2006-08-04, 04:05
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Tycker du bara försöker göra dig märkvärdig med denna typ av kommentar då jag inte ens försökte beskriva vilken del av hjärnan som man skulle härleda automatiken till.
Du har så rätt. Flashback är den enda platsen där jag kan få känna mig bättre än någon annan. (ironi)

Citat:
Släpp skolboks tänkandet ett slagoch försök sätta dig in i det man skriver utifrån vad det faktiskt konkret innebär i verkligheten och inte vilka benämnningar saker har. Jag har aldrig påstått att jag är expert på hjärnan däremot är jag expert på hur jag fungerar när jag skapar musik och vilka moment jag går igenom.
Handlar inte om att vara fri från skolbokstänkandet. Du är uppenbarligen en person som är mer benägen att tro på något för att det känns rätt. Det finns inga bevis för att det finns ngt mer än hjärnan involverat i en individs existens. Det finns inga bevis exakt för hur detta medvetande uppstår och existerar i hjärnan heller. Så i båda fallen handlar det om att tro. Skillnaden är att i det naturvetenskapliga fallet så kommer det undan för undan mer och mer upptäckter som gjort att vi nu vet mer om hur känslor uppstår, var de finns i hjärnan etc.
Citat:
Sen sa jag inte att jag inte vill veta mer om hjärnan.Jag sa att Psykiatrin bygger på att människan är en själlös varelse och härleder psykiska problem till hjärnans funktion istället för till ett själsligt lidande.Då människan anses vara en själlös organism så anser man alltså inte att det finns något att lära eller hämta från detta område. Psykiatrin tror inte på ett själsligt liv, hela deras inriktning och synsätt på människan utgår från att det inte existerar något själsligt liv.
Det är inte psykiatrin som tror att tanke, känsla och medvetande sitter i hjärnan. Det är hela den medicinska vetenskapen. Biologer och andra instämmer. Faktiskt hela den västerländska naturvetenskapliga traditionen. Inte bara psykiatrin.
Citat:
Jag delar inte DET synsättet men jag kan absolut dela synsättet att hjärnan är ett mycket vitalt organ för människan som man ska skydda och behandla med stor respekt.Att elchocka hjärnan och ge narkotiska preparat för långtidsbehandling rimmar illa med detta i mitt tycke. Du tolkar mina inlägg lite väl godtyckligt nu tycker jag.
Du har som jag förstått tidigare inte så goda kunskaper om vare sig avsikterna med eller effekterna av ECT. Vill Du ta det i en annan tråd? Jag kan massor om ECT.
Citat:
Sov du när du skrev detta inlägg? Självklart kan du vara troende och ta in fakta om hur hjärnan fungerar, du kan ta in fakta om vad som helst oavsett vad du tror på. Det är ju tvärtom så att det oftare är dom som kritiserar Scientologin som hävdar att Scientologer inte kan ta in fakta eftersom dom är så hjärntvättade och inte längre kan tänka själv.

Men eftersom det inte finns några fakta att ta in om att det är hjärnan som är upphovet till skapande tankar så är det inget konstigt med att istället se individen som en själslig varelse.Sen kan man fortfarande hålla med om sånt som ÄR fakta och inte spekulationer.
Det var du som drog in hjärnperspektivet och vad som gör vad i hjärnan utan att jag ens försökte ge någon förklaring kring detta.Jag benämnde mina arbetsrutiner när jag arbetar med musik och hur dessa hänger ihop i förhållande till vad som var en skapande process eller en inövad process som jag inte behöver tänka fram för att kunna utföra . Så håll dig då själv IN topic och förvrid inte det jag skriver. Tack!
Det Du skriver är ofta ganska otydligt eller främmande för mig. Det bidrar nog till att jag "förvrider" som du kallar det.

Det där med att scientologer skulle vara hjärntvättade... Tja, det finns ju ex-scientologer som hävdar det. Du säger antagligen att man inte alls blir hjärntvättad. Jag får väl bygga min uppfattning på Era olika berättelser.

Jag vet dock att det på scientologers egna hemsidor står att man inte ska ha kontakt med "suppressive persons", bla avhoppare. Det låter som ett mått av kontroll som man sällan ser i andra religioner.
Citat:
Kan du upprepa vad du ville att JAG skulle besvara?
Vet Du vad.... Jag skrev för numera många inlägg sedan en mängd frågor om textavsnitt i "dianetics". Men jag orkar inte dra det igen.

Jag börjar ledsna på denna tråd.
Citera
2006-08-04, 12:36
Medlem
KortKäpps avatar
[quote=D.Putter]
Citat:
...Kiroprakti har funnits i årtusenden...

Chiropractic was founded in 1895 by Daniel David Palmer

(http://en.wikipedia.org/wiki/Chiropractic)
Citera
2006-08-04, 12:40
Medlem
KortKäpps avatar
[quote=D.Putter]
Citat:
För att jag själv ska överleva och utvecklas krävs det att min by eller arbete överlever och utvecklas, och jag själv överlever och utvecklas bäst med an partner som jag kan bilda familj med.
Dessutom har jag en drivkraft att se till så att mänskligheten överlever och utvecklas, vilket också är positivt för min egen överlevnad.
Därför är det helt logiskt att jag i grunden är god, för jag själv överlever inte utan vare sig mänskligheten eller de grupper jag tillhör.
Om jag tog död på alla utom mig själv, skulle livet inte vara särskilt roligt eller lätt och jag själv skulle snart dö ut.

Räcker inte att en del av mänskligheten överlever för att jag ska överleva? T.e.x alla vita, Fransmän eller Katoliker? Hur är detta då oförenligt med att utrota resten för att frigöra mer resurser till "min" grupp?

Godhet = av självbevarelsedrift tycka att det är OK att andra människior finns till och hjälper mig överleva?
Citera
2006-08-04, 12:43
Medlem
KortKäpps avatar
[quote=D.Putter]
Citat:
Är någon av dessa upptäkter befriade från ett piller? Har det nånsin hänt?

Kognitiv beteendeterapi?
Citera
2006-08-04, 12:45
Medlem
KortKäpps avatar
[quote=D.Putter]
Citat:
Ingen aning, har inte boken själv hemma så jag kan läsa hela det avsnittet.

Har du alltså inte läst och FÖRSTÅTT Dianetics?

För i så fall skulle du ju VETA att det du läst var sant. Om du vet att något är sant vet du med nödvändighet VAD som är sant. Alltså behöver du inte boken för att veta vad som står där.

Om du läst och FÖRSTÅTT alltså. Slog du verkligen upp alla ord ordentligt?

Vilka böcker av RLS har du läst och FÖRSTÅTT?

Verkar ju, enligt dig, olämpligt att fråga dig om något annat...
Citera
2006-08-04, 13:28
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Buddhismen har ju också en andlig syn på medvetandet även om jag ställer mig skeptiskt till att man skulle välja att reinkarneras till en fågel.

Centralt för Buddhismen är den sk "Anatta" tanken. Enkelt översatt som "Ingen-själ". Enligt Buddha är det så att när vissa förutsättningar föreligger, upstår som resultat en upplevelse av medvetande/jag. Detta är att betrakta som en process - inte ett TING.

Det finns alltså ingen själ som "reinkarnerar" i olika former. I stället är det så att om det under den tid som en medvetandeprocess föreligger viss karma ("orsaker" ungefär) genereras i denna process ger det grunden för att en ny medvetandeprocess ska uppstå senare. Det handla INTE om att "välja" att "reinkarneras" som en fågel utan den karma som uppkommit som resultatet av t.e.x medvetandeprocessen "Putter" orsakar att medvetandeprocessen "fågel" senare upkommer. Inget transporteras mellan "Putter" och "fågel".

http://en.wikipedia.org/wiki/Anatta
Citera
2006-08-04, 13:51
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det är JAG som bestämmer mig, för precis när jag vill, jag bestämmer mig för att göra det just nu......

Se här en länk till forskning som visar att man kan mäta i HJÄRNAN att en person skall utföra en enkel muskelrörelse ca 0,5 sek innan den utförs medan personen själv upplever sig "välja" att utföra rörelsen bara ca 0,2 sek innan den utförs:

http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Libet

Tyder det på att "medvetandet/Själen" aktiverar "hjärnan" 0,3 sek innan den bestämmer sig för att agera, och utan att själv veta om det?

Eller på att den medvetna upplevelsen av att "bestämma sig" förljer som ett resultat av aktiviteten i hjärnan?
Citera
2006-08-04, 14:02
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Du säger "Din" storhjärna, vem fan är då denna "Din", du säger ju att JAG ÄR storhjärnan, det är ju detta som är ologiskt. Antingen är jag storhjärnan, eller så HAR JAG en storhjärna och då är ju "JAG" en avskild och separat del av denna storhjärna som du vill påstå är "Jag".

Undrar om vi inte ser "modellerepedagogikens" baksida här: Reifiering, dvs att betrakta en process eller ett abstrakt begrepp som varandes ett ting och sen försöka förstå det som sådant.

Du klagar ständigt på att man antingen ÄR eller HAR hjärnan/själen etc. Och tjajar om VAR "medvetandet/jaget" etc finns.

Det är inte konstigare än att datorn du använder - ett fysiskt objekt - utför informationsbearbetning - processer.

Hjärnan - ett fysiskt objekt utför också informationsbearbetning - processer.

Medvetandet är en process inte ett ting.

Sen blir det knepigt med språkets sätt att fungera gramatiskt kring VARA och HA. Vilket i dessa frågor också handlar om att vår västerländska kultur har gamla traditioner av kropp/själ dualism, vilket också har format de språkliga verktyg vi har att tillgå för att beskriva världen.
Citera
2006-08-04, 14:07
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Massvis med människor beskriver också andliga fenomen, antingen att dom upplevt närvaro eller att dom lämnat sin kropp själva. Men Psykiatrin väljer att totalt ignorera ALLT som har med andlighet att göra eftersom det redan ligger klart i

Nä. Det bedrivs akademisk parapsykologisk forskning. Dom som pysslar med det brukar vara riktiga "sticklers" när det gäller vetenskapsmetodologi, eftersom dom vet att varje positivt material kommer att granskas nogrannt och vill ha torrt på fötterna. Dom får inte heller positiva resultat.

D.v.s ovanligt nogrann vetenskaplig forskning visar att "andliga/parapsykologiska" fenomen inte fungerar som deras förespråkare hävdar.
Citera
2006-08-04, 14:16
Medlem
KortKäpps avatar
[quote=D.Putter]
Citat:
Varför väljer du att negligera och fullständigt nervärdera alla de miljontals människor som bara skrattar åt dina argument här? Varför har du sån misstro till alla dessa miljontals människor som hävdar att den fungerar EXAKT så som den säger sig fungera?[/i]

Vi bör alltså gemensamt genomföra statistiska studier för att komma fram till vilka åsikter som hålls för sanna av flest antal människor och sedan välja att tro på dem, utan att vidare granska skälen för lelr emot.

Om vi skulle göra detta skulle du omedelbums få överge dina scientologiska uppfattningar - t.o.m skattningen 8-9 mille är ju en droppe i oceanen.

Tävlingen torde ju stå mellan kanske kristendom, Islam, Agnosticism och några andra av tungviktarna som enligt din logik garvar läppen av sig åt scientologin dagen lång.

Hmm, när jag tänker efter....
Citera
2006-08-04, 15:57
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Men jag är ingen halleluja person och jag är inte bunden till någon lära utan jag väljer och vrakar av det jag tycker fungerar.

Du tar alltså RLH´s hundraprocentiga metod och väljer och vrakar?

Vad har du förkastat hittills då?

Skulle man inte göra ALLT EXAKT som det står?

Hur vet du att du helt enkelt inte FÖRSTÅTT det du inte tycker fungerar?

Läs om, läs rätt?
Citera
2006-08-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Låter väldigt likt de flesta andra religionerna. Drömmen om ngt större, att kunna bli mer än den man är. Ex clear, upplyst, reinkarnerad.
Det är väl det som alla religioner handlar om, nämligen psykiska saker, eller har jag missuppfattat situationen?
Citat:
Varför skulle inte Din hjärna hållas ansvarig för vad den gör?
Om Du gjorde det skulle jag anse att det var D-Putter som skulle avskiljas från samhället för andra skydd.
Jag föröker verkligen förstå och sätta mig in i ditt tankesätt, men det är svårt, och det är ologiskt, i alla fall för mig.
Jag kan inte inte få detta till något annat än att du som förespråkare för psykiatrin fullständigt förringar och förkastar människans eget ansvar och förmågor. Ditt resonemang kan jag inte tyda på något annat sätt än att du fråntar varje människas ansvar och därmed förringar oss alla till en "amöba", med samma ansvar som vilken annan stimulus-respons mekanism som helst.
Jag tycker detta är skrämmande, och väldigt udda hos gemen man.
Citat:
Det är inte särskilt nära naturvetenskapen att tro att tänkande sker ngn annanstans än i hjärnan. Men visst, det fanns de som trodde själva medvetandet satt i hjärtat. Förr i tiden.
Har jag sagt att tänkandet inte sker i hjärnan? Nej, just det, det har jag inte. Däremot har jag sagt att jag inte tror att det ÄR hjärnan som tänker, betydande skillnad.
Den sk naturvetenskapen reviderar alla sin axiom och grundteser med jämna mellanrum. Det som var "bevisat" för 25 år sedan är idag lögner. Mycket av det som idag inom "vetenskapen" är betraktade som axiom eller lagar är förkastade om 25 år. Tror du håller med om detta utan att jag behöver rabbla upp en jäkla massa exempel.
Citat:
Den typen av resonemang kring vad som är vetenskap tror jag försvann innan 1800-talet.
Inte bygger man en bro, på känn, och låter söndagstrafiken bli testet för om den håller. Nej, man har en teoribakgrund (hållfasthetslära, materialkunskap, arkitektvetenskap etc) som går att sammanfoga till en mycket rimlig gissning om hur denna bro kommer hålla. När sedan bron står där så kan man dessutom visa ritningar, låta andra bygga likadana bryggor etc.
Det var väl i samband med någon tvärbana i Stockholm runt årstaviken nånstans dom byggde en bro för tåget, som mycket strax efter fick stängas av då trafiken hade skapat sprickor i bron, så vad jag menar med bevis är OM DET FUNGERAR eller ej. Denna bro i Stockholm visade sig INTE fungerar trots alla vetenskapliga teorier.
Inget fungerar om det inte fungerar i praktiken, detta är det enda hållbara bevis för om något fungerar eller ej. Detta måste väl även du hålla med om?
Citat:
Tomt prat så länge Du inte visat studien där det är bevisat.
I en studie brukar man ju ha med ett gäng människor, de är inte polare med den som gör studien, man sorterar bort faktorer som inte har med behandlingen att göra, man ställer samma frågor till samtliga deltagare etc etc. Att Du snackat med människor som genomgått behandlingen är inte en studie. Det är hörsägen.
Återigen, Scientologin är inte en verksamhet som inriktat sig på att bota psykiskt sjuka människor, den är i första hand till för psykiskt friska människor.
Dessa friska människor med fria tankar, fri vilja och ett eget personligt ansvar för sitt eget liv, kliver in hos Scientologerna, genomför auditering och/eller utbildning och finner sig vara mer än nöjda med det dom köpt, och det välbefinnande som de har uppnått.
Vad mer finns att bevisa?
Citat:
Teorin? Det är ingen vetenskaplig teori. Det är en religiös föreställning!
Bara för att miljontals människor tycker sig märkt att det finns en gud innebär inte det att gud finns. Bibeln, som talar om hur gud funkar, hur himlen funkar, hur helvetet funkar, är ingen teori, det är en religion. Dvs antaganden eller berättelser av folk som tror på ngt.
Du glömmer en väsentlig skillnad. På varje steg du gör inom Scientologin finns ett klart uttalad resultat du ska uppnå då du är klar med denna nivå. Dessa resultat kan du läsa när som helst.
Du genomför detta steg och du VET om och när du uppnått dessa resultat och förmågor, då du kan TILLÄMPA dessa förmågor och/eller förnimmelser i det verkliga livet.
Citat:
Med såpass många avhoppare som tycker auditering är meningslöst eller lurendrejeri så verkar det konstigt att ALLA andra av de där miljonerna Du tror har fått auditering skulle kunna ses som bevis på att det fungerar.
Du vill inte erkänna att flertals miljoner människor som är lyckliga och välmående tack vare Scientologin, som alla styrker sanningen med Scientologin, dessa bekräftelser slår du lätt undan och ger ett ytterst fåtal "avhoppare" all bevisbörda. Dessa ytterst få människor ger du alltså ett betydligt högre förtroende än alla dessa miljontals människor?
Jag förstår inte det!
Citat:
Du behöver inte svara om Du inte vill. Jag bara tycker det är underligt. Att man kan minnas utan att ha en hjärna. Som Hubbard säger.
Det var du som tog upp ämnet vad det reaktiva/analytiska sinnet sitter nånstans. När du svarar på var du tror att "ditt" medvetande sitter ska jag svara på din fråga, inte förr.
Jag kan inte låta bli att avsluta med en liten reflektion över din hängivenhet över att psykiatrin är så mycket mer kunniga i människans själ/psyke än vad gemene man är.
Detta sa tydligen USAs högsta domstol 29 juni 2006 angående psykiatrin.
(och mycket mer)
”Hur testen för sinnesjukdom utformas har ingen betydelse. En psykiatriker eller psykolog är inte mer kvalificerad än någon annan person att avge en åsikt huruvida en åtalads mentala tillstånd uppfyller de legala testerna för sinnessjukdom.”
http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=101797
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in