2006-07-18, 22:27
Medlem
Agejevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Lägg märke till Hubbards självgoda sätt att slänga ur sej "sanningar".
Det låter så väldigt bra och imponerande, det är bara det att inte ett enda av hans påståenden går att bevisa.
Jag tror att Hubbard hade en enorm förmåga att manipulera människor, säga de rätta orden till lättlurade människor.
En massa floskler är det bara.

Det går inte annat än älska hans "sanningar", som vilar på vetenskapens empiriska grundvalar. Han refererar ju ständigt till dessa "vetenskapliga bevis", som ska finnas i deras ENORMA arkiv i USA. Att det ständigt slutar med ett referat till de obevekliga bevisen och aldrig förklaras närmare är det inte många andra vetenskaper (exempelvis kemi, matematik mm som nästan kan sägas vara underställda scientologin) som kan skryta med.
Citera
2006-07-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Lägg märke till Hubbards självgoda sätt att slänga ur sej "sanningar".
Det låter så väldigt bra och imponerande, det är bara det att inte ett enda av hans påståenden går att bevisa.
Jag tror att Hubbard hade en enorm förmåga att manipulera människor, säga de rätta orden till lättlurade människor.
En massa floskler är det bara.
8-9 miljoner människor skrattar hjärtligt åt dig nu.
Att du kallar mig för lättlurad, är verkligen kul.
Det är väl inte direkt det epitet de som känner mig skulle kalla mig för, jag är snarare en sån där tråkig jävel som läser alla innehållsdeklarationer på ALL mat jag köper. Inga grönsaker från Holland där dom bestrålar all mat. Inga salladshuvuden från Spanien där salladen enbart är uppdriven med vatten (= ingen näring), inga sötningsmedel alls, vilket fått en del erkännande idag på nyheterna, att all icke krav-märkt odling innehåller mycket mindre vitamin/mineral än det naturliga vilket även det fått bekräftesle i medierna senaste tiden.
Att kalla mig lättlurad.

Nä du, denna "förmåga" att vara lättlurad slår genast tillbaks på dig.
Säg mig annars varför du är så mycket mer intelligent än 8-9 miljoner andra människor på denna planet som faktiskt skrattar åt dina sk påståenden.
Varför är din tro bättre än dessa 8-9 andra miljoners tro?
Snälla, svara på det!
Citera
2006-07-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
Det går inte annat än älska hans "sanningar", som vilar på vetenskapens empiriska grundvalar. Han refererar ju ständigt till dessa "vetenskapliga bevis", som ska finnas i deras ENORMA arkiv i USA. Att det ständigt slutar med ett referat till de obevekliga bevisen och aldrig förklaras närmare är det inte många andra vetenskaper (exempelvis kemi, matematik mm som nästan kan sägas vara underställda scientologin) som kan skryta med.
Kan du då ge ett vetenskapligt bevis på att INTE Hubbards metodik fungerar?
Eftersom du är så anti, så måste du ju ha vetenskapliga bevis för att dessa 8-9 miljoner människor som PÅSTÅR sig må så mycket bättre tack vare scientologin, som då måste ljuga, eller hur?
Var är dina "vetenskapliga bevis" för att dessa 8-9 miljoner människor ljuger???
Vad vet du som inte dessa 8-9 miljoner människor världen över inte vet, vad vet du som inte alla dessa människor vet??????
Citera
2006-07-18, 23:07
Medlem
Agejevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Kan du då ge ett vetenskapligt bevis på att INTE Hubbards metodik fungerar?
Eftersom du är så anti, så måste du ju ha vetenskapliga bevis för att dessa 8-9 miljoner människor som PÅSTÅR sig må så mycket bättre tack vare scientologin, som då måste ljuga, eller hur?
Var är dina "vetenskapliga bevis" för att dessa 8-9 miljoner människor ljuger???
Vad vet du som inte dessa 8-9 miljoner människor världen över inte vet, vad vet du som inte alla dessa människor vet??????

Det var väl ett jävla tjöt om talrikheten här då, vad bevisar mängden i sammanhanget? Hur många miljoner kristna, muslimer, rasister, sexister eller nazister finns det i världen? Och varför ska jag sitta och försöka falsifiera en "vetenskap" som är uppbyggd kring "vetskap" och "bevis" som aldrig förklaras närmare? Men visst, sex miljoner judar kan inte heller ha fel: DÖ.
Citera
2006-07-18, 23:35
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Jag tycker jag svarar hela tiden, men kan det vara så att du/ni inte är nöjda med de svar jag ger?
Det finns många handböcker inom Dianetiken och Scientologin. Dianetikboken, Självanalys, Etikboken, Assistboken, "Hur man gör arbetet lättare", "Clear Body Clear Mind" (reningsgenomgången) etc, etc, etc, etc,. Det finns en mängd olika böcker som är just handböcker, dvs dom finns för att du själv ska kunna utföra dessa auditeringar, processer eller vad det nu än är.
Detta gör väldigt många människor runt om i världen, dom läser dessa böcker och utför de processer som där står.

Vad du/ni inte fattat, TROTS att jag försökt förklara det flera gånger, vilket har med upphovsrätt etc, att göra.
Jag får själv köpa köttfärs, bröd, gurka, senap och ketchup etc, och gör min alldeles egna "Big Mac", och äta den hur, när, var jag vill.
Jag får även låna min polares nyinköpta CD, och kopiera över den på ett band som jag lyssnar på när, var och hur jag vill.

Däremot får jag inte göra en egen "Big Mac", och sälja den till andra under namnet Big Mac. Jag får heller inte kopiera polarns nya CD och sälja den vidare till någon annan.

Jag får heller inte läsa Dianetikboken och auditera andra och ta betalt för det i egenskap att jag skulle auditera Dianetik.
Däremot kan jag och min polare läsa Dianetikboken och auditera varandra hur mycket som helst, vilket är själva tanken med boken.
Men du får naturligtvis inte sälja din auditering i egenskap av Scientolog, precis vad gäller med Big Mac och allt annat.
Ska du sälja din Dianetikauditering så måste du få licens från Scientologikyrkan, som då kan bekräfta att du tillämpar denna teknik exakt som den ska, också det exakt såsom Mc Donalds och deras Big Mac.

Det kan bara inte finnas fler ???? om detta, men om så vore fallet, fråga igen!
Tänk så bra det går att förklara något när man lugnar ner sig och inte beskyller folk för dumhet...
Citera
2006-07-18, 23:43
Medlem
Räsernajss avatar
Plötsligt är det som om en ny människa svarar. Men tack för att du tar dig tid.
Citat:
Det är inge som måste BEVISA något för någon annan, det viktiga är att du själv får en bekräftelse på att det är klart eller inte.
Men om jag vill vidare då, för jag måste väl vara Clear innan jag fortsätter?

Citat:
Ja, då är det ju inte Dianetik längre, då är det Scientologi som gäller, och där finns så vitt jag vet inte längre några handböcker utan E-metern, då är det E-metern som gäller.

Se ovan svar till Puppy

Jag är glad att hjälpa
Jag har sett någon sida där någon f.d Scientolog visade upp alla sina diplom, vilket leder mig till ännu en fråga. Hur håller man reda på vilka nivåer man är på? Och ännu en fråga, när man nått en nivå, har man den för "alltid" eller måste man så att säga underhålla kunskapen eller vad det nu gäller för att stanna? Tex. en pilot som måste uppfylla ett visst antal flygtimmmar för att få behålla licensen.
Citera
2006-07-19, 00:25
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Fel.
ECT är en behandlingsmetod som både i Sverige och internationellt klassas som varande enligt vetenskap och beprövad metod. Den ska alltså finansieras av skattemedel.
Inte om jag fick bestämma. Det var endast ett önsketänkande och jag vet att ECT tyvärr finansieras av skattemedel.

Citat:
Analterapi, som en läkare ägnat sig åt, är det inte och bör alltså inte betalas av skattemedel. En fritidsledare som ägnar sig åt att tafsa på pojkar skall inte skattefinansieras, både han och analeterapeuten skall polisanmälas.
Självklart

Citat:
En scientolog som förgriper sig på scientologiadepter antar jag inte skall kallas scientolog och hans aktiviteter ska inte generera någon lön från scientologkyrkan.
Naturligtvis inte
Citat:
Ja, Ni säger att scientologin expanderar. Men gör den det?
I sverige sker nog ingen större expansion mig veterligen.Däremot i övriga Europa och i öst tycks det gå bra.
Citera
2006-07-19, 00:34
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Ärligt talat, vad är det i det här materialet som du anser att det är så lågt? Kritik måste väl ändå få finnas?
Kritik får naturligtvis finnas,precis som jag kan anse att viss kritik mest är en form av anti propaganda som är svår att bemöta. Ok fine, en Scientolog har betett sig illa eller dylikt, eller något annat som verkar suspekt kring Scientologin dyker upp. Vad är det jag ska diskutera kring det? Jag vet inte vilket syfte eller hur subjektivt vissa saker är eller hur vinklat det är. Därav så håller jag mig till att diskutera Läran eftersom det i grunden är tilltron eller icke tilltron till den som avgör hur man ser på denna typ av kritik.Ironiska kommentarer till folk som har ett annat synsätt tillför väl inte heller särskilt mycket till diskussionen i så fall.
Citera
2006-07-19, 01:14
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Jag antar att de som kom till Narconon i Germandstudien i alla fall hann vara där en dag. Siffran 78% sucessrate som Narconon anger stämmer på det fåtal personer som tog hela behandlingen.
Vilket betyder att OM man gör hela behandlingen så fungerar den bra.

Citat:
Dock hoppade över 90% av behandlingen. Det är som en tablett som botar smärta för 10% men som 90% inte blir hjälpta av eller som ger sådana biverkningar så de inte kan fortsätta ta tabletten.
Ditt tablett exempel funkar fortfarande inte då tablettbehandlingen i så fall ÄR hela behandlingen. Om 100 personer genomför HELA Narconon programmet= 100 personer äter din medicin ( som är hela behandlingen)och 90 procent av dom inte blir hjälpta medans 10 procent blir hjälpta så skulle jag anse att vare sig Narconon programmet eller din medicin var särskilt effektiv. Om 100 personer uppmanas att äta din medicin och för jämförelsens skull göra Narconon programmet och 90 procent äter en tablett en dag och slänger sen resten trots att behandlingen kräver 1 månads konsumerande jämfört med att stanna på Narconon en dag och sen dra. Till skillnad mot dig skulle jag inte anse att en sån testgrupp skulle kunna ge ett rättvist resultat huruvida din tablett verkligen fungerade eller inte,dvs var en bra behandling.
Om din tablett krävde en månads förbrukning för att visa hur effektiv den var så skulle det enligt mig vara fel att förkasta den pga att 90 procent inte följde dina rekommendationer. Så det bevisar inte att din tablett är dålig utan endast att ett stort antal mäniskor valt att inte fortsätta äta den pga olika orsaker. Detta i sig kan man naturligtvis diskutera och det gäller Narconon också naturligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Det har inte jag. Jag kan förstå att detta var ett stort problem för kvinnor.
Kan ha blivit våldtagna eller incest eller whatever. Nu var ju Hubbards åsikt mer byggd på att ett barn som ändock föds efter abortförsök har ett reaktivt innehåll från dessa abortförsök. Det var ju ändå kontentan av hans resonemang och att han generellt var emot aborter finner jag inte särskilt kontroversiellt.
[QUOTE/]
Så Du tror också att det var vanligt att kvinnor gjorde upp till 60 abortförsök under EN graviditet på 50-60-talet? Hubbards källa är i detta fall hans egna erfarneheter vid auditering. Han har alltså i auditering hittat minnen av upp till 60 abortförsök på många personer han auditerat?
Hubbards poäng var att ett abortförsök som misslyckats kan påverka en individ genom att även det kan lagras i det reaktiva sinnet.Jag tror inte det var vanligt med 60 abortförsök under EN graviditet men Hubbard drar väl fram det exemplet för att betona det allvarliga med misslyckade abortförsök emedans det ändå får klassas som ett problem hos kvinnor på den tiden.
Citat:
Samma "briljante vetenskapsman" som auditerade en tomatplanta.
En bild han tog för att demonstrera hur Pressen fungerar då han förutsåg att det var just denna bild som skulle användas emot honom. Har läst om detta och han skriver med mycket humor kring den incidenten.

Citat:
Jag är ju en sådan trist, insnöad naturvetare som Du märkt... Därför tror jag mer på vad skolmyndigheten i dessa delstater kommit fram till, trots att DU inte sett några fel.
Man kan ju förvisso tro på andra delstater som uppenbarligen tycker det är helt ok. Vem har rätt, vem är mest vetenskaplig? You tell me!
Citat:
Svettas man alltså ut droggifterna? Och gul svett? Vet inte vad NArconon säger i Sverige men så sade de i San Fransisco.
Jag har personligen sett mycket "lustigheter" kring basuprogrammet, folk som blivit påtända i bastun, kemiska dofter osv.En gammal målare som använt thinner i hög grad doftade ren thinner hela han.Vissa upplever bara att dom känner sig som nybadade bebisar med högre energi (folk som inte använt droger)medans en del andra får kraftigare och jobbigare symtom som förvisso släpper vartefter.

Citat:
Att exponera för minnen genom att tala om dem kanske kan fylla samma funktion?
Basic i all Auditering är att konfrontera bilderna i sinnet.Problemet är att vissa bilder ligger under medveten nivå och alltså inte är tillgänglig som ett minne och kan därför styra personen enligt stimulus respons. Det är inte så att bara för att E metern reagerar och visar att det finns laddning så är saken klar.
Det är då man får hjälpa personen att finna den exakta händelsen och sen börjar ju det egentliga jobbet. Att i viss mån återuppleva händelsen,gå igenom den och titta på vad som faktiskt sker tills han inte längre känner något obehag av den samt att den då också är känd för individen och kan därav först då kallas för ett minne eftersom han då kan återkalla den medvetet när han vill eller låta den sjunka bort i glömska eller vad han nu önskar. En person som har dödsångest kan naturligtvis gissa sig till vad som är orsaken men så länge dödsångesten finns kvar så är det alltså något som personen själv inte har kunnat återkalla och därav konfrontera en gång för alla. Under Auditering så kopplar också huvudvärk, somatiker och sånt ibland på när man kontaktar ett engram som innehåller smärta mot huvudet eller någon annan somatik. Mycket intressant! Det är skillnad på ett minne och ett Engram.
Citera
2006-07-19, 01:43
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Börjar inte detta bli väldigt OT nu, eller?
Jag är lika medskyldig som nån annan.
Vi skiter i detta, och antar att du har helt rätt i det du säger med alla dessa dokument som varit inlämnat hos regeringskansliet.
Vi säger att du har rätt Puppy! Andra gången jag säger detta nu!!!
"OT" är inte OT...:-)
Alltså, de "hemliga" dokumenten som beskriver kursinnehåll för OT-nivåerna är självklart intressant i en tråd som handlar om va scientologi handlar om. Det är dessutom dessa dokument som en nyfiken, ex jag, snabbt får hära talas om då man söker på "scientologi". Det är också intressant eftersom man undrar hur en scientolog förhåller sig till dessa ovanliga idéer. Precis som jag är intresserad av hur en kristen förhåller sig till tron på demoner, änglar, att Jesus gick på vattnet etc.

Eftersom mycket av det vi diskuterar här handlar om tyckande och om motsägelsfull information från olika parter blir det förstås extra intressant då det faktiskt finns ngt som är otvivelaktigt, ex vad som är upphovsrätt, vem som kan hävda denna rätt och hur man går til väga för att besvisa upphovsrätt.
Citat:
Nu är det ju så att inga nya scientologer får en chans att få reda på sanningen om dessa dokument förrän dom faktiskt är väldigt väl utbildade i såväl teorin som i praktiken.
Varför hakar du upp dig på sånt som enbart de allra mest esoteriskt insatta kan veta om det är sant eller ej.
Varför är du så ovillig i att diskutera sådant som är tillgängligt för var och en?
Det är spännande helt enkelt! Dessutom så tycker jag att om Xenu-grejen är ngt som ingår i scientologin och har skrivits av Hubbard så är det relevant för bedömningen av scientologin.
Citat:
Varför har du så svårt att diskutera de allmänna och praktiska fördelarna med scientologin? Varför är du så negativ till alla de förbättringar som faktiskt människor upplever, varför är du emot att miljontals männsikor känner sig bättre tack vare scientologin.
Du som är psykiatiker borde väl känna glädje i att människor känner sig själsligt bättre!?
Jag har flera ggr sagt att det är bra att Dina polare som fått hjälp av Narconon mår bra. Jag har aldrig sett Dig skriva att det är kanon att en del känner sig hjälpta av psykiatrin.
Vad gäller för och nackdelar så är det väl Din uppgift att berätta om fördelarna. Jag har delvis skrivit om hur jag tror att auditering med e-meter kan vara produktivt och jämfört det med ett psykoterapeutiskt perspektiv.
Citat:
Du erkänner ju själv att vissa männsikor inom psykiatrin blivit utsatta för missvård, men att en del blivit bättre, och att du lyfter fram dom.
Du har knappast gjort en "vetenskaplig undersökning" om varför just dessa har blivit bättre, som säger sig ha blivit bättre, eller hur?
Men då det gäller de scientologer som säger sig blivit bättre tack vare scientologin så misstror du dessa jämt med fotknölarna, eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg.
Skillnade är att när scientologerna säger att folk blivit bättre så bygger det på vittnesmål, berättelser, luddigt redovisade enkäter och Germanstudien.
Om jag säger att KBT hjälper mot panikångest så finns det studier som bevisar det.
Citat:
Men de som du själv lyckats med, där har du ju inte själv några vetenskapliga belägg för att de blev bättre för den medicin du skrev ut, eller för de aktiviteter du förespråkade, eller för att du lyssnade och bekräftade dina patienter. Du har ju ingen aning om varför dina patienter blöev bättre, du har inga vetenskapliga belägg för det ena eller andra. Annat än att dom själva säger att dom mår bättre.
Precis. Jag har ingen studie på de patienter jag ger KBT t.ex. Men jag vet att förutom att det "känns rätt" och tycks hjälpa så har man kunnat visa, i studier, att det hjälper. Både medicinen och komplemetärmedicinens historia är full av metoder som både behandlare och patienter trott hjälpt men som visat sig inte egentligen hjälpa.

Ponera att många av mina patienter sade -"Du är en ovanligt bra läkare, Du har hjälpt mig mer än alla mina tidigare doktorer". Det skulle ju kunna tolkas om ett bevis på att jag var skitduktig. Problemet är att om man inte gör en vetenskaplig värdering av hur jag jobbar, vilken typ av patienter det är och hur de konkret mår före och efter behandling så kan man inte veta om jag verkligen är så bra som det verkar.
Citat:
ÄNDÅ, förkastar du varje Scientolog som säger att han/hon mår bättre genom att säga att det inte finns några vetenskapliga bevis för detta?
Men av alla dina patienter som säger sig må bättre tack vare dig, så har du själv inga vetenskapliga bevis för exakt vad det var som fick dom att må bättre.
Nej, jag säger inte att någon mår dåligt. Jag säger att det inte är bevisat att scientolog/Narconon/dianetik hjälper.
Citat:
Du är därmed otroligt partisk, naturligtvis, i din bedömning av olika människor.¨
Är det dina patienter så beror det på "vetenskapen", men du har ingen aning om vilken vetenskap, var det pillrerna, var det "diagnosen", var det det personliga mötet etc, etc, du vet inte detta eftersom du inte undersökt detta på varje enskild patient.
Klart jag är partisk. Jag är man, vit, svenska, läkarutbildad, blivande psykiater, storstadsbo, akademiker etc etc.
Jag har ofta en ganska bra idé om varför en patient blir bättre och varför en annan inte blir det. Men det är omöjligt att säkert säga varför. Det viktiga blir då att tillsammans med patienten komma fram till en gemensam hypotes och agera utifrån den.
För övrigt så ser jag mig själv, mottagningens resurser och ev medicin som en liten del i patientens liv och därför bara en liten del i ett tillfrisknande. Till skillnad från scientologi så hävdar jag inte att jag kan föränmdra någons liv. Jag kan bidra till att öka självförtroende i psykoterapi men det är Du som patient som gör det mesta av jobbet. Jag kan reducera Din depression med 30% mha medicn och/eller psykoterapi men resterande måste Du kunna göra själv, tillsammans med anhöriga, Dina intressen etc.
Citat:
Men enligt dig finns det ingen Scientolog som mår bättre, eftersom det inte finns "vetenskapligt belagt", där slutar din tro på "patientens" egan ord.
Den enda slutsats jag kan dra av detta, är att de ord dina patienter säger, betyder ingenting om de inte kan beläggas med en sk vetenskaplig test.
Vad gör du om en patuent mår bättre, tack vare skäl som INTE enligt dig är ´"vetenskapligt belagda"?
Säger du åt patienten att han/hon har fel och säger att "Nä du kan inte må bra"!, eller vad säger du då?
Säger du till din patient samma sak vad du här säger till alla Scientologer som själva säger att dom mår superbt?
Intressant att få se ditt svar på detta!
Som jag sade. Jag har inte hittills sagt att "De som säger att de blivit hjälpta av scientologi har fel!". Det är mer KMR's stil... "De som står på SSRI mår egentligen inte bra, de bara skjuter problemen framför sig med kemisk dövning".
Jag har massor av gånger haft patienter som blivit bra från depression, knäsmärta, magvärk, huvudvärk etc utan att jag vet varför. Om pateinten säger att det hjälpte att börja spela golf så säger jag "fortsätt spela! Kom tillbaka om det inte funkar längre!".
Om patienten inte vet vad som hjälpt så diskuterar vi och ser om vi kan komma på det. -"Hmmm. Så Dina panikattacker försvann alltså efter att Du slutat snusa och dricka kaffe? Kan det finnas ett samband tror Du?"

Om någon fråga mig om det är bevisat att scientologi hjälper människor så får jag svara att:
- Det finns en hel del hemsidor då folk säger att det hjälpt dem mycket.
- Det finns en hel del hemsidor med avhoppare som säger att den scientologiska organisationen skadat dem.
- Det är många människor som är scientologer även om det är svårt att få säkra siffor annan än från dem själva. Man får anta att dessa människor ser mer eller mindre fördelar med att vara med.
- Narconon säger på sin hemsida att 78% blir drogfria men det är en sanning med stark modifikation eftersom mindre än 10% stannar kvar i behandling.
- Det är konstigt att en organisation som arbetat med samma metod så länge inte kunnat prestera ens basal forskning på sin metod och resultat. Det ligger ju verkligen i deras intresse då de ofta kritiseras för ovetenskaplighet.
Citera
2006-07-19, 02:07
Medlem
loungepuppys avatar
Du har rätt i att tablett exemplet inte är direkt jämförbart.
Detär dock fortfarande så att Narconon redovisar sina resultat från en numera gammal stuide på ett helt annat sätt än den missbruksbehandlingsforskning jag sett. För övrigt annorlunda än även psykoterapiforskning. Självklart är det intressant att se hur många av de som fullföljer som blir drogfria. Men när bortfallet är så enormt så blir det ännu intressantare attse vad bortfallet beror på.

Om Salems kommun skall upphandla en missbruksbehandling så borde alltså Narconon säga att:
78% av de få som fullföljer bli drgofria. Dock hoppas ca 90% av behandlingen." Istället för "78% drogfria som deras reklam säger".
Citat:
Det har inte jag. Jag kan förstå att detta var ett stort problem för kvinnor.
Kan ha blivit våldtagna eller incest eller whatever. Nu var ju Hubbards åsikt mer byggd på att ett barn som ändock föds efter abortförsök har ett reaktivt innehåll från dessa abortförsök. Det var ju ändå kontentan av hans resonemang och att han generellt var emot aborter finner jag inte särskilt kontroversiellt.
Hubbards poäng var att ett abortförsök som misslyckats kan påverka en individ genom att även det kan lagras i det reaktiva sinnet.Jag tror inte det var vanligt med 60 abortförsök under EN graviditet men Hubbard drar väl fram det exemplet för att betona det allvarliga med misslyckade abortförsök emedans det ändå får klassas som ett problem hos kvinnor på den tiden.
Visst var det mycket vanligare med illegala aborter innan det blev legalt. Men Hubbars påstående om omfattningen och frekvensen av dessa aborter är orimliga. Jag förstår fortfarande inte hur han fått bilden att det var vanligt med en jäkla massa abortförsök per graviditet. Eftersom han på scientologernas hemsida, och av sig själv, besrkivs som en lysande universalvetenskapsman så är det intressant att fundera över hur han kom fram till saker. Att han i sina texter skriver "it's a fact" är inget bevis för mig.

Att fostercellerna lagrar ett engram som uppstått genom smärta låter underligt för mig. Men det kanske är för att jag tror att medvetandet sitter i hjärnan (som ju fosterat inte har i början). Det är iofs en tanke som många andra religioner skulle skriva under eftersom de också tror att medvetandet/själen finns någon annanstans.
Citat:
En bild han tog för att demonstrera hur Pressen fungerar då han förutsåg att det var just denna bild som skulle användas emot honom. Har läst om detta och han skriver med mycket humor kring den incidenten.
Ett grepp som slog tillbaka väl hårt kanske?
Citat:
Man kan ju förvisso tro på andra delstater som uppenbarligen tycker det är helt ok. Vem har rätt, vem är mest vetenskaplig? You tell me!
Tja, de som inte prövat saken har kanske inte satt sig in i det?
Citat:
Jag har personligen sett mycket "lustigheter" kring basuprogrammet, folk som blivit påtända i bastun, kemiska dofter osv.En gammal målare som använt thinner i hög grad doftade ren thinner hela han.Vissa upplever bara att dom känner sig som nybadade bebisar med högre energi (folk som inte använt droger)medans en del andra får kraftigare och jobbigare symtom som förvisso släpper vartefter.
Jaså, Du säger det?
Jag luktar kanske extra mycket vitlök dagen efter en rejäl tacomiddag om jag bastar. Däremot inte 5 år efter. Vilket Narconon påstår.
Jag har inte sagt att allt Narconon säger är fel, bara att de på en del centrala punkter avviker från den vetenskapligt grundade kunskap som finns om droger, avgiftning etc.
Citat:
Basic i all Auditering är att konfrontera bilderna i sinnet.Problemet är att vissa bilder ligger under medveten nivå och alltså inte är tillgänglig som ett minne och kan därför styra personen enligt stimulus respons. Det är inte så att bara för att E metern reagerar och visar att det finns laddning så är saken klar.
Det är då man får hjälpa personen att finna den exakta händelsen och sen börjar ju det egentliga jobbet. Att i viss mån återuppleva händelsen,gå igenom den och titta på vad som faktiskt sker tills han inte längre känner något obehag av den samt att den då också är känd för individen och kan därav först då kallas för ett minne eftersom han då kan återkalla den medvetet när han vill eller låta den sjunka bort i glömska eller vad han nu önskar. En person som har dödsångest kan naturligtvis gissa sig till vad som är orsaken men så länge dödsångesten finns kvar så är det alltså något som personen själv inte har kunnat återkalla och därav konfrontera en gång för alla. Under Auditering så kopplar också huvudvärk, somatiker och sånt ibland på när man kontaktar ett engram som innehåller smärta mot huvudet eller någon annan somatik. Mycket intressant! Det är skillnad på ett minne och ett Engram.
Tja, kanske det. Som jag sade så finns det omedvetna minnen. Vid ex PTSD så kan triggern till ångest efteråt vara ganska oskyldig och först efter mycket arbete kring minnen så finner man orsaker.
Vid hypnos kan man ibland upptäcka förträngda minnen som då kan tas upp till medvetandenivå och neutraliseras. Dock finns det inte så mycket vetenskapligt stöd för att det verkligen fungerar.
Citera
2006-07-19, 02:14
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Jag vill invända på några punkter.
Kritisk kan man vara utan att vilja förbättra något. Ponera att jag vill kritisera Sverigedemokraterna t ex, då är det inte intressant för mig att hitta ev fördelar med deras politiska budskap eller att föreslå förbättringar. Min kritik mot Sverigedemokraterna skulle således inte vara konstruktiv. Det är bara negativ kritik som går ut på att jag tycker de har felaktig verklighetsbeskrivning, en ohumanistisk människosyn etc.
Well, om du radar upp precis allt som du redan skaffat dig en uppfattning om och sen vill att jag ska bemöta din kritik då blir det ju ganska tröstlöst eller hur. Då utgår jag från att du i så fall redan utvärderat Sverige Demokraterna och bildat dig en egen uppfattning och på så sätt kommit fram till att du inte delar deras uppfattning och sen istället vill motarbeta dom.
Vad jag menade är om man utan kunskap eller åsikt vill undertrycka människor bara för att själv känna sig bättre än dom. Jag har därför lite svårt att se vad du menar? Om du bildat dig en uppfattning om Scientologi så är ju jag naturligtvis lika intresserad av hur korrekt information du bygger din kritik på vilket jag är övertygad om att du själv skulle vilja i fall någon kritiserar något du tror på. Om jag säger att Psykiatrin är skit så kanske du vill veta VAD jag menar med det och om det överhuvudtaget stämmer med den bild eller kunskap du har.Eller menar du att du bara tyst skulle acceptera att någon spred nidbilder som du visste inte var sant. Knappast.

Citat:
För övrigt har jag inte uppfattat att Du och Putter givit särskilt mycket förslag till hur psykiatrin skall förbättras. Det har mest varit olika påståenden om hur psykiatrin fungerar, dess samröre med läkemedelsindustrin etc.
Med den skillnaden att jag redan skaffat mig en egen erfarenhet av Psykiatrin och bedömt Psykiatrin utifrån dess resultat i samhället INNAN jag började ifrågasätta VISSA inslag i den. Du visade själv att du kunde såga saker relativt lätt utan att själv ha utvärderat Scientologin vilket du erkände nyligen när du sa att du inte visste någonting om Scientologin. Jag har egna erfarenheter av Psykiatrin via min Son, via mina tidigare jobb, via mycket studerande av det osv. Jag har givit det en chans och detta gäller alltså många år tillbaks innan jag började diskutera Psykiatrin på nämnda tråd.
Visst jag var tuff och kritisk men Psykiatrin var långtifrån något okänt för mig
som Scientologin är för dig. Därav får du förstå att många av dina sk påståenden får mothugg då dom faktiskt är fulla med felaktigheter eller feltolkningar. Kritiserar du något så får du tåla att man ifrågasätter även din kritik. Precis som du själv gjorde på ADHD tråden.
Citat:
Jag utgick från Ditt inlägg att Du tyckte att jag gav "dålig" kritik, vet inte om det där med att "trycka ned" andra hade med mig att göra. Hursomhelst är jag nyfiken på hur Du tycker att Du givit en annan sorts kritik i anbdra diskussioner, närmare bestämt de som berör psykiatr och ADHD.
Jag har kritiserat medicineringen och diagnostiseringen då det har spridits lögner angående möjligheten att utvärdera dessa sk Disorders. Det har jag inte gjort bara för att det verkat suspekt eller pga fördomar utan utifrån ren och skär kunskap om hur dessa saker har gått till. JAg har alltså läst på INNAN jag uttalat min kritik. Men visst har jag varit hård ,det har jag heller aldrig förnekat. På samma sätt som du ifrågasatte eller förnekade mina påståenden får du nu finna dig i att jag gör det samma gentemot dig. Ganska meningslöst och glida in på detta sidospår då jag inte menat att du tryckt ner någon utan jag definierade vad kritik betyder för mig. Eller börjar det glida över i trovärdighets bagen igen?

Citat:
Jag har preciserat min kritik på goda grunder och där resultatenVad gäller mina videolänkar så ser jag inge större skillnad i dem och länkar om korruption eller enskilda kriminella handlingar av läkare. Sådana som jag mötts av långt innan jag själv hittat liknande länkar mot scientologi.
Min kritik var i första hand riktad mot det resultat som Psykiatrisk vård resulterat i vilket många med mig ÄR kritiska till. Även icke Scientologer.

Citat:
KMR, som ju har ett mycket nära samröre med scientologin, länkar själva till sidor som beskriver enstaka personers brottslighet, kallar i sina flyers psykiatriker för "galna" etc. Som jag sagt tidigare. Med en sådan argumentation borde man tåla ganska mycket själv.
Vet inte riktigt vad du insinuerar då jag inte uttalar mig för KMR´s räkning.Que?
Citat:
För övrigt så handlar KMR's kritik inte om hur psykiatrin kan förbättras. De skriver särskilt att man inte ska sluta med medicner på eget bevåg utan att man ska gå till en riktig läkare, inte en psykiater. Kan inte se annat än att KMR avfärdat hela psykiatrin. Inget utrymme för förbättringar. Likadana formuleringar finns för övrigt i scientologskrifter också.
Möjligen ,men diskuterar du med mig får du allt bemöta det JAG säger och inte bunta ihop mig med vad ditten och datten säger. Jag står för min åsikt som individ och det är väl knappast rimligt att jag ska stå till svars för vad herr Pettersson eller fru Granqvist tycker om Psykiatrin.

Citat:
Din gissning att jag aldrig kommer sätta foten i en scientologkyrka är väl inte "otäck"? I värsta fall felaktig.
Vi får väl se. Det vore ju ett led i ett seriöst försök att få en bild av hur scientologin fungerar. Jag har ju skaffat "dianetics" t ex.
Då föreslår jag att vi fortsätter i detta seriösa spår.

Citat:
Om DU tycker jag har låg trovärdighet får det stå för Dig..
Jag stämplar inte på någon denna typ av omdöme utan bedömer varje inlägg för sig. Ibland är det lågt ibland betydligt bättre. Diskussionen om Engram finner jag mer intressant än att tjafsa om vem som sa vad för tre månaders sen i en annan tråd. Jag blev starkt ifrågasatt där liksom Putter och vi var nog lika goda kålsupare alla tre. Är dock betydligt lugnare i denna tråd.

Citat:
Hade detta varit en retorikkurs (vilket det ju i någon liten utsträckning tenderar att bli) så hade åhörarna fått rösta om vår trovärdighet. Det hade varit kul.
För mig är inte detta en tävling utan ett sätt att diskutera, men fortsätt du och försök vinna sympatisörer om du finner det lockande. Själv står jag över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in