremot börjar gå ut på hans familj och belastar vänner eller hans arbetsplats genom sjuksskrivningar,svek, ansvarslöshet då har man all rätt i världen att reagera.
Jag känner inte denna person så jag kan inte uttala mig om vem som har rätt i detta fall. Jag utgår inte från att han måste må bra eller att Marklund inte kan ha sett en förändring på honom. Jag belyste enbart möjligheten att personen kan ha mått dåligt pga just den inställningen familjen har till det han gör, dvs att dom vill få honom att sluta med det.En synvinkel så god som någon. Grundinställningen till Scientologin är ju självklart ändå avgörande för hur dåligt man tror att denna person mår av att han håller på med det.
Den schablonbild som Marklund uttrycker att det är en farlig sekt som enbart lurar pengar av människor med värdelösa kurser ligger säkert till grund för hennes oro för brodern om du förstår vad jag menar.Jag säger inte att hon inte har rätt till den, jag tror bara inte på att det är en framkomlig väg för att påverka brodern. Hittills har inget framkommit som tyder på det i alla fall. Är du med? En metod som inte fungerar blir till slut bara ett självändamål och inget annat som jag ser det.Det är inte heller särskilt konstruktivt om man vill förändra en låst situation.

Citat:
Det enda jag, i så fall, ser i denna debatten är att de så kallade Scientologanhängarna gör sig lika skyldiga till att vara trångsynta, fast från andra vinklingar. Bara för att man har anammat en livsåskådning som majoriteten av världen anser något suspekt, så blir man inte automatiskt vidsynt.
Vet inte om detta har så mycket med vidsynthet att göra då jag tycker att just denna diskussion är väldigt hypotetisk eftersom som sagt Marklund anser att Scientologin är något dåligt och farligt, och så länge inte brodern själv kommer till tals blir det naturligtvis ens personliga åsikt man uttrycker. Jag vill hellre belysa att eftersom situationen tycks vara otillfredställande för familjen så kanske man själv skulle finna andra vägar för att få en bättre kontakt med brodern och inte låsa sig till sitt hat mot Scientologin eftersom det i slutänden likt förbannat är brodern som avgör om han jobbar med det eller inte.Vill man få en bättre kontakt med honom så kanske man ska titta efter vad man själv kan göra eftersom det i slutänden endast är det man kan kontrollera i sammanhanget. Sen så känns det lite olustig att sitta och prata om en person som inte ens kan göra sin röst hörd själv. Tyvärr känenr jag igen detta problem och det kan vara mycket jobbigt för dom som jobbar inom Scientologin as well.
Citera
2006-07-11, 15:38
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Varför denna hetsjakt kring vad ADT Helad spenderar sina pengar på? Om hon tycker det är värt det så är det väl hennes ensak?

Så man får inte fråga sånt? Eftersom man hela tiden hör vad dyrt det verkar vara så undrar man ju. Vi vill ju ge scientlogorna en chans men det verkar ju hela tiden vara lite svävande svar som man inte direkt blir klokare på. Sen att D.Putter hela tiden envisas med att man ska gå till källan utan att vara källkritisk får en ju att undra.

Lite läsning kanske vore på plats:
http://www.religiousfreedomwatch.com scientologernas egna site.

http://www.scientomogy.com/religiousfreedomwatch kritikernas site.

Edit: Tänkte bara tala om att jag nyss beställde Dianetics boken samt The satanic bible från bokus.
Citera
2006-07-11, 15:58
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Jag tror inte att han medvetet dragit sej undan familjen, han har bara inte tid att tänka på sin familj. Han är totalt uppslukad av allt han måste göra inom kyrkan för att hålla sina statistiker uppe.
För de scientologer som arbetar på högre nivåer är familjen inte mera viktig än en fis i universum.
I ditt fall förstår jag att du upplever det så. Men du säger "Scientologer" vilket också i så fall inkluderar dom jag känner som jobbar eller har jobbat på hög nivå inom Scientologin.Varför fungerar det i så fall inte likadant för dom om detta ansvarslösa beteende skulle vara signifikativt för en Scientolog?
En fråga. Har ni delad vårdnad eller står du som ensamstående förälder? Har en viss betydelse rent juridiskt i alla fall.
Men om du tittar på de olika Etiktillstånden som Hubbard beskriver så kanske du ska fråga dig själv varför dom finns om det var så att man ansåg att det var ok att till exempel vara en förrädare och inte stå för sin roll som pappa.
Den dynamiken i hans liv kan ju aldrig bli bra så länge han själv inte tar sig ur det tillståndet och aktivt skapar en bra relation med dig och era barn.
Att han inte tillämpar detta på sig själv säger mig snarare att han INTE tillämpar Scientologi utan snarare skiter i detta. Etiktillstånden finns ju som en vägledning för att ta sig ur Tvivel,fientlighet, förräderi osv gentemot andra eller sig själv eftersom såna tillstånd i sig själv hindrar personen för att nå ett bättre och mer harmoniskt tillstånd.
Ställer du några krav på honom som t.ex att han måste sluta med Scientologin för att få träffa sina/sitt barn eller handlar detta enbart om hans roll som pappa? Bara undrar?
Citera
2006-07-11, 16:12
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Så man får inte fråga sånt? Eftersom man hela tiden hör vad dyrt det verkar vara så undrar man ju. Vi vill ju ge scientlogorna en chans men det verkar ju hela tiden vara lite svävande svar som man inte direkt blir klokare på. Sen att D.Putter hela tiden envisas med att man ska gå till källan utan att vara källkritisk får en ju att undra.
Låt oss säga så här: Om du lider av dödsångest och haft detta i 15 år i stort sett varje natt. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för att bli av med det utan att behöva lägga ner en massa pengar på mediciner som du senare kan riskera att bli fast vid?
Säg mig hur mycket detta skulle vara värt för dig, sen kan vi diskutera vad som är dyrt och inte dyrt sen.

Sen är inte ALLT inom Scientologin dyrt. Det finns många kurser som ligger från en femhundring upp till 4-5 tusen som du sen har obegränsad tid på dig att göra. Du kan köpa en massa böcker som kostar några hundringar och på så sätt själv finna ut på vilka värderingar Scientologin bygger. Diggar du inte det så är det ju bara att glömma det hela. Ganska enkelt egentligen.

Citat:
Edit: Tänkte bara tala om att jag nyss beställde Dianetics boken samt The satanic bible från bokus.
Ironiska generationen eller?
Citera
2006-07-11, 16:29
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:

Ironiska generationen eller?

Nej inte alls, tänkte bara skaffa mig en egen uppfattning om scientologin och modern satanism. Sen var det ju lite konstigt att dianetikboken kostade dubbelt så mycket som satanistboken fast båda var pocketböcker
Citera
2006-07-11, 16:42
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Om hans drickande däremot börjar gå ut på hans familj och belastar vänner eller hans arbetsplats genom sjuksskrivningar,svek, ansvarslöshet då har man all rätt i världen att reagera.
Det är så som jag uppfattat att Marklunds familj har tolkat det hela.
Citera
2006-07-11, 16:46
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Men om du tittar på de olika Etiktillstånden som Hubbard beskriver så kanske du ska fråga dig själv varför dom finns om det var så att man ansåg att det var ok att till exempel vara en förrädare och inte stå för sin roll som pappa.
Den dynamiken i hans liv kan ju aldrig bli bra så länge han själv inte tar sig ur det tillståndet och aktivt skapar en bra relation med dig och era barn.
Att han inte tillämpar detta på sig själv säger mig snarare att han INTE tillämpar Scientologi utan snarare skiter i detta. Etiktillstånden finns ju som en vägledning för att ta sig ur Tvivel,fientlighet, förräderi osv gentemot andra eller sig själv eftersom såna tillstånd i sig själv hindrar personen för att nå ett bättre och mer harmoniskt tillstånd.
Jag håller med om att man skall ta hand om sina barn, vad som än händer. Därmed blir just detta med Etikreglerna lite smått komiska när man ser tillbaka på hur bra far/make Hubbard själv verkar ha varit.

Annars får man faktiskt känslan av att det som Scientolog är väldigt lätt att vända ryggen åt det som besvärar en....
Citera
2006-07-11, 17:15
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
det finns ingen chans att scientologikyrkan skulle släppa honom därifrån då han genererar en jävla massa pengar åt kyrkan genom kurser och billig arbetskraft. och du, på den båten jobbar inte eliten, där jobbar dom som kyrkan kan suga mest pengar ur
Vad bygger du det påståendet på?

Citat:
vi kommer alltid stödja honom i hans liv, men vi kommer alltid försöka få honom att sluta med scientologin.
Bra exempel på vad jag menade förut. Om HAN har valt det liv han nu lever så är det också HANS liv och inte ditt eller hur? Du säger att ni stödjer hans liv men kommer alltid försöka få honom att sluta med Scientologin?? Hur rimmar det egentligen?
Hans liv ÄR ju Scientologi just nu ,så på vilket sätt menar du att du STÖDJER honom genom att alltid försöka få honom att sluta med det?????
Det är ju att ifrågasätta och misskreditera det han sysslar med och definitivt inte att stödja någon som jag ser det.

Skulle du känna att din familj stödjer dig om dom hela tiden försökte få dig att sluta med t.ex att jobba inom Röda Korset i Afrika för att det krävde en massa arbete av dig och att du inte kunde hålla samma kontakt som om du jobbade på ett kontor i samma stad?. Eller ta dom som vill bli yrkesmilitärer, hockeyproffs,stuntmän, formel 1 Förare,,eller andra jobb som innehåller hårt arbete och kanske ett liv utomlands och även kanske risken att skadas eller förolyckas.Ska vi försöka övertala dom också att sluta med det eftersom vissa av dessa yrken är farliga eller lite ovanliga och inte så streamline som att jobba på ett kontor?

Hur mycket du än vrider och vänder på detta så kommer din bror förmodligen inte sluta med Scientologin så länge han SJÄLV inte vill det. Då har du alltså ett val att göra. Acceptera det och sluta försök övertala honom att sluta med det och etablera en bra kontakt med honom trots att han inte uppfyller dina önskningar om vad du anser är rätt för honom. Förstå mig rätt nu- jag ifrågasätter alltså inte din bedömning av honom men jag tror du skulle hjälpa honom mer genom att sluta försöka få honom att sluta med Scientologin.Ge honom lite cred för att han faktiskt vill påverka den här planeten genom sitt hårda arbete. Det är inte din uppfattning men uppenbarligen hans eller hur? Så vem har rätt?
Citat:
vi fiskar, och gör sånt som vi gjorde förr, men det märks att han är förändrad, glädjen finns inte där.
Vi kan göra en jämförelse. Jag är musiker och älskar att jobba med musik. För mig finns det inget som heter överarbetad eftersom jag vill hålla på med musik så mycket jag kan och har möjlighet till samt att det koordinerar med mina barn. Ibland så besöker jag min släkt för att det så att säga hör till. Många gånger har jag upptäckt att jag sitter och istället funderar på hur refrängen på den låt jag jobbar med ska gå och att jag inte alltid riktigt deltar i allt prat om mat och barn och ditten och datten. Ibland så känns det som att jag har viktigare saker för mig än att sitta och äta med släkten och då kan det kännas mer som en plikt för mig att jag är där. Nu hör det till saken att min släkt gillar att jag håller på med musik och är glada för min skull oavsett om dom själva inte kan ta en ren ton . Dom säger alltså inte gå och klipp dig och ta ett "riktigt" jobb.

Men OM min släkt varje gång jag besökte dom skulle försöka få mig att sluta med musik bara för att dom tyckte att jag såg överarbetad ut och var oroliga för om jag klarade av mitt liv eller tyckte att jag verkade lite frånvarande så skulle jag förklara för dom att det är helt ok med mig men att deras tjat och behandlande av mig som ett litet barn gick mig på nerverna.

Om dom sen inte respekterade detta utan ansåg att jag levde bara för att uppfylla deras ideer om vad som är ett bra liv då skulle jag be dom dra åt helvete eller lägga ner och ta mig som jag är och lita på mitt eget omdöme.

Vi lever inte för att uppfylla andras önskningar, varje människa har faktiskt rätt att bli respekterad för de val han gör så länge det inte förstör hans kropp eller sinne eller belastar hans omgivning eller bryter mot lagen.
Så vad vet du egentligen själv om Scientologi? Allt jag hört är bara Schablonbilder
än så länge ,men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2006-07-11, 17:25
Medlem
loungepuppys avatar
Kalasmannen, medan Du väntar på boken. Här är en liten preview. Själv är jag förvånad eftersom ett antal personer här respektive i "testimonials" på CoS hemsidor beskriver boken som genial och Hubbard som ett geni. Det framstår som en soppa av sunt förnuft, tio budorden, populärvetenskapliga referenser, Hubbards egna "upptäckter" som han helt enkelt åkallar som bevisad vetenskap och ngn slags ramberättelse kring det hela.

Intressant om man planerar skaffa barn.
Inget sex på 9 månader!
För det stackars fostret är samlag mellan föräldrarna en våldsam och otäck upplevelse som senare i livet kan leda till att man tror sig ha blivit våldtagen om man tagit droger eller blivit sövd. Undrar hur Tom Cruise löste det?
Citat:
Ursprungligen postat av Dianetics
"There are some aspects to various drug "unconsciousnesses" which have been very perplexing in the past. Psychotic women often maintain, after they are awakened from a drugged sleep (and sometimes a hypnotic sleep), that they have been raped. Men occasionally maintain that the operator has tried to perform a homosexual act upon them while they were drugged. Although it occasionally occurs that people are raped after being drugged, the largest number of such assertions are merely an aspect of the key-in mechanism. Almost any child has been put through the prenatal discomfort of coitus. Often there was violent emotion other than passion present. Such an engram may stay out of circuit for years until drugged "unconsciousness" or some such thing keys it in. The patient goes to sleep without a keyed-in engram; he wakes up with one. He tries to justify the strange sensations he has (and engrams are timeless things unless they are arranged properly on the time track) and comes out with the "solution" that he must have been raped."

Använd preventivmedel.
RL Hubbard är emot abort:
Citat:
"Anyone attempting an abortion is committing an act against the whole society and the future; any judge or doctor recommending an abortion should be instantly deprived of position and practice, whatever his "reason."
Tydligen är en stor del av sk förståndshandikappade barn resultatet av abortförsök vars engram får dem att inte kunna utvecklas.
Abortförsöken i sin tur gjordes av sexuellt hämmade kvinnor som ser barn som en förbannelse. Dessa kvinnor har i sin tur varit utsatta för abortförsök då de var foster. Det kan bevisas och botas med dianetik.
Citat:
A large proportion of allegedly feebleminded children are actually attempted-abortion cases whose en-grams place them in fear paralysis or regressive palsy and which command them not to grow but to be where they are forever.
However many billions America spends yearly on institutions for the insane and jails for the criminals are spent primarily because of attempted abortions done by some sex-blocked mother to whom children are a curse, not a blessing of God.
Antipathy toward children means a blocked second dynamic. Physiological examination of anyone with such blockage will demonstrate a physical derangement of the genitalia or glands. Dianetic therapy would demonstrate attempted abortion or an equally foul prenatal existence and would clear the individual.
Jag som är läkare undrar hur jag ska göra framöver då jag träffar kvinnor som söker för graviditetsillamående eller andra graviditetsåkommor. Uppmana dem att sluta försöka abortera fostret med strumpstickor eller lavemangspåsar? En clear kvinna får inte graviditetsåkommor. (Skulle spara en hel del sjukskrivningspengar om alla kvinnor var clear alltså?
Citat:
Attempted abortion is very common. And remarkably lacking in success. The mother, every time she injures the child in such a fiendish fashion, is actually penalizing herself. Morning sickness is entirely en-gramic, so far as can be discovered, since Clears have not so far experienced it during their own pregnancies. And the act of vomiting because of pregnancy is via contagion of aberration. Actual illness generally results only when Mother has been interfering with the child either by douches or knitting needles or some such thing. Such interference causes the mother to become ill and, from an actual physical standpoint, is much harder on the mother than on the child.
Nedanståend låter lite läbbiggt. Tänk Er att ha krockat med bilen utanför ett CoS center och de kommer ut och hjälper Dig. Tysta, leeende, utan att svara på tilltal...
Om en gravid kvinna skadar sig, ex faller. Var tyst!!! Annars förstärks engramen som olyckan orsakar. (Håll inte på att hyscha varandra, det leder till att barnet stammar). Om någon är medvetslös, var tyst! Om Ditt barn eller en främling på gatan är sjuk eller gjort sig illa, Var tyst, och le, svara inte på tilltal.
Citat:
To do this is very easy. Maintain silence in the presence of injury. Do what has to be done for the injured or ill and do it in silence. Maintain silence in
the presence of birth to save both the sanity of the mother and the child and safeguard the home to which they will go. And the maintaining of silence does not mean a volley of "Sh's," for those make stammerers. In a wider field, the maintenance of silence around any "unconscious" or injured person is second in importance only to preventing the "unconsciousness" in
the first place. Say nothing and make no sound around an "unconscious" or injured person. To speak, no matter what is said, is to threaten his sanity. Say nothing while a person is being operated upon. Say nothing when there
is a street accident. Don't talk!
Say nothing around a sick child or an injured child. Smile, appear calm, but say nothing. Actions do not speak louder than words but actions are all that can be done around the sick and injured, unless one has an active desire to drive them into neurosis or insanity or, at best, to give them a future illness.
And above all, say nothing around a woman who has been struck or jarred in any way. Help her. If she speaks, don't answer. Just help her. You have no idea of whether she is pregnant or not.
Iofs så är det väl känt att personer som är otillräckligt sövda under operation kan minnas sådant som sagts. Men det är alltså om de inte är medvetslösa.
Vidare så brukar man försöka undvika höga ljud eller rop under sövning och väckning för att undvika spasm i struphuvudet.

Skall läsa hela boken. Det går lite långsamt eftersom den är ganska rörigt skriven, snackig så att säga. Det är spännande att läsa referenserna RLH ger, allt mellan himmel och jord. Han är verkligen en ecclektiker.
Jag ville ju läsa hans egna ord, dvs engelska, och det drar ned hastigheten lite också.
Citera
2006-07-11, 17:27
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Jag håller med om att man skall ta hand om sina barn, vad som än händer. Därmed blir just detta med Etikreglerna lite smått komiska när man ser tillbaka på hur bra far/make Hubbard själv verkar ha varit.

Annars får man faktiskt känslan av att det som Scientolog är väldigt lätt att vända ryggen åt det som besvärar en....
Etikreglerna är till för att man just INTE ska vända ryggen åt problem av det enkla skälet att problem sällan försvinner av sig själv utan att man aktivt gör något åt dom. Etikreglerna är långt ifrån komiska, det är tufft att konfrontera problem och det är svettigt att behöva ta i skit som man helst skulle vilja gömma någonstans.
Tänk dig själv det värsta du gjort som du skäms grundligt över och fundra på om detta skulle vara komiskt att berätta för din flickvän eller familj. Det krävs en hel del för att ta ansvar över sin skit. Så oavsett om Hubbard hade en bra Relation eller inte med sin son så är Etik något som jag anser det definitiv inte kan finnas för mycket av.
Citera
2006-07-11, 17:34
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Det är så som jag uppfattat att Marklunds familj har tolkat det hela.
Uppenbarligen.Jag uppfattar dock inte broderns situation som en belastning eller som något svek. Jag uppfattar det som att han är ett offer för en överbeskyddande släkt med ett genuint hat mot Scientologin.
Obs! helt egen tolkning som kan vara helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in