Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Börjar inte detta bli väldigt OT nu, eller?
Jag är lika medskyldig som nån annan.
Vi skiter i detta, och antar att du har helt rätt i det du säger med alla dessa dokument som varit inlämnat hos regeringskansliet.
Vi säger att du har rätt Puppy! Andra gången jag säger detta nu!!!
"OT" är inte OT...:-)
Alltså, de "hemliga" dokumenten som beskriver kursinnehåll för OT-nivåerna är självklart intressant i en tråd som handlar om va scientologi handlar om. Det är dessutom dessa dokument som en nyfiken, ex jag, snabbt får hära talas om då man söker på "scientologi". Det är också intressant eftersom man undrar hur en scientolog förhåller sig till dessa ovanliga idéer. Precis som jag är intresserad av hur en kristen förhåller sig till tron på demoner, änglar, att Jesus gick på vattnet etc.
Eftersom mycket av det vi diskuterar här handlar om tyckande och om motsägelsfull information från olika parter blir det förstås extra intressant då det faktiskt finns ngt som är otvivelaktigt, ex vad som är upphovsrätt, vem som kan hävda denna rätt och hur man går til väga för att besvisa upphovsrätt.
Citat:
Nu är det ju så att inga nya scientologer får en chans att få reda på sanningen om dessa dokument förrän dom faktiskt är väldigt väl utbildade i såväl teorin som i praktiken.
Varför hakar du upp dig på sånt som enbart de allra mest esoteriskt insatta kan veta om det är sant eller ej.
Varför är du så ovillig i att diskutera sådant som är tillgängligt för var och en?
Det är spännande helt enkelt! Dessutom så tycker jag att om Xenu-grejen är ngt som ingår i scientologin och har skrivits av Hubbard så är det relevant för bedömningen av scientologin.
Citat:
Varför har du så svårt att diskutera de allmänna och praktiska fördelarna med scientologin? Varför är du så negativ till alla de förbättringar som faktiskt människor upplever, varför är du emot att miljontals männsikor känner sig bättre tack vare scientologin.
Du som är psykiatiker borde väl känna glädje i att människor känner sig själsligt bättre!?
Jag har flera ggr sagt att det är bra att Dina polare som fått hjälp av Narconon mår bra. Jag har aldrig sett Dig skriva att det är kanon att en del känner sig hjälpta av psykiatrin.
Vad gäller för och nackdelar så är det väl Din uppgift att berätta om fördelarna. Jag har delvis skrivit om hur jag tror att auditering med e-meter kan vara produktivt och jämfört det med ett psykoterapeutiskt perspektiv.
Citat:
Du erkänner ju själv att vissa männsikor inom psykiatrin blivit utsatta för missvård, men att en del blivit bättre, och att du lyfter fram dom.
Du har knappast gjort en "vetenskaplig undersökning" om varför just dessa har blivit bättre, som säger sig ha blivit bättre, eller hur?
Men då det gäller de scientologer som säger sig blivit bättre tack vare scientologin så misstror du dessa jämt med fotknölarna, eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg.
Skillnade är att när scientologerna säger att folk blivit bättre så bygger det på vittnesmål, berättelser, luddigt redovisade enkäter och Germanstudien.
Om jag säger att KBT hjälper mot panikångest så finns det studier som bevisar det.
Citat:
Men de som du själv lyckats med, där har du ju inte själv några vetenskapliga belägg för att de blev bättre för den medicin du skrev ut, eller för de aktiviteter du förespråkade, eller för att du lyssnade och bekräftade dina patienter. Du har ju ingen aning om varför dina patienter blöev bättre, du har inga vetenskapliga belägg för det ena eller andra. Annat än att dom själva säger att dom mår bättre.
Precis. Jag har ingen studie på de patienter jag ger KBT t.ex. Men jag vet att förutom att det "känns rätt" och tycks hjälpa så har man kunnat visa, i studier, att det hjälper. Både medicinen och komplemetärmedicinens historia är full av metoder som både behandlare och patienter trott hjälpt men som visat sig inte egentligen hjälpa.
Ponera att många av mina patienter sade -"Du är en ovanligt bra läkare, Du har hjälpt mig mer än alla mina tidigare doktorer". Det skulle ju kunna tolkas om ett bevis på att jag var skitduktig. Problemet är att om man inte gör en vetenskaplig värdering av hur jag jobbar, vilken typ av patienter det är och hur de konkret mår före och efter behandling så kan man inte veta om jag verkligen är så bra som det verkar.
Citat:
ÄNDÅ, förkastar du varje Scientolog som säger att han/hon mår bättre genom att säga att det inte finns några vetenskapliga bevis för detta?
Men av alla dina patienter som säger sig må bättre tack vare dig, så har du själv inga vetenskapliga bevis för exakt vad det var som fick dom att må bättre.
Nej, jag säger inte att någon mår dåligt. Jag säger att det inte är bevisat att scientolog/Narconon/dianetik hjälper.
Citat:
Du är därmed otroligt partisk, naturligtvis, i din bedömning av olika människor.¨
Är det dina patienter så beror det på "vetenskapen", men du har ingen aning om vilken vetenskap, var det pillrerna, var det "diagnosen", var det det personliga mötet etc, etc, du vet inte detta eftersom du inte undersökt detta på varje enskild patient.
Klart jag är partisk. Jag är man, vit, svenska, läkarutbildad, blivande psykiater, storstadsbo, akademiker etc etc.
Jag har ofta en ganska bra idé om varför en patient blir bättre och varför en annan inte blir det. Men det är omöjligt att säkert säga varför. Det viktiga blir då att tillsammans med patienten komma fram till en gemensam hypotes och agera utifrån den.
För övrigt så ser jag mig själv, mottagningens resurser och ev medicin som en liten del i patientens liv och därför bara en liten del i ett tillfrisknande. Till skillnad från scientologi så hävdar jag inte att jag kan föränmdra någons liv. Jag kan bidra till att öka självförtroende i psykoterapi men det är Du som patient som gör det mesta av jobbet. Jag kan reducera Din depression med 30% mha medicn och/eller psykoterapi men resterande måste Du kunna göra själv, tillsammans med anhöriga, Dina intressen etc.
Citat:
Men enligt dig finns det ingen Scientolog som mår bättre, eftersom det inte finns "vetenskapligt belagt", där slutar din tro på "patientens" egan ord.
Den enda slutsats jag kan dra av detta, är att de ord dina patienter säger, betyder ingenting om de inte kan beläggas med en sk vetenskaplig test.
Vad gör du om en patuent mår bättre, tack vare skäl som INTE enligt dig är ´"vetenskapligt belagda"?
Säger du åt patienten att han/hon har fel och säger att "Nä du kan inte må bra"!, eller vad säger du då?
Säger du till din patient samma sak vad du här säger till alla Scientologer som själva säger att dom mår superbt?
Intressant att få se ditt svar på detta!
Som jag sade. Jag har inte hittills sagt att "De som säger att de blivit hjälpta av scientologi har fel!". Det är mer KMR's stil... "De som står på SSRI mår egentligen inte bra, de bara skjuter problemen framför sig med kemisk dövning".
Jag har massor av gånger haft patienter som blivit bra från depression, knäsmärta, magvärk, huvudvärk etc utan att jag vet varför. Om pateinten säger att det hjälpte att börja spela golf så säger jag "fortsätt spela! Kom tillbaka om det inte funkar längre!".
Om patienten inte vet vad som hjälpt så diskuterar vi och ser om vi kan komma på det. -"Hmmm. Så Dina panikattacker försvann alltså efter att Du slutat snusa och dricka kaffe? Kan det finnas ett samband tror Du?"
Om någon fråga mig om det är bevisat att scientologi hjälper människor så får jag svara att:
- Det finns en hel del hemsidor då folk säger att det hjälpt dem mycket.
- Det finns en hel del hemsidor med avhoppare som säger att den scientologiska organisationen skadat dem.
- Det är många människor som är scientologer även om det är svårt att få säkra siffor annan än från dem själva. Man får anta att dessa människor ser mer eller mindre fördelar med att vara med.
- Narconon säger på sin hemsida att 78% blir drogfria men det är en sanning med stark modifikation eftersom mindre än 10% stannar kvar i behandling.
- Det är konstigt att en organisation som arbetat med samma metod så länge inte kunnat prestera ens basal forskning på sin metod och resultat. Det ligger ju verkligen i deras intresse då de ofta kritiseras för ovetenskaplighet.