2006-08-20, 04:02
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardag
Menar RLH att man genom autitering kan minnas vad den gravida modern sade och på så sätt förstå varför man mår som man gör som vuxen?
Auditering syftar inom Dianetiken alltid till att få fram det reaktiva sinnets innehåll så att detta kan utvärderas på analytisk väg och därmed förstås och konfronteras.
Citat:
Om man då inte kan återminnas, kan man ändå ta bort engrammet.
Om du inte finner Engrammet så kan du inte "ta bort" det, då kommer det fortsätta att tjänstgöra utifrån stimulus respons principen.

Citat:
Hur går det till om man inte minns vad som skapade engrammet? Bygger det på att ngn annan berättar för en att man var utsatt för ex ett abortförsök och vad som sades då?
Med tanke på att det reaktiva sinnet "tänker" i likheter och inte lagrar sitt innehåll på analytiska grunder så är det en fullständigt omöjlig uppgift för någon annan att gissa sig till vad det reaktiva sinnet innehåller.

En person som under auditering får magsmärtor och sen succesivt blir varse vad dessa magsmärtor beror på är den enda som överhuvudtaget kan veta någon om sitt innehåll i det reaktiva sinnet. Om dessa magsmärtor sedan succesivt tonar bort för att sedan inte återkomma så beror det enbart på att personen själv har kunnat utvärderat,konfronterat och "lagrat" om denna händelse som ett minne.
Det reaktiva sinnet tänker inte analytiskt vilket är viktigt att förstå om man nu vill förstå hur Hubbard menar att detta fungerar.
Och det vill du väl?
Citera
2006-08-20, 04:31
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardag
På Putters begäran: Delar av Dianetiken jag tycker är felaktiga, helt ovetenskapliga eller inte förstår:

DIANETICS - THE MODERN SCIENCE OF MENTAL HEALTH, L. RON HUBBARD utgåva 1998.

Menar Hubbard att en person som är psykotisk kan bli Clear om han/hon har ett organiskt friskt nervsystem?

Jag undrar då om Hubbard tycker att det finns organiska psykoser och icke-organiska. Det är faktiskt begrepp vi använder inom medicinen också där organisk betecknar psykoser som är sekundära till ex hjärntumör, etc medans icke-organiska är de som betingas av störningar i själva systemet snarare än i enskild grovanatomisk struktur.

Om Hubbard tycker att psykoser kan vara organiska, som i exemplet hjärntumör, verkar det då inte underligt att en hjärntumör kan kan ge samma psykossymtom som en psykos som absolut inte har med hjärnan att göra? Man kunde tro att det skulle tala starkt för att problemet sitter i hjärnan även om man inte har en tumör där?

Vidare, det vore spännande att se en studie där Hubbard eller ngn annan tagit en psykotisk person och gjort denna clear. Många av de psykotiska personer jag träffat hade inte den koncentrationsförmåga som jag skulle tro krävs för att genomföra ex en auditering.

Är också intresserad av att läsa de studier där människans i grunden goda natur är bevisad.

Några undringar kring Hubbards upptäckt att all mental och psykosomatisk sjukdom beror på det av honom upptäckta reaktiva minnet:
Han säger att vilken grupp intelligenta persone som helst kan se bevis på att det reaktiva minnet finns. Hur gör man då? Är det genom auditering med E-meter där e-metern blir beviset? Berätta gärna.

En kommentar. Det Hubbard anger som en revolutionerande upptäckt som förklarar alla mentala/psykiska sjukdomar + de psykosomatiska har inte lett till några spinoffeffekter i övriga samhället. Vad jag vet har inte psykolog, psykiater, neurolog, sociolog samfundet byggt vidare på denna forskning.
Hur kommer det sig? Min teori är förstås att Hubbards teori avfärdats som tämligen ointressant och felaktig och att man inte tyckt att det fanns ngt att vinna på att studera den närmare.

Det vanliga annars är ju att om neruologer gör en upptäckt med betydelse för psykologin så plockar de snabbt upp denna upptäckt och kollar om de kan utveckla sin egna teorier vidare utifrån den. Ett exempel kan vara samarbetet mellan psykologer, neruologer, biologer, radiologer när det gäller belöningssytemen i hjärnan och dess effekt på vårt beteende.

Scientologin verkar stå som en ensam ö i det vetenskapliga samhället och kan inte kallas vetenskap enligt den gängse definitionen (se mitt inlägg om pseudovetenskap tidigare idag).

Jag förstår detta avsnitt som att en person som är clear kan minnas allt han någonsin upplevt i stor detalj. Betyder det att en person som är clear aldrig kan glömma något? Eller att man som clear kan räkna upp namnen på alla sina klasskamrater på dagis?
Vid hypnos har man i kontrollerade studier kunnat visa att hypnos ger viss möjlighet att ta fram "dolda" minnen, i synnerhet sådant som vi sett men i vårt medvetna snabbt filtrerat bort. Å andra sidan har man också sett att personer som med en eller annan metod uppmuntras beskriva sådant de glömt tenderar till att hitta på saker, exempelvis så anses inte hypnos som särkilt tillförlitligt i rättsfall.

Menade Hubbard alltså att en "clear" inte kan få en hjärtinfarkt, högt blodtryck, astma, förkylning, ledförslitningar?

På vilket sätt kan de engram som lagrats på cellulär nivå påverka huruvida vi smittas av förkylningsvirus eller ej?
Vad menar Hubbard med att "faktiskt sekret i ett annat engram"?

Avslutningsvis undrar jag hur bevisen för att personer som är clear inte kan ex bli förkylda. Boken skrevs 1950. Hade Hubbard då följt en grupp om ca 1000 personer som var clear under ex 10 år och kunnat konstatera att ingen av dem blev förkyld eller darbbades av kärlkramp? Eller är det en gissning från hans sida?

Ordet "abotion förekommer prick 59 ggr i min engelska utgåva fr 98. Jag uppfattar att Hubbard anser att just upplevelser före födseln är centrala för den vuxnes risk för att må psykiskt eller fysiskt dåligt.

Han ger ett exempel här:

R fick alltså magsår för att han far velat abortera honom då han var "i sjunde månaden".
Hur uppstod engrammet som inkluderade "penetration av magen"?
Var det för att fadern rent mekaniskt stack ex en strumsticka genom fostrets mage eller var det för att han talade om att han skulle göra något med hustruns mage
Engram innehåller smärta och medvetslöshet vilket innebär ren fysisk smärta i kombination med medvetslöshet i någon grad (chock ,avsvimmad) . Det är alltså förutsättningen för att man ska få ett Engram. Förstår du då?
I korthet så handlar det om att LRH upptäckt att medvetslöshet som innehåller smärta lagras och att detta senare kan restimuleras och framkalla mentalt obehag och en rad psykosomatiska besvär ( i korthet). Bevisen för detta ligger förmodligen i att alla de personer som Hubbard undersökte hade ett reaktivt sinne och att detta kunde "urladdas" genom Dianetik auditering.Dvs han fann ut att genom att "ladda ur" engrammen så kunde personen bli av med en rad olika problem.

Alla exempel om strumpstickor eller dylikt är fallbeskrivningar där avlägsnandet av dessa Engram enligt Hubbard fått besvären att försvinna. Uppgifterna i sig bygger ju på att Hubbard tagit del av dessa personers individuella upplevelser samt hur dessa respondade på Dianetik Auditering.Han konstaterade att alla människor har ett reaktivt sinne och att detta kan urladdas. Hur han kom fram till detta har han beskrivit i andra böcker och huruvida man vill tro på detta eller inte låter jag var och en avgöra själv.
Citera
2006-08-20, 10:29
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Inte vidare bra jämförelser tycker jag. Reklam är en sak, att sälja saker utifrån Spekulationer och skrämselpropaganda något annat.Något man bör bekämpa i mitt tycke. Annars får vi ett samhälle likt Usa´s där man genom att skapa hotbilder rättfärdigar dåliga politiska beslut och stora finansiära utlägg på en stark militärmakt. Är det så farligt som politikerna påstår eller tjänar det ett högre (lägre) syfte. Välj själv.
Men då är kanske scientologernas problem att de har en naiv uppfattning om hur vinstdrivande företag arbetar?
Det är nämligen inte bara läkemedelsföretag som exploaterar människor på det sättet. Det förekomme ri en massa branscher och som Du själv påpekar, även inom politiken.
Jag, som ser läkemedelsföretagen som vilka företag som helst, blir varken förvånad eller besviken över att de använder samma metoder osm andra företag.
Citat:
Jag är personligen ganska övertygad om att de som kunnat tjäna en hacka på hela denna fågelinfluensa pryl säkerligen hakat på i denna domedags såpa
med egna vinster i sikte.Som sagt, de som är experter inom området har hela tiden sakligt och korrekt förklarat var de egentliga farorna är och velat tona ner hysteri stämpeln på det hela. Att Psykiatrin som generell benämning organiserat detta tror jag inte, däremot kan det säker finnas "Squirrels" även inom din kår även om du väljer att blunda för det i just detta fall.
Tycker det känns igen? Vissa experter påstår något och då är det vetenskapligt bevisat, samme expert upptäcks sedan vara en squirrel och då är det beklagligt. Så tiden får väl utvisa hur det ligger till...
Jag bad om ett klargörande huruvida Du ansåg att psykiatrin låg bakom masshysteri om fågelinfluensa.
Du säger att psykiatrin som kår inte organiserat det hela men att det kan finnas individer jag väljer att blunda för?

Hur menar DU då? Att några få psykiatriker står bakom hela influensakampanjen? Ellel att enstaka psykiatriker gått ut i media och varnat?

Jag har inte sett en enda psykiater uttala sig om influensahotet i TV. Däremot en hel del andra läkare, ornitologer etc.

Förutom då KMR's förre ordförande som på ett mycket överdrivet sätt talad eom hur den amerikanska industirn skulle lamslås vid smitta. Apropå skrämselpropaganda.
Citera
2006-08-20, 10:33
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Engram innehåller smärta och medvetslöshet vilket innebär ren fysisk smärta i kombination med medvetslöshet i någon grad (chock ,avsvimmad) . Det är alltså förutsättningen för att man ska få ett Engram. Förstår du då?
I korthet så handlar det om att LRH upptäckt att medvetslöshet som innehåller smärta lagras och att detta senare kan restimuleras och framkalla mentalt obehag och en rad psykosomatiska besvär ( i korthet). Bevisen för detta ligger förmodligen i att alla de personer som Hubbard undersökte hade ett reaktivt sinne och att detta kunde "urladdas" genom Dianetik auditering.Dvs han fann ut att genom att "ladda ur" engrammen så kunde personen bli av med en rad olika problem.

Alla exempel om strumpstickor eller dylikt är fallbeskrivningar där avlägsnandet av dessa Engram enligt Hubbard fått besvären att försvinna. Uppgifterna i sig bygger ju på att Hubbard tagit del av dessa personers individuella upplevelser samt hur dessa respondade på Dianetik Auditering.Han konstaterade att alla människor har ett reaktivt sinne och att detta kan urladdas. Hur han kom fram till detta har han beskrivit i andra böcker och huruvida man vill tro på detta eller inte låter jag var och en avgöra själv.
Tack för att Du svarade på en liten del av frågorna. Jag vill gärna se svar på de andra frågorna också.
Det vore väl i linje med Dina önskemål att få konkreta frågor kring dianetiken? Eller hur?
Citera
2006-08-20, 14:18
Medlem
Citat:
Man kan aldrig hävda att någon "gör fel" för att han inte känner en gemenskap med Gud eller Kristus eftersom det för mig veterligen inte existerar någon exakt kunskap för hur denna gemenskap skall upprättas. Man kan däremot få ut mindre av en kunskap om man slarvar med inlärningsfasen och istället för att verkligen förstå det man läser slarva sig igenom det hela. Ska vi ifrågasätta Kemin bara för att den innehåller en terminologi som inte kan betraktas som vardagsspråk eller ska vi lära oss ämnet genom att studera det och förstå det vi läser och på så sätt utvecklas som individer. Det är ju där själva utmaningen ligger i mitt tycke.

Ok, det är sant att det inte finns nån exakt vetenskap för hur gemenskapen ska upprättas.
Känner mig lite förvirrad angående scientologernas tro på högre makter. Är man inte själv en thetan, och frigörandet från kroppen innebär väl bara en tro (kunskap?) på sig själv som andlig varelse och har ingenting med någon utomstående högre makt, eller?

Ni, (Du och Putter), brukar säga att man ska testa för att själv få reda på att det är sant, för endast då kan man egentligen uttala sig. Om en kristen upplever att kristus uppenbarar sig för henne borde det väl då med samma logik vara sant för henne. Vad gör att ni har rätt och hon har fel?

Citat:
Om du är svag i tron så finns det säkerligen skäl till detta. Ett skäl kanske kan vara att du själv inte upplevt GUD som någon påtaglig kraft i ditt liv eller att Gud helt enkelt inte känns verklig för dig. Men inom Scientologin så sysslar man inte med denna typ av förhållande till någon högre makt , därav blir det svårt att göra en direkt jämförelse.Scientologin är inriktad på att människor själva ska kunna observera nyttan med deras lära och trots att vissa här fnyser åt detta så kommer man aldrig runt att en människa till synes och sist själv måste kunna utvärdera någots nytta innan han kan påstå att det är någon nytta för honom. I annat fall så handlar det om att tro på saker och genom att vara stark i tron så skulle man då också fungera bättre i livet. Scientologin är dock inte uppbyggd på detta resonemang.

Så det går inte att missa det scientologin har att erbjuda så länge allt utförs på exakt rätt sätt eftersom scientologi bygger på att veta och inte har någonting alls med tro att göra?
Om jag kommer in till en auditering och är övertygad om att det är buffel och båg så kommer jag oundvikligen bli överbevisad så länge det utförs på exakt rätt sätt?

Citat:
Absolut! Vad ÄR en andlig förmåga i dina ögon? Människor som målar eller skapar underbar musik skulle jag absolut säga använder sina andliga förmågor. Att skapa något ur intet är att använda sig av sin skapandekraft och jag härleder detta till den själsliga styrkan och inte till hjärnan även om man använder sig av denna för att få kroppen att utföra det rent kroppsliga i skapandet.

Jag menade inte andliga förmågor överlag utan om man kan tillhöra scientologerna, uppleva sina andliga förmågor och ändå inte tro på thetaner?

Det har tidigare påståtts i tråden att man kan vara både kristen och scientolog, skulle den kristna människan kunna uppleva sina andliga förmågor men istället tolka det som om det är den heliga anden man stiger in i när man lämnar kroppen?
Citera
2006-08-20, 14:35
Medlem
Citat:

Det reaktiva sinnet gör att man handlar utan att reflektera över det?
Det låter lite som att man handlar på ett speciellt sätt utifrån den kultur man tillhör. Man agerar och gör sina val i livet utifrån de premisser man är uppfostrad på, vilket dock inte betyder att man är medveten om det.
Det sociala arvet är väl inget engram eftersom det inte innehåller beståndsdelarna medvetslöshet och smärta? Däremot så kan det väl tänkas att det ingår i det reaktiva sinnet.
Även om man är medveten om och reflekterat över sitt sociala arv så betyder inte det att man kan gå på sidan av det, behöver man auditering för att helt göra sig av med sitt sociala arv?
Om hela världen vore clear, skulle det då inte längre vara så att barn till akademiker i högre grad utbildar sig på universitet, barn till rökare är mer benägna att börja röka osv, eftersom man som clear har helt andra möjligheter till fria val?
Citera
2006-08-20, 20:58
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Inte vidare bra jämförelser tycker jag. Reklam är en sak, att sälja saker utifrån Spekulationer och skrämselpropaganda något annat.Något man bör bekämpa i mitt tycke. Annars får vi ett samhälle likt Usa´s där man genom att skapa hotbilder rättfärdigar dåliga politiska beslut och stora finansiära utlägg på en stark militärmakt. Är det så farligt som politikerna påstår eller tjänar det ett högre (lägre) syfte. Välj själv.

Lite grand som COS själva gör. Snacka om att försöka piska upp rädsla och göra oseriös reklam. Syftar då på de exempel som dryftast i tråden tidigare, dvs. COS lilla tv-show om hur psykiatrin är direkt ansvarig för fågelinfluensan, terrorister mm. Samt den lilla reklamfilmen om Sveriges uselhet och Kungens stöd till Narconon.

Dessutom, när man ser på COS sätt att göra reklam, så anser jag nog att det är just den Amerikanska levnadsstilen som man använder som mall. Att dessutom COS verkar vara väldigt bevandrade i just skrämseltaktik och det Amerikanska rättsystemets vindlingar, dom verkar snarare vara besvikna över att det inte går att tillämpa likadant överallt, gör ju inte att "the american way of life" eller åtminstånde to do buisness verkar vara deras melodi.
Citera
2006-08-20, 21:06
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Förmodligen för att man upptäckt att det kan fucka upp personen.
En person som varit mer eller mindre filtrerad från sina obehag via piller har ju fortfarande samma innehåll i sitt reaktiva sinne och hans förmåga att konfrontera dessa är säkerligen lika med noll om han gått några år på psykofarmaka. Att helt plötsligt aktivera denna "Bank" som han själv inte klarat av att handskas med på flera år kan bokstavligt talat knocka personen mentalt, och det är inte humant att utsätta personen för det helt enkelt.
Men det är lite fritt tolkat . Kan kolla upp det lite närmare.
Så då struntar man i en sådan person? Dom får inte följa med på tåget mot "Happyville"?
Citera
2006-08-20, 21:25
Medlem
Räsernajss avatar
Det här med den eviga "själen", när började den sin bana? I och med att jag föddes? När kommer själen/thetanen till? Följer ev. tidigare inkarnationers engram med thetanen? Varför använder thetanerna dessa särdeles "värdelösa" kroppar som kärl för sin boning?
Citera
2006-08-20, 22:53
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Kan du nämna några exempel?
Hela teorin kring Theta och MEST tycker jag skapar fler undringar än vad den klargör. Jag kan helt enkelt inte tro på existensen av odödliga individuella själar (thetaner), tidigare liv och reinkarnation. Jag kan idag inte se något lockande med läror som utgår från detta synsätt (om det inte är symboliskt eller allegoriskt). I tonåren var jag ännu öppen för idén men blev gradvis mer och mer tvivlande. En viktig vändpunkt kom då jag läste Hubbards beskriving av "hela tidspåret" i History of Man. Den boken fick mig att inse att jag omöjligen kunde känna mig helt bekväm med Scientologins världsbild.

Varför ska man överhuvudtaget se kroppen och själen (thetanen) som skilda från varandra? Jag föredrar att betrakta dem som en odelbar helhet.

Hur sinnet och minnet fungerar är också något som jag inte kan finna några tillfredsställande svar på i Hubbards teorier. Allt detta med faksimiler, mentala föreställningsbilder, engram etc. lämnar en del frågor obesvarade: Kan de verkligen liknas vid fotografiska bilder med fullständig registrering av alla perceptioner? Blir det inte en enormt massa information, särskilt om man betänker det flera triljoners triljoner år långa tidsspåret? Hur lagras all denna information?

Citat:
Ok. Fast min fråga känns fortfarande lite obesvarad? Vad är det du sett på senare år som fått dig mer negativ till Scientologin som du inte såg när du själv jobbade där?
Jag är nog egentligen inte mer negatitiv nu än vad jag var på 1980-talet. Det handlar mest om ett ställningstagande. Är Scientologin en religion som jag helhjärtat kan bekänna mig till eller inte? 1983--84 kom jag fram till att den inte är det. Ingenting har hittills fått mig att ändra uppfattning.

På senare år har jag framförallt lärt mig mer om Scientologins bakgrund och historia. Jag har också fått ett bättre grepp om gradkartan (bron), hur den ser ut idag och hur den har utvecklats.
Citera
2006-08-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Så det Mark säger om dianetik, ARC etc är lika helfel som att tro att SSRI och lobotomi är samma sak? Och Du sitter inne med den sanna tolkningen av Hubbards ord så Du kan avgöra det?
Det som bla skiljer psykiatrin från scientologin, är att inom scientologin så finns det inget utrymme för TOLKNINGAR, och ska inte heller så göra.
Om jag säger till dig, "Jag vill ha vatten, jag är törstig" som ett exempel, så ska min kommunikation till dig inte behöva "tolkas", du ska alltså inte behöva på ditt eget subjektiva sätt undra över avd jag egentligen menar med detta.
Typ, "Hmm... är det verkligen vatten han vill ha, kan det vara ett uttryck för någon bakomliggande emotionell störning? Han kanske säger vatten då han egentligen menar Coca-Cola då han tidigare druckit väldigt mycket Cola", etc, etc.

Definitionen på mina ord innebär EXAKT det som jag säger. Säger Hubbard att dynamikerna BETYDER exakt så som det beskrivs här, och INGET annat, så ska man bedöma Hubbards ord och vetenskap om dynamikerna på det sättet HAN menar, jag själv ska inte TOLKA det han säger, jag ska duplicera med full förståelse av det han säger för att därefter kunna skaffa mig en kunskap och därefter kunna bedömma hans ord. Det är ingen fråga om tolkningar.
Antingen ser jag till att fatta vad han menar, och sen tar ställning till vad han säger, eller så TOLKAR jag vad han säger, men då kan man inte längre säga att det är scientologi, då är det något helt annat.

Det måste ju även du fatta. Ska jag kunna förstå vad en annan människa säger så måste jag ju förstå vad HAN/HON menar, och inte själv tolka något, då blir det ju skit av det.
Kan du se detta?
Citat:
Jag tycker fortfarande att det liknar scientologins allmänna taktik:
- Håller de inte med så är det för att de inte förstått.
- Om de inte accepterar att deras kritik kommer av dumhet så är de i lag med ngn myndighet, psykiatrin eller ngt skumt företag.
Visst kan man vara kritisk mot scientologin, men INTE om man har TOLKAT in saker som inte ÄR scientologi, då är det ju inte scientologi längre man är kritisk emot, utan då är det ju ens EGNA tolkningar, och TOLKNINGAR blir det om man inte förstått de ord man läser.
Citat:
Visst. Men om Du ser en kille som håller på att drunkna, slänger en livboj som träffar honom i huvudet kallar Du väl inte det för tortyrm trots att Du gjort honom illa?
Du som gillar att tugga på om definitioner bör väl kolla upp vad ordet tortyr brukar användas för.
Nä, men om man slänger åt honom två elektroder som han ska fästa vid sina tinningslober eller var dom idag fästs, för att skicka in x antal volt i honom, då är det inte bra.
Citat:
Det får mig att undra några saker:
1. Så hjärnan är inte ett organ som andra enligt Dig? Hjärtat, arm- och benmuskulatur behandlas ibland med elektricitet (eftersom det är så alla våra celler kommunicerar).
Nej, jag likställer INTE hjärnan med min Musculus Gluteus Maximus, vilket du verkar göra, eller?
Citat:
2. Varför är det ok att få el mot hjärtat? Om Du skulle vara medvetslös i 4 månader, skulle det vara ok om de gav elektricitet mot Din arm- och benmuskulatur för att hindra att de förtvinade? Varför är det rätt i det ena fallet och fel i det andra? Det låter nästan som om Din hjärna inte hade med Din kroppa att göra, som om den fungerade på något helt annat sätt? I själva verket är det mesta av hjärncellens innehåll identiskt med ex pacemakercellerna i hjärtats förmak.
Nu gör du dig dum.
Då kan du väl trycka in din SSRI intramuskulärt rakt in i Corona eller varför inte i Gluteus Maximus?
Citat:
3. Det är väl jöttebra då man hittar nya metoder som har mindre biverkningar, är snabbare eller billigare. Nu går det ju inte att häva alla förmaksflimme rmed magläge eller carotismassage även om man provar det först.
Hur vet du det? Vad har "magläge" att göra med det jag beskrev om att bota förmaksflimmer, medelst en tippbräda som får patienten att hamna "upp och ner"? Du verkar uttala dig om något du hade uppenbart missförstånd på. Du ser, ordförståelse är livsviktigt!
Citat:
Jag hoppas att inte scientologledningen får spelet på hela läkarkåren och börja missionera mot elkonvertering av flimmer eller medicinering för hjärtrytmen.
Sagt det många gånger nu, kanske fastnar det nångång. Du kommer inte in för auditering om du har ett uppenbart fysiskt problem eller sjukdom som skulle kunna förhindra dina framsteg i auditering, då är det ALLTID medicinsk/kirurgisk behandling FÖRST.
Hoppas jag inte ska behöva skriva detta fler gånger än vad jag hittills gjort.
Citat:
Psykiatrin har aldrig kallat det utbrändhet. Det heter utmattningsdepression.
Hoppsan!
NU kallas psykiatrin detta för utmattningsdepression, i början av 90-talet, om inte hela 90-talet så var det definitivt inte så. Då var det utbrändhet.
Citat:
Nestlé, Pharmacia, Shell och tobaksföretagen är kapitalistiska svin som inte drar sig för att uttyttja människors behov. Men vad har det med psykiatrin att göra? Det är som att anklaga lortopederna för att stå i maskopi med företag som säljer halkskydd.
Jag anser att psykiatrin i sin symbios med läkemedelsindustrin är samma kapitalistiska svin som du beskriver.
Citat:
Men Du har fortfarande inte svarat på om Du håller med om att det är psykiatrin som står bakom en en kampanj för att skapa fågelinfluensahysteri, det som KMR's förre ordförande, tillika scientolog, sade i scientolgernas intern-TV.

Kan Du Svara? Får Du svara? Han är ju inte ordförande längr så honom kanske Du kan säga ngt kritiskt om?
Mitt svar är att jag inte vet om det var psykiatrin som låg bakom detta eller ej, men så mycket kan jag säga att det var industrin som ville ha denna panik.
Tidningarna sålde slut på sina upplagor, Roches Tamiflu fanns i rutan och i alla tidningar hela tiden, och dom sålde slut på alla sina lager och förråd och fick tillverka nytt i stor skala.
Självklart finns det från såväl industrin och media ett stort intresse av att skapa såna här "panikattacker", där såväl media som industrin tjänar miljarder på människans oro.
Du kan ju inte vara så naiv att du inte ser detta samspel?
Citera
2006-08-21, 09:00
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det som bla skiljer psykiatrin från scientologin, är att inom scientologin så finns det inget utrymme för TOLKNINGAR, och ska inte heller så göra.
Ursäkta mig, men du använde själv ordet TOLKNING.

Du skrev:

Citat:
Min egen tolkning av det jag läst, är att varje människa har en drivkraft att överleva såsom egen individ. Vi har även en drivkraft att överleva som en familj och skaffa barn, vi har även en drivkraft att överleva och utvecklas såsom en grupp, om det så är själva byn man lever i, det jobb man har, den stad man lever i eller dert land man lever i.
Jag reagerade mot din "tolkning" därför att den gav intrycket att allt kretsar kring den första dynamiken.

Jag känner inte alls igen denna "tolkning" från min tid i Scientology.

Då kunde man tala om att den första, andra och tredje dynamiken kunde komma i konflikt med varandra. "Att nästan krascha sin första dynamik" var ett uttryck som förekom.

Överhuvudtaget talades det inte så mycket om dynamiker utöver 1, 2, 3 och 4. Flickvännen eller frun brukade man referera till som "min 2D". Kyrkan var naturligtvis ens 3D, och mänskligheten var allas 4D. Men att kalla sin hund, sina akvariefiskar eller krukväxter för sin 5D eller att säga att bostaden, bilen, de materiella ägodelarna är ens 6D har jag aldrig hört. Visserligen poängterades det att det var viktigt att hålla ordning på sin "MEST" men jag såg ingen uppenbar koppling till den sjätte dynamiken.

Jag har ingen aning om vad Hubbard egentligen tänkte då han utökade Dianetikens ursprungliga fyra dynamiker med fyra till. Kanske måste jag gå ner i källaren och hämta upp mitt gamla exemplar av "Science of Survival" och ta reda på det. Måste erkänna att jag aldrig har läst den boken i sin helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in