Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Jag har redan besvarat den länken till KMR's hemsida en gång. I snabbrepetition. Det är riktigt att rättspsykiatrin (de som har med juridik att göra) inte har särskilt lätt att hitta pålitliga sätt för att bedöma om ngn är tillräknelig eller ej. Iofs är det fortfarande rätten som beslutar.
Det klargör ändå helt tydligt vad USAs högsta domstol ger för betyg åt den sk "vetenskapen" psykiatri!, eller hur. Vem som helst är lika lämpad som en psykiatiker, ingen större tilltro till denna "vetenskap", eller?
Citat:
För övrigt jämförde jag scientologins pseudovetenskap med naturvetenskapen vilket ju är betydligt mer än bara psykiatri. Även fysiker, atomforskare etc nöjer sig inte med att ngt låter bra och att manm själv tycker att det funkar då de ska bevisa en teori.
Precis, det är väl därför som teserna för dessa andra vetenskaper ändras hela tiden. Det som var sant igår, är tveksamt idag, och felaktigt imorgon.
Citat:
Psykiatriska diagnoser sätts inte bara av psykiatriker utan även av allmänläkare, kirurger och alla andra läkare som emellanpt kommer i kontakt med en psykotisk, missbrukande, deprimerad eller på annat sätt psykiskt sjuk person. Så hela tiden då Du dissar psykiatrin dissar Du den medicinska vetenskapen.
Psykiatriska diagnoser avgörs via handuppräckning av psykiatiker, vars kriterium sen fastställs i DSM IV.
Citat:
Du har uppenbarligen liten kunskap om statistik, felkällor i undersökning av ett fenomen, hypotesprövning och andra fenomen som gör att det inte är så lätt att "forska" som Du tror.
Jag har läst Gillbergs forskning om Strattera, vars dokument jag länkat till dig tidigare.
Han ville ha 40 försökspersoner, fick 20, varav en (1) fortfarande fanns kvar vid slutet av försöksperioden, som Gillberg ansåg räcka. Jo, tyvärr vet jag alltför mycket om hur dessa sk vetenskapliga tester går till, vilket är det som skrämmer mig. Gillbergs sk "vetenskapliga" test är tyvärr inte ovanlig vad gäller kravet av seriositet och krav.
Citat:
Om det Du säger är representativ för scientologins kunskapssyn så kan jag verkligen förstå varför det inte finns ngt publicerat om dianetiken. Jag kan också förstå varför dianetik inte kunnat tas in i offetlig vård i västvärlden. Eftersom jag är tveksam till om dianetik tillför ngt värdefullt i utbudet för sjuk- och friskvård så känns det tryggt att veta att det inte kommer ändras i framtiden heller.
För 27:e gången. Dianetiken är INGET vårdprogram!
Citat:
Det förklarar också varför ingen scienntologisk hemsida, Du eller Putter har ngt negativt att säga om dianetik. Det värsta jag hört hittills från Er är att scientologin kan vara lite väl "amerikansk" i sin marknadsföring, oj oj vilken kritik...
Jag förstår att det är främmande för dig att det finns metoder som faktiskt fungerar till fullo. Jag skulle direkt säga något kritiiskt om metodiken om jag fann några, men vad ska jag göra om jag inte funnit något negativt? Ska jag ljuga ihop nåt?
Om jag skulle laga en 3-stjärnig middag åt dig, som du ansåg ytterst delikat, skulle du då kunna säga något negativt om denna middag, då du ansåg den vara perfekt???
Citat:
Genom Din förklaring om hur man bevisar effekten av dianetik så bekräftas min uppfattning om hur jag bör tolka Hubbards frivola påståenden i "dianetcis": It is proven that... There is no doubt that... It's a fact that... Precis som jag misstänkte så är det hans åsikter han talar om , inte vetenskapliga bevis. Kanske därför det är supertunnt med referenser :-)
Bevisen du får, som alla dessa miljoner fått oc får, det är när du provar metodiken själv och ser att den alltid fungerar så som det är skrivet att den ska göra, vilka fler bevis behöver du?
Citat:
PS Om Du jobbar för landstinget, kommunen eller ngn annan verksamhet som lyder under HSL så undrar jag hur Du står ut, då Du inte ger en vitten för de riktlinjer som finns. De bygger ju i många fall på just "forskning" som Du tycker är onödigt.
Du har rätt, jag har det jävligt svårt ibland, och hamnat ofta i konflikter med överordnad vårdpersonal.
Hittills har allt visat sig gå i min fördel. Alltmer uppmärksammas den onödiga medicineringen, där det är en jävligt stor skillnad bara de senaste 3 åren, mycket stor skillnad.
Jag överlever tack vare att de nationella strömmarna för äldre vården sätter allt större fokus vad gäller minskat användande av piller för våra gamlingar, så på så sätt känner jag mig att jag går i fronten på mitt jobb, för något som är en nationell angelägenhet.
Citat:
Revolterar Du och kör Din grej eller sväljer Du förtreten och följer de riktlinjer som i Din kunskapssyn inte har mer värde än vilken idé som helst?
Som sagt var, utvecklingen är på väg åt precis rätt håll inom äldrevården, behöver ett par knuffar till bara, och jag knuffar så gärna så.