Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag tror dig. Det motsäger dock inte på något vis det jag skrev. Skilj mellan rekommenderad dos och maximal dos.
Väldigt vis efter 28 år inom vårdsvängen är det sällan som dessa "rekommenderade maximala doserna", tas någon notis om.
Just nu inom äldrevården som jag jobbar på, tar de egentligen ingen hänsyn till dessa maxdoser, faktiskt väldigt få läkare som ens talar om dom. Jag kan därmed inte tro att läkare inom äldrevården skulle vara så mycket sämre än de läkare som administrerar Ritalin till barn, jag är ledsen att säga det, men så ser verkligheten ut.
På mitt äldreboende idag ser det liknande ut som på 80-talet, nämligen att doserna ofta vida överskrider de rekommenderade maxdoserna.
I mitt fall just idag, så är två gamlingar doserade på mer än 40 mg sobril varje dag, två är ordinerade mer än 20 mg SSRI varje dag, och dessa doser är maxdoser enligt FASS, bara som ett litet exempel.
Dessa maxdoser antar jag fungerar på samma sätt vad gäller Ritalin för barn, de tas VÄLDIGT lätt på dessa doser, och om det inte gör det, så är i alla fall den rekommenderade maxdosen väldigt hög för ett litet barn.