Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Är det antalet "spelare" som avgör vad som betraktas som proffsliga? Eller är det spelarnas individuella kvalitet? Jag misstänker att Los Angeles, med sina extra glänsande spelare, kan ha en viss dragningskraft.

Nu hänvisar jag "spelarna" som personalen, vilket var det som vi diskuterade.
Det är alltså personalen som utgör "proffsligan", precis såsom spelarna i Barcelona eller Man U. etc.
Proffsligorna i fotboll finns där det finns en stor publik samt ekonomiska möjligheter, typ, Italien, Spanien, England och Tyskland.
Scinetologerna proffspersonal och organisationer fungerar på exakt samma sätt. En Sea Organisation finns i Köpenhamn av det skälet, vad jag kan förstå, att det är hyfsat centralt i Europa, och är en stor huvudstad.
Där jobbar närmare 250 proffs för att hjälpa alla betalande "publik" som kommer dit för att uppleva denna professionalism vad gäller leverans av Scientologi och Dianetik, denna publik kommer från hela Europa samt alla gamla Sovjetstater.
Samma sak gäller i England, där det också finns en organisaton med ca 250 proffspersonal som hjälper Europas människor med all den service de vill ha som Scientologin och/eller Dianetiken kan erbjuda. Skälet till att denna organisation finns i södra England är att denna organisation är den som Hubbard själv basade över på 60-70-talet.
Du startar ju knappast upp en "Sea Org" med proffspersonal i tex Afghanistan, där det i dagsläget finns en obetydlig "publik" och en obetydlig ekonomisk situation. Därför finns det ej heller någon proffsliga i fotboll där.
I Los Angeles finns det fler "Sea Orgs", där finns det ett antal olika organisationer som tillhör proffsligan där det alltså jobbar proffspersonal.
Detta av fler skäl, vad jag kan se.
1. Det finns många kunder eller "publik", det finns alltså väldigt många som efterfrågar Scientologins tjänster.
2. Det är många kändisar, rikisar och andra celebriteter som kräver helt andra förutsättningar än "vanliga" människor. Dessa kändisar har "Paparazzis" och journalister efter sig vad än de gör, vilket kräver helt andra säkerhetsarrangemang än vad det gör för vanliga människor som ett exempel.
3. Inom detta område finns det pengar.
En kyrka och/eller ideell organisation som Scientologin är, så innebär det att dessa INTE får gå med vinst, så därför är Scientologin tvungen att få in pengar via deras verksamhet för att dels kunna finansiera sina nuvarande verksamhet men även för att kunna öppna upp organsiationer i nya länder såsom alla gamla Sovjetstater, övriga östländer i Europa, Afrika och alla andra länder som hittills inte har någon Scientologorganisation.
Helt enkelt för att kunna expandera.
De pengar som kommer in via tex Los Angeles går till att öppna upp nya små organsiationer som inte har någon större publik och som inte har några större ekonomiska resurser.
Hänger du med?
Det som Crusie, Travolta, Presley, Alley, Winter och alla andra kändisar och andra betalar in till Los Angeles, används för att öppna upp nya "icke-professionella" organsiationer i nya och fattiga länder.