Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Jag menar inte att jag tillhör "gruppen #2", jag menar att det är den jag tror på. Som jag sade tidigare så är det självklar så att antingen har ALLA en fri vilja eller så han ingen det.
OK, bra. Du tror att ingen har en fri vilja och jag tror att alla har en fri vilja.
That´s fine. Inte så mycket att argumentera om det. Jag respekterar din åsikt i detta fall.
Citat:
Putter, ta en lite stuind och läs Dina egna argument.
"Om Du läste det så skulle Du också bli övertygad".
Det vill säga: Scientologin är allvetande och absolut rätt, den som inte håller med har antingen inte läst eller inte förstått.
Kanske ska jag börja med samma typ av argumentation? "Om Du läst läkarlinjen och gjort ST i psykiatri skulle Du tycka precis som jag!"
Absolut inte. Det är inte dina åsikter jag kritiserar. Det är dina "fakta" som du grundar dina åsikter på, som jag kritiserar.
Jag har absolut inga problem med en person som har förstått innebörden i Scientologin, men ändå inte håller med.
Tyvärr har du ju inte visat att du vet något om Scientologin och dess innehåll, för att kunna kritisera dess metodik på det sättet du gör. Jag diskuterar gärna Engram, Sekundärer och lås som ett exempel om den jag diskuterar med förstår orden, annars blir det ju helt meningslöst om man talar två olika språk. Jag diskuterar inte med nån som snackar Swahili, då jag inte förstår dennes ord.
Citat:
Determinism, dvs motsatsen till teorin om den fria viljan är en egen filosofisk princip. Då jag läste 20 p praktisk filosofi var just det ämnet en 5-poängskurs.
Synd att Du tycker det är flummigt.
Jo, men det lät flummigt det du skrev, tycker jag.
Citat:
Determinism är A->B
Den fria viljan är A + X -> B
X är då anden, själen, det "fria".
För att ngt skall kallas fritt måste det vara helt obundet all bakgrund. Så om Du står i en valsituation, ex om Du skall gå fram till den där tjejen och fråga om hon vill ha sex, så måste det finnas två alternativ som är lika troliga. Om det ena alternativet är troligare och Du väljer det, ja då var det ju egentligen inget val. För att det skall kallas ett fritt val skulle det alltså varit möjligt att välja det andra alternativet. Givetvis kan Du tänka att "tänk om jag gått fram och frågat". Men förutsatt Din person, Din bakgrund, den kultur vi lever i, din idé om tjejens uppfattning om casual sex, antalet omgivand personer som skulle kunna se Dig göra bort Dig etc, hade Du kunnat göra annorlunda?
Jag tycket fortfarande detta liknar en "Amöbateori". Stimulus-respons i sin grund.
Om jag nu hade en
intention att få ha sex med denna tjej, så har jag en mängd olika strategier att använda mig av. Jag skulle kunna göra som du säger, dvs "Amöbateorin", att just gå fram till henne på gatan och fråga om hon vill ha sex med mig. Eftersom jag har en fri vilja, skulle jag mycket snabbt slå denna strategi hur hågen, chansen att jag skulle få sex med henne skulle vara väldigt, väldigt liten.
Om jag däremot antog min allra charmigaste sida och började prata med henne om något annat, och försökte få henne att tycka att jag var en trevlig prick, med såväl humor och charm, skulle chansen vara betydligt större att jag lyckades få henne att ta en fika tillsammans eller till och med en middag på tu man hand senare på kvällen. Räkor och vitt vin är ju en klassiker

,
så har ju mina chanser till att få ha sex med denna kvinna ökat markant, eller hur?
Det är detta jag menar med den fria viljan. Jag har en intention som jag vill uppnå, som erbjuder många olika strategier, men jag har då förmågan att välja och utarbeta rätt strategi för att uppnå min intention och målsättning.
Detta händer ju varje kväll på vilken krog eller liknande som helst, dag efter dag.
Citat:
Enligt detta resonemang skulle ett val kunna kallas fritt då båda valmöjligheterna är lika möjliga. Där kan "X-faktorn" vad det som avgör. Haken är att med det resonemanget så blir X-faktorn, det fria valet, snarast en slumpfaktor.
"X-faktorn" i ditt fall har en INTENTION, ett mål, en drivkraft att uppnå något.
X-faktorn kan improvisera, kan använda sin fantasi att ändra strategi om så behövs. Jag tror knappast att det var en slump att tex du utbildat dig till psykiatiker. Du hade ett mål och en intention att ta dig igenom alla dina studier till dess att du uppnår ditt mål
Citat:
Hursomhelst. Gå in på akademibokhandeln om Du vill veta mer. De har en uppsjö böcker på temat. Det anses ju vara ett klassiskt filosofiskt problem så tydligen tycker inta alla att det är så enkelt som Du och scientologin.
Det är en anledning till att jag tycker att Scientologins filosofi är den rätta och enda fungerande. Den är enkel, simpel och logisk, men framför allt så fungerar den.
Återigen, denna tråd handlar om Scientolgin, så jag tycker därmed att du borde lära dig att förstå Scientologins filosofi, då den är så mycket enklare och faktiskt väldigt logisk. En sak jag verkligen har lärt mig med min erfarenhet av livet, är då man tycker att något är krångligt så är det för att man själv har krånglat till det. Sanningen om vad som helst är alltid mycket enklare än vad man tror. Det svåra är att se det enkla.
Citat:
Jag är min kropp, dvs även hjärnan. Även kroppen är en del i medvetandet ioch med att den förser oss med en massa information och upplevelser.
Mitt medvetande, känslan av att vara en person med tankar, känslor etc. Uppstår i hjärnan. Då man undersökt primater som behärskar basala teckenspråk så visar det sig att de också har en upplevelse av att vara enskilda "personer". Jag antar att det blir så när hjärnan är tillräckligt avancerad.
OK
Citat:
Om jag bestämmer vilka tankar jag ska tänka? Nä, egentligen inte. Visst kan jag befinna mig i en situation då jag bestämt mig för att tänka på ett visst sätt, ex vid meditation eller självhypnos, men den tanken föregås ju av en annan tanke, ex en association -"det här påminner mig om när jag mediterade i förra veckan, om jag skulle ta och göra det igen?"
Det betyder inte att det inte går att påverka tankarna. Ny information ger nya uppslag. -"Det där visste jag inte om" och så poppar det upp nästa gång man börjar tänka på ämnet.
OK, bra. Om du då skulle bestämma dig för att göra något kreativt, tex att måla en tavla, göra musik eller skriva en bok. Med ditt resonemang, skulle du kunna förklara hur ett sådant kreativt, fritt tänkande och fantasifullt verk skulle bli till?
Hur blir nya tavlor målade, hur blir ny musik skriven, hur blir nya böcker skrivna, hur fungerar fantasin?
Jag tror ju att detta beror på att vi är andliga varelser med fria tankar, emotioner, och fria intentioner som vill uttrycka oss via konsten, då det mänskliga språket inte räcker till. Vad tror du?
Citat:
Medvetandet har ingen speciell plats i kroppen eftersom hela kroppen är en del av medvetandet. Dock så kan man ta bort större delen av kroppen utöver hjärnan och fortfarande ha ett medvetande så det är nog rimligaste att säga hjärnan.
Så om jag tog bort mina ben och armar, så skulle jag vara ett mindre medvetande?
Citat:
Då kan väl Du berätta när jag fattat tillräckligt för att ha rätt till en åsikt?
Du har rätt att ha en åsikt om vad som helst. Men då du grundar dina åsikter i helt felaktiga fakta, då måste ju jag ha rätten att kritisera dig. Jag kritiserar inte dig för din åsikt då du har korrekta data som ligger till grund.
Du kritiserar stenhårt mig, Ghoststrokes och Scientologin, vilket du har all rätt att göra naturligtvis. Men då din kritik om metodiken baserar sig på fullständigt felaktiga data, ja då måste jag verkligen kritisera dig. Du säger att du läst Dianetikboken, men det märks inte då du så fullständigt visat att du inte har en aning om "Engram-Sekundär-Lås" som ett litet exempel.
Då blir jag lite lack, och tycker hur fan kan man kritisera något man själv inte har en aning om?
Du får gärna kritisera deras reklam, marknadsföring etc, dvs sånt vi alla kan se, tex reklam på en racingbil, men du kan inte kritisera Scientologins filosofi och metodik om du inte själv VET vad den handlar om.
På samma sätt tror jag att du skulle bli upprörd om jag sa till DIG att, ALLA psykiatiker är sekterister, och ALLA tror att boten för psykiska problem är analterapi.