Citat:
Ok. Själv måste jag säga att efter att ha läst en del böcker av Hubbard så tycker jag att jag faktiskt upplever saker som enklare och mer tydliga än innan. Hubbard har någonstans skrivit att Scientologin i sig är en påminnelse mer än något nytt och kontroversiellt och för mig stämmer detta faktiskt bra.
Ursprungligen postat av Mark G
Det är bara så att jag är övertygad om att alternativen är mindre problematiska och kontroversiella än Scientologin. Därmed inte sagt att det inte går att hitta något att vara kritisk mot även hos dessa.
Det är ju inte så att allt man läser är fullständigt nytt för en själv utan snarare så sätts det i sitt sammanhang på ett för mig mycket intressant sätt. Det handlar dessutom mycket om görande och mindre om filosofiska spekulationer.
Det ligger liksom an på att man faktiskt tillämpar saker för att man ska kunna uppleva förbättringar också. Scientologin är ingen soffpotatis filosofi, den är snarare som ett gym pass för det mentala. Kommunikationskursen som jag gjorde på Narconon som tack för en bra spelning var ett ypperligt bevis på just detta.
Citat:
För mig kvittar det.
Det är ju goda resultat vi vill ha, eller hur? Personligen föredrar jag relativt okontroversiella och oantastliga metoder framför dem som är mer omdebatterade och kontroversiella, även om hjälpfaktorn är lika.
Citat:
Känns förvisso lite hypotetiskt då människor kan vara väldigt olika vad gäller ordförråd och förmåga att vara fokuserad kring studier. Intresset och viljan att lära kan inte heller uteslutas som en viktig ingrediens.
Ja och nej. När det gäller grunderna i anatomi och fysiologi så är det inte så svårt att förstå vad som menas då man beskriver system och processer i kroppen. Man behöver kanske bara lära sig ett antal nya ord (som varken behöver vara på latin eller engelska) så faller det mesta på plats.
Citat:
Känns lite som att världen runt omkring dig måste vara anpassad efter dina behov och förmågor (Inget illa ment) medans det för mig snarare är spännande och intressant att just upptäcka och lära mig helt nya saker och att det för mig snarare känns som att jag utvidgar mitt ordförråd snarare än krånglar till det. Förutsätter ju att man verkligen förstår det man läser förstås.
För att gilla en viss teori så är det nog en fördel att den är någorlunda kompatibel med de värderingar och grundföreställningar som man har. Det är också viktigt att de nya ord och begrepp som används känns adekvata och nödvändiga (behövs de verkligen? kan man möjligtvis förklara exakt samma sak med andra ord?). Jag tycker att det är särskilt problematiskt att definiera om viktiga ord som Liv, Död (att vara kroppsligt död), Idivid (= organism) och Överlevande. Dessa ord är väl någorlunda väldefinierade inom gängse biologisk och medicinsk vetenkap?
Citat:
Vilket kanske berodde på att du är just du och att du var ganska medveten kring detta område innan du läste detta? För en annan människa så kan ju dessa data vara skithäftiga utifall detta område varit mindre i fokus för denna persons tankar och funderingar.
Jag sa aldrig att jag inte höll med om teorin runt ARC-triangeln. Missförstå mig rätt! Det är bara det att jag som vanligt har en del funderingar och invändningar (precis som fallet var med dynamikerna och tonskalan). Jag kan inte påstå att jag fick en aha-upplevelse då jag som 19-åring första gången läste om ARC-triangeln, det var snarare en "jaha-upplevelse".
Citat:
Visst kan dom definieras olika, men om jag studerar Scientologi så är det ju deras definition som gäller och genom att förstå den
Affinitet, Verklighet (Reality) och Kommunikation är tillsammas viktiga för Förståelse (Understanding), visst, fine! Det är ju bara det att ord som affinitet, verklighet och förståelse kan definieras på lite olika sätt, det finns olika nyanser.
så kan jag ju sen avgöra utifall jag tycker att den beskriver detta bättre och mer grundligt än vad andra gör. Värdet av den måste man ju ändå själv avgöra så att säga.Jag ser personligen dock ingen konflikt i detta.
Citat:
Så kan man ju naturligvis beskriva det, frågan för mig är ju om JAG har någon nytta av att känna till dessa sammanhang. Jag tycker att jag har nytta av det även om det inte heller gav mig någon super AHA upplevelse när jag läste om det.
Jag tror inte att det föreligger något exakt matematiskt eller logiskt samband mellan de olika komponenterna, det är bara en enkel modell, som inte har någon betydelse för världen utanför Scientologin.
Citat:
Och kanske framförallt andra sätt att behandla fenomenen på.
Dock existerar otvivelaktligen de fenomen och problem som scientologer talar om, då de använder begreppen ARC och ARC-brott. Dessa fenomen och problem är nog inte helt okända bland psykologer, sociologer och filosofer, det är bara det att de använder andra begrepp och förklaringsmodeller.
Citat:
Jag förstår din upplevelse även om jag inte alls delar din beskrivning.
Vad jag försökte säga är att jag alltid tyckt att scientologisk terminologi kan vara problematisk och förvirrande, dels finns det vaga begrepp och dels finns det vanliga ord som definieras om så att de betyder något annat.
Citat:
Nej nej för sjutton de behöver inte vara så även om det KAN vara så också. Skulle nog vilja säga att PTS tillstånd är vanligare skäl till att man lämnar in eller ger upp något oavsett vad det är man sysslar med. Vad som gäller i ditt fall är omöjligt att veta men dina inlägg är så pass nyanserade och vänliga i sin framtoning att jag har svårt att betrakta dig som en suppressiv person.Gör för övrigt inte såna värderingar om det inte är en person som verkligen fuckar upp mitt liv.
Man behöver sannerligen inte ha missförstånd eller vara suppressiv (jag har inte ens fått en officiel SP-förklaring från min gamla kyrka!) för att ge upp Scientologin.
Citat:
Vad är det du har lärt dig efter ditt avhopp som du själv inte redan observerat när du faktiskt hade första parketts insyn i Scientologin?
Jag blev helt enkelt inte någon övertygad scientolog under de år jag var aktiv inom rörelsen (trots att jag försökte). Och det jag har lärt mig om Scientologin efter mitt avhopp har inte precis gjort mig mer övertygad. Har jag blivit övertygad om något, så är det att jag inte ska försöka bli scientolog igen!
Citat:
Sure!
Det finns all anledning kritisera övergrepp som begås i psykiatrins namn. Psykiatri är trots allt bara läran om hur man behandlar (och i bästa fall botar, eller åminstone lindrar) svårare psykiska besvär. Inhumana metoder kan avskaffas helt, nya metoder kan komma i dess ställe. Psykiatrin kan med andra ord reformeras och ändå vara psykiatri, dvs läran om psykiska störningar och deras behandling.
Citat:
Om vi bara betraktar fenomenet det reaktiva sinnet och hur stor inverkan detta kan ha på en människa så får ju det betraktas som en ganska grundläggande del av Dianetiken. Jag har fortfarande inte sett några alternativa utövare beskriva eller kartlägga detta sinne såsom Hubbard gjort.
Det jag vänder mig mot i Hubbards framställning, är påståendet att han har upptäckt och utvecklat den enda fungerande mentala teknologin. Jag började ju mitt inlägg med att räkna upp en rad alternativ som jag tror mer på. Visst, världen såg annorlunda ut 1950, då Hubbard skrev DMSMH, och 1965, då han skrev KSW. Utbudet på alternativa metoder var inte så stort som det är idag.
Med det vill jag inte säga att dessa inte skulle kunna hjälpa människor att må bättre. Min Tjej sysslar med gestaltterapi vilket jag tycker verkar vara en ganska ok form av terapi. Dock finns inte vetskapen om det reaktiva sinnet där heller.
Det finns förklaringsmodeller inom vissa alternativmetoder kring det undermedvetna som på sitt sätt skulle kunna beröra samma fenomen som det reaktiva sinnet, dvs att det finns något "undermedvetet" som påverkar människor, detta är dock långt ifrån så kartlagt som det redan var på femtiotalet inom Dianetiken. Att förneka möjligheten att Hubbard faktiskt kunnat gjort en viktig upptäckt inom sitt gebit med att ingen annan lyckats göra det känns lite väl framstegsfientligt och uppgivet i mitt tycke. ( Inget du gjort dock)
Men man behöver inte spela ut saker mot varandra, om jag har klåda i hårbotten och finner ett preparat hos hälsokosten som fungerar lika bra som ett Schampoo på apoteket och jag slipper gå runt och lukta gammalt svavelägg (som man gör av t.ex Sevorex )så välkomnar jag hur många alternativa metoder som helst.
Men...jag måste själv ändå utvärdera nyttan av det innan jag kan säga att det fungerade bra för MIG. Sen är jag väl mest förvånad över hur vissa så kategoriskt hävdar att Dianetik bara är en bluff utan att ens satt sig in i någon del av den.Eller underskattar jag fördomarnas obevekliga kraft?