Citat:
Det är min uppfattning att Scientologin till stora delar ÄR kontroversiell.
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Ok. Själv måste jag säga att efter att ha läst en del böcker av Hubbard så tycker jag att jag faktiskt upplever saker som enklare och mer tydliga än innan. Hubbard har någonstans skrivit att Scientologin i sig är en påminnelse mer än något nytt och kontroversiellt och för mig stämmer detta faktiskt bra.
Men visst, jag kan hålla med om att Hubbard ibland kunde beskriva saker på ett träffsäkert och klargörande sätt, detta gäller inte minst det han har skrivit om kommunikation, organisation och ledarskap.
Citat:
Det är en klar fördel att det man läser kan sättas in i ett större sammanhang, att det nya är kompatibelt med ens gamla kunskaper. Ibland måste man förkasta kunskaper, gamla eller nya, och göra sig av med gamla käpphästar och föreställningar.
Det är ju inte så att allt man läser är fullständigt nytt för en själv utan snarare så sätts det i sitt sammanhang på ett för mig mycket intressant sätt.
För mig har Scientologin väckt fler frågor än den har kunnat besvara. Jag har funnit tillfredsställande svar inom helt andra kunskapsområden, allt från psykologi och biologi till kristen och österländsk mystik (t.ex. Shankaracharyas advaita vedanta). Vissa saker finns det kanske ingen mänsklig kunskap om, vilket är helt OK. Det ligger en viss tillfredsställelse i att inse sina begränsningar också.
Ett stort problem som jag upplever med Scientologin är att den inte är kompatibel med mycket av den kunskap som jag tycker beskriver de stora sammanhangen på ett för mig tillfredsställande sätt. Andliga vishetsläror behöver ingalunda vara okompatibla med en strikt naturvetenskaplig världsbild.
Citat:
För att verkligen uppleva förbättringar så måste man bli auditerad och/eller utbilda sig till auditör. Men jag antar att du menar andra saker som man kan tillämpa i sitt dagliga liv, kommunikationsformeln t.ex.
Det ligger liksom an på att man faktiskt tillämpar saker för att man ska kunna uppleva förbättringar också.
Study Tech (studieteknik) är väl ungefär den enda Scn Tech som jag är utbildad i, och den är väl OK. Den funkar bra i ett scientologiskt kursrum, men den är svårare att tillämpa i t.ex. universitets- och högskolestudier.
Slagit upp ord hade jag väl gjort ändå. Men jag tycker inte att man behöver lägga så stor vikt vid enskilda ord som Hubbard ansåg att man skall göra. Det finns naturligtvis vissa ord som är särskilt viktiga för att man ska kunna förstå sammanhanget, men man KAN förstå sammanhanget mycket väl, utan att man behöver kunna definiera vartenda litet ord.
Citat:
Det var inte så jag menade.
Känns lite som att världen runt omkring dig måste vara anpassad efter dina behov och förmågor
Citat:
Precis så är det för mig också. För mig är det dessutom viktigt att det nya jag lär mig är kompatibelt med det gamla. Är det inte det så förkastar jag antingen det nya eller det gamla.
medans det för mig snarare är spännande och intressant att just upptäcka och lära mig helt nya saker och att det för mig snarare känns som att jag utvidgar mitt ordförråd snarare än krånglar till det. Förutsätter ju att man verkligen förstår det man läser förstås.
Citat:
Jag har så fördomsfritt som möjligt försökt att sätta mig in i Hubbards tankevärld. Jag har läst om en del av hans böcker på senare år. Jag har lusläst alla de CoS magasin som fortsatte att komma många år efter mitt avhopp. Och så finns ju Internet som är en bra källa (förutsatt att man kan sortera bort förvanskad och alltför vinklad info). Det finns t.ex. ett antal mycket upplysande böcker som kan läsas on-line. Så nog har jag lärt mig en del nya saker om Scientologin alltid.
Vad är det du har lärt dig efter ditt avhopp som du själv inte redan observerat när du faktiskt hade första parketts insyn i Scientologin?.