2006-08-17, 14:51
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Det är bara så att jag är övertygad om att alternativen är mindre problematiska och kontroversiella än Scientologin. Därmed inte sagt att det inte går att hitta något att vara kritisk mot även hos dessa.
Ok. Själv måste jag säga att efter att ha läst en del böcker av Hubbard så tycker jag att jag faktiskt upplever saker som enklare och mer tydliga än innan. Hubbard har någonstans skrivit att Scientologin i sig är en påminnelse mer än något nytt och kontroversiellt och för mig stämmer detta faktiskt bra.

Det är ju inte så att allt man läser är fullständigt nytt för en själv utan snarare så sätts det i sitt sammanhang på ett för mig mycket intressant sätt. Det handlar dessutom mycket om görande och mindre om filosofiska spekulationer.

Det ligger liksom an på att man faktiskt tillämpar saker för att man ska kunna uppleva förbättringar också. Scientologin är ingen soffpotatis filosofi, den är snarare som ett gym pass för det mentala. Kommunikationskursen som jag gjorde på Narconon som tack för en bra spelning var ett ypperligt bevis på just detta.

Citat:
Det är ju goda resultat vi vill ha, eller hur? Personligen föredrar jag relativt okontroversiella och oantastliga metoder framför dem som är mer omdebatterade och kontroversiella, även om hjälpfaktorn är lika.
För mig kvittar det.
Citat:
Ja och nej. När det gäller grunderna i anatomi och fysiologi så är det inte så svårt att förstå vad som menas då man beskriver system och processer i kroppen. Man behöver kanske bara lära sig ett antal nya ord (som varken behöver vara på latin eller engelska) så faller det mesta på plats.
Känns förvisso lite hypotetiskt då människor kan vara väldigt olika vad gäller ordförråd och förmåga att vara fokuserad kring studier. Intresset och viljan att lära kan inte heller uteslutas som en viktig ingrediens.
Citat:
För att gilla en viss teori så är det nog en fördel att den är någorlunda kompatibel med de värderingar och grundföreställningar som man har. Det är också viktigt att de nya ord och begrepp som används känns adekvata och nödvändiga (behövs de verkligen? kan man möjligtvis förklara exakt samma sak med andra ord?). Jag tycker att det är särskilt problematiskt att definiera om viktiga ord som Liv, Död (att vara kroppsligt död), Idivid (= organism) och Överlevande. Dessa ord är väl någorlunda väldefinierade inom gängse biologisk och medicinsk vetenkap?
Känns lite som att världen runt omkring dig måste vara anpassad efter dina behov och förmågor (Inget illa ment) medans det för mig snarare är spännande och intressant att just upptäcka och lära mig helt nya saker och att det för mig snarare känns som att jag utvidgar mitt ordförråd snarare än krånglar till det. Förutsätter ju att man verkligen förstår det man läser förstås.
Citat:
Jag sa aldrig att jag inte höll med om teorin runt ARC-triangeln. Missförstå mig rätt! Det är bara det att jag som vanligt har en del funderingar och invändningar (precis som fallet var med dynamikerna och tonskalan). Jag kan inte påstå att jag fick en aha-upplevelse då jag som 19-åring första gången läste om ARC-triangeln, det var snarare en "jaha-upplevelse".
Vilket kanske berodde på att du är just du och att du var ganska medveten kring detta område innan du läste detta? För en annan människa så kan ju dessa data vara skithäftiga utifall detta område varit mindre i fokus för denna persons tankar och funderingar.
Citat:
Affinitet, Verklighet (Reality) och Kommunikation är tillsammas viktiga för Förståelse (Understanding), visst, fine! Det är ju bara det att ord som affinitet, verklighet och förståelse kan definieras på lite olika sätt, det finns olika nyanser.
Visst kan dom definieras olika, men om jag studerar Scientologi så är det ju deras definition som gäller och genom att förstå den
så kan jag ju sen avgöra utifall jag tycker att den beskriver detta bättre och mer grundligt än vad andra gör. Värdet av den måste man ju ändå själv avgöra så att säga.Jag ser personligen dock ingen konflikt i detta.
Citat:
Jag tror inte att det föreligger något exakt matematiskt eller logiskt samband mellan de olika komponenterna, det är bara en enkel modell, som inte har någon betydelse för världen utanför Scientologin.
Så kan man ju naturligvis beskriva det, frågan för mig är ju om JAG har någon nytta av att känna till dessa sammanhang. Jag tycker att jag har nytta av det även om det inte heller gav mig någon super AHA upplevelse när jag läste om det.
Citat:
Dock existerar otvivelaktligen de fenomen och problem som scientologer talar om, då de använder begreppen ARC och ARC-brott. Dessa fenomen och problem är nog inte helt okända bland psykologer, sociologer och filosofer, det är bara det att de använder andra begrepp och förklaringsmodeller.
Och kanske framförallt andra sätt att behandla fenomenen på.
Citat:
Vad jag försökte säga är att jag alltid tyckt att scientologisk terminologi kan vara problematisk och förvirrande, dels finns det vaga begrepp och dels finns det vanliga ord som definieras om så att de betyder något annat.
Jag förstår din upplevelse även om jag inte alls delar din beskrivning.
Citat:
Man behöver sannerligen inte ha missförstånd eller vara suppressiv (jag har inte ens fått en officiel SP-förklaring från min gamla kyrka!) för att ge upp Scientologin.
Nej nej för sjutton de behöver inte vara så även om det KAN vara så också. Skulle nog vilja säga att PTS tillstånd är vanligare skäl till att man lämnar in eller ger upp något oavsett vad det är man sysslar med. Vad som gäller i ditt fall är omöjligt att veta men dina inlägg är så pass nyanserade och vänliga i sin framtoning att jag har svårt att betrakta dig som en suppressiv person.Gör för övrigt inte såna värderingar om det inte är en person som verkligen fuckar upp mitt liv.
Citat:
Jag blev helt enkelt inte någon övertygad scientolog under de år jag var aktiv inom rörelsen (trots att jag försökte). Och det jag har lärt mig om Scientologin efter mitt avhopp har inte precis gjort mig mer övertygad. Har jag blivit övertygad om något, så är det att jag inte ska försöka bli scientolog igen!
Vad är det du har lärt dig efter ditt avhopp som du själv inte redan observerat när du faktiskt hade första parketts insyn i Scientologin?
Citat:
Det finns all anledning kritisera övergrepp som begås i psykiatrins namn. Psykiatri är trots allt bara läran om hur man behandlar (och i bästa fall botar, eller åminstone lindrar) svårare psykiska besvär. Inhumana metoder kan avskaffas helt, nya metoder kan komma i dess ställe. Psykiatrin kan med andra ord reformeras och ändå vara psykiatri, dvs läran om psykiska störningar och deras behandling.
Sure!
Citat:
Det jag vänder mig mot i Hubbards framställning, är påståendet att han har upptäckt och utvecklat den enda fungerande mentala teknologin. Jag började ju mitt inlägg med att räkna upp en rad alternativ som jag tror mer på. Visst, världen såg annorlunda ut 1950, då Hubbard skrev DMSMH, och 1965, då han skrev KSW. Utbudet på alternativa metoder var inte så stort som det är idag.
Om vi bara betraktar fenomenet det reaktiva sinnet och hur stor inverkan detta kan ha på en människa så får ju det betraktas som en ganska grundläggande del av Dianetiken. Jag har fortfarande inte sett några alternativa utövare beskriva eller kartlägga detta sinne såsom Hubbard gjort.
Med det vill jag inte säga att dessa inte skulle kunna hjälpa människor att må bättre. Min Tjej sysslar med gestaltterapi vilket jag tycker verkar vara en ganska ok form av terapi. Dock finns inte vetskapen om det reaktiva sinnet där heller.

Det finns förklaringsmodeller inom vissa alternativmetoder kring det undermedvetna som på sitt sätt skulle kunna beröra samma fenomen som det reaktiva sinnet, dvs att det finns något "undermedvetet" som påverkar människor, detta är dock långt ifrån så kartlagt som det redan var på femtiotalet inom Dianetiken. Att förneka möjligheten att Hubbard faktiskt kunnat gjort en viktig upptäckt inom sitt gebit med att ingen annan lyckats göra det känns lite väl framstegsfientligt och uppgivet i mitt tycke. ( Inget du gjort dock)

Men man behöver inte spela ut saker mot varandra, om jag har klåda i hårbotten och finner ett preparat hos hälsokosten som fungerar lika bra som ett Schampoo på apoteket och jag slipper gå runt och lukta gammalt svavelägg (som man gör av t.ex Sevorex )så välkomnar jag hur många alternativa metoder som helst.

Men...jag måste själv ändå utvärdera nyttan av det innan jag kan säga att det fungerade bra för MIG. Sen är jag väl mest förvånad över hur vissa så kategoriskt hävdar att Dianetik bara är en bluff utan att ens satt sig in i någon del av den.Eller underskattar jag fördomarnas obevekliga kraft?
Citera
2006-08-17, 14:57
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Tja, vem var de stora vinnarna av detta fågelvirus?
Du kan ju inte vara så blind att du inte har kunnat konstatera att det i vissa delar av världen har blivit ett koncept att skrämma upp befolkningen för att de ska köpa på sig allehanda skyddsfaktorer så att vissa kan tjäna pengar på dom. Sen skulle väl jag personligen möjligtvis hålla läkemedelsbolagen (berörda) som mer skyldiga till denna upptrissade hysteri kring fågelviruset.
Självklart ser man tillfällen att tjäna pengar när ens verksamhet bygger på ekonomisk lönsamhet. Inte särskilt snyggt men jag har personligen slutat att förvånas över läkemedelsbolagens agerande tyvärr.
Detta är ju något som man kan snurra på åt så många olika håll.

Själv anser jag nog att om det är någon som försöker trissa upp rädslan för vinnings skull så är det massmedia. Fast det är klart, dom är väl köpta av läkemedelsindustrin, helt enkelt.

Man kan ju dessutom fundera lite på hur scenariot kunde ha sett ut om det visat sig att fågelinfluensa viruset hade varit så aggresivt och lättöverfört som det spekulerades om i början. Vi lever idag i en värld där sjukdomar kan få fäste och bli världsepedimer på nolltid. Vi kan inte längre hoppas att ev. smittbärare skall dö inann dom når nästa by, som på digerdödstiden.

Se hur bra det gick med AIDS, det tegs det om länge, och nu har vi hela kontinenter som får lida.

Visst är skrämselpropaganda en styggelse, men skulle vi Auditerat bort eländet i stället?
Citera
2006-08-17, 15:31
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Men lite förvirrat blir det ju när han "skapar" ny eller utökad mening till redan existerande ord. Roddenbery och Tolkien hade åtminstånde vettet att skapa helt egna språk.
Förvirrad är man bara så länge man inte förstår hur saker hänger ihop..Det finns bot för det.
Om man däremot upptäcker en mekanism eller ett sinne som det saknas någon bra beskrivning för så blir det ju naturligt att skapa ett nytt begrepp.
Inom alla områden där nya upptäckter förkommer så kommer det också komma nya ord och begrepp som vi får finna oss i att lära oss.

Compressor, Equalizers, Enhancer, De- esser,Delay, Expander,Limiter
Lo Ratio, Mid Threshold, Hi Attack,Defretter, Delay, osv osv är ord som för mig som musiker är vardagsmat men för en oinvigd säkerligen ganska oförstådda. Vissa av dessa ord är långt ifrån några nya begrepp utan begrepp som använts under lång tid inom musikproduktion.

Men kan någon ge ett förslag över vilket eller vilka av dessa ord som är relativt nytillkommet på grund av ny kunskap och teknik? Lite frågesport så här på eftermiddagen... Utveckling skapar nya ord och begrepp och det är ofrånkomligt även om det förvisso kan vara förvirrande tills man förstått dom.

Citat:
Finns det då inga som helst psykiska åkommor? Skulle COS auditera en manodepresiv, rakt av?
Om han inte fått Psykiatrisk behandling så skulle dom absolut kunna göra det.
Citera
2006-08-17, 15:53
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Detta är ju något som man kan snurra på åt så många olika håll.
Snurra på...

Citat:
Själv anser jag nog att om det är någon som försöker trissa upp rädslan för vinnings skull så är det massmedia.
Klok iaktagelse!
Citat:
Fast det är klart, dom är väl köpta av läkemedelsindustrin, helt enkelt.
Inte nödvändigtvis, men kan naturligtvis i vissa fall vara det.
Citat:
Man kan ju dessutom fundera lite på hur scenariot kunde ha sett ut om det visat sig att fågelinfluensa viruset hade varit så aggresivt och lättöverfört som det spekulerades om i början. Vi lever idag i en värld där sjukdomar kan få fäste och bli världsepedimer på nolltid. Vi kan inte längre hoppas att ev. smittbärare skall dö inann dom når nästa by, som på digerdödstiden.
Visst ska man ha respekt för sjukdomar men samtidigt får det inte ta för stora proportioner, eftersom om man resonerar med "om" perspektiv så kan ju i stort sett vad som helst hända när som helst som kan äventyra våra liv.Denna hysteri som uppstod hade inte fågelinfluensan i sig gett upphov till då dödstalet av denna relativt sett var väldigt låg även där människor levde i direkt kontakt med djuren under ohygieniska förhållanden.
Resten var spekulationer kring hur detta virus skulle kunna förändras osv ..
Citat:
Se hur bra det gick med AIDS, det tegs det om länge, och nu har vi hela kontinenter som får lida.
Fågelinfluensa är inget nytt på det sätt som AIDS eller HIV var på sin tid. Det "nya" var att man skapade en hysterisk situation kring det. Experter på området försökte gång på gång tona ner den hotbild som vissa läkare målat upp.

Citat:
Visst är skrämselpropaganda en styggelse, men skulle vi Auditerat bort eländet i stället?
Du kan inte auditera bort faror utan enbart höja din förmåga att hantera dessa faror. Faror och risker är en naturlig del av att vara en homo sapiens och leva på en halvtokig planet. Eller vad säger du?
Citera
2006-08-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
"Den som inte håller med har inte förstått". Ser ut som ett mönster tycker jag. Mark har varit aktiv inom scientolgkyrkan säger han, det har ju inte Du varit, ändå är det han som inte förstått?
Vad är det med dig?
Om jag säger att SSRI är skit eftersom SSRI förhindrar att serotonin bildas, och därför är hela psykiatrin skit.
Skulle du då inte förklara min felaktiga definition på SSRI? och anse detta mitt missförstånd kunna vara skälet till min avsky mot psykiatrin?
Precis, eller hur?
Citat:
Lobotomi, att förstöra länken mellan hjärnhalvorna, används inte idag.
Under några år gjorde man på KS singulär capsulotomi vid extremt svåra tvångssyndrom. Jag vet inte hur många operationer som gjorde men det var ett fåtal. Så återigen förvanskar Du fakta, antingen medvetet för att det låter så bra att gapa om "lobotomi" eller för att Du inte brytt Dig om att kontrollera KMR's propaganda.
Tja, dessa lobotomiliknande kirurgiska ingrepp skedde åtminstone så sent som år 2000, i Sverige. Om det skett eller sker efter det vet jag inte.
Citat:
Elektrokonvulsiv behandling ges fortfarande, som tur är. Förhoppningsvis kommer man fortsätta använda det för att rädda livet på de svårt suicidala deprimerade patienterna ända till man hittat en bättre behandling.
Vansinnigt, har sagt det förr, men varför är det ingen som provar att köra in en kraftig elstöt i sin dator då den krånglar?
Citat:
Så Hubbard hade mer rätt DÅ, även om han hade galna idéer om varför psykiatrin överhuvudtaget fanns (för att psykiatrikerna ville ha pengar, makt och hjärntvätta befolkningen). Nu är han ju död och har väl ingen aning om vad psykiatrin gör på 2000-talet.
Psykiatrin gör inte så mycket annorlunda idag gentemot 20 år sedan. Nya piller, och långtidssjukskrivningarna för psykisk ohälsa har ökat markant mycket under denna tid, mångdubbelt.
Så vad än psykiatrin gör idag, inte fan får dom den svenska människan i ett bättre skick.
Citat:
Däremot så sade ju KMR's ordförande att psykiatrin tillverkade skrämselpropaganda om fågelviruset för att folk skulle bli deprimerade och ta mer antidepressiva så läkemedelsföretagen skulle tjäna mer pengar och ge till psykiatrikerna.... :-)
Så kan det låta från "Kommissionen för mänskliga rättigheter"
Ja, håller med.
Det var väl Roche som hade sitt tamiflu med och visat i all media under denna tid, dom sålde slut på sina lager fullständigt, och kunde väl till och med utöka sin produktion genom att leasa ut produktionen av detta piller även till andra företag. Roche tackar mammonguden för denna skrämselpropaganda.
Undrar jag hur många extramiljarder dom gjorde enbart för denna propaganda.
Citera
2006-08-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Tja, något som även Ghost var inne på, varför hackar du då inte ner på tex Pythagoras vars matematiska formler än idag är oantastliga. Hur kommer det sig att tusenåriga matematiska formler är exakta och ännu idag oantastliga?
Hubbards vetenskap är ca 50 år gammal och du gnäller på att hans vetenskap inte utvecklats och förändrats sedab dess. Men du litar helt säkert på att Pythagoras som levde i det antika Grekland, hans vetenskap behöver däremot inte förändras!?!?
Kan jag ana en "viss" dubbeltänkande i ditt fall.
Eller du kanske tycker att Pythagoras också är en mossig idiot vars läror absolut inte kan vara exakta eller fungera i dagens moderna värld?
Enligt din princip, torde denna antika grek vara helt ute och passé för länge sen.

För att återknyta till vad ni diskuterade för några inlägg sen.

Du kan omöjligt jämföra pythagoras sats med scientologi. Men överbevisa mig gärna genom att länka en liknande sida om scientologi: http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/index.shtml .
Citera
2006-08-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Det är bara så att jag är övertygad om att alternativen är mindre problematiska och kontroversiella än Scientologin. Därmed inte sagt att det inte går att hitta något att vara kritisk mot även hos dessa.
OK
Citat:
Ja och nej. När det gäller grunderna i anatomi och fysiologi så är det inte så svårt att förstå vad som menas då man beskriver system och processer i kroppen. Man behöver kanske bara lära sig ett antal nya ord (som varken behöver vara på latin eller engelska) så faller det mesta på plats.
Be Puppy förklara för dig ingående vad psykiatrin säger om vad medvetandet är och hur det fungerar, och var det finns. Eller kolla vad psykiatrin själva säger om detta så får du en harang av helt obegripliga teorier, som mynnar ut i att man faktiskt inte riktigt vet hur det ligger till.
Att lära sig grunderna i Scientologi och Dianetik så behöver du också bara lära dig ett fåtal ord, begrepp och grunder, för att kunna förstå.

Men det reaktiva sinnet kan inte heta något "vanligt" ord, eftersom själva begreppet inte existerar någon annanstans, då måste ju ett nytt ord finnas.
Citat:
Jag sa aldrig att jag inte höll med om teorin runt ARC-triangeln. Missförstå mig rätt! Det är bara det att jag som vanligt har en del funderingar och invändningar (precis som fallet var med dynamikerna och tonskalan). Jag kan inte påstå att jag fick en aha-upplevelse då jag som 19-åring första gången läste om ARC-triangeln, det var snarare en "jaha-upplevelse". Affinitet, Verklighet (Reality) och Kommunikation är tillsammas viktiga för Förståelse (Understanding), visst, fine! Det är ju bara det att ord som affinitet, verklighet och förståelse kan definieras på lite olika sätt, det finns olika nyanser. Jag tror inte att det föreligger något exakt matematiskt eller logiskt samband mellan de olika komponenterna, det är bara en enkel modell, som inte har någon betydelse för världen utanför Scientologin. Dock existerar otvivelaktligen de fenomen och problem som scientologer talar om, då de använder begreppen ARC och ARC-brott. Dessa fenomen och problem är nog inte helt okända bland psykologer, sociologer och filosofer, det är bara det att de använder andra begrepp och förklaringsmodeller.
Förstår vad du menar. Men om du läser en text där Hubbard skriver om ARC, så är det givet att du ska använda de definitioner som Hubbard avser, och de brukar vanligtvis härledas till vanliga stora engelska ordböcker, förutom dom helt esoteriska till Scientologin.
Citat:
Vad jag försökte säga är att jag alltid tyckt att scientologisk terminologi kan vara problematisk och förvirrande, dels finns det vaga begrepp och dels finns det vanliga ord som definieras om så att de betyder något annat.
Absolut kan det vara svårt att lära sig en ny terminologi, precis som det är då man ska lära in tex kroppens alla delar på latin, eller då man ska lära sig spela musik efter noter. Helt nya begrepp, helt nya ord, men det är ett måste att man lär sig dessa för att kunna förstå det ämne man studerar, finns inga genvägar, vare sig det gäller Scientologi, Anatomi, Musik, Psykiatri etc.
Citat:
Jag har ingen auditörsutbildning eller teknisk utbildning inom scientologin, bara administrativ personalutbildning, så jag kan inte göra anspråk på att jag verkligen förstår alla scientologiska facktermer. Dock kan jag slå upp dem i "Technical Dictionary of Dianetics and Scientology".
Jag fattar, men jag kan ändå inte sluta att pusha för det viktiga i att förstå de ord som ingår i ett ämne, vilket som helst, då man annars lätt förkastar detta ämne, då problemet endast var att jag inte förstod orden.
Citat:
Det finns all anledning kritisera övergrepp som begås i psykiatrins namn. Psykiatri är trots allt bara läran om hur man behandlar (och i bästa fall botar, eller åminstone lindrar) svårare psykiska besvär. Inhumana metoder kan avskaffas helt, nya metoder kan komma i dess ställe. Psykiatrin kan med andra ord reformeras och ändå vara psykiatri, dvs läran om psykiska störningar och deras behandling.
Håller med, psykatrin skulle ta sitt ansvar för vad deras lära EGENTLIGEN handlar, dvs läran om SJÄLENS sjukdomar, du ser vad missförstånd kan leda till. Psykiatrin motarbetar själens existen, dvs det som dom själva ska vara experter på. Det är ju lika illa som att vara tex neurolog och motarbeta existensen av nerver.
Citera
2006-08-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vardag
För att återknyta till vad ni diskuterade för några inlägg sen.

Du kan omöjligt jämföra pythagoras sats med scientologi. Men överbevisa mig gärna genom att länka en liknande sida om scientologi: http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/index.shtml .
Jag har inte jämfört scientology med pythagoras, vet inte vad du fick det ifrån.
Med inlägg kom till då en annan debattör sa att en vetenskap och teorier som hade sitt ursprung på 50-talet därmed automatiskt skulle vara "mossiga" och förlegade då ingen uppenbar utveckling skett med dessa teorier och vetenskap som alltså har 50 år på nacken.

I och med detta så drog jag liknelsen med andra teorier och ANNAN vetenskap, nämligen just Pythagaros, teorier, formler och matematiska vetenskap, där stora dela av dennes vetenskap är lika sann, korrekt och oförändrad även idag, en vetenskap som alltså uppkom i det antika Grekland.
Är inte Pythagoras mossig från antika Grekland så torde heller inte Hubbard vara mossig från 50-talet.
Säker på att du förstår vad jag menar, om inte så utveckla din fråga.
Citera
2006-08-17, 19:44
Medlem
Tack för svaren. Du får ursäkta att jag klipper i dina svar, hoppas jag inte missar dina poänger.

Citat:
Får nog klargöra detta ytterligare.
Om vi pratar om att tillämpa Scientologin utifrån om man arbetar inom Scientologin såsom Auditör ( deras ord för terapeut ) eller kursledare så finns det särskilda policyn naturligtvis som gäller för detta. För att inte den praktiska tillämpningen skall tillämpas godtyckligt och för att Auditering skall betyda det samma oavsett vilken auditör du har så måste ju naturligtvis det finnas exakta policyn för det.

Jag pratar inte om tillämpningen utan om teologin. Finns det inga tolkningar av nån skapelseberättelse eller liknande? Finns det inga sidospår inom kyrkan?

Jag skulle inte säga att en person är mer eller mindre kristen beroende på om hon är katolik eller protestant, båda är ju kristna. Förekommer det något liknande inom scientologin?

Citat:
Scientologin är en mer praktiskt inriktad lära där det man studerar också kan tillämpas i ens liv och där de förbättringar man kan uppnå genom att tillämpa denna är det verkliga måttet för hur fungerande denna kunskap är.

Jag återvänder till kristendomen. Tar du nattvarden gör du det för att känna gemenskap med kristus, oavsett om du doppar oblaten i vinet eller för kalken till munnen. Det är två olika sätt med samma resultat. Existerar inget liknande hos scientologerna?

Dessutom, jag har tagit nattvard många gånger. Jag har däremot aldrig känt nån gemenskap med varken Gud eller Kristus vilket, om jag förstått dig rätt, betyder det att jag gör fel.
Dem andra som däremot känner denna gemenskap skulle alltså göra rätt.
Det handlar inte om sättet det utförs på, jag doppar oblaten precis likadant, däremot är jag svag i tron, och därför uteblir gemenskapen.
Skulle något liknande kunna inträffa inom scientologin? Kan man, även om man är svag i tron, missa det scientologin har att erbjuda även om det utförs på exakt rätt sätt?

Citat:
Man kan tro på filosofin att det existerar själsligt liv men du kan aldrig veta att du själv är en andlig varelse förräns du själv har upplevt att du har dessa förmågor. Scientologins mål är alltså inte att människor ska tro på själsligt liv utan att dom ska uppleva sina egna förmågor.

Kan man uppleva sina andliga förmågor utan att tro på thetaner? Skulle det inte kunna vara en del av den heliga anden som man stiger in i när man lämnar kroppen?
Jag tar för givet att heliga anden och thetaner omöjligt kan vara samma sak med olika namn, rätta mig om jag har fel.
Citera
2006-08-17, 19:53
Medlem
Citat:
Jag har inte jämfört scientology med pythagoras, vet inte vad du fick det ifrån.
Med inlägg kom till då en annan debattör sa att en vetenskap och teorier som hade sitt ursprung på 50-talet därmed automatiskt skulle vara "mossiga" och förlegade då ingen uppenbar utveckling skett med dessa teorier och vetenskap som alltså har 50 år på nacken.

I och med detta så drog jag liknelsen med andra teorier och ANNAN vetenskap, nämligen just Pythagaros, teorier, formler och matematiska vetenskap, där stora dela av dennes vetenskap är lika sann, korrekt och oförändrad även idag, en vetenskap som alltså uppkom i det antika Grekland.
Är inte Pythagoras mossig från antika Grekland så torde heller inte Hubbard vara mossig från 50-talet.Smilies
Säker på att du förstår vad jag menar, om inte så utveckla din fråga.

Ok, jag ska inte ge mig in i den diskussionen så jag lämnar den här.
Däremot skulle jag gärna vilja se svar från dig och ghost på de stycken Loungepuppy citerade från dianetikboken för säkert 500 inlägg sedan. Eller kom det svar som jag missade att koppla ihop med puppys frågor?
Citera
2006-08-17, 22:23
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Tja, vem var de stora vinnarna av detta fågelvirus?
Du kan ju inte vara så blind att du inte har kunnat konstatera att det i vissa delar av världen har blivit ett koncept att skrämma upp befolkningen för att de ska köpa på sig allehanda skyddsfaktorer så att vissa kan tjäna pengar på dom. Sen skulle väl jag personligen möjligtvis hålla läkemedelsbolagen (berörda) som mer skyldiga till denna upptrissade hysteri kring fågelviruset.
Självklart ser man tillfällen att tjäna pengar när ens verksamhet bygger på ekonomisk lönsamhet. Inte särskilt snyggt men jag har personligen slutat att förvånas över läkemedelsbolagens agerande tyvärr.
Såklart att ACO promotar sin solkräm om frekvensen av hudcancer stiger. Eller att Tamiflu promotas i de länder som tillåter sådan reklam angående fågelinfluensan. Eller att Volvo annonserar om säkra bilar i tidningen Vi Föräldrars temanummer om trafiksäkerhet.

Lite skillnad att påstå att psykiatrerna träffas på hemliga möten där de bestämmer hur de skall manipulera media, ornitologer och virologer att ljuga om fågelinfluensan för att det i slutänden skall skrivas ut mer SSRI. Det är mer av karaktären staniolmössa om Du förstår hur jag menar...

Gärna ett klargörande från Din sida: Psykiatrin organiserade skrämselkampanjen angående Tamiflu. Sant eller falskt?
Citera
2006-08-17, 22:32
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Vad är det med dig?
Om jag säger att SSRI är skit eftersom SSRI förhindrar att serotonin bildas, och därför är hela psykiatrin skit.
Skulle du då inte förklara min felaktiga definition på SSRI? och anse detta mitt missförstånd kunna vara skälet till min avsky mot psykiatrin?
Precis, eller hur?
Tack, det är bra med mig. Hur är det själv?

Mark har ju inte kategoriskt gått in och sagt att dianetik är skit för att det gör att folk mår sämre. Tvärtom har han listat för och nackdelar. Ditt exempel suger.
Citat:
Tja, dessa lobotomiliknande kirurgiska ingrepp skedde åtminstone så sent som år 2000, i Sverige. Om det skett eller sker efter det vet jag inte.
Och gjordes på personer med otroligt svåra tvångssyndrom. Har Du träffat en sådan person någon gång? Skulle inte tro det, de klarar inte att finnas ute i samhället utan är bundna till institutioner. Så skälet till att göra dess ingrepp har inget med tortyr att göra, det var något man hoppades skulle kunna lindra deras plåga. Det har dock inte visat sig vara tillräckligt effektivt för att uppväga nackdelarna.
Citat:
Vansinnigt, har sagt det förr, men varför är det ingen som provar att köra in en kraftig elstöt i sin dator då den krånglar?
Hjärtats celler kommunicerar med elektriska impulser som styr rytm, slagvolym etc. Hjärnans celler kommunicerar med elektriska signaler. Vi vet redan att Du är emot elektricitet som behandling av kroppen. Om Du messar mig Ditt namn och personnummer ska jag lägga en lapp på akuten att Du motsätter Dig att få en elektrisk stöt mot hjärtat då Du kommer in medvetslös med ventrikelflimmer. Bra va?
Citat:
Psykiatrin gör inte så mycket annorlunda idag gentemot 20 år sedan. Nya piller, och långtidssjukskrivningarna för psykisk ohälsa har ökat markant mycket under denna tid, mångdubbelt.
Så vad än psykiatrin gör idag, inte fan får dom den svenska människan i ett bättre skick.
Det är iofs en del som skiljer men inte dramatiska förändringar.
Psykiatrin, ortopedin, tandvården, skolhälsovården, polisen, socialtjänsten och andra skiljer ju sig från scientologin, dianetiken och Narconon. De lovar inte 100% effekt... (inte inräknat de >90% som hoppade av narcononprogrammet förstås).
Det är så verkligheten ser ut. Om allt fungerade som dianetiken påstås skulle vi ha 0 trafikolyckor, 0 droger, 0 datavirus, 0 fattigdom osv. Men just ja, scientologin kan ju hindra krig och fattigdom också.
Citat:
Ja, håller med.
Det var väl Roche som hade sitt tamiflu med och visat i all media under denna tid, dom sålde slut på sina lager fullständigt, och kunde väl till och med utöka sin produktion genom att leasa ut produktionen av detta piller även till andra företag. Roche tackar mammonguden för denna skrämselpropaganda.
Undrar jag hur många extramiljarder dom gjorde enbart för denna propaganda.
Upprepar mig. Det har väl inte med psykiatrin att göra om det säljs Tamiflu?
Såklart att ACO promotar sin solkräm om frekvensen av hudcancer stiger. Eller att Tamiflu promotas i de länder som tillåter sådan reklam angående fågelinfluensan. Eller att Volvo annonserar om säkra bilar i tidningen Vi Föräldrars temanummer om trafiksäkerhet.

Lite skillnad att påstå att psykiatrerna träffas på hemliga möten där de bestämmer hur de skall manipulera media, ornitologer och virologer att ljuga om fågelinfluensan för att det i slutänden skall skrivas ut mer SSRI. Det är mer av karaktären staniolmössa om Du förstår hur jag menar...

Gärna ett klargörande från Din sida: Psykiatrin organiserade skrämselkampanjen angående Tamiflu. Sant eller falskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in