2006-07-19, 03:11
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Du har rätt i att tablett exemplet inte är direkt jämförbart.
Det går att jämföra på detta sätt men det förutsätter att man definierar vad som ÄR behandlingen och vad som är Avvikande från behandlingen.Jag delar dock din uppfattning i att motivationsbiten är av stort intresse men jag uppfattade aldrig att Narconon INTE la ner en massa jobb på att försöka motivera sina studenter. En missbrukare behöver motivation genom HELA programmet. Men man får också vara realist. Du kan inte nå alla människor helt enkelt,drogsuget är enormt kraftfullt och det krävs mycket vilja och hårt arbete att ta sig ur ett missbruk. Man kan teoretisera om det och intentionen ska naturligtvis vara att förbättra sig men samtidigt fungerar inte alltid världen i realiteten som den gör i teorin.Tyvärr.....
Citat:
Om Salems kommun skall upphandla en missbruksbehandling så borde alltså Narconon säga att:
78% av de få som fullföljer bli drgofria. Dock hoppas ca 90% av behandlingen." Istället för "78% drogfria som deras reklam säger".
Ring till Narconon och föreslå det. Då påverkar du kanske denna hjärtefråga mer konkret. Tycker jag har sagt min uppfattning och har inget ytterligare att tilläga i denna fråga

Citat:
Visst var det mycket vanligare med illegala aborter innan det blev legalt. Men Hubbars påstående om omfattningen och frekvensen av dessa aborter är orimliga.
Ser personligen inget skäl till varför han skulle behöva ljuga om detta då han i tillräckligt stor omfattning beskriver hur han menar att reaktiva sinnet arbetar, och dessa förklaringar klarlägger ju detta ganska tydligt även utan dessa abortförsök.
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur han fått bilden att det var vanligt med en jäkla massa abortförsök per graviditet. Eftersom han på scientologernas hemsida, och av sig själv, besrkivs som en lysande universalvetenskapsman så är det intressant att fundera över hur han kom fram till saker. Att han i sina texter skriver "it's a fact" är inget bevis för mig.
Han kanske visste något som inte vi vet vad vet jag...
Citat:
Att fostercellerna lagrar ett engram som uppstått genom smärta låter underligt för mig. Men det kanske är för att jag tror att medvetandet sitter i hjärnan (som ju fosterat inte har i början). Det är iofs en tanke som många andra religioner skulle skriva under eftersom de också tror att medvetandet/själen finns någon annanstans.
Kallas väl cellulärt minne då hela människokroppen får betraktas som en cellkoloni.Det reaktiva sinnet är ju egentligen ett "alarmsystem" som ska varna individen för smärta.
Det är också ett "säkringssystem" som skyddar individen om allt för stor mängd smärta drabbar individen på en gång. Slår du någon tillräckligt hårt så lägger personen av, slår du någon mindre hårt men längre så lägger också personen av till slut.
Citat:
Ett grepp som slog tillbaka väl hårt kanske?
Inte om man får döma av de skämt han drog angående detta. Men visst, det kan ju i dag tyckas onödigt men exemplet fungerar ju fortfarande då jag nån gång sett just denna bild i pressen.
Citat:
Jaså, Du säger det?
Jag luktar kanske extra mycket vitlök dagen efter en rejäl tacomiddag om jag bastar. Däremot inte 5 år efter. Vilket Narconon påstår.
Jag har sett tillräckligt med reaktioner från bastun för att betvivla riktigheten i detta, vetenskapen till trots.
Citat:
Jag har inte sagt att allt Narconon säger är fel, bara att de på en del centrala punkter avviker från den vetenskapligt grundade kunskap som finns om droger, avgiftning etc.
Inte som jag ser det. Tycker dom snarare har en väldigt realistisk syn på just drogmissbruk och vad som verkligen krävs för att bli och förbli helt drogfri. Hur dom presenterar sig själv kan man ju naturligtvis ha åsikter om vilket jag kan respektera.
Citat:
Vid hypnos kan man ibland upptäcka förträngda minnen som då kan tas upp till medvetandenivå och neutraliseras. Dock finns det inte så mycket vetenskapligt stöd för att det verkligen fungerar.
Vid hypnos så riskerar man att ge människor positiva suggestioner även om detta inte är syftet.Du öppnar egentligen upp det reaktiva sinnet utan en medveten person som tittar in i det och hypnotisörens röst och vad han säger kan bli en stimulus respons på ett oönskat sätt likväl. Det är ju stimulus respons metodiken som trots allt gör att det i vissa fall fungerar,Man planterar en positiv suggestion som vid rökavvänjning till exempel och denna styr sen personen på ett omedvetet (reaktivt ) plan i de fall metoden fungerar. Det är dock inte en metod att rekommendera utifall man vill skapa mer medvetna och självdeterminerade människor som styrs av sitt medvetande och inte sitt reaktiva sinne.Kan som en parantes nämna att Hubbard nämnt att han definitivt inte menat att en psykolog inte skulle ha en fördel om han valde att utbilda sig till auditör då hans vilja och erfarenhet av att hjälpa människor absolut kan räknas som en merit.
Citera
2006-07-19, 03:30
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
Absolut, jag skulle lätt bli scientolog av den blotta anledningen att det är så förbannat roligt. Alltså precis samma anledning som skulle få mej att bli nazist, det är humor på den allra högsta, mest sublima och förfinade nivå. Med rätt distans, vill säga.
LÅter ju som att du har utvärderat Tankens grunder i så fall. Kanske du lite mer i detalj kan berätta vad du anser inte är vettigt då? Att du säger att det är humor förklarar ju inte särskilt mycket av din negativa ståndpunkt om du förstår vad jag menar.Den säger bara att du tycker något är fel och roligt utan någon direkt förklaring. Vore bara kul att jämföra din och min uppfattning på ett lite mer specifikt sätt.
Citera
2006-07-19, 03:53
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Nu har jag inte orkat plöja igenom alla inlägg i tråden, men en sak som många i allmänhet verkar missat kring scientologin är att den till råga på allt dessutom är fullkomligt rasistisk. Inte utan att man undrar hur fan Isaac Hayes och andra svarta missat den biten, som faktiskt står utskrivet klart och tydligt redan i introduktionsböckerna...
Scientologin är INTE rasistisk.Det står klart och tydligt att Scientologin inte värderar människor efter ras eller tro.Eftersom man behandlar människan som en andlig varelse så torde färgen eller ens trostillhörighet vara av noll intresse.Att beskriva att människor kan vara olika beroende på kulturarv eller dylikt är långt ifrån rasism.
Ingen Scientolog jag känner eller inget av det jag läst påstår detta så därför säger jag rakt ut att du är totalt felunderättad i denna fråga.
Citera
2006-07-19, 08:58
Medlem
Agejevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Scientologin är INTE rasistisk.Det står klart och tydligt att Scientologin inte värderar människor efter ras eller tro.Eftersom man behandlar människan som en andlig varelse så torde färgen eller ens trostillhörighet vara av noll intresse.Att beskriva att människor kan vara olika beroende på kulturarv eller dylikt är långt ifrån rasism.
Ingen Scientolog jag känner eller inget av det jag läst påstår detta så därför säger jag rakt ut att du är totalt felunderättad i denna fråga.

Menar du att jag misstolkat Hubbards ord eller att Hubbard själv har fel? För jag har svårt att tolka ovannämnda citerade text* på annat vis än som djupt rasistisk. Efter att ha centrifugerat 50 000 år av mänskligt tänkande har han kommit fram till att svarta och gula människor får sin bekräftelse från döda ting som stenar osv... Imponerande!

*Edit: inte din citerade text utan utdraget från boken som jag tidigare postat...
Citera
2006-07-19, 17:34
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Menar du att jag misstolkat Hubbards ord eller att Hubbard själv har fel? För jag har svårt att tolka ovannämnda citerade text* på annat vis än som djupt rasistisk. Efter att ha centrifugerat 50 000 år av mänskligt tänkande har han kommit fram till att svarta och gula människor får sin bekräftelse från döda ting som stenar osv... Imponerande!

*Edit: inte din citerade text utan utdraget från boken som jag tidigare postat...
Att vara rasistisk är att anse att människor har ett lägre värde pga av sin hudfärg eller ras. Att konstatera att vissa raser har tillskänkt symboliska föremål ett högre "övermänskligt" värde är inte något annat än ett konstaterande. Att dessa människor skulle vara mindre värda pga det säger alltså inte Hubbard. Hela kapitlet handlar om identitet och uppmärksamhet och vid sidan av det även orsak och effekt och handlar ingenting om att någon skulle vara mindre värd.. Man kan tycka att det är kontroversiella åsikter vilket jag kan förstå men någon rasism är det dock inte. Hubbard har vid andra tillfällen sagt i en filmad intervju att folk får tro på vilka gudar dom vill men men ändå syssla med Scientologi. Man försöker alltså inte omvända människors tro utan enbart hjälpa personen att bli mer av sig själv.
Citera
2006-07-19, 19:14
Medlem
Agejevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Att vara rasistisk är att anse att människor har ett lägre värde pga av sin hudfärg eller ras. Att konstatera att vissa raser har tillskänkt symboliska föremål ett högre "övermänskligt" värde är inte något annat än ett konstaterande. Att dessa människor skulle vara mindre värda pga det säger alltså inte Hubbard. Hela kapitlet handlar om identitet och uppmärksamhet och vid sidan av det även orsak och effekt och handlar ingenting om att någon skulle vara mindre värd.. Man kan tycka att det är kontroversiella åsikter vilket jag kan förstå men någon rasism är det dock inte. Hubbard har vid andra tillfällen sagt i en filmad intervju att folk får tro på vilka gudar dom vill men men ändå syssla med Scientologi. Man försöker alltså inte omvända människors tro utan enbart hjälpa personen att bli mer av sig själv.

Ja, det är ett väldigt sakligt konstaterande han gör, gamle Hubbard, precis som så många andra saker konstateras utan att ge någon närmare förklaring till hur de har kunnat konstateras. Och kom igen, den vite mannen förhindrar alltså hungersnöd, revolution, översvämning mm vart han än kommer pga sin överlägsna läggning? Ge mej ett bryt för fan...
Citera
2006-07-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ja, det är ett väldigt sakligt konstaterande han gör, gamle Hubbard, precis som så många andra saker konstateras utan att ge någon närmare förklaring till hur de har kunnat konstateras. Och kom igen, den vite mannen förhindrar alltså hungersnöd, revolution, översvämning mm vart han än kommer pga sin överlägsna läggning? Ge mej ett bryt för fan...
Mycket skitsnack har jag väl hört om såväl Scientology som Narconon, men att Hubbard och Scientologin är rasistisk, det tar ändock priset.
http://www.scientology.org/html/opencms/cos/scientology/en_US/world/betterment/way-to-happiness/pg004.html
Här har du bara ett litet, väldigt litet exempel bland hur många som helst.
Citera
2006-07-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Plötsligt är det som om en ny människa svarar. Men tack för att du tar dig tid.Men om jag vill vidare då, för jag måste väl vara Clear innan jag fortsätter?
Likväl som piloten som måste kunna alla instrument, och dess handhavande innan han/hon släpps lös bakom "ratten" på ett plan, så måste du som scientolog som vill komma vidare ta stegen i rätt ordning, annars störtar planet.
Citat:
Jag har sett någon sida där någon f.d Scientolog visade upp alla sina diplom, vilket leder mig till ännu en fråga. Hur håller man reda på vilka nivåer man är på?

Förstår inte riktigt frågan. Vet inte exakt nu, men är det väl 10-12 steg till OT-3 tex. Hur höll du reda på vilken nivå, eller klass du var på i din skolgång, vilket var ungefär lika många nivåer?
Citat:
Och ännu en fråga, när man nått en nivå, har man den för "alltid" eller måste man så att säga underhålla kunskapen eller vad det nu gäller för att stanna? Tex. en pilot som måste uppfylla ett visst antal flygtimmmar för att få behålla licensen.
Det finns två olika nivåer, vilka ofta går hand i hand, den ena sidan är den nivå du befinner dig rent auditeringsmässigt, den andra har att göra med hur pass hög din utbildning och träning är.
Att utbilda sig till en avancerad auditör, där det bla innebär att lära sig sköta och handha en E-meter kräver väldigt lång och avancerad träning, inte bara teoretisk, utan timme efter timme efter timme av träning på E-metern, på exakt samma sätt som piloten lär sig flyga med hjälp av en flygsimulator, på samma sätt finns det simulatorer för E-metern.

Så självklart måste du underhålla din skicklighet i att hantera en E-meter, samtidigt som du auditerar personen och samtidigt för anteckningar.
Vad gäller de nivåer du själv når upp till via auditering ska vara bestående.
Citera
2006-07-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
"OT" är inte OT...:-)
Det är spännande helt enkelt! Dessutom så tycker jag att om Xenu-grejen är ngt som ingår i scientologin och har skrivits av Hubbard så är det relevant för bedömningen av scientologin.
Jag tycker också att det är spännande.
Inget jag tar någon ställning till eftersom jag tidigare alltid sagt, så är det så att så länge jag inte själv har läst detta på en scientologikyrka, så är det fortfarande för mig inte något från källan. Xenu-snacket kan vara sant, och det kan vara falskt, för mig är det så. Inte förrän jag själv eventuellt tar mig upp till OT-3 och gör kursen själv, först DÅ VET JAG om det är sant eller inte.
Citat:
Jag har flera ggr sagt att det är bra att Dina polare som fått hjälp av Narconon mår bra. Jag har aldrig sett Dig skriva att det är kanon att en del känner sig hjälpta av psykiatrin.
Jag har sagt att det är väldigt bra då enskilda psykiatiker hjälpt och hjälper människor vilket absolut händer. Det är själva psykiatrin och neurbiologin som ämne jag är emot. Som tex neuribiologen som häromdagen sa att kriminella inte kan hjälpa att dom är kriminella, då det är medfödda fel i hjärnan, då hjärnan själv utför de kriminella handlingarna. Där har min gräns passerats för länge sen. Psykiatrin som ämne är också väldigt mycket baserad på ren somatik, där alla själsliga besvär ska "botas" med piller, vilket jag inte heller accepterar.
Däremot ser jag att enskilda psykiatiker gör bra jobb med att få människor att må bättre, utan stående piller, dessa psykiatiker har all min respekt.
Citat:
Vad gäller för och nackdelar så är det väl Din uppgift att berätta om fördelarna. Jag har delvis skrivit om hur jag tror att auditering med e-meter kan vara produktivt och jämfört det med ett psykoterapeutiskt perspektiv.
Jo, jag försöker.
Citat:
Skillnade är att när scientologerna säger att folk blivit bättre så bygger det på vittnesmål, berättelser, luddigt redovisade enkäter och Germanstudien.
Om jag säger att KBT hjälper mot panikångest så finns det studier som bevisar det.
Det finns en väsentlig skillnad här emellan.
Scientologin är ingen organsiation vars uppgift är att bota psykiskt/själsligt sjuka överhuvudtaget. Scientologin och dess auditering är i första hand att ge de som redan fungerar bra, ett ännu bättre liv och leverne.
Scientologin riktar inte in sig på att hjälpa psykiskt sjuka i första hand, det är inte riktigt deras målgrupp.

Därför har du en rad andra organsiationer som vars målgrupp är just missbrukare, folk med läs-skrivproblem, som just Narconon och Applied Schoolastics och andra grupper som via Hubbards metodik hjälper människor i de allra lägsta måenden.
En missbrukare börjar ju inte direkt hos Scientologin, där du måste vara drogfri för att kunna göra deras kurser och auditering.
Du måste även vara i stånd att läsa och skriva etc.
Citat:
Precis. Jag har ingen studie på de patienter jag ger KBT t.ex. Men jag vet att förutom att det "känns rätt" och tycks hjälpa så har man kunnat visa, i studier, att det hjälper.
Vem kan avgöra om det hjälper förutom patienten?
Citat:
Både medicinen och komplemetärmedicinens historia är full av metoder som både behandlare och patienter trott hjälpt men som visat sig inte egentligen hjälpa.
Detta är ett konstigt uttalande, som jag också hört sägas om klienter på Narconon. Där har jag hört socialsekreterare och andra myndighetspersoner säga till en klient som blivit drogfri, och som upplevt stor lycka och glädje i sitt nya drogfria liv. Då har jag själv hört dessa myndighetspersoner säga, typ "Kul att du mår så bra, men du kanske bara TROR att du mår så bra!"
Lite på samma sätt tolkar jag ditt uttalande här där du skriver "patienter trott hjälpt, men som visat sig inte egentligen hjälpa".
Jag kanske tolkar dig fel, men jag får idén att någon annan talat om för denna patient som säger sig må bättre, att så inte är fallet.
Eller?
Citat:
Ponera att många av mina patienter sade -"Du är en ovanligt bra läkare, Du har hjälpt mig mer än alla mina tidigare doktorer". Det skulle ju kunna tolkas om ett bevis på att jag var skitduktig. Problemet är att om man inte gör en vetenskaplig värdering av hur jag jobbar, vilken typ av patienter det är och hur de konkret mår före och efter behandling så kan man inte veta om jag verkligen är så bra som det verkar.
Jo det kan man visst det. Fråga dina patienter i det fallet.
Citat:
Nej, jag säger inte att någon mår dåligt. Jag säger att det inte är bevisat att scientolog/Narconon/dianetik hjälper.
Fråga de 1000-tals som idag är drogfria, samt alla de miljontals människor som vittnar om detta. Du har ju bevisen där, om du bara ville höra vad dom säger till dig.
Citat:
Jag har massor av gånger haft patienter som blivit bra från depression, knäsmärta, magvärk, huvudvärk etc utan att jag vet varför. Om pateinten säger att det hjälpte att börja spela golf så säger jag "fortsätt spela! Kom tillbaka om det inte funkar längre!".
Det är ju bra, men varför gör du det?
Det finns väl inga vetenskapliga tester som visar att golf är bra för såväl depression, knäsmärta, magvärk eller huvudvärk, eller hur?
Skulle man då kunna säga samma sak om Scientologin?
Varför kräver du vetenskapliga "bevis" för att miljontals friska människor säger sig må bättre av Scientolgins tekniker, medans du samtidigt säger att det är bra att psykiskt sjuka människor säger sig ha blivit bättre av att spela golf??
Och att du uppmuntrar fortsatt golfspel.
Inget fel på golf, Scientologerna har ju en egen som du vet
Du är lite dubbel får jag säga, väldigt dubbel minst sagt.
Citera
2006-07-19, 22:20
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
..//..Det är ju bra, men varför gör du det?
Det finns väl inga vetenskapliga tester som visar att golf är bra för såväl depression, knäsmärta, magvärk eller huvudvärk, eller hur?
Skulle man då kunna säga samma sak om Scientologin?
Varför kräver du vetenskapliga "bevis" för att miljontals friska människor säger sig må bättre av Scientolgins tekniker, medans du samtidigt säger att det är bra att psykiskt sjuka människor säger sig ha blivit bättre av att spela golf??
Och att du uppmuntrar fortsatt golfspel.
Inget fel på golf, Scientologerna har ju en egen som du vet
Du är lite dubbel får jag säga, väldigt dubbel minst sagt.
Min poäng är att jag inte hindrar ngn från att spela golf om han känner att det lindrar hans inflammatoriska tarmsjukdom. MEN, jag kommer inte säga till nästa patient med samma sjukdom eller tom en helt annan patient att golf är grejen för Dig. Då vill jag först se att det finns en studie som kunnat visa att det ger resultat.

Vad gäller detta att påstå att folk inte mår bra fast de själva känner det så är det ngt man ska vara mycket försiktig med.

I vissa fall är det berättigat att ha en sådan åiskt. Jag har t ex träffat personer som "känt" att deras cancer gått tillbaka med hjälp av homeopati. Den känslan försvann direkt när kontrollröntgen visade att tumören tilltagit och spritt sig. Det kallas placeboeffekt. Ngt som olika personer upplever olika mycket och olika behandlare är olika bra på att frambringa.
Placeboeffekten är oftast av godo men i vissa fall leder den till onödigt lidande, fördröjd diagnos eller helt onödiga utgifter.

Om auditering har någon som helst likhet med annan behandling överhuvudtaget så finns det placenboeffekter där med. Mer eller mindre.
Citera
2006-07-19, 22:23
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Som sagt att konstatera att den vita och gula eller svarta rasen har olika historik ,olika traditioner och även livsåskådning har ingenting med rasism att göra. Om han nånstans uttalat att den vita rasen var överlägsen så kan du väl tala om för mig vilken sida det står. För enligt mig så står det lite längre ner på samma sida att han betraktar den svarta och gula rasen som själsligt friskare rent generellt. Å andra sidan har detta inte särskilt mycket med tillämpandet av Scientologins teknologi att göra där alla människor blir exakt likadant bemötta oavsett ras och där alla människor kan förbättra sig själv oavsett ras. Rasism är nåt helt annat vilket jag tror dom flesta förstår.
Citera
2006-07-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
8-9 miljoner människor skrattar hjärtligt åt dig nu.
Att du kallar mig för lättlurad, är verkligen kul.
Det är väl inte direkt det epitet de som känner mig skulle kalla mig för, jag är snarare en sån där tråkig jävel som läser alla innehållsdeklarationer på ALL mat jag köper. Inga grönsaker från Holland där dom bestrålar all mat. Inga salladshuvuden från Spanien där salladen enbart är uppdriven med vatten (= ingen näring), inga sötningsmedel alls, vilket fått en del erkännande idag på nyheterna, att all icke krav-märkt odling innehåller mycket mindre vitamin/mineral än det naturliga vilket även det fått bekräftesle i medierna senaste tiden.
Att kalla mig lättlurad.

Nä du, denna "förmåga" att vara lättlurad slår genast tillbaks på dig.
Säg mig annars varför du är så mycket mer intelligent än 8-9 miljoner andra människor på denna planet som faktiskt skrattar åt dina sk påståenden.
Varför är din tro bättre än dessa 8-9 andra miljoners tro?
Snälla, svara på det!

Hur kan du bevisa att 8-9 miljoner människor skrattar åt mej nu?
Vilka är dessa människor, så många scientologer finns det väl inte?
Varför är du så lättlurad när det gäller religion när du inte är det angående andra saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in