2006-08-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Detta har jag svårare att ta till mig eftersom det förutsätter en viss tro, en annan verklighetsuppfattning än den jag har. Men jag inser att personer vars ton ligger under 0 på skalan inte behöver vara kroppsligt döda. Jag har hört det förr, och det lät konstigt i mina öron redan då.
Det förstår jag. Detta förutsätter väl nästan att man tror att man själv är en psykisk individ, eller att man är en själslig individ.

Men du vet, då man sett någon som verkligen gjort allt för att gömma sin kropp, dvs han har varit helt omöjlig att finna, och denna person fortfarande känner sig att han inte kan gömma sig, då var det en själslig upplevelse för honom. Anser jag, men jag vet å andra sidan att jag är en själslig individ.
Citera
2006-08-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
En annan reflektion rörande den icke-levande naturen (6:e D.) är att den faktiskt har en inneboende drivkraft att gå mot ökad entropi, dvs utjämning eller återgång till ett grundtillstånd.

Om man tar en bil som exempel, så "vill" naturen att den ska rosta sönder för att slutligen helt och hållet omvandlas till naturliga mineraler.

Att bevara bilen i gott skick ligger ju främst i mitt eget personliga intresse. Andra människor kan också ha glädje av att jag håller den i gott skick, men denna min strävan att bevara bilen går stick i stäv med naturens egen strävan att förvandla bilen till stoft.
Jag är helt säker på att du förstod mitt resonemang.
Som jag även sa förut, om du har ett gott jobb som försörjer dig och din familj, ett jobb som du är tvungen att ha en bil för att komma till varje dag.
Du fuckar upp din bil via misskötsel, du kan inte längre komma till ditt jobb, du får inte längre nån lön, och din familj lider pga att du inte längre har nån inkomst.
Du har fuckat upp DIN 6:e dynamik (bilen i detta fall), som i sin tur drabbat din första dynamik, din andra dynamik och din tredje dynamik som lider av att du inte är där och jobbar längre.

Vari ligger svårigheten i att se detta?
Citera
2006-08-10, 23:20
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det är nog antagligen för att du använder fel defintion på ordet "Games", detta tonläge har absolut inget som helst att göra med det som händer då man kanske står framför en enarmad bandit och drar i spaken, eller trycker på knappen i ren rutin, detta är lågtonigt.
Game handlar om att vara väldigt "högtonig", där är det ren action ett livets spel. Vad som kan vara en liknelse var i samband med fotbollsVM 94, under straffläggningen mot Rumänien. Ravelli beskrev ganska bra sitt läge i en intervju efter hans straffräddningar, och där han och alla andra betedde sig något "märkligt" och hamnade i en stor klunga.
Ravelli sa att han var i ett läge av eufori, fullständigt i nrävarande tid men helt "galen" av lycka.
Detta är vad JAG anser vara en beskrivning av tonläget "games", och då är ju inte Crusies utlevelser väldigt mildra om man jämför med segerrusiga fotbollsspelare som det då var sommaren 94.
Kan du se vad jag menar?
Förslaget "Games" som tonläge för Cruise kom från Ghoststrokes.
Så jag förstå inte riktigt vad Du menar.
Cruise hos Oprah gjorde intrycket av att vara euforisk, så mycket att han gjorde bort sig karriärsmässigt, om allmänt löje är ett problem för en megastjärna förstås.
Citera
2006-08-10, 23:32
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Inte ett smack.

Pröva och se själv?

Närå, faktum är att det nog helt säkert skulle funka som jag säger. Så Thetanen är oskyldig.

Citat:
Tja...., så länge det finns liv finns det hopp, vilket inte har nåt specifikt med scientologin att göra.

Så Scientologins etik föreskriver att de båda svälter ihjäl? Dessutom finns det väl hopp - för Thetaner - även utan liv

Citat:
Alltså, om du fuckar upp och missköter DIN 6:e dynamik, genom att slarva med din bil som går sönder, du kan inte ta dig dig till ditt arbete, dina kollegor klarar sig sämre utan dig, du får ingen lön, du kan inte längre försörja din familj etc, etc.
Vad finns att missförstå i denna beskrivning?

Den säger att jag ska sköta min 6é D FÖR ATT undvika dåliga konsekvenser på nivåerna 1-3. 6é D behövs inte för att kunna göra etiska överväganden.

Det är inte som att jag inte fattar vad du upprepar med en dåres envishet - det är däremot inte särskillt övertygande...

Citat:
Tja, om du vill/kan överleva utan någon djur och växtlighet, om du själv överlever utan något hus, lägenhet, hydda, grotta eller nåt som helst skydd för väder och vind, och om du vill leva utan någon musik, konst, film, teater, eller vad som helst som ger dig lugn, harmoni, glädje och lycka.

Åter rättfärdigar du mitt intresse för dessa högre dynamiker genom att hänvisa till effekterna på de lägre - ja, nu faktiskt bara den lägsta.

Citat:
Självklart anser JAG att det är intentionerna som räknas, självklart!

Är det vad SCIENTOLOGIN lär?

Och förut sa du att det skulle varit bra om jag lyckats rädda allt liv på jorden genom att gå med i nazistpariet. Det är KONSEKVENSER som jag omöjligt kunde förutse och därmed avse!
Citera
2006-08-10, 23:33
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Jag är tämligen säker på att du anser DSM IV vara en ytterst vetenskaplig text.

Jaha, varför det?

Och ville du med detta inlägg att Tonskalan och DSM är likvärdiga? Men om du anser att DSM suger är det ju ett argument MOT tonskalan!

Om tonskalan är bättre vill jag fortfarande veta vilken kunskap den tillför jämfört med dom "vanliga" namnen (jämför Ghost´s "lågtonig" = "seg").
Citera
2006-08-10, 23:39
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Om jag läser Hubbards metod att hjälpa en person med för hög feber, och hur jag ska göra för att få ner denna feber, via hans "Feber-assist".
Jag tar då tempen innan assisten, jag kör processen en halvtimme eller timme eller vad det nu tar, därefter kollar jag dennes temp igen, OCH jag ser då att denna process har FUNGERAY eftersom febern gått ner med 0,7 grader. Detta är ett faktiskt självupplevt exempel.
Då, först då vet jag att det fungerar, så ditt exempel är precis samma som mitt, eller hur?

Nä, för att få fram en pålitlig bedömning av feber-assisten måste den prövas på tillräckligt många personer för att ska kunna undvika att febern sjönk av en slump. Man måste kolla att termometern är tillräckligt pålitlig. Man måste kontriollera för andra faktorer som kunde sänkt febern.

Det du gör ger mycket sämre kunskap om feber-assistens förmåga att sänka feber än en vetenskaplig studie skulle ha gjort.

Citat:
Om jag själv känner mig frisk och kry, så är jag frisk och kry.

Citera
2006-08-10, 23:40
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Det du kallar den psykiatriska vetenskapen är ju knappast något som är allmänt vedertaget, förutom inom den psykiatriska sfären, finns inga andra belägg.
>http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=101797
Där säger bla USAs högsta domstol följande:
”Hur testen för sinnesjukdom utformas har ingen betydelse. En psykiatriker eller psykolog är inte mer kvalificerad än någon annan person att avge en åsikt huruvida en åtalads mentala tillstånd uppfyller de legala testerna för sinnessjukdom.”
Jag har redan besvarat den länken till KMR's hemsida en gång. I snabbrepetition. Det är riktigt att rättspsykiatrin (de som har med juridik att göra) inte har särskilt lätt att hitta pålitliga sätt för att bedöma om ngn är tillräknelig eller ej. Iofs är det fortfarande rätten som beslutar.

För övrigt jämförde jag scientologins pseudovetenskap med naturvetenskapen vilket ju är betydligt mer än bara psykiatri. Även fysiker, atomforskare etc nöjer sig inte med att ngt låter bra och att manm själv tycker att det funkar då de ska bevisa en teori.

Psykiatriska diagnoser sätts inte bara av psykiatriker utan även av allmänläkare, kirurger och alla andra läkare som emellanpt kommer i kontakt med en psykotisk, missbrukande, deprimerad eller på annat sätt psykiskt sjuk person. Så hela tiden då Du dissar psykiatrin dissar Du den medicinska vetenskapen.
Citat:
Precis det jag säger, bedömning ska göras av en själv.
Om jag läser Hubbards metod att hjälpa en person med för hög feber, och hur jag ska göra för att få ner denna feber, via hans "Feber-assist".
Jag tar då tempen innan assisten, jag kör processen en halvtimme eller timme eller vad det nu tar, därefter kollar jag dennes temp igen, OCH jag ser då att denna process har FUNGERAY eftersom febern gått ner med 0,7 grader. Detta är ett faktiskt självupplevt exempel.
Då, först då vet jag att det fungerar, så ditt exempel är precis samma som mitt, eller hur?

Det är svårt att se något annat då man själv ser att det fungerar, som mitt exempel här ovan, där det finns hur många liknande exempel som helst.
Jag gör eller får en process där de teoretiska målen verkligen händer, vad ska jag då yvivla på, ska jag tvivla på mina egna ögon, eller på den som själv säger att ryggskottet är borta eller vad det nu kan vara.

Jo, detta skulle vara sant om dessa 10 miljoner FICK kramp då dom badade, ser du inte skillnaden?

Jo, finns fan skulle det vara det om alla dessa blev friska, så visst fan skulle det då vara sant. Eller måste du ha en "Vitrock" som säger det först?

Sicken rappakalja. Om de som var med i studien kände att de blev friska snabbare, så är det väl sant för dom?
Om jag själv känner mig frisk och kry, så är jag frisk och kry.
Du har uppenbarligen liten kunskap om statistik, felkällor i undersökning av ett fenomen, hypotesprövning och andra fenomen som gör att det inte är så lätt att "forska" som Du tror.

Om det Du säger är representativ för scientologins kunskapssyn så kan jag verkligen förstå varför det inte finns ngt publicerat om dianetiken. Jag kan också förstå varför dianetik inte kunnat tas in i offetlig vård i västvärlden. Eftersom jag är tveksam till om dianetik tillför ngt värdefullt i utbudet för sjuk- och friskvård så känns det tryggt att veta att det inte kommer ändras i framtiden heller.

Det förklarar också varför ingen scienntologisk hemsida, Du eller Putter har ngt negativt att säga om dianetik. Det värsta jag hört hittills från Er är att scientologin kan vara lite väl "amerikansk" i sin marknadsföring, oj oj vilken kritik...

Genom Din förklaring om hur man bevisar effekten av dianetik så bekräftas min uppfattning om hur jag bör tolka Hubbards frivola påståenden i "dianetcis": It is proven that... There is no doubt that... It's a fact that... Precis som jag misstänkte så är det hans åsikter han talar om , inte vetenskapliga bevis. Kanske därför det är supertunnt med referenser :-)

PS Om Du jobbar för landstinget, kommunen eller ngn annan verksamhet som lyder under HSL så undrar jag hur Du står ut, då Du inte ger en vitten för de riktlinjer som finns. De bygger ju i många fall på just "forskning" som Du tycker är onödigt.

Hur löser Du Ditt uppdrag? Du som kan prova sådant Du sett, hört eller kommit på själv och genast veta om det är bättre eller sämre än det som läkare, sociologer, socionomer och andra lagt massa helt onödig energi på att göra forskning på.

Revolterar Du och kör Din grej eller sväljer Du förtreten och följer de riktlinjer som i Din kunskapssyn inte har mer värde än vilken idé som helst?
Citera
2006-08-10, 23:42
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Jag är helt säker på att du förstod mitt resonemang.

Så länge du anser att alla som FATTAR vad du säger med nödvändighet måste HÅLLA MED kommer detta att fortsätta vara förvirrande för dig:

Mark visar inga tecken på att ha svårt att fatta vad du menar. Du däremot...

Dessutom håller han inte med.
Citera
2006-08-10, 23:53
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Men du vet, då man sett någon som verkligen gjort allt för att gömma sin kropp, dvs han har varit helt omöjlig att finna...

Åh Putter!

Du klämmer fan ur dig de bästa citaten!
Citera
2006-08-11, 00:09
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Svårigheten med att förstå dynamikerna ligger nog i Hubbards ordval...

"...urge for survival of the physical universe..."

URGE = drift.

Ordet "drift" får mig att associera till något som är automatiskt, mekaniskt och instinktivt, att det rör sig om en inneboende drivkraft som verkar vare sig man vill det eller inte.

SURVIVAL = överlevnad.

Överlevnad hänger ihop med liv och liv innebär att organisera och utvecklas. Drivkraften hos det livlösa fysiska universum är raka motsatsen, dvs det går mot ökad entropi, minskad organisering.

Då tycker jag att Hubbard uttryckte sig mer sympatiskt i "Hymn of Asia".
Där skrev han:

"There can be love for self
There can be love for woman or man There can be love for children and the family
There can be love for groups and sects
There can be love for Mankind
There can be love for animals, trees and grass And insects too
There can be love for earth and Sun and Moon and All the Stars
There can be love for spirits, demons and the soul
There can be love for Gods
And these eight parts Are love And love is all."

Då blir det plötsligt lättare att acceptera. Kärlek (omtanke, omsorg, vördnad, hänsyn - välj det ord som passar bäst) är vad som behövs.
Citera
2006-08-11, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Det var din reflektion inte min. Det krävs lite mer för att kallas för suppresiv och det vet du nog.

Vilket jag tycker är ett bra mål
Inte i mina ögon då man måste börja någonstans.

Eftersom jag har beskrivit min syn på Dianetiken och Scientologin så vore det intressant att höra vad du menar att jag ljuger om? Eller menar du att jag inte är kompetent nog att utvärdera det jag läst, eller att mina polare som är Scientologer har lurat mig i 20 års tid utan att jag märkt det?

Med lögnen inom scientologin menar jag just att de säger att de vill göra hela världen clear.
Jag anser att det är en lögn eftersom det aldrig kommer att fungera med deras höga priser. Hur många fattiga människor har råd att köpa sin väg till clear eller tid att gå träningsvägen till clear?
Citera
2006-08-11, 13:16
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Med lögnen inom scientologin menar jag just att de säger att de vill göra hela världen clear.
Lögn är kanske ett lite väl starkt ord. Jag ser det snarare som en tro. En tro på möjligheten att "cleara den här planeten".

Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Jag anser att det är en lögn eftersom det aldrig kommer att fungera med deras höga priser. Hur många fattiga människor har råd att köpa sin väg till clear eller tid att gå träningsvägen till clear?
Jag tror inte heller att det kommer att fungera. De höga priserna är bara ett av flera hinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in