Citat:
Du har så rätt. Flashback är den enda platsen där jag kan få känna mig bättre än någon annan. (ironi)
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Tycker du bara försöker göra dig märkvärdig med denna typ av kommentar då jag inte ens försökte beskriva vilken del av hjärnan som man skulle härleda automatiken till.
Citat:
Handlar inte om att vara fri från skolbokstänkandet. Du är uppenbarligen en person som är mer benägen att tro på något för att det känns rätt. Det finns inga bevis för att det finns ngt mer än hjärnan involverat i en individs existens. Det finns inga bevis exakt för hur detta medvetande uppstår och existerar i hjärnan heller. Så i båda fallen handlar det om att tro. Skillnaden är att i det naturvetenskapliga fallet så kommer det undan för undan mer och mer upptäckter som gjort att vi nu vet mer om hur känslor uppstår, var de finns i hjärnan etc.
Släpp skolboks tänkandet ett slagoch försök sätta dig in i det man skriver utifrån vad det faktiskt konkret innebär i verkligheten och inte vilka benämnningar saker har. Jag har aldrig påstått att jag är expert på hjärnan däremot är jag expert på hur jag fungerar när jag skapar musik och vilka moment jag går igenom.
Citat:
Det är inte psykiatrin som tror att tanke, känsla och medvetande sitter i hjärnan. Det är hela den medicinska vetenskapen. Biologer och andra instämmer. Faktiskt hela den västerländska naturvetenskapliga traditionen. Inte bara psykiatrin.
Sen sa jag inte att jag inte vill veta mer om hjärnan.Jag sa att Psykiatrin bygger på att människan är en själlös varelse och härleder psykiska problem till hjärnans funktion istället för till ett själsligt lidande.Då människan anses vara en själlös organism så anser man alltså inte att det finns något att lära eller hämta från detta område. Psykiatrin tror inte på ett själsligt liv, hela deras inriktning och synsätt på människan utgår från att det inte existerar något själsligt liv.
Citat:
Du har som jag förstått tidigare inte så goda kunskaper om vare sig avsikterna med eller effekterna av ECT. Vill Du ta det i en annan tråd? Jag kan massor om ECT.
Jag delar inte DET synsättet men jag kan absolut dela synsättet att hjärnan är ett mycket vitalt organ för människan som man ska skydda och behandla med stor respekt.Att elchocka hjärnan och ge narkotiska preparat för långtidsbehandling rimmar illa med detta i mitt tycke. Du tolkar mina inlägg lite väl godtyckligt nu tycker jag.
Citat:
Det Du skriver är ofta ganska otydligt eller främmande för mig. Det bidrar nog till att jag "förvrider" som du kallar det.
Sov du när du skrev detta inlägg? Självklart kan du vara troende och ta in fakta om hur hjärnan fungerar, du kan ta in fakta om vad som helst oavsett vad du tror på. Det är ju tvärtom så att det oftare är dom som kritiserar Scientologin som hävdar att Scientologer inte kan ta in fakta eftersom dom är så hjärntvättade och inte längre kan tänka själv.
Men eftersom det inte finns några fakta att ta in om att det är hjärnan som är upphovet till skapande tankar så är det inget konstigt med att istället se individen som en själslig varelse.Sen kan man fortfarande hålla med om sånt som ÄR fakta och inte spekulationer.
Det var du som drog in hjärnperspektivet och vad som gör vad i hjärnan utan att jag ens försökte ge någon förklaring kring detta.Jag benämnde mina arbetsrutiner när jag arbetar med musik och hur dessa hänger ihop i förhållande till vad som var en skapande process eller en inövad process som jag inte behöver tänka fram för att kunna utföra . Så håll dig då själv IN topic och förvrid inte det jag skriver. Tack!
Men eftersom det inte finns några fakta att ta in om att det är hjärnan som är upphovet till skapande tankar så är det inget konstigt med att istället se individen som en själslig varelse.Sen kan man fortfarande hålla med om sånt som ÄR fakta och inte spekulationer.
Det var du som drog in hjärnperspektivet och vad som gör vad i hjärnan utan att jag ens försökte ge någon förklaring kring detta.Jag benämnde mina arbetsrutiner när jag arbetar med musik och hur dessa hänger ihop i förhållande till vad som var en skapande process eller en inövad process som jag inte behöver tänka fram för att kunna utföra . Så håll dig då själv IN topic och förvrid inte det jag skriver. Tack!
Det där med att scientologer skulle vara hjärntvättade... Tja, det finns ju ex-scientologer som hävdar det. Du säger antagligen att man inte alls blir hjärntvättad. Jag får väl bygga min uppfattning på Era olika berättelser.
Jag vet dock att det på scientologers egna hemsidor står att man inte ska ha kontakt med "suppressive persons", bla avhoppare. Det låter som ett mått av kontroll som man sällan ser i andra religioner.
Citat:
Vet Du vad.... Jag skrev för numera många inlägg sedan en mängd frågor om textavsnitt i "dianetics". Men jag orkar inte dra det igen.
Kan du upprepa vad du ville att JAG skulle besvara?
Jag börjar ledsna på denna tråd.