Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Hmmm.... känns som att jag sagt detta förr..., tänkandet, det medvetna kännandet och personligheten är inte samma sak som den fysiska hjärnan, dessa saker tillhör psyket/själen.
Japp, det har Du sagt förr.
Citat:
Du kan gärna förtydliga dig.
I mitt resonemang:
Struktur: Något som finns, ex hypofysen, lillhjärnan eller en magnet och en spole.
Process: Ett fenomen som uppstår i strukturen, ex en tanke eller en elektrisk ström.
Citat:
Jag som en själslig individ, kan givetvis bli ytterst påverkad av vad som händer i min hjärna. Är jag bakfull som fan mår JAG skit, får jag en hjärnblödning så fungerar inte min telefonväxel vilket kan göra MIG fruktansvärt deppig etc, etc.
Ok. Hur går det till när hjärnan påverkar själen? För tankarna sker enligt Dig inte i hjärnan, inte känslorna heller?
Varför kan man tänka att man är jesus eller att man är förföljd av Usama Bin Laden om man får en tumör i pannloben?
Naturvetenskapen skulle väl hävda att det är för att tankarna sker i hjärnan och att pannloben är en del av hjärnan. Hur fungerar det i scientologin?
Citat:
Grattistelegrammet finns, vilket även sägs här.
Att sen den videon som gjordes var helt värdelös och ett gigantiskt misstag och en flopp från ett par enskilda individer, har jag inga som helst skäl att bestrida.
Om Närkes tävlingsskyttesförening bjuder in kungen till sitt 30-årsjubileum så får de troligen inte kungabesök. Däremot får de ett trevligt telegram med gratulation av hovet. Förmodligen har inte kungen själv skrivit det heller.
Så förklarade Elisabeth Tarras Wahlberg i alla fall det telegrammet som scientolgerna stoltserade med.
Var hade Du sett det förresten? Kan man se det ngnstans på nätet? Vore kul att läsa.
Citat:
Fanta är så vitt jag vet inte fettlösligt, utan vattenlösligt. Därför fastnar inte Fanta i kroppens fettvävnader på samma sätt som de flesta droger som är fettlösliga, som typ heroin, hasch osv.
Eftersom drogexperter utanför scientologin inte håller med om att man lagrar heroin i kroppen i flera år och att det svettas ut genom huden så kan jag ku inte utgå från de kända mekanismerna om droger då jag frågar.
Men då vet jag det.
Om jag börjar ta AD-droppar trots att det inte behövs, kommer jag svettas ut det om 5 år om jag bastar dagligen i en vecka?
Citat:
Du hävdar att varje människas alla tankar och göranden är en konskvens av yttre eller inre påverkan som i sig leder vidare i kedjan utan någon som helst kraft att själv kunna, på ett fritt sätt, kontrollera och styra sin tankar och handlingar. Jag kan inte se detta som någon filosofisk diskussion, det är i allra högsta grad en diskussion och realitet och praktik.
Om jag förklarar så här då.
Antagande 1. Allt jag gör (inklusive tankar och känslor) är ett resultat av kausala samband. Dvs, a+b+c+d+e+f=X
Vad som hänt innan kan definieras som ex uppväxt, erfarenheter, hur situationen ser ut etc. Men man kan lika gärna anlägga perspektivet molekylnivå. Det blir bara ännu mer abstrakt då.
Antagande 2: Ingen nu levande människa eller nu existerande apparat kan beskriva alla de faktorer som just nu föreligger då jag utför en viss handling.
Vi kan däremot fantisera att det fanns en sådan person (skulle väl vara gud kanske?) eller apparat (den där datorn i liftaren guide till galaxen kanske?) :-)
Exempelvis; då jag väljer om jag ska ha fetstil i min lista eller ej. Jag kanske är medveten om att jag glömt det tidigare och att det gjort texten svårläslig samt att jag är lite less på att debattera och är mindre benägen att vara omsorgsfull i mina inlägg.
Vad jag inte är medveten om i denna situation vet jag ju inte. Kanske är en faktor i detta "val" att jag bäddrat min browser på ett sådant sätt att stilikonerna just nu är dolda? Kanske råkade jag komma på ett tillägg jag ska ha i slutet vilket minskade min omsorg om detta avsnitt? Kanske påverkades mitt "val" av att min fru kom in och sade godnatt?
Eftersom jag inte är medveten om alla små och stora faktorer som påverkar mina val så kommer jag aldrig känna mig "styrd". Jag lever i känslan av att kunna välja fritt.
I de allra flesta situationer kommer jag uppleva att det finns "valmöjligheter". Dvs att mitt eget beslut kan bli hur som helst. Som du sade så kan Du ju välja att gå fram till en tjej och säga "sug av mig". Enligt den fria viljan har man ju ett helt oändligt antal val. Man kan inte bara göra två olika saker utan vad som helst som är fysiskt möjligt. Jag tror tvärtom, allt som hänt fram tills denna microsekund kommer avgöra vad jag gör. Det finns inget annat.
Som Du ser så kan man inte "tillämpa" determinismen (japp det är tom en -ism). Jag har inte hört talas om ngn som upphör fundera, resonera etc och bara väntar på att ngt skall hända.
Det enda tillämpningen är just moralfilosofisk. Om antagandet att allt är ett resultat av ngt annat och fri vilja inte finns. Kan då någon kallas "ond"? Kan någon kallas skyldig? Kan någon hållas för ansvarig?
Mitt svar idag, precis som jag skrev på tentamen på kursen i praktisk filosofi är:
Av praktiska skäl bör vi betrakta människor som ansvariga för sina handlingar. Eftersom ingen kan se alla faktorerna som ligger bakom deras handlingar och eftersom det i sig är en faktor i deras nästa val, att vi håller dem ansvariga.
Alltså tycker jag att det är bra med lagar. Alltså att man ger en individ en sådan faktor som är med i avgörabdet av deras framtida val.
Citat:
Nej, det tror jag inte på i de enskilda exemplen. Däremot tror jag att psykiatrin, inte enskilda psykiatiker, skapar brott, mord och självmord.
Det är ingen slump att alla statestiker vad gäller tex vansinnesdåd gått rakt upp samtidigt som utskrivandet av SSRI och knark till barn rusat i höjden, och detta samtidigt som det absolut senaste åren har framkommit att såväl SSRI och knark till barn kan utlösa våldsamma agressioner och mycket annat.
Men dett har vi ju diskuterat förut.
Så Du tror inte
att alla sexbrottslingar i USA är styrda av en pengahungrig psykiater? Bra. Det tror inte jag heller. Det låter som en ovanligt knäpp konspirationsteori. Konstigt att förra ordföranden i KMR som också är scientolog förresten, sade det på scientologernas intern-TV.
Så psykiatrin skapar brott och självmord genom att skriva ut SSRI och centralstimulantia?
Du talar om mord: 1985 begicks 128 mord i Sverige. Då fanns inte SSRI. 2005 begicks 238 mord i Sverige, nu förskrivs SSRI till ett stort antal personer.
Andra saker har också hänt samtidigt som SSRI kommit, ex har alkoholkonsumtionen ökat med drygt 30% (källa CAN).
Brottsförebyggande rådet anser att just ökad alkohol- och narkotikakonsumtion är en av de viktigaste faktorerna bakom ökat antal mord, tillsammans med att vi idag har ett rejält ökat antal tungt kriminella.
Du talar om självmord:
I
denna artikel berättas att i en genomgång av 5000 suicid (90-talet) hade 13% ngn antidepressiv medicin i blodet), alltså bara 18% stod på antidepressiv medicinering. 5% hade använt antidepressiva i sin suicidmetod (de gamla tricyklika, inte SSRI som är svårt att ta livet av sig med).
Att personer som har behandling med SSRI trots allt kan ta livet av sig är inte så konstigt. Jag misstänker att minst 18% av de som dör i hjärtinfarkt står på hjärtmedicin, vilket alltså inte innebär att hjärtmedicin framkallar hjärtinfarkt.
Övriga hade alltså tagit livet av sig trots att de inte hade SSRI? Det låter ju inte så konstigt tycker jag självmord fanns ju innan SSRI kom och var ju dessutom vanligare innan SSRI kom. (kolla gärna själv på
www.scb.se)
Så Du hävdar att SSRI framkallar självmord, trots att antalet självmord minskat sedan SSRI introducerats, trots att bara 18% av de som tog livet av sig använde SSRI. Dessutom har andra självmordsrelaterade riskfaktorer samtidigt ökat, ex missbruk.
Både i Sverige och i andra länder är man i expertgrupperna överrens om att SSRI generellt alltså minskar antalet självmord. Helt tvärtemot vad Du säger.
Som vanligt kommer Du med påståenden som Du inte backar upp med fakta. I detta fall ansträngde jag mig att visa hur jag resonerar. Ovanstående är fakta som motsäger Din teori om att SSRI framkallar mord och självmord. Vi har talat om det tidigare, Du har lika fel som förut ;-)
Parentes:
För att förekomma Dig lite, för säkerhets skull, så kan jag upprepa ngt av det jag tidigare sagt om den engelska studien om SSRI till personer under 18 år. I den studien fanns inte en ökning av antalet självmord hos de som fick SSRI, däremot i s-tankar.
Det fyndet, som bla KMR hänvisar till, betyder alltså inte att SSRI ger självmord hos unga. Däremot är det ett mycket allvarligt fynd som ändå innebär att man skall vara extra noggrann vid insättning och uppföljning av SSRI hos unga. Personligen anser jag att det bör vara ganska sällan SSRI skall användas till minderåriga, det finns andra behandlingar.