2019-11-20, 16:34
Medlem
Blackra1ns avatar
Ett annat intressant sätt att fånga nya medlemmar, via rehab.
https://www.svtplay.se/video/24509901/lockad-av-scientologi
Citera
2019-11-23, 12:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Ett annat intressant sätt att fånga nya medlemmar, via rehab.
https://www.svtplay.se/video/24509901/lockad-av-scientologi

Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack.

Kan det bli mer hjärndött än så? Behandling? HAHAHAHAHA. Nej, jag tänker inte ge scientologerna en chans. Dessutom känner jag en kille som pendlat ut och in på Narconon och aldrig blivit av med sitt missbruk, när han drogat sig har han varit klient och när han varit drogfri har han jobbat där. Detta har alternerat under åratal. Pengar har han däremot blivit av med i stora mängder genom att gå kurser och köpa "studiematerial".
Som det sas i programmet och som jag frågat mig själv många gånger, om man har lösningen på världens problem, varför ta så hutlöst betalt för det? Det är helt sjukt. Även en neanderthalare borde begripa att det är lurendrejeri.
Scientologerna kan dra åt helvete.
Citera
2019-11-24, 20:16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Sett svtplay-länken nu men fattar absolut ingenting av tanken bakom de är övningarna med väggen och rör vid föremålen osv.

Vad är sensmoralen med det? Varför inte en endaste följd-förklaring för oss utomstående, om det nu skulle vara en så himla informativ inblick värd att publiceras i public kanal?

Någon som sitter inne med "facit" eller metod-förklaring till de där övningarna?

Han rände bara som en pavlovs hund till synes utan mening eller mål, så en förklaring vore passande!
Citera
2019-11-25, 00:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack. Gå till den väggen. Tack. Rör vid den väggen. Tack. Vänd dig om. Tack.

Kan det bli mer hjärndött än så? Behandling? HAHAHAHAHA.

Nej, det är inte behandling utan klassisk hjärntvätt. Exakt samma metod som man använder i den militära grundutbildningen.

När soldater får marschera fram och tillbaka vänjer de sig vid att snabbt lyda order utan att ifrågasätta dem. I ett skarpt läge är inte ordern att marschera till höger eller vänster utan att döda en annan människa.
Citera
2019-11-25, 08:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det är inte behandling utan klassisk hjärntvätt. Exakt samma metod som man använder i den militära grundutbildningen.

När soldater får marschera fram och tillbaka vänjer de sig vid att snabbt lyda order utan att ifrågasätta dem. I ett skarpt läge är inte ordern att marschera till höger eller vänster utan att döda en annan människa.
Ja så är det nog. Programmering.
Citera
2019-11-25, 18:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Sett svtplay-länken nu men fattar absolut ingenting av tanken bakom de är övningarna med väggen och rör vid föremålen osv.

Vad är sensmoralen med det? Varför inte en endaste följd-förklaring för oss utomstående, om det nu skulle vara en så himla informativ inblick värd att publiceras i public kanal?

Någon som sitter inne med "facit" eller metod-förklaring till de där övningarna?

Han rände bara som en pavlovs hund till synes utan mening eller mål, så en förklaring vore passande!

Tanken bakom att gå från ena väggen till den andra är att personer som sysslat med droger är något bortkopplade från världen och lever i en drogbubbla (eller liknande) och alltså behöver komma tillbaka till verkligheten här och nu. Sättet att åstadkomma det på är alltså att fysiskt beröra olika föremål upprepade gånger.

Det är alltså "förklaringen" till varför man gör så. Det kan möjligen ha viss effekt på frånvarande narkomaner som är i ett rus, men han som medverkade i programmet behövde inte den "behandlingen", men alla behandlas lika hos Narconon, vilket bara det är ett tydligt fel.

Sedan har denna typ av "behandling" den effekten att den gör att personen vänjer sig vid att inte ifrågasätta vad hen ombes att göra utan bara göra det. Resultatet blir lydiga små lamm, vilket är den egentliga avsikten.
Citera
2019-11-25, 21:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Tanken bakom att gå från ena väggen till den andra är att personer som sysslat med droger är något bortkopplade från världen och lever i en drogbubbla (eller liknande) och alltså behöver komma tillbaka till verkligheten här och nu. Sättet att åstadkomma det på är alltså att fysiskt beröra olika föremål upprepade gånger.

Det är alltså "förklaringen" till varför man gör så. Det kan möjligen ha viss effekt på frånvarande narkomaner som är i ett rus, men han som medverkade i programmet behövde inte den "behandlingen", men alla behandlas lika hos Narconon, vilket bara det är ett tydligt fel.

Sedan har denna typ av "behandling" den effekten att den gör att personen vänjer sig vid att inte ifrågasätta vad hen ombes att göra utan bara göra det. Resultatet blir lydiga små lamm, vilket är den egentliga avsikten.
Ok, tack Smeso för din förklaring om de meningnslösa stereotypt ihåliga övningarna.
Jag kan inte förstå hur det skulle väcka någon slags eftertänksamhet i någon positiv bemärkelse, mer än att objektet för Naconons affärsverksamhet temporärt, kan bli lydig och temporärt bli konfunderad och temporärt bli konfys eller häpen, och i de mellanrummen utkrävs de ju ändå inte på bågon slags varken intellektuell eller emotionell besvaring.

Rör det sig nu om sinnesnärvaro v/s frånvaro så skulle de ju absolut som du menar beakta graden av frånvaro i den enskilde.

Hur som helst om man nu ville jobba med beröring, kontakt med konkret materia eller spatial orientering, så fixar många det genom de helt klassiska vägarne, t.ex kurs i keramik drejning , teater, sömnad, idrotslig aktivitet, dans. Där någon form av återkoppling sker, och inte denna iskalla stereotypa helt låsta bemötande = totalt intetsägande!

Men funktionärerna som höll i protokollen, var ju redan så robotiserade att det kanske ska till någon som är på väg ut ur träsket att över huvud taget, klara av att ta in det - vilket killen(offret eller klienten/eleven studenten) också sa att "är man nu redan här ovh påbörjat, så lika bra att fortsätta lektionerna ut" - men hans frogmissbruk hade ju till 100% garanterat ha klingat av helt utan dessa meningslösheter, vad jag tror. Så länge han slapp tampas med vägen ut ur träsket ensam i vart fall.

Dock har jag hört att Narconon faktiskt ovkså hjälpt en hel del personer ut ur missbruk, men statistik finns väl inte på i vilket skede av missbrukandet och under vilken tid under vilka slags övningar och träffar och så klart, vilka villkor (och till vilken kostnad) , men man får aldrig veta att det kostade.. jag har alltid trott att Narconon bistår med gratis insats för klientens del iaf.

Edit : det är det här med envägs- och ickeresponderande övningar jag inte fattar, som jag f.ö ser som djupt förlegat. Men enbart min åsikt, men det sker ju säkert också någon form av, dialoger i något senare skede, MEN på vilka villkor, ska lydnadskoplexet dånutlösas sm på reflex från eleven/klienten då OCKSÅ eller? Eller just därför att den ska iakttaga samma reaktionsmönster som den drillats i från steg 1 eller initialt?

Det är lite djupt förvillande för en utomstående som jag. Killen såg perplex ut, frågan är om han någonsin kommer förstå poängen med "övningarna" , de hade kunnat göra helt ordinära gymnastiska övningar á la ; mot ribban, ta fatt i den, häv dig upp, spring tbx, nu in mot ringen, händerna i ringen osv, sedan plinten, sedan mattan, sedan bollen och till slut istället spelat sig en NORMAL match, innebandy basket what ever suits the best!! Visat lite bekräftelse i form av mänsklig samvaro/bemötande men här var funktionärerna störigt robotiserade.(framstod som raktigenom ej professionella och verkligen inte insatta, utan avtrubbade, jobbandes på kommando) riktigt så icke-kreativt förväntar man sig inte att en avgiftnings-central jobbar, gällande inivid-bemötande. Men är det en betydligt trasigare individ, som du nämnde.. kan det kanske ge annan effekt... med monotona repetitioner och så...

Alltså, en vanlig anmälan till idrottsförening, eller lokalförening, kanske också billigare för den enskilde, så skulle han slippa äta knäcke och ägg varenda dag om inget annat. Men off topic, det kan finnas svårare saker i botten, man vet inte mycket!

(blev en lång edit, som det brukar bli härifrån....... LOL)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2019-11-25 kl. 21:45.
Citera
2019-11-29, 04:40
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Enligt scientologerna finns det en rymdkejsare som heter XENU.
För väldigt länge sedan var världsrymden ställd inför ett problem med överpopulation så kejsaren byggde rymdskepp som såg ut som flygplan, tryckte in befolkning i dem och åkte till jorden där han dumpade dem i vulkaner på hawaii.. Detta var enligt scientologerna för väldig, väldigt länge sedan. (Hawaii är en vulkanö och har inte många tusen år på nacken)..

När man hade dumpat "överskottet" i vulkanerna så sög man upp de dumpades själar i rymdskepp som såg ut som dammsugare och sen hjärntvättade man dessa själar med lidande och lögner..

Samtidigt hade människans anfädrer sprungit fram på planeten och när den onde XENU släppte lös de hjärntvättade själarna så fäste de sig vid människorna och påverkar oss än idag!!

Nu vet ni alltså varför ni känner er deppade eller mår dåligt!

Eftersom människor inom kyrkan betalar VÄLDIGT mycket pengar till dem så måste de:

1. Antingen vara så jävla dumma i huvudet att de inte ens förtjänar att leva
2. Sitta på en kunskap som vi vanliga dödliga inte gör..

Eftersom jag fortfarande är filantrop täkte jag att vi ska ge Tom cruise och co en chans och kritiskt granska denna scientologiska kunskap för att kunna röna om de OMEDELBART KAN AVSLÅS som icke livsdugliga eller OM VI MÅSTE LÄMNA MÖJLIGHETEN ÖPPEN att de faktiskt TEORETISKT sett inte GÅR att ÖVERBEVISA. Jag är alltså inte ute efter svart på vitt. Det går inte att bevisa om gud finns eller inte och jag är mer intresserad om vi kan bevisa att XENU inte finns. Förstår ni mig?

Jag börjar:
Hawaii fanns inte vid den tidpunkt som flygplansrymdskeppen dumpade utomjordiska själar i vulkanerna.. Men tänk om det fanns vulkaner intill på den tiden för 20 milj år sedan?

Bör scientologerna förklaras icke-livsdugliga?

Du skämtar med mig?
Eller förstod du inte deras skämt?

.. Deus Vult!
Citera
2019-11-29, 05:22
Medlem
Har Travoltas lite kalkonartade sci-fi filmer någon koppling till scientologerna?

Jag har sett två sci-fi där Travolta varit med. Eller om jag såg samma två gånger kanske, haha

https://sv.wikipedia.org/wiki/Battlefield_Earth_(film)

Forest Whitaker var med här och spelar storskurkens (Travolta) sidekick. Fascinerande... det brukar vara hög klass på allt som Forest gör annars. Travolta själv blandar högt och lågt.

Den skall vara baserad på L. Ron Hubbards bok Kampen om jorden.

En festlig grej är att jag trodde det var en lågbudgetfilm, men här kallas den storfilm.

Någon som vet mer om denna pärla?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-11-29 kl. 05:25.
Citera
2019-11-29, 05:42
Medlem
Det är flera favoritskådisar som sägs vara kopplade till rörelsen.

Travolta, Cruise är kända men även Juliette Lewis, Kirstie Alley, Jenna Elfman... faktiskt mest kvinnor på listan... Danny Masterson...

Nancy Cartwright som gör massvis av röster i Simpsons är med... Självaste Bart Simpson...

Är strategin den att man försöker värva själar via kändisar? Eller vill man influera kulturen t ex med Battlefield Earth?

Finns det något liknande i Europa bland våra kulturarbetare?
Citera
2019-12-14, 19:35
Medlem
isasos avatar
Citat:

Vad är sensmoralen med det?

/.../

Jag skulle kunna förklara mer utförligt och personligt, men innan jag gör det väntar jag och ser om det kommer några nya svar på detta inlägg först, eftersom det ändå gått ett tag sedan era inlägg i ämnet.

Scientologi-sidan av svaren beskrivs åtminstone i det grundläggande scientologi-/dianetik-verket "Dianetik 55!" (Dianetics 55!)

Citat:
Varför inte en endaste följd-förklaring för oss utomstående, om det nu skulle vara en så himla informativ inblick värd att publiceras i public kanal?

Producenterna av dokumentären hade nog ingen jätteaning själva, utan tog nog mest med de inslagen utifrån en blandning av det framstod som lite uppseendeväckande och/eller sensationellt, samt utifrån att det sannolikt ändå framstod som att detta (utöver bastubaden och vitaminerna) utgjorde ett relativt betydande inslag i Narconon-rehabiliteringsmetoden...

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Smeso är högst sannolikt den person som skriver här som är mest formellt insatt i scientologin, och som har mest personlig erfarenhet av organisationen Scientologi-kyrkan.

Jag anser mig dock själv inte ha någon obetydlig grad av insatthet, även om denna insatthet är mer informell än Smesos.

Just detta är jag inte särskilt insatt i, men inom Free Zone-/Independent-grenarna av scientologin menar man, åtminstone på håll, att cirka 25 timmar av hela uppsättningen "objektiva processer" skall vara en tillräcklig mängd, medan killen i programmet själv säger att han skall köra EN ENDA process i 40 timmar (kanske 32,5 timmar om de har 1 timme + två gånger 15 minuters rast varje dag), och i Scientologi-kyrkan skall man sedan "golden age of tech II" (runt 2013-2014) tydligen köra objektiva processer i upp till 250 timmar sammanlagt...och under sådana förutsättningar kommer vi verkligen att kunna börja tala om "lydiga små lamm", hjärntvätt och ren apati...

Själv gör jag bedömningen att scientologins objektiva processer kan vara välgörande i rätt mängd.

Citat:
det är det här med envägs- och ickeresponderande övningar jag inte fattar, som jag f.ö ser som djupt förlegat.

Scientologer/Hubbard anser att övningar av det här slaget bygger på tvåvägskommunikation, och "pre-clearns" gensvar är i första hand när denne utför övningen, och aspekten av att "auditören" bekräftar med "ok/tack/bra" (eller något liknande/motsvarande) är en delaspekt av att interaktionen i sammanhanget anses vara betydligt mycket mer tvåvägs än i många andra sammanhang.

Sedan övar man även på kommunikationsövningar (s.k. "TR:s" (Training Routines), exempel på detta förekommer också i SVT-dokumentären) inom scientologin, och det är nog snarare den bristande kvalitén på dessa övningar i Narconon-personalens utbildning som gör att de låter robotiska än utformningen av de objektiva processerna i sig själva.

Betydelsen av tvåvägs-kommunikation i sammanhanget beskrivs också i Dianetik 55!, och pre-clear "får" komma med egna yttringar (originationer), även om auditören helst mest effektivt skall bekräfta och föra tillbaka pre-clearn till övningen, såvida inte pre-clearn kommit på något av större betydelse angående sig själv eller mår riktigt bra, för då kan det vara läge att avbryta processen.

---

För övrigt skrev jag tidigare under användarnamnet "2a.gen.scientolog", men skapade en ny profil utifrån vad jag upplevde vara Smesos modell...
Citera
2019-12-15, 11:08
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Just detta är jag inte särskilt insatt i, men inom Free Zone-/Independent-grenarna av scientologin menar man, åtminstone på håll, att cirka 25 timmar av hela uppsättningen "objektiva processer" skall vara en tillräcklig mängd, medan killen i programmet själv säger att han skall köra EN ENDA process i 40 timmar (kanske 32,5 timmar om de har 1 timme + två gånger 15 minuters rast varje dag), och i Scientologi-kyrkan skall man sedan "golden age of tech II" (runt 2013-2014) tydligen köra objektiva processer i upp till 250 timmar sammanlagt...och under sådana förutsättningar kommer vi verkligen att kunna börja tala om "lydiga små lamm", hjärntvätt och ren apati...

David Miscavige ökade på antalet timmar för att kunna suga ut folk på mer pengar. Jag antar att preclearn betalar på timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in