Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Så det Mark säger om dianetik, ARC etc är lika helfel som att tro att SSRI och lobotomi är samma sak? Och Du sitter inne med den sanna tolkningen av Hubbards ord så Du kan avgöra det?
Det som bla skiljer psykiatrin från scientologin, är att inom scientologin så finns det inget utrymme för TOLKNINGAR, och ska inte heller så göra.
Om jag säger till dig, "Jag vill ha vatten, jag är törstig" som ett exempel, så ska min kommunikation till dig inte behöva "tolkas", du ska alltså inte behöva på ditt eget subjektiva sätt undra över avd jag egentligen menar med detta.
Typ, "Hmm... är det verkligen vatten han vill ha, kan det vara ett uttryck för någon bakomliggande emotionell störning? Han kanske säger vatten då han egentligen menar Coca-Cola då han tidigare druckit väldigt mycket Cola", etc, etc.
Definitionen på mina ord innebär EXAKT det som jag säger. Säger Hubbard att dynamikerna BETYDER exakt så som det beskrivs här, och INGET annat, så ska man bedöma Hubbards ord och vetenskap om dynamikerna på det sättet HAN menar, jag själv ska inte TOLKA det han säger, jag ska duplicera med full förståelse av det han säger för att därefter kunna skaffa mig en kunskap och därefter kunna bedömma hans ord. Det är ingen fråga om tolkningar.
Antingen ser jag till att fatta vad han menar, och sen tar ställning till vad han säger, eller så TOLKAR jag vad han säger, men då kan man inte längre säga att det är scientologi, då är det något helt annat.
Det måste ju även du fatta. Ska jag kunna förstå vad en annan människa säger så måste jag ju förstå vad HAN/HON menar, och inte själv tolka något, då blir det ju skit av det.
Kan du se detta?
Citat:
Jag tycker fortfarande att det liknar scientologins allmänna taktik:
- Håller de inte med så är det för att de inte förstått.
- Om de inte accepterar att deras kritik kommer av dumhet så är de i lag med ngn myndighet, psykiatrin eller ngt skumt företag.
Visst kan man vara kritisk mot scientologin, men INTE om man har TOLKAT in saker som inte ÄR scientologi, då är det ju inte scientologi längre man är kritisk emot, utan då är det ju ens EGNA tolkningar, och TOLKNINGAR blir det om man inte förstått de ord man läser.
Citat:
Visst. Men om Du ser en kille som håller på att drunkna, slänger en livboj som träffar honom i huvudet kallar Du väl inte det för tortyrm trots att Du gjort honom illa?
Du som gillar att tugga på om definitioner bör väl kolla upp vad ordet tortyr brukar användas för.
Nä, men om man slänger åt honom två elektroder som han ska fästa vid sina tinningslober eller var dom idag fästs, för att skicka in x antal volt i honom, då är det inte bra.
Citat:
Det får mig att undra några saker:
1. Så hjärnan är inte ett organ som andra enligt Dig? Hjärtat, arm- och benmuskulatur behandlas ibland med elektricitet (eftersom det är så alla våra celler kommunicerar).
Nej, jag likställer INTE hjärnan med min Musculus Gluteus Maximus, vilket du verkar göra, eller?
Citat:
2. Varför är det ok att få el mot hjärtat? Om Du skulle vara medvetslös i 4 månader, skulle det vara ok om de gav elektricitet mot Din arm- och benmuskulatur för att hindra att de förtvinade? Varför är det rätt i det ena fallet och fel i det andra? Det låter nästan som om Din hjärna inte hade med Din kroppa att göra, som om den fungerade på något helt annat sätt? I själva verket är det mesta av hjärncellens innehåll identiskt med ex pacemakercellerna i hjärtats förmak.
Nu gör du dig dum.
Då kan du väl trycka in din SSRI intramuskulärt rakt in i Corona eller varför inte i Gluteus Maximus?
Citat:
3. Det är väl jöttebra då man hittar nya metoder som har mindre biverkningar, är snabbare eller billigare. Nu går det ju inte att häva alla förmaksflimme rmed magläge eller carotismassage även om man provar det först.
Hur vet du det? Vad har "magläge" att göra med det jag beskrev om att bota förmaksflimmer, medelst en tippbräda som får patienten att hamna "upp och ner"? Du verkar uttala dig om något du hade uppenbart missförstånd på. Du ser, ordförståelse är livsviktigt!
Citat:
Jag hoppas att inte scientologledningen får spelet på hela läkarkåren och börja missionera mot elkonvertering av flimmer eller medicinering för hjärtrytmen.
Sagt det många gånger nu, kanske fastnar det nångång. Du kommer inte in för auditering om du har ett uppenbart fysiskt problem eller sjukdom som skulle kunna förhindra dina framsteg i auditering, då är det ALLTID medicinsk/kirurgisk behandling FÖRST.
Hoppas jag inte ska behöva skriva detta fler gånger än vad jag hittills gjort.
Citat:
Psykiatrin har aldrig kallat det utbrändhet. Det heter utmattningsdepression.
Hoppsan!
NU kallas psykiatrin detta för utmattningsdepression, i början av 90-talet, om inte hela 90-talet så var det definitivt inte så. Då var det utbrändhet.
Citat:
Nestlé, Pharmacia, Shell och tobaksföretagen är kapitalistiska svin som inte drar sig för att uttyttja människors behov. Men vad har det med psykiatrin att göra? Det är som att anklaga lortopederna för att stå i maskopi med företag som säljer halkskydd.
Jag anser att psykiatrin i sin symbios med läkemedelsindustrin är samma kapitalistiska svin som du beskriver.
Citat:
Men Du har fortfarande inte svarat på om Du håller med om att det är psykiatrin som står bakom en en kampanj för att skapa fågelinfluensahysteri, det som KMR's förre ordförande, tillika scientolog, sade i scientolgernas intern-TV.
Kan Du Svara? Får Du svara? Han är ju inte ordförande längr så honom kanske Du kan säga ngt kritiskt om?
Mitt svar är att jag inte vet om det var psykiatrin som låg bakom detta eller ej, men så mycket kan jag säga att det var industrin som ville ha denna panik.
Tidningarna sålde slut på sina upplagor, Roches Tamiflu fanns i rutan och i alla tidningar hela tiden, och dom sålde slut på alla sina lager och förråd och fick tillverka nytt i stor skala.
Självklart finns det från såväl industrin och media ett stort intresse av att skapa såna här "panikattacker", där såväl media som industrin tjänar miljarder på människans oro.
Du kan ju inte vara så naiv att du inte ser detta samspel?