Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Jag vet att det jag har läst går att tillämpa eftersom jag har prövat tillämpningen och finner den fungera. Något som du aldrig tycks kunna förstå poängen med? Varför?
Din syn på vad kunskap är och hur det utvecklas har vi ju redan diskuterat. Nu undrade jag om Du provat allt som Du läst. Har Du auditerat fram engram som uppstått under fosterlivet t ex? Alltså, finns det påståenden som Hubbard kommer med ex i "dianetik" som Du inte kunnat prova och alltså inte vet om de funkar?
Citat:
Och den åsikten bygger du på att du vet vad Scientologin skulle göra med en Psykotisk person eller att du tolkar fritt eller att du saknar kunskap om det. Välj själv!
Vem har påstått att Man skulle utsätta en sådan person för en intellektuell och känslomässigt krävande process? Inte jag i alla fall! Eller tror du att man sätter en sådan person vid en E meter och bara brassar på? Hahahaha!!
Läs mitt svar till Putter ovan:
Förklara hur man auditerar en psykotisk person så får vi se om jag får backa på mitt uttalande.
Eftersom auditering beskrivs som ansträngand eoch omvälvande i "dianetics" så utgick jag från det.
Citat:
En "erkänd" vetenskap som uppvisar en total flathet när det gäller att förstå hur sinnet fungerar.
Flathet? Hur menar Du då? Att man inte utger sig för att veta exakt hur, varför etc om hur medvetandet fungerar? För att man inte har en teori som berättar var själen finns, tar vägen etc? För att psykiatrin inte tror att människans själar samlas på speciella center där de hjärntvättas innan de inplanteras i nya kroppar?
Citat:
Dom senaste åren har Psykiatrin lanserat fler och fler sjukdomsbegrepp tillsammans med en bild av att de flesta av dessa sjukdomar kan vara dödliga om dessa inte behandlas på det sätt som Psykiatrin anser vara det rätta.
Man befriar inte människorna från orsaken till problemet utan man dämpar symtomen med mediciner och detta är ofta en långvarig historia som sällan leder till så mycket mer än en "anpassad person" med ett stort medicinskt beroende som kostar skattebetalarna en jävla massa pengar.Din erkända vetenskap har blivit skickligare och skickligare på att dölja sin oförståelse och samtidigt skapa dödliga sjukdomar som gör att en behandling med elchocker och mediciner kan tyckas vara det enda alternativet för att hjälpa en person.
Jag förstår att du tycker detta är humant eftersom du tror på det din lära säger ifråga om dessa problems grundnatur. Jag gör det inte!
Jag har debatterat med Dig i månader nu. Hittills har jag hela tiden varit hövlig och saklig.
Det är dock svårt i sådana här lägen...
Du påstår (fortfarande) att:
- Psykiatrin hittar på sjukdomar som inte finns.
- De påstår att man kan dö av dessa sjukdomar.
- Psykiatrin SKAPAR sjukdomar som är dödliga som bara kan behandlas med elchocker och mediciner.
Det är så långt från verkligheten och sanningen att det är svårt att bemöta.
Det vore som om jag sade att:
- Polisen hittar på brott som inte finns
- De påstår att man kan bli skadad av våldsbrott
- De SKAPAR dessa brott för att få använda pistoler och batonger.
Dina uttalanden är ett hån mot alla de människor som dör i psykiska sjukdomar. Du har uppenbarligen inte träffatt en person som är mycket nära självmord pga depression eller psykos.
Samtidigt är jag glad att Du skriver det så att andra kan se precis hur en antipsykiater resonerar. Ser man bara enstaka uttalanden kan man ju tro att det ligger något i det men Ditt resonemang visar det för vad det är. Tack!
Citat:
Det krävs åtminstone lite mer än tolkningar och avhoppare för att verkligen kunna utvärdera detta .Poängen är ju att en teori ska kunna backas upp med en fungerande tillämpning. . Om en person som får auditering slipper beroendeframkallande mediciner och ändå mår bra så är väl det att föredra eller hur?
Om auditering botar heroinmissbruk och inte är skdaligt på något annat sätt och inte är för dyrt så är auditering (eller kristallterapi) att föredra. Kom med en studier så skall jag kolla på det.
Citat:
Onödigt komplicerad för vem? Jag tycker den inte är ett dugg komplicerad utan fullständigt klockren. . Men inom Psykiatrin så utsätter man hellre människor för risker för att något år sedan hävda att Oj vetenskapen har visst gått framåt så förlåt för att vi fuckade upp en del människor på kuppen.
Vård handlar väl ändå inte om att man ska utsätta människor för större risker än vad själva "sjukdomen" gör. Men Psykiatrin har lösningen för det också..
Gör alla Psykiska sjukdomar dödliga så har man ryggen fri utifall behandlingen skulle fucka upp någon. Jag menar om man tar till döden som ett alternativ så är väl ett tablettmissbruk inget att bråka om. Sen förnekar jag inte att vissa tillstånd kan vara dödliga men att använda hypotetiska variabler för att utsätta människor för risker finner jag väldigt osmakligt. Men med ditt resonemang så föds väl vissa med en hjärna som vill dö helt enkelt. Om man nu
tolkat vetenskapsmännen rätt vill säga

Nä, Du har inte tolkat vetenskapen rätt.
Vi föds alla med olika genetiska dispositioner. Ex dispositionen för att bli ovanligt lång om vi får rätt föda, överviktig om vi får för mycket föda etc etc.
Samma gäller risken att utveckla diabetes, hjärtinfarkt, mano-depressiv sjukdom och schizofreni.
Dock är det väldigt få sjukdomar som är 100% nedärvda. Det är ex cystisk fibros (om båda föräldrarna har det), Huntingtons sjukdom och en del till.
Vad gäller de vanliga psykiska sjukdomarna så ligger inte någon ärftlighet över 50%, inte ens om båda ens föräldrar har schizofreni.
Givetvis är det bättre att en person är beroende av medicin än att personen är död men beroende är ju också något som på sikt kan ge både sjukdom och självmordstankar så det skall alltså undvikas.
Men Du skäller på fel träd. Gå in på somadoktorernas forum och skäll på dem för att de skriver ut Citodon, Treo-comp, Tradolan, Ketogan och andra smärtstillande som ju dominerar tablettmissbruket numera.