2008-07-23, 02:50
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Finns ingen logik i den. Mätarna kan man lura vilket alltså säger att deras enda lilla vetenskapliga/historiska grund är falsk.

Citat:
e) Crusader (New!) - 10,000 US $

lol..
Citera
2008-07-23, 02:53
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaulfield
Jag vet inte. Jag tror dom fattar att det är ganska lönlöst. Oavsett hur många hundratals timmar de lägger på att sitta på FB så är sannolikheten att någon härifrån "vågar titta efter själv" väldigt, väldigt liten.

Men lite vinterunderhållning är ju aldrig fel.

Jag planerar redan att titta efter vill prova! Dock har jag planerat det sedan länge.
Lär va kul ju. Dessutom kanske jag räddar ett par själar.
Senast redigerad av Allt_är_taget 2008-07-23 kl. 03:06.
Citera
2008-07-23, 08:11
Medlem
JohanYeahs avatar
känner folk som vart med i det där men lyckades ta sig ur!
De fick sitta i en ashet bastu flera timmar, utna att ha ätit o druckit på skitlänge. o höra typ samma meddelande om o om igen, typ hhjärntvättning!

O dom lurar alltid vidare på att du har fler vilsna Tetaner, eller vad de där självklumparna nu heter som de måste bli fria från, så det blir bara dyrare o dyrare kurser.
hon jag vet fick iaf tillbaka sina 300 000 när hon anmälde dem!
Citera
2008-10-02, 21:14
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Scientologin påminner om antroposofin, dvs sjukdomar beror inte på virus utan det handlar om att kroppen är besatt av onda andar. Om det finns de som uppnått något positivt med rörelsen så är det knappast unika metoder det handlar om.

Sen är det lätt att bli skrämd av hela företeelsen. Man har ju sett hur scientologerna förföljer folk med filmkameror och lockar till bråk för att sedan kunna stämma dem. De har en underrättelsetjänst helt i kaliber med Stasi och SS där alla metoder är tillåtna för att helga scientologirörelsen. Inte märkligt att folk aktar sig.

Jag skulle kunna låna en dianetikbok eller way to happines och läsa som rent anektodisk underhållning, då slipper man att sugas in i sekten.

Jag ser scientologin som 5 % ideologi och 95 % dörrknackande dammsugarförsäljning/herbalife-liknade verksamhet.

Sen kan man ju kolla på Mr Tom Cruise, som på sistone gått samma väg som Michael Jackson dvs från megastjärna till udda person med märkligt beteende som förlöjligas i olika klipp på youtube.

Vad har han vunnit med scientologi?
http://www.youtube.com/watch?v=9JlJr8aYiy8&feature=related
Senast redigerad av Basse Lerghagen 2008-10-02 kl. 21:51.
Citera
2008-11-18, 13:47
Medlem
VildeVictors avatar
scientologi ?

scientologi...

jag bara undrar ifall någon skulle kunna sammanfatta vad det innebär och vad dom tror på ?

Tack på förhand
Citera
2008-11-18, 14:40
Medlem
Wikipedia kan

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi
Citera
2008-11-18, 19:38
Medlem
bland världens mest hatade och konstigaste religon
Citera
2008-11-18, 20:02
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildeVictor
scientologi...

jag bara undrar ifall någon skulle kunna sammanfatta vad det innebär och vad dom tror på ?

Tack på förhand
Det här är inte helt seriöst, men det innehåller inga lögner även om det är lite skruvat
http://www.zipperfish.com/yaafm/yaafm-11-scientology/
Citera
2008-11-19, 13:43
Medlem
VildeVictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Det här är inte helt seriöst, men det innehåller inga lögner även om det är lite skruvat
http://www.zipperfish.com/yaafm/yaafm-11-scientology/

haha !, jag gör ett arbete om dom i skolan och vad jag har fått fram hitils går hand i hand med filmen i princip
Citera
2008-11-19, 14:30
Medlem
KapitalKamelens avatar
Ja de sticker väl ut som "kyrka" då dom inte lägger någon vikt vid gudomligheter.
Citera
2008-11-19, 15:00
Medlem
langaocbs avatar
xenu.net
Citera
2008-11-19, 15:50
Medlem
Mark Gs avatar
Scientologer tror att människan är en odödlig andlig varelse - en s.k. "thetan". En scientolog säger att han/hon ÄR en thetan. De undviker orden själ och ande eftersom man i kristna sammanhang ibland säger att man HAR en själ/ande. Scientologin är en klart anti-kristen lära som påstår sig stå österländska religioner och vishetsläror nära. Men egentligen ser man ner på alla andra religioner. Scientologer tror på reinkarnation och liv på andra planeter.

Individens ("thetanens") odödlighet är en mycket central dogm. En scientolog tror bokstavligen att han/hon var med då universum skapades för miljarder år sedan (scientologer tror faktiskt på tidsrymder som ligger lång bortom de gränser som den moderna fysiken har postulerat). En persons upplevelser under sin existens tros vara lagrat på det s.k. "tidspåret", där finns ett otal obehagliga, traumatiska incidenter som är omedvetna i närvarande tid. Dessa incidenter hämmar individen och får honom/henne att bete sig irrationellt och icke-optimalt. Genom scientologins behandlingsmetod (s.k. "auditering") - en slags psykoanalys, hypnos eller guidad meditation tros individen bli fri från det förflutnas negativa påverkan. Slutmålet är "total frihet" - den fria thetanen blir en "Opererande Thetan" (OT) som anses besitta alla upptänkliga paranormala förmågor.

Scientologer tror vidare på demoner (alla människor tros vara besatta av stora mängder av demoner - s.k. "kropps-thetaner") och en del av deras behandligsmetoder kan sägas vara en form av exorcism. Dock måste man nå ganska långt inom scientologin för att ta del av denna behandling, som hemlighålls för mindre avancerade scientologer.

Scientologin är som sagt helt anti gentemot kristendomen, men man lånar en del attribut därifrån för att skapa en religiös täckmantel - en "kyrk-image".
En del scientologer titulerar sig "Pastor", klär sig i prästskjortor etc. En viktig scientologisymbol är korset (som dock är "överkryssat"). Man förättar (eller man har åtminstone föreskrifter för) kyrkliga ceremonier som vigsel, dop och begravning som liknar gängse kristna förebilder.

Scientologer har också en kluven inställning till begreppet "Gud". I linje med den religiösa täckmanteln så talas lite vagt om "det högsta väsendet" eller den "åttonde dynamiken" eller "before the beginning there was a cause..." Men egentligen behövs inga särskilda gudar i scientologin då varje enskild individ/thetan tros ha gudalika förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in