Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det är ju riktigt, men du har fortfarande inte förstått att Scientologin inte är en psykiatrisk institution, Scientologin finns inte där för att bota sjuka människor i första hand.
Man kunde tro annorlunda med tanke på att de har så mycket åsikte rom hur psykiatrin skall göra sitt jobb.
Citat:
Återigen, så blandar du in somatiska problem, Scientologin handhar själsliga frågor.
Hubbard beskriver hur de som är OTx och uppåt slipper en mängd sjukdomar som av läkarsamfundet anses som somatiska men av Hubbard som psykologiskt orsakade. Han skriver i sin text psykosomatisk vilket faktiskt betyder att sjukdomen
påverkas av psykiskt mående, inte beror endast på den.
Citat:
Jag till skillnad från dig har givit en definition på vad psyket är, det är du som inte gett din definition ännu.
Jag väntar fortfarande, nu efter flera månader, på DIN definition av psyket.
Jag vet därmed fortfarande inte vad du pratar om då DU använder ordet psyke, vet du det själv?
Psyke? Är Du tillbaka där igen? Det var för övrigt inte mig Du tjafsade med om det.
Jaja...
Psyke = själen, dvs vår uppfattningn om vårt jag. Kanske tycker vissa att även det vi inte uppfattar skall finnas med där, ex undermedvetet eller i scientologins fall, engram.
Psykolog = Läran om själen. Kika på kursbeskrivningen för psykologprogrammet så ser Du ungefär vad de tycker man skall studera.
Psykiatri = Läran om de psykiska sjukdomarna, tidigare kallat sinnessjukdomar.
Nåväl: Jag utgår från, precis som värsterlänsk medicin, biologi etc från att tankar, känslor och beteenden styrs av vår hjärna. Ett komplicerat organ beläget i huvudhöjd...
Upplevelsen att ha en kropp, att ha tankar, att ha känslor etc utgår från detta organ. Man har vid olika typer av hjärnskador kunnat se hur just dessa upplevelser förändrats. Då folk tar vissa typer av droger kan de uppleva hur just jagupplevelsen förändras.
Själen då?
Jag ser ingen motsättning mellan "ande" och hjärna. Om man tror att det finns ngn slags livsenergi som överlever våra kroppar så kan man ju tro det.
Den som däremot tror att vilja, förälskelse, hat, sorg etc uppstår någon annanstans än i hjärnan har enligt min och ovanstående vetenskaper, fel.
Citat:
Vem menar du när du säger "DU" och "DIN" i din mening?
Putter och hans inlägg.
Citat:
Så, återigen. Om nu 8-9 miljoner människor uttrycker att dom mår och fungerar bättre för sig själv, på jobbet i sin relation och med livet i stort.
Vad skulle det spela för roll om det var placebo eller inte?
Du har inte svaret på den frågan än.
Om det är placebo så spelar det ingen roll vilken metod man använder, huvudsaken är att man
tror att det hjälper. Det spelar jävligt stor roll om ngn påstår att metoden i sig fungerar.
Vidare spelar det roll eftersom dessa påstådda 8-9 miljoner skulle må ännu bättre om de fått "riktig behandling" istället för placebo, eftersom de då får en egentlig effekt+placebo.
Vad gäller dianetik och scientolog säger scientolgerna att det är en teori, en metod och att den fungerar. De säger inte att det endast är placeboeffekter.
Citat:
Alla dessa har att göra med människor som på det ena eller andra sättet är sjuka eller skadade, vilket inte Scientologin sysslar med.
Om du kommer in till en Scientologikyrka med cancer, brutet ben, hjärtinfarkt, diabetes eller liknande så är deras första besked att kom tillbaks till Scientologikyrkan då du är frisk eller tillräckligt frisk i alla fall.
Scientologerna och deras frivilligpastorer har flitig närvaro vid stora olyckor. Något de emellanåt kritiserats för av räddningstjänst etc. De påstår dessutom att de botat astma etc etc på de räddningsarbetare de lurade in i sitt detoxprogram aka purification rundown. Brandmännens fack gick tom ut och varnade sina medlemmar för detta. Där uppger i alla fall detta center att man botat kroppsliga och psykiska symptom som uppstått efter att räddningstjänstpersonalen deltagit i 9-11 katastrofen.
Jag skrev ett inlägg i en annan tråd om hur skrattretande den "studien" är.
Så visst fuskar scientologerna inom "kroppsmedicinen" också.
Kuriosa om scientologernas nuvarande ledares psykiatriparanoia. Han försöker lägga skulden för 9-11 på psykiatrin :-)
David Miscavige skrev denna "Inspector General's Bulletin No. 44 — Wake Up Call — The Urgency of Planetary Clearing" direkt efter 9-11.
"The terrorist attacks of this day demonstrate the destruction a small minority of suppressive persons can wreak. If nothing else, it also demonstrates why our misison is so vital and why speed in accomplishing our aims is of paramount importance.
Bluntly, we are the only people of Earth who can reverse the decline, and we do not have an endless amount of time to pull it off."
"World War II and its mission of genocide was spurred on by a psychiatric myth of racial superiority. Reducing Hitler's army to dust, killing millions in the process, did not end it.
Suicide bombings at Pearl Harbor led to atomic bombs wiping out whole cities. Yet suicide bombings of an even more brutal nature — previously unimaginable — have now occurred.
Every one of these attacks, and endless world conflicts can be traced to a lack of real technology of the mind and reliance on false mental therapies of psychiatry and psychology. Don't be fooled. It is not normal for people to agree to suicide missions in killing others. Such people are not born, they are made. It is done through drugging, hypnotism and implanting — the stock in trade of the psych. This not conjecture. It is fact. And if there is any doubt, consider the fact that the primary suspect — Osama bin Laden — has a psychiatrist as his right-hand man."