Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det du kallar den psykiatriska vetenskapen är ju knappast något som är allmänt vedertaget, förutom inom den psykiatriska sfären, finns inga andra belägg.
>
http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=101797
Där säger bla USAs högsta domstol följande:
”Hur testen för sinnesjukdom utformas har ingen betydelse. En psykiatriker eller psykolog är inte mer kvalificerad än någon annan person att avge en åsikt huruvida en åtalads mentala tillstånd uppfyller de legala testerna för sinnessjukdom.”
Jag har redan besvarat den länken till KMR's hemsida en gång. I snabbrepetition. Det är riktigt att rättspsykiatrin (de som har med juridik att göra) inte har särskilt lätt att hitta pålitliga sätt för att bedöma om ngn är tillräknelig eller ej. Iofs är det fortfarande rätten som beslutar.
För övrigt jämförde jag
scientologins pseudovetenskap med
naturvetenskapen vilket ju är betydligt mer än bara psykiatri. Även fysiker, atomforskare etc nöjer sig inte med att ngt låter bra och att manm själv tycker att det funkar då de ska bevisa en teori.
Psykiatriska diagnoser sätts inte bara av psykiatriker utan även av allmänläkare, kirurger och alla andra läkare som emellanpt kommer i kontakt med en psykotisk, missbrukande, deprimerad eller på annat sätt psykiskt sjuk person. Så hela tiden då Du dissar psykiatrin dissar Du den medicinska vetenskapen.
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Precis det jag säger, bedömning ska göras av en själv.
Om jag läser Hubbards metod att hjälpa en person med för hög feber, och hur jag ska göra för att få ner denna feber, via hans "Feber-assist".
Jag tar då tempen innan assisten, jag kör processen en halvtimme eller timme eller vad det nu tar, därefter kollar jag dennes temp igen, OCH jag ser då att denna process har FUNGERAY eftersom febern gått ner med 0,7 grader. Detta är ett faktiskt självupplevt exempel.
Då, först då vet jag att det fungerar, så ditt exempel är precis samma som mitt, eller hur?
Det är svårt att se något annat då man själv ser att det fungerar, som mitt exempel här ovan, där det finns hur många liknande exempel som helst.
Jag gör eller får en process där de teoretiska målen verkligen händer, vad ska jag då yvivla på, ska jag tvivla på mina egna ögon, eller på den som själv säger att ryggskottet är borta eller vad det nu kan vara.
Jo, detta skulle vara sant om dessa 10 miljoner FICK kramp då dom badade, ser du inte skillnaden?
Jo, finns fan skulle det vara det om alla dessa blev friska, så visst fan skulle det då vara sant. Eller måste du ha en "Vitrock" som säger det först?
Sicken rappakalja. Om de som var med i studien kände att de blev friska snabbare, så är det väl sant för dom?
Om jag själv känner mig frisk och kry, så är jag frisk och kry.
Du har uppenbarligen liten kunskap om statistik, felkällor i undersökning av ett fenomen, hypotesprövning och andra fenomen som gör att det inte är så lätt att "forska" som Du tror.
Om det Du säger är representativ för
scientologins kunskapssyn så kan jag verkligen förstå varför det inte finns ngt publicerat om dianetiken. Jag kan också förstå varför dianetik inte kunnat tas in i offetlig vård i västvärlden. Eftersom jag är tveksam till om dianetik tillför ngt värdefullt i utbudet för sjuk- och friskvård så känns det tryggt att veta att det inte kommer ändras i framtiden heller.
Det förklarar också varför ingen scienntologisk hemsida, Du eller Putter har ngt negativt att säga om dianetik. Det värsta jag hört hittills från Er är att scientologin kan vara lite väl "amerikansk" i sin marknadsföring, oj oj vilken kritik...
Genom Din förklaring om hur man bevisar effekten av dianetik så bekräftas min uppfattning om hur jag bör tolka Hubbards frivola påståenden i "dianetcis": It is proven that... There is no doubt that... It's a fact that... Precis som jag misstänkte så är det hans åsikter han talar om , inte vetenskapliga bevis. Kanske därför det är supertunnt med referenser :-)
PS Om Du jobbar för landstinget, kommunen eller ngn annan verksamhet som lyder under HSL så undrar jag hur Du står ut, då Du inte ger en vitten för de riktlinjer som finns. De bygger ju i många fall på just "forskning" som Du tycker är onödigt.
Hur löser Du Ditt uppdrag? Du som kan prova sådant Du sett, hört eller kommit på själv och genast veta om det är bättre eller sämre än det som läkare, sociologer, socionomer och andra lagt massa helt onödig energi på att göra forskning på.
Revolterar Du och kör Din grej eller sväljer Du förtreten och följer de riktlinjer som i Din kunskapssyn inte har mer värde än vilken idé som helst?