2012-04-13, 00:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Scientologin verkar vara precis lika trovärdig som islam till exempel. Samma typ av onda sagor för efterblivna analfabeter med hjärnorna avstängda.

Och vad kan du om scientologi?
Citera
2012-04-13, 08:44
Medlem
Jag vet att Scientologin inte fungerar!
Det är därför som Smeso inte kan visa upp några vintser som inspirerar omgivningen att pröva på Scientologi. Den är grundad på premissen att Hubbard Scientologins grundare tillämpade Västerländsk vetenskap på Österländsk Filosofi men har inte fått fram någonting funktionsduglit eftersom han inte var någon vetenskapsman. Enligt bevis som har kommit domstolen i Kalifornien tillkänna så var L. Ron Hubbard en sjuklig lögnare när det kommer till hans biografi, bakgrund och utföranden enligt Domare Breckenridge 1984!
http://www.gerryarmstrong.org/50grand/legal/a1/breckenridge-decision.html

Marty Rathburn dom oberoende Scientologernas informella ledare har nyligen erkänt att kyrkans motpart Gerry armstrong i målet ovan har sagt sanningen, men det är kyrkan (David Miscavige) som har spritt dom osanna uppgifterna om Hubbards bakgrund!
http://markrathbun.wordpress.com/2012/03/30/l-ron-hubbards-worst-enemy-part-ii/

Gerry Armstrong har nyligen svarat att domen är grundad på Hubbard’s uppgfiter och att Marty Rathbun försöker ”mjuklanda Hubbard” gennom sitt försök att neutralisera dommen!
http://www.gerryarmstrong.ca/archives/280

Indirekt så erkänner Marty Rathbun att hubbards Affirmationer eller Medgivanden är skrivna av Hubbard 1947, därtill så viste Hubbard att det var något fel på honnom då vid tiden det berättar han själv om i sitt Bolivar Policy men tiger om dess omfattning!
http://www.forum.exscn.net/showthread.php?26818-Was-Hubbard-Prone-to-Hallucinations&p=677865&viewfull=1#post677865
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2012-04-13 kl. 08:52. Anledning: Ändring av Länk
Citera
2012-04-13, 09:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag vet att Scientologin inte fungerar!
Det är därför som Smeso inte kan visa upp några vinster som inspirerar omgivningen att pröva på Scientologi.

Jaså? Jag har inte skrivit något om några vinster? Gå tillbaka till inlägg nr 2113, t.ex. Missade du att läsa det eller hade du bara glömt bort det?

Jag kan skriva mer om mina vinster, t.ex. om hur det känns att lämna kroppen ett tag och se sig själv utifrån, men det spelar ingen roll. Du vet ändå vad du tror att du vet från vad du har läst. Men andrahandsupplevelser är aldrig samma som förstahandsupplevelser, så därför har jag inte skrivit något om vad jag har upplevt. Det finns tillräckligt med berättelser redan från andra.

Man kan bara märka om något fungerar eller inte genom att faktiskt göra det så som det står att det ska göras. Det gör inte dagens scientologikyrka, så strunta i dem.

Sen spelar det ingen roll hur många gånger som Hubbards egna liv tas upp som argument. Det har inget med scientologi att göra.

En jämförelse kan göras med Isaac Newton: "Especially in the earlier part of his life, Newton was a deeply introverted character and fiercely protective of his privacy. Even in his maturity, having become rich, famous, laden with honours and internationally acclaimed as one of the world's foremost thinkers, he remained deeply insecure, given to fits of depression and outbursts of violent temper, and implacable in pursuit of anyone by whom he felt threatened."

"It has also been suggested - though this is purely conjectural and much disputed - that he was a repressed homosexual, which if true would undoubtedly have placed a man of his background and upbringing under extreme mental strain."

Han var alltså privat en osäker, deprimerad, långsynt och våldsam person, och kanske även homosexuell. Har det någon inverkan på hur hans upptäckter ska tolkas?

Nej, knappast. Det viktiga är hur upptäckterna kan användas och till vad, inte vad man säger om den person som kom fram till de upptäckterna.
Citera
2012-04-13, 10:24
Medlem
Märkte du att när du Smeso skrev inlägg 2113 så var det inget inlägg som tyckte att det verkar intressant och ville pröva på Scientologin? Det är en trivial sanning att psykiska problem inte har någonting med naturvetenskap att göra. Newton var även en otäck person men eftersom personlighet inte har något med naturvetenskap att göra så är otäcka-rörelse-lagar nonsens. Men skulle han utge en bok som heter; ”Dianetik den Moderna Vetenskapen om mental hälsa” som har funnit den enda källan till mental abberation och en fungerande terapi men fortfarande led av tidigare nämnda av dig mentala problem så skulle han vara en charlatan, som Hubbard. För Hubbard är ju värre en då eftersom han inte ens är en ingenjör som han påstår i Dianetik Boken och inte heller är Dianetiken en väletablerad teori bland dom kognitiva vetenskaperna vilket psykologi och psykiatri är. Och han har inga referenser till sitt påstående att han har bedrivit vetenskaplig forskning på 273 fall av allehanda slag! Ser du skillnaden?
Citera
2012-04-13, 18:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Märkte du att när du Smeso skrev inlägg 2113 så var det inget inlägg som tyckte att det verkar intressant och ville pröva på Scientologin? Det är en trivial sanning att psykiska problem inte har någonting med naturvetenskap att göra. Newton var även en otäck person men eftersom personlighet inte har något med naturvetenskap att göra så är otäcka-rörelse-lagar nonsens. Men skulle han utge en bok som heter; ”Dianetik den Moderna Vetenskapen om mental hälsa” som har funnit den enda källan till mental abberation och en fungerande terapi men fortfarande led av tidigare nämnda av dig mentala problem så skulle han vara en charlatan, som Hubbard. För Hubbard är ju värre en då eftersom han inte ens är en ingenjör som han påstår i Dianetik Boken och inte heller är Dianetiken en väletablerad teori bland dom kognitiva vetenskaperna vilket psykologi och psykiatri är. Och han har inga referenser till sitt påstående att han har bedrivit vetenskaplig forskning på 273 fall av allehanda slag! Ser du skillnaden?

Kanske har du rätt i att inlägg 2113 inte får någon att tycka att det skulle vara intressant att prova på scientologin, men det beror kanske också på att det här inte är något forum där någon skulle kunna bli intresserad att att prova på scientologin. Det är ju ingen här som FÖRSÖKER ge scientologin en chans. På någon annan plats kanske det skulle kunna orsaka visst intresse.

Min enda avsikt här är att korrigera missuppfattningar och felaktiga påståenden, som t.ex. när du skriver att Hubbard påstod att han var ingenjör i dianetikboken. Det påstod han aldrig i den boken. Kanske tänker du på "Dianetik: Utvecklandet av en vetenskap"? Där skriver han mycket om att tänka som en ingenjör, men inte att han är en ingenjör. På sidan 2 i själva huvudtexten skriver han "My right to enter this field was an inquiring brain which had been trained in mathematics and engineering and which had a memory bank full of questions and far-flung observations."

Han skriver alltså att han har studerat och lärt sig att tänka som en ingenjör - inte att han ÄR en ingenjör. Och kanske kände han sig som en ingenjör när det gäller tillvägagångssättet. Och en kanske helt ointressant parallell är att min farfar, som var av samma generation som Hubbard, kallades för "ingenjör" trots att han inte ens hade någon teknisk realexamen. Han jobbade på ett pappersbruk och hade lärt sig yrket från grunden. Han utförde en ingenjörs arbete och kallades därför för ingenjör. Jag, å andra sidan, har ett papper som säger att jag är ingenjör, men jag jobbar inte som ingenjör. Vem av oss två skulle då mest rätteligen kunna kallas för ingenjör? Intressant nog säger ordboken att en ingenjör är en "(titel för) tekniskt utbildad person som yrkesmässigt sysslar med konstruktioner och beräkningsuppgifter". Så jag är alltså inte ingenjör, även om jag har ett papper som säger det.

Du skrev "Men skulle han utge en bok som heter; ”Dianetik den Moderna Vetenskapen om mental hälsa” som har funnit den enda källan till mental abberation och en fungerande terapi men fortfarande led av tidigare nämnda av dig mentala problem så skulle han vara en charlatan, som Hubbard."

Har du aldrig hört att en tandläkare kan ha hål i tänderna? Det är en sak att upptäcka hur man kan hjälpa andra, men en helt annan sak att kunna hjälpa sig själv. Hubbard har aldrig sagt att han är ofelbar. Tvärtom, faktiskt. Sen vet jag inte vilka av mig nämnda mentala problem som du anser att Hubbard led av, så det får du nog förklara lite närmare.
Citera
2012-04-14, 11:48
Medlem
Citat:
Kanske har du rätt i att inlägg 2113 inte får någon att tycka att det skulle vara intressant att prova på scientologin, men det beror kanske också på att det här inte är något forum där någon skulle kunna bli intresserad att att prova på scientologin. Det är ju ingen här som FÖRSÖKER ge scientologin en chans. På någon annan plats kanske det skulle kunna orsaka visst intresse.

Söderqvist1: om du hade någonting som man har nytta utav så skulle vi vara intresserad. Du är en försäljare som vill att vi ska köpa dina idéer men vi kunder vet vad vi behöver och ser att din produkt är bara tomt prat. Om du och andra Scientologer hade ett bättre liv än vi andra så skulle åtminstone Scientologernas vänner, bekanta, grannar, och arbetskamrater se det och som en naturlig följd bli intresserad. Men det är inte det man ser. Enligt marknadsekonomins lagar så avgörs värdet på en vara av dess efterfråga, att det är något fel på kunden som inte vill köpa finns inte. Och säger person A någonting till person B som inte är sant eller vilseledande och A gör en vinning på Bs bekostnad så är det en brottslig gärning som heter bedrägeri, om B är lättlurad eller inte påverkar inte As gärningsansvar, straffansvar, etc.

Citat:
Min enda avsikt här är att korrigera missuppfattningar och felaktiga påståenden, som t.ex. när du skriver att Hubbard påstod att han var ingenjör i Dianetik boken. Det påstod han aldrig i den boken. Kanske tänker du på "Dianetik: Utvecklandet av en vetenskap"? Där skriver han mycket om att tänka som en ingenjör, men inte att han är en ingenjör. På sidan 2 i själva huvudtexten skriver han "My right to enter this field was an inquiring brain which had been trained in mathematics and engineering and which had a memory bank full of questions and far-flung observations."

Soderqvist1: Han försöker få mig att köpa hans argument med hänvisning till att han är tränad i matematik och ingenjörskonst och bedräglig genom att han inte upplyser mig om att han vart underkänd med D i genomsnittligt betyg. Han har redan vilselätt mig i början då han hävdar på framsidan av boken att det är en modern vetenskap om mental hälsa, han borde ha sagt; Dianetics the modern Science of Mental Health by a Second year Drop-out!

Citat:
Han skriver alltså att han har studerat och lärt sig att tänka som en ingenjör - inte att han ÄR en ingenjör. Och kanske kände han sig som en ingenjör när det gäller tillvägagångssättet. Och en kanske helt ointressant parallell är att min farfar, som var av samma generation som Hubbard, kallades för "ingenjör" trots att han inte ens hade någon teknisk realexamen. Han jobbade på ett pappersbruk och hade lärt sig yrket från grunden. Han utförde en ingenjörs arbete och kallades därför för ingenjör. Jag, å andra sidan, har ett papper som säger att jag är ingenjör, men jag jobbar inte som ingenjör. Vem av oss två skulle då mest rätteligen kunna kallas för ingenjör? Intressant nog säger ordboken att en ingenjör är en "(titel för) tekniskt utbildad person som yrkesmässigt sysslar med konstruktioner och beräkningsuppgifter". Så jag är alltså inte ingenjör, även om jag har ett papper som säger det.

Söderqvist1: Det du håller på med kallas för mental gymnastik!
Informella benämningar och marknadsföring är två olika saker. Om Pappersbrukets kunder känner till saken så är dom inte bedragna enligt ovanstående definition. Men känner Dianetik bokens läsare till att Hubbard var en D-student?

Citat:
Du skrev "Men skulle han utge en bok som heter; ”Dianetik den Moderna Vetenskapen om mental hälsa” som har funnit den enda källan till mental abberation och en fungerande terapi men fortfarande led av tidigare nämnda av dig mentala problem så skulle han vara en charlatan, som Hubbard."Har du aldrig hört att en tandläkare kan ha hål i tänderna?

Söderqvist1: Hubbard har kvar sina autentiska hål och hittat på hål som han påståt att han har botat men dessa har aldrig existerat utan har använts för att marknadsföra sin Dianetik!
Citera
2012-04-14, 11:49
Medlem
Citat:
Det är en sak att upptäcka hur man kan hjälpa andra, men en helt annan sak att kunna hjälpa sig själv. Hubbard har aldrig sagt att han är ofelbar. Tvärtom, faktiskt. Sen vet jag inte vilka av mig nämnda mentala problem som du anser att Hubbard led av, så det får du nog förklara lite närmare.

Söderqvist1: jag påstår inte i det sammanhanget att han har mentala problem. Men jag hävdar att han har kvar fysiologiska problem som han påstår Dianetiken kan bota!

My Philosophy by L. Ron Hubbard
Blinded with injured optic nerves, and lame with physical injuries to hip and back, at the end of World War II, I faced an almost nonexistent future. My service record states: “This officer has no neurotic or psychotic tendencies of any kind whatsoever,” but it also states “permanently disabled physically.”

And so there came a further blow . . . I was abandoned by family and friends as a supposedly hopeless cripple and a probable burden upon them for the rest of my days. I yet worked my way back to fitness and strength in less than two years, using only what I know and could determine about man and his relationship to the universe. I had no one to help me; what I had to know I had to find out. And it’s quite a trick studying when you cannot see. I became used to being told it was all impossible, that there was no way, no hope. Yet I came to see again and walk again, and I built an entirely new life. It is a happy life, a busy one and I hope a useful one.
http://www.ronthephilosopher.org/phlspher/page84.htm

The Founder, L. Ron Hubbard by MR Justice Latey High Court of London 1984
To promote himself and the cult he has made these among other false claims:
That he was a much decorated war hero. He was not. That he commanded a corvette squadron. He did not. That he was awarded the Purple Heart, a gallantry decoration for those wounded in action. He was not wounded and was not decorated. That he was crippled and blinded in the war and cured himself with Dianetics techniques. He was not crippled and was not blinded. That he was sent by U.S. Naval Intelligence to break up a black magic ring in California. He was not. He was himself a member of that occult group and practised ritual sexual magic in it.That he was a graduate of George Washington University and an atomic physicist. The facts are that he completed only one year of college and failed the one course in nuclear physics in which he enrolled.There is no dispute about any of this. The evidence is unchallenged.
http://www.xenu.net/archive/audit/latey.html#3

Söderqvist1. Hubbard påstår att hans militära papper säger att han var permanent fysiskt handikappad och ansåg att han inte hade några framtids utsikter samtidigt påstår han att marinen hade get han i uppdrag att infiltrera och bryta upp det svarta magi sällskapet i Kalifornien!

1984 Judge Breckenrigde superior court of the State of California

THE COURT: All right, Mr. Flynn.

DIRECT EXAMINATION (Resumed) BY MR. FLYNN:

Q Mr. Armstrong, I believe you explained yesterday why you sent 500 triple Q to me in connection with the fact that in 1947 Mr. Hubbard was seeking an eye examination from the Veterans Administation; is that correct?

A Yes. This ties in with another letter, I believe we had, from 1947 concerning that examination.

Q And with regard to 500 triple R, why did you send that to me, Mr. Armstrong?

A this letter from Mr. Hubbard is dated 1958,

1902

April 2, 1958, and it is to the Veterans Administration and in my mind there was a conflict between the fact that here he is asking to have his V.A. checks sent to a particular address in 1958, and in all the publications about Mr. Hubbard he had claimed that he had been given a perfect score, perfect mental and physical score by 1950 and by 1947 had completely cured himself, and here he is still drawing a V.A. check for this disability, and maybe it is okay to do that. It seems like there was at least a contradiction and possibly an unethical practice on his part.

Q And that was on April 2, 1858?

A Yes.

Q And do you know what the percentage of disability that he had under his Naval pension?

A Originally it was at 10 percent. I believe it went up to 50 percent.

Q And do you know whether between 1945 and 1950 he was continually filing appeals with the Veterans Administration to raise the disability?

A There were a number of such documents.

Q And directing your attention to exhibit 500 triple S, why did you send that to me?

A This is another letter from Mr. Hubbard to the Veterans Administration, January 27, 1948, and in here he mentions that he is penniless, that he was ill and broke in November 1947, and it has to do with some debt that he then owed the Veterans Administration. They had overpaid him at some point.

1903

This is by a date which he had — was per his own handwriting he had been totally cured.

Q And does he state, "My health has been bad and I feel that if I could just get caught up financially, I could write a novel which has been requested of me and so remedy my finances"?

A Yes.

Q Now there is a document that has been marked as an exhibit both by the plaintiff in the original handwriting of Mr. Hubbard called "My Philosophy" and by the defendant, which is exhibit 5 of the plaintiff’s, and by the defendant in a published form by Mr. Hubbard which you have testified earlier you believe was widely disseminated called "My Philosophy."

Do you recall representations in that publication about Mr. Hubbard not having any psychotic or neurotic tendencies but being permanently disabled physically?

A Yes.

1904

Q And that he completely cured himself within two years after World War II?

A Yes.

Q And was that publication of some significance to you, Mr. Armstrong, in sending me the documents that are now being marked as exhibits?

A Yes. Originally the fact that the man had cured blindness, cured some crippling illness or crip- — lameness, crippling injury, I believe he called it, using what was then the very crude antecedent of Dianetics had a great impact on me. That had great signficance.

I had not heard of people curing blindness since the days of Jesus Christ. And that the man was claiming that he had done it had at the time a great deal of significance.

And to find, in fact, no such injury and no such blindness ever existed had an equally great impact.
http://www.gerryarmstrong.org/50k/legal/a1/2495.php
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2012-04-14 kl. 11:55.
Citera
2012-04-14, 18:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Söderqvist1: jag påstår inte i det sammanhanget att han har mentala problem. Men jag hävdar att han har kvar fysiologiska problem som han påstår Dianetiken kan bota!

My Philosophy by L. Ron Hubbard
Blinded with injured optic nerves, and lame with physical injuries to hip and back, at the end of World War II, I faced an almost nonexistent future. My service record states: “This officer has no neurotic or psychotic tendencies of any kind whatsoever,” but it also states “permanently disabled physically.”

etc., etc.

Du fortsätter att dra in personargument i det här och struntar i att argumentera om teknikerna i sig. Med andra ord du talar om Hubbard hit och Hubbard dit i stället för att diskutera ämnet. Samma sak som att käbbla om Newton och hans liv och leverne i stället för att diskutera tyngdlagen och andra upptäckter.

Jag började med scientologi därför att jag tydligt märkte hur det hade förändrat min bror till det bättre på enbart två veckor. Resten av familjen såg det också och började gå på kurser. Men tyvärr var det i mot slutet av åttiotalet, och då hade scientologin redan börjat att omvandlas till vad som vi idag kallar "omvänd scientologi". Riktig scientologi handlar om personlig frihet och att befria sig från hinder och problem. Dagens scientologikyrka är en sekt som vill styra medlemmarna att betala mer för mindre, och numera helst för ingenting alls. Jag kan skriva länge om hur totalt omvänd dagens scientologikyrka är mot vad Hubbard skriver, men det spelar ingen roll.

Något som är mycket användbart inom scientologin är etikformlerna, och de hjälpte mig att starta ett nytt liv när jag lämnade scientologins internationella bas med 500 dollar på fickan och en liten resväska med de få klädesplagg jag hade. Tre och ett halvt år senare kunde jag köpa eget hus och betala det kontant (jag måste ju betala allt kontant eftersom jag ju då inte kunde få något banklån på grund av mina obefintliga kredituppgifter). Att starta eget skulle jag aldrig ha klarat av att göra utan att ha etikformlerna som mall (och lite andra scientologigrundbegrepp).

Numera har jag fått lite distans till det hela och gör t.ex. inte längre assister för varenda lilla skada eller åkomma, men assister hjälper när det gör ordentligt ont, fast läkarvård är naturligtvis viktigare. Det går ju inte att bota blindtarmsinfektion med assister, men visst hjälpte det efteråt så jag kunde jobba igen tredje dagen efter operationen. (Jag behövde avsluta ett stort projekt före deadline några dagar senare och hade då ingen annan som jag kunde lämna över det till.)

En annan enkel process som man kan använda vare sig man är scientolog eller inte är vad som på "scientologslang" kallas "ta en promenad". Det rekommenderas när man blivit mycket arg, ledsen eller förtvivlad över något. Man kan göra det själv om man har tillräcklig kontroll över sig själv, men det fungerar bäst om någon annan hjälper en. Den som hjälper en säger helt enkelt att "vi tar en promenad" och under promenaden är det enda som personen gör att peka ut olika saker som den andre ska titta på och sedan tacka den andre när h@n har tittat på den saken. Det gäller att peka ut saker utan att det blir någon längre paus mellan varje, och avsikten är naturligtvis att få den andre personens uppmärksamhet att riktas utåt i stället för att vara inåtriktad. Hjälparen fortsätter alltså att peka på stolpar, blommor, moln, brevlådor, buskar, hundar, bilar, dörrar, staket, skyltar, fåglar osv. tills den andre är utåtriktad igen.

En annan sak som är användbar är det som Hubbard skrev om att det finns fyra olika nivåer av utbyte mellan olika parter:
1) Den ene tar emot betalning utan att ge något i gengäld (= bedrägeri)
2) Den ene tar emot betalning men tillhandahåller en undermålig produkt
3) Den ene tar emot betalning och tillhandahåller exakt vad som begärdes
4) Den ene tar emot betalning och tillhandahåller vad som begärdes, men med något extra som gör att kunden gärna återkommer

Genom att hålla mig på nivå 4 gick det snabb för mig att få stamkunder som sedan i sin tur rekommenderat mig för andra och jag har inte behövt göra någon marknadsföring alls under de senaste 10 åren.

Sen kan man kanske argumentera att allt ovanstående är självklart och att det inte har något med scientologi att göra, men faktum är att det inte är självklart för alla, och det skulle göra vem som helst gott att läsa lite scientologitexter och välja att ta till sig det som verkar logiskt och förkasta det som h@n inte förstår eller inte håller med om. Det är DET som Hubbard menade när han skrev:
"Nothing in Scientology is true for you unless you have observed it and it is true according to your observation."
(Det finns inget i Scientologi som är sant för dig om du inte själv har observerat det och det stämmer med din egen observation.)
Citera
2012-04-14, 19:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Kolla in dessa videofilmer. Filmat av scientologer...Något står inte rätt till... http://bit.ly/HDHsw1

Tack.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pHyA540EvIk#!

Man skulle kunna citera nästan allt hon säger som exempel på någon form av galenskap.
Citera
2012-04-14, 20:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Tack.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pHyA540EvIk#!

Man skulle kunna citera nästan allt hon säger som exempel på någon form av galenskap.

Det klippet är fel, fel, fel på så många nivåer. Hubbard skulle snurra flera varv i sin grav om han hade lagts i en grav. Sjukt är vad det är, och inte alls som ett CF ska skötas enligt OEC-volym 2.

Det värsta är att hon tror att hon gör helt rätt ...
Citera
2012-04-15, 07:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det klippet är fel, fel, fel på så många nivåer. Hubbard skulle snurra flera varv i sin grav om han hade lagts i en grav. Sjukt är vad det är, och inte alls som ett CF ska skötas enligt OEC-volym 2.

Det värsta är att hon tror att hon gör helt rätt ...

CF, Chrono Files? Listor på just vilka kurser en troende har genomgått?

Tittade runt lite bland klippen så nu har jag också googlat på ethics files.

Berätta lite om vad det står i OEC-volym 2, och vad hon, eller de, gör för fel.

En fråga till; kan det inte ha varit på liknande sätt redan på Hubbards tid? Rutiner som de här kan ju ha sett likadana ut ganska länge. Hur var det när du började?
Citera
2012-04-15, 08:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
CF, Chrono Files? Listor på just vilka kurser en troende har genomgått?

Tittade runt lite bland klippen så nu har jag också googlat på ethics files.

Berätta lite om vad det står i OEC-volym 2, och vad hon, eller de, gör för fel.

En fråga till; kan det inte ha varit på liknande sätt redan på Hubbards tid? Rutiner som de här kan ju ha sett likadana ut ganska länge. Hur var det när du började?

"CF" står för "central files", och där ska det bara finnas kvitton på vad personen har köpt (kurser, auditering och/eller böcker), personens aktuella adress och kopior på de brev som skickats till personen och tagits emot från personen.

Det ska finnas två korgar där kvitton ska läggas för arkivering, den ena för personer som redan gått på kurs tidigare eller redan köpt något tidigare och den andra för NNCF (New Names to CF, nya namn till CF). Att hon är så sjukt glad för att hon hittar tre namn i rad som redan har en mapp i CF visar att det systemet inte följts, och det säger samtidigt att statistikrapporteringen är fel (antalet kvitton för NNCF är en viktig statistik och det antalet ska rapporteras när den nya mappen har skapats och det har verifierats att ingen mapp med det namnet redan fanns, inte innan dess). Det hon ska arkivera ska alltså antingen vara enbart papper till befintliga mappar eller enbart nya mappar som ska skapas och läggas till. Det får inte vara blandat i samma bunt.

Och den person som ska sköta om det jobbet är "CF I/C", och om ingen person har den befattningen så ska det skötas av antingen departementschefen eller chefen för division 2 om det heller inte finns någon departementschef. (Varje division har tre departement, och totalt finns det 7 divisioner). Att låta utomstående sköta om det på nätterna står det inget om i något policy som skrivits av Hubbard som jag känner till (och det är mycket få policybrev som jag inte har läst).

Och när någon ska skriva ett brev till någon person som finns i detta arkiv så ska den personens mapp hämtas och läsas igenom först innan något brev skrivs för att bilda sig en uppfattning om vem denna person är, vad den personen köpte och även för att se när det senast skrevs ett brev till den personen och ifall något svar skickats tillbaka. Sen när ett brev skrivits ska en kopia av det brevet läggas i mappen innan den lämnas tillbaka till arkivet. Och när ett brev kommer in till kyrkan från någon person så är det första som ska göras att hämta den personens mapp från CF (innan brevet öppnas). Sen läser man mappen, läser brevet, skrivet ett svar och arkiverar svaret i mappen, osv.
Det ska alltså bara finnas kvitton att arkivera i dessa mappar, egentligen. Kvitton för nya personer eller för aktiva scientologer.

Att hon står där på natten och gör det hon gör visar alltså att personalen är ute och cyklar och inte tillåts göra det de ska göra (de sysslar säkerligen med att försöka ringa in folk till donationsrallyn i stället för att göra det de ska göra enligt deras befattning inom kyrkan, och de struntar i att Hubbard uttryckligen har förbjudit rena donationer och att han uttryckligen har sagt att ingen ska ta några lån, och att han uttryckligen har förbjudit ovanliga lösningar som t.ex. att hålla grillfester och bowlingkvällar för att samla in pengar).

Så var det inte när jag började. Då var det fortfarande viktigt att följa policy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in