2006-08-10, 09:16
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Alla SKULLE kunna vara lögnare och alla skulle kunna vara ditten och datten. Det jag replikerade var vad någon FAKTISKT sa och inte vad någon skulle kunna säga.

Du har kommenterat din TOLKNING av Souths påstående. Jag ifrågasätter den. Vi skiljer oss nog åt i det att du tror att du VET vad andra menar med sina påståenden medan jag inte tror mig kunna komma längre än en välgrundad gissning.

Utifrån HELA Souths deltagande i diskussionen är mitt tydliga intryck att du VET något som knappast stämmer medans jag gissar något som är betydligt troligare...

Citat:
Jag står för min kritik och lämnar din kommentar utan vidare reflektion.

Synd, lite reflektion skulle nog inte skada!
Citera
2006-08-10, 09:18
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Det handlar inte om vad dynamikerna tillför dig utan vad du tillför dom i första hand. Dynamikerna är ditt ansvar och ju fler dynamiker du låter vara opåverkade av dig själv desto mindre kontroll kommer du då naturligtvis ha över vad som händer med dom. Dynamikerna slutar ju inte att förändras eller att leva bara för att du själv inte bryr dig om att påverka dom.

Min rakaparat lever ett liv oberoende av mig? Tanken svindlar...

Citat:

Skiter du i huset, familjen,jobbet osv så kommer denna brist på ansvar och kontroll att slå tillbaka på dina dynamiker med all säkerhet. Helt logiskt!

Men vad bryr sig HUSET om ifall jag skiter i det? Att familjen blir sur om jag skiter i det fattar jag. Stämmer bra med att alla dynamiker över 4 är överfödiga och att man alltså bör ha andra etiska begrepp.
Citera
2006-08-10, 09:21
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
[i]
Så jag måste nog undra ändå, om Du KAN vara kritiskt.

Here, here!
Citera
2006-08-10, 12:33
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:

Min fråga till Mark, Ghost, Putter:

Är Freakout, Snowhite ngt Ni hört talas om i Er kontakt med scientologkyrkan?
1977 är ju länge sedan men det är ju onekligen en rätt pinsam skamfläck historiskt för organisationen tänker jag.
Jag minns att scientologerna här i Sverige 1980 var välinformerade om vad som hände i USA och England där ett antal högt uppsatta scientologer (däribland Mary Sue Hubbard - Rons fru) hade ställts inför rätta. Det juridiska efterspelet som följde op. "Snow White" hade dragit ut på tiden och 1980 såg det ut som om scientologerna hade goda chanser att vinna, dvs att det skulle visa sig att de inte hade begått några brott, utom möjligen stöld av kopieringspapper(!). Scientologerna hade varit oskyldiga offer för de stora stygga federala och statliga myndigheterna, men nu skulle Scientologikyrkan minsann få upprättelse. Ja, det var i alla fall den bild som förmedlades internt. För att klara av rättegångskostnaderna hade en särskild internationell fond bildats, den sk "Safe Environment Fund". Det genomfördes kampanjer för att samla in pengar och många av kyrkans anställda valde att donera en del av sin lön varje vecka.

Men något år senare, då det stod klart att brott verkligen hade begåtts och fängelsestraff hade dömts ut, förändrades mycket. Guardian Office (GO), den avdelning som var ansvarig för PR och externa affärer och som planlagt op. "Freak Out" och utfört op. "Snow White", avvecklades. Det sades att GO var infiltrerat av Suppressive Persons (SPs). Dåliga handlingar och misstag som begåtts av GO kunde därför skyllas på inflytande från SPs!
Citera
2006-08-10, 14:20
Medlem
loungepuppys avatar
Tack för svar Mark!
Citera
2006-08-10, 15:02
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Du har helt rätt, att gottgöra något för någon som man själv har ställt till med är något positivt och högt på tonskalan, vilket man kan göra med glädje.
Om jag råkar spilla rött vin på min bordsdams klänning skulle jag verkligen vilja gottgöra denna fadäs med en kemtvätt dagen efter åt henne, förhoppningsvis under muntra former.
Det är inte riktigt vad detta tonläge menar. Det finns vissa människor som befinner sig på detta tonläge som hela tiden vill göra "amends", för saker dom inte ens har något ansvar i. Vissa människor, kanske Puppy kan förklara bättre, är så lågt ner i "ton" att dom tycker att all världens jävelskap beror på dom, och att dom därför känner sig som att dom måste göra amends för allting. Detta är väldigt lågt och väldigt dåligt mående. Förstår du skillnaden?
Visst, jag köper din förklaring. Det blir lite mer begripligt om man tänker sig de lägre tonlägena som kroniska tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Vad gäller tonskalan under 0.0 dvs död, så har det inget att göra med huruvida kroppen är död eller ej. Däremot har det med Thetanen/själen att göra. En själ kan känna sig sämre än att vara kroppsligt död.
[...]
Hoppas du förstår vad som menas.
Detta har jag svårare att ta till mig eftersom det förutsätter en viss tro, en annan verklighetsuppfattning än den jag har. Men jag inser att personer vars ton ligger under 0 på skalan inte behöver vara kroppsligt döda. Jag har hört det förr, och det lät konstigt i mina öron redan då.
Citera
2006-08-10, 20:49
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Min rakaparat lever ett liv oberoende av mig? Tanken svindlar...

Men vad bryr sig HUSET om ifall jag skiter i det? Att familjen blir sur om jag skiter i det fattar jag. Stämmer bra med att alla dynamiker över 4 är överfödiga och att man alltså bör ha andra etiska begrepp.
En annan reflektion rörande den icke-levande naturen (6:e D.) är att den faktiskt har en inneboende drivkraft att gå mot ökad entropi, dvs utjämning eller återgång till ett grundtillstånd.

Om man tar en bil som exempel, så "vill" naturen att den ska rosta sönder för att slutligen helt och hållet omvandlas till naturliga mineraler.

Att bevara bilen i gott skick ligger ju främst i mitt eget personliga intresse. Andra människor kan också ha glädje av att jag håller den i gott skick, men denna min strävan att bevara bilen går stick i stäv med naturens egen strävan att förvandla bilen till stoft.
Citera
2006-08-10, 21:34
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
En annan reflektion rörande den icke-levande naturen (6:e D.) är att den faktiskt har en inneboende drivkraft att gå mot ökad entropi, dvs utjämning eller återgång till ett grundtillstånd.

Vackert! Allt levande är i egenskap av organiserad materia att betrakta som "abberrations"...
Citera
2006-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ok, vill fortfarande gärna veta om du tror att man kan mäta i hjärnan att en person ska skjuta en annan innan dom vet det själva. I en situation liknande den jag beskrivit tidigare.
Inte ett smack.
Citat:
"Bästa sätt"? Den får du nog förklara om den ska ge etisk vägledning.
Vad gäller mänskligheten, dvs dynamik4. Det bästa för största flertalet människor.
Citat:
Gäller det även om alternativen är:
1. Folkmord.
2. Universums undergång.
Eller mänskligetens?
Som sagt var, räkna det bästa för de flesta antalet dynamiker. Såväl du som jag kan radda upp en jävla massa olika exempel, och svaret är detsamma. Ett väldigt enkelt svar att själv kunna räkna ut bästa möjliga alternativ, om man gör enligt ovan.
Citat:
Innebär det också att ingen av de fångna "Scientologerna" i mitt exempel bör skjuta den andre, utan att de bör svälta ihjäl?
Tja...., så länge det finns liv finns det hopp, vilket inte har nåt specifikt med scientologin att göra.
Skulle du skjuta din fru eller ditt barn eller din bästa polare direkt??
Citat:
Uppfatta så ser jag inte vad idén om 6'e dynamiken tillför. Problemen som uppstår p.g.a mina skitiga kläder, dåliga munhygien och kassa förgasare hör ju, som du påpekar, hemma på nivå 1-3. Kolvätena i min bensintank skiter nog helt i om dom vore just där just då, och det materiella universums ÖVERLEVNAD/EXISTENS påverkas helt klart inte.
Varför vill/kan du inte förstå det enkla? Och vad menar du med att blanda in munhygienen i dynamik 6?
Du har ju uppenbara missförstånd, inte sagt som någon skymf, men du har inte förstått denna simpla logik ännu.

Vi pratar om DINA dynamiker, vi pratar om DIN 6:e dynamik. Vi har alla dessa dynamiker såsom våra egna.
DIN 6:e dynamik, om vi pratar om den, att du missköter din bil, som du är helt beroende av för att ta dig till ditt jobb, där du får din lön ifrån, vars lön försörjer din familj.
Alltså, om du fuckar upp och missköter DIN 6:e dynamik, genom att slarva med din bil som går sönder, du kan inte ta dig dig till ditt arbete, dina kollegor klarar sig sämre utan dig, du får ingen lön, du kan inte längre försörja din familj etc, etc.
Vad finns att missförstå i denna beskrivning?
Citat:
Precis! Håller med Mark om att det räcker med de lägre dynamikerna - som handlar om andra männsikor - och menar att det i så fall finns mindre virriga sätt att formulera etiska principer än dynamikerna.

Tja, om du vill/kan överleva utan någon djur och växtlighet, om du själv överlever utan något hus, lägenhet, hydda, grotta eller nåt som helst skydd för väder och vind, och om du vill leva utan någon musik, konst, film, teater, eller vad som helst som ger dig lugn, harmoni, glädje och lycka.
Citat:
Ok, så Scientologin håller sig inte med en konskevensmoral utan en intentionsmoral, som i:
"Det var gott för att han ville gott - även om resultatet råkade bli ont"
Av godo på grund av konsekvenserna (Räddat allt liv på jorden) även om mina intentioner var att utöka herrefolkets livsrum?
Nu blev det visst oklart igen. Ooops.
Självklart anser JAG att det är intentionerna som räknas, självklart!
Om du gick med i Nazisterna pga att du vill utrota alla judar och andra minoriteter, och ta över världen med våld, trots att detta skulle kräva många miljoner liv, med bara det syftet att Hitler skulle få den diktatoriska makten över världen, och inte för att göra den bättre utan enbart för hans maktlystnad. Ja, då skulle du vara ett lika stort svin som Hitler.
Då finns det inga som helst förmildrande omständigheter.
Citera
2006-08-10, 22:01
Medlem
Citat:
D.v.s verkar återigen handla om ett överfödigt kategorisystem som krånglar till och mystifierar mer än det klargör.
Den var mycket bra, eller?
Jag är tämligen säker på att du anser DSM IV vara en ytterst vetenskaplig text. Den som innehåller 130-140, eller är det ännu fler, sorry, kommer inte ihåg exakt nu. Men denna sk vetenskapliga skrift kategoriserar människor in i minsta detalj, och alla dessa kategorier är psykiska sjukdomar, som tex svårt för matte och att jag som snusare är psykiskt sjuk, etc, etc, etc, det ena värre än det andra.
Du anser väl att DSM IV är en vetenskapligt korrekt skrift?

Man skola icke kasta sten i glashus!
Citera
2006-08-10, 22:09
Medlem
Citat:
Fast det där med skalan, har svårt att förstå "games" (22/40) om det liknar Tom Cruise hos Oprah. Han verkade mest märklig, lite "hysterisk" för att använda ett gammal uttryck. Efter game kommer "postulates" och sist "Serenity of beingness". Serenity låter som en slags upphöjt lugn och games känns inte precis som ett steg på vägen dit...
Det är nog antagligen för att du använder fel defintion på ordet "Games", detta tonläge har absolut inget som helst att göra med det som händer då man kanske står framför en enarmad bandit och drar i spaken, eller trycker på knappen i ren rutin, detta är lågtonigt.
Game handlar om att vara väldigt "högtonig", där är det ren action ett livets spel. Vad som kan vara en liknelse var i samband med fotbollsVM 94, under straffläggningen mot Rumänien. Ravelli beskrev ganska bra sitt läge i en intervju efter hans straffräddningar, och där han och alla andra betedde sig något "märkligt" och hamnade i en stor klunga.
Ravelli sa att han var i ett läge av eufori, fullständigt i nrävarande tid men helt "galen" av lycka.
Detta är vad JAG anser vara en beskrivning av tonläget "games", och då är ju inte Crusies utlevelser väldigt mildra om man jämför med segerrusiga fotbollsspelare som det då var sommaren 94.
Kan du se vad jag menar?
Citera
2006-08-10, 22:27
Medlem
Citat:
Där har vi ju olika åsikter och där skiljer sig övriga vetenskapen från den scientologiska "vetenskapen" eller "Tech" kanske den kallas?
Det du kallar den psykiatriska vetenskapen är ju knappast något som är allmänt vedertaget, förutom inom den psykiatriska sfären, finns inga andra belägg.
>http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=101797
Där säger bla USAs högsta domstol följande:
”Hur testen för sinnesjukdom utformas har ingen betydelse. En psykiatriker eller psykolog är inte mer kvalificerad än någon annan person att avge en åsikt huruvida en åtalads mentala tillstånd uppfyller de legala testerna för sinnessjukdom.”

Citat:
Utveckla käppens resonemang:

- Vi har alla en förmåga att bedöma det vi gör. Ofta är vi dock "partiska" i vår bedömning.
Ett exempel är en svensk studie på daghem. Personalen skattade utifrån ett noggrant intervjuformulär i vilken utsträckning de behandlade barn jämställt ur ett genderperspektiv. De skattade sig ganska bra.
Sedan filmades deras arbete med barnen under en vecka. De fick sedan titta på filmen och skatta sig själva igen, de skattade mycket lägre och var förbluffade över hur mycket som skiljde mellan hur det kändes och hur det var.
Precis det jag säger, bedömning ska göras av en själv.
Om jag läser Hubbards metod att hjälpa en person med för hög feber, och hur jag ska göra för att få ner denna feber, via hans "Feber-assist".
Jag tar då tempen innan assisten, jag kör processen en halvtimme eller timme eller vad det nu tar, därefter kollar jag dennes temp igen, OCH jag ser då att denna process har FUNGERAY eftersom febern gått ner med 0,7 grader. Detta är ett faktiskt självupplevt exempel.
Då, först då vet jag att det fungerar, så ditt exempel är precis samma som mitt, eller hur?
Citat:
Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan anse att en teori stämmer som vetenskap trots att man bara har sin egen och några andras erfarenhet som belägg. Jag kan verkligen förstå att man tror att något är bra och är villig att använda det i väntan på vetenskaplig utvärdering. Däremot kan jag jag inte syssla med det i ngn stärre utsträckning i mitt arbete, det vore tjänstefel.
Det är svårt att se något annat då man själv ser att det fungerar, som mitt exempel här ovan, där det finns hur många liknande exempel som helst.
Jag gör eller får en process där de teoretiska målen verkligen händer, vad ska jag då yvivla på, ska jag tvivla på mina egna ögon, eller på den som själv säger att ryggskottet är borta eller vad det nu kan vara.
Citat:
Även om 10 millioner människor tror att man får kramp om man badar direkt efter att man ätit så betyder det inte att det är sant.
Jo, detta skulle vara sant om dessa 10 miljoner FICK kramp då dom badade, ser du inte skillnaden?
Citat:
Om 10 millioner människor upplever att de faktiskt blir friska snabbare från förkylning om de dricker varm mjölk med honung betyder det inte att det är sant.
Jo, finns fan skulle det vara det om alla dessa blev friska, så visst fan skulle det då vara sant. Eller måste du ha en "Vitrock" som säger det först?
Citat:
Trots att de säger det. En studie som jämför 1000 pers med förkylning, med resp utan honungskur visar kanske att det inte är någon skillnad, trots att de som var med i studien kände att de blev friska snabbare.
Sicken rappakalja. Om de som var med i studien kände att de blev friska snabbare, så är det väl sant för dom?
Om jag själv känner mig frisk och kry, så är jag frisk och kry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in