Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Ok, vill fortfarande gärna veta om du tror att man kan mäta i hjärnan att en person ska skjuta en annan innan dom vet det själva. I en situation liknande den jag beskrivit tidigare.
Inte ett smack.
Citat:
"Bästa sätt"? Den får du nog förklara om den ska ge etisk vägledning.
Vad gäller mänskligheten, dvs dynamik4. Det bästa för största flertalet människor.
Citat:
Gäller det även om alternativen är:
1. Folkmord.
2. Universums undergång.
Eller mänskligetens?
Som sagt var, räkna det bästa för de flesta antalet dynamiker. Såväl du som jag kan radda upp en jävla massa olika exempel, och svaret är detsamma. Ett väldigt enkelt svar att själv kunna räkna ut bästa möjliga alternativ, om man gör enligt ovan.
Citat:
Innebär det också att ingen av de fångna "Scientologerna" i mitt exempel bör skjuta den andre, utan att de bör svälta ihjäl?
Tja...., så länge det finns liv finns det hopp, vilket inte har nåt specifikt med scientologin att göra.
Skulle du skjuta din fru eller ditt barn eller din bästa polare direkt??
Citat:
Uppfatta så ser jag inte vad idén om 6'e dynamiken tillför. Problemen som uppstår p.g.a mina skitiga kläder, dåliga munhygien och kassa förgasare hör ju, som du påpekar, hemma på nivå 1-3. Kolvätena i min bensintank skiter nog helt i om dom vore just där just då, och det materiella universums ÖVERLEVNAD/EXISTENS påverkas helt klart inte.
Varför vill/kan du inte förstå det enkla? Och vad menar du med att blanda in munhygienen i dynamik 6?
Du har ju uppenbara missförstånd, inte sagt som någon skymf, men du har inte förstått denna simpla logik ännu.
Vi pratar om DINA dynamiker, vi pratar om DIN 6:e dynamik. Vi har alla dessa dynamiker såsom våra egna.
DIN 6:e dynamik, om vi pratar om den, att du missköter din bil, som du är helt beroende av för att ta dig till ditt jobb, där du får din lön ifrån, vars lön försörjer din familj.
Alltså, om du fuckar upp och missköter DIN 6:e dynamik, genom att slarva med din bil som går sönder, du kan inte ta dig dig till ditt arbete, dina kollegor klarar sig sämre utan dig, du får ingen lön, du kan inte längre försörja din familj etc, etc.
Vad finns att missförstå i denna beskrivning?
Citat:
Precis! Håller med Mark om att det räcker med de lägre dynamikerna - som handlar om andra männsikor - och menar att det i så fall finns mindre virriga sätt att formulera etiska principer än dynamikerna.
Tja, om du vill/kan överleva utan någon djur och växtlighet, om du själv överlever utan något hus, lägenhet, hydda, grotta eller nåt som helst skydd för väder och vind, och om du vill leva utan någon musik, konst, film, teater, eller vad som helst som ger dig lugn, harmoni, glädje och lycka.
Citat:
Ok, så Scientologin håller sig inte med en konskevensmoral utan en intentionsmoral, som i:
"Det var gott för att han ville gott - även om resultatet råkade bli ont"
Av godo på grund av konsekvenserna (Räddat allt liv på jorden) även om mina intentioner var att utöka herrefolkets livsrum?
Nu blev det visst oklart igen. Ooops.
Självklart anser JAG att det är intentionerna som räknas, självklart!
Om du gick med i Nazisterna pga att du vill utrota alla judar och andra minoriteter, och ta över världen med våld, trots att detta skulle kräva många miljoner liv, med bara det syftet att Hitler skulle få den diktatoriska makten över världen, och inte för att göra den bättre utan enbart för hans maktlystnad. Ja, då skulle du vara ett lika stort svin som Hitler.
Då finns det inga som helst förmildrande omständigheter.