2006-05-27, 20:11
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Dessutom är det ju tänkt att vi skall ge scientologerna en chans, inte attackera varje blotta. Eller? Bara jag som tycker det vore värdefullt att låta de prata till punkt?

Ett problem är faktiskt att få dom att säga något konkret. Nu har det blivit lite fler från "Scientolog-sidan", en eloge till Adthelad som så länge stog ut solo., så nu verkar det bli mer fart på disskussionen. Även om den börjar anta pajkastning, från båda sidorna (jag är givetvis själv skyldig i den frågan).

Den spontana reaktionen är dock att båda lägrena är ungefär lika öppensinniga.
Citera
2006-05-28, 00:42
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Altså. Räcker inte Dianetik och Narcontrådarna i psykologi? Måste ni diskutera psykiatri och pillar även i den här tråden - som då ligger i religion?

Dessutom är det ju tänkt att vi skall ge scientologerna en chans, inte attackera varje blotta. Eller? Bara jag som tycker det vore värdefullt att låta de prata till punkt?

Jag är nog minst lika kritisk som någon annan, men för att kunna kritisera - så måste man ju faktisk höra vad de säger. Inte bara vad man själv tror att de skall säga.
Mmm. Putter drog in psykiatrin och läkemedelsbolagen i inlägg #112 i denna tråd. Jag jobbar inom psykiatrin så det är svårt att avstå att kommentera hans uttalanden om psykiatri. Ska försöka ignorera de bitarna.

Iofs så är ju en del av scientologernas marknadsföring just kring detta, att kritisera psykiatrin, så det är ju inte så konstigt att det kommer upp.
Citera
2006-05-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Jaha ja, du länkar till FASS "för allmänheten", vilket jag aldrig tittar i.
Läs hellre FASS "för förskrivare" så kommer du att finna det jag har citerat!
Jag tror dig. Det motsäger dock inte på något vis det jag skrev. Skilj mellan rekommenderad dos och maximal dos.
Citera
2006-05-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Iofs så är ju en del av scientologernas marknadsföring just kring detta, att kritisera psykiatrin, så det är ju inte så konstigt att det kommer upp.
LRH sa själv om jag inte minns fel att han, och Scientologi behövde inte vara öppet kritisk mot psykiatrin men han tog beslutet att det var bäst att vara det.
Själv skulle jag föredra att bara prata om psykiatrin i Dianetiktråden (eftersom det finns så mycket där redan), men jag förstår värför den kom upp här.
Citera
2006-05-29, 01:03
Medlem
Någonting som kanske ger lite insikt på Scientologis värde är att jag dricker mycket mindre alkohol nu än vad jag gjorde innan Scientologi. (Fast det är lite trist ibland för några av mina kompisar ).
Det finns ingenting som säger att man får inte dricka i Scientologi. Jag brukade supa ganska mycket en eller två gånger i veckan som många av mina kompisar. Nu är jag inte speciellt intresserad på alkohol alls. Jag mår bättre nu utan alkohol än när jag mådde som bäst med den innan Scientologi. Och jag har bara börjat med Scientologi egentligen!
Citera
2006-05-29, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Någonting som kanske ger lite insikt på Scientologis värde är att jag dricker mycket mindre alkohol nu än vad jag gjorde innan Scientologi.
Fast det låter ju lite som nyfrälsta i största allmänhet, oavsett livsåskådning. Är det scientologins förtjänst, eller bara det faktum att du har fått något att engagera dig i?
Citera
2006-05-29, 09:06
Medlem
Jag är inte en sådan som tycker att det är svårt att hitta något att vara engagerad i. Jag tycker att det är kul att vara engagerad i Scientologi, men bara för att jag vet att den fungerar så otroligt bra!
Citera
2006-05-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Mmm. Putter drog in psykiatrin och läkemedelsbolagen i inlägg #112 i denna tråd. Jag jobbar inom psykiatrin så det är svårt att avstå att kommentera hans uttalanden om psykiatri. Ska försöka ignorera de bitarna.

Jag vet att psykiatrin vill klumpa ihop folk och sätta in enskilda individer under en och samma etikett och benämning, men var kommer jag "D.Putter" in i detta sammanhang??
Citera
2006-05-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag tror dig. Det motsäger dock inte på något vis det jag skrev. Skilj mellan rekommenderad dos och maximal dos.
Väldigt vis efter 28 år inom vårdsvängen är det sällan som dessa "rekommenderade maximala doserna", tas någon notis om.
Just nu inom äldrevården som jag jobbar på, tar de egentligen ingen hänsyn till dessa maxdoser, faktiskt väldigt få läkare som ens talar om dom. Jag kan därmed inte tro att läkare inom äldrevården skulle vara så mycket sämre än de läkare som administrerar Ritalin till barn, jag är ledsen att säga det, men så ser verkligheten ut.
På mitt äldreboende idag ser det liknande ut som på 80-talet, nämligen att doserna ofta vida överskrider de rekommenderade maxdoserna.
I mitt fall just idag, så är två gamlingar doserade på mer än 40 mg sobril varje dag, två är ordinerade mer än 20 mg SSRI varje dag, och dessa doser är maxdoser enligt FASS, bara som ett litet exempel.

Dessa maxdoser antar jag fungerar på samma sätt vad gäller Ritalin för barn, de tas VÄLDIGT lätt på dessa doser, och om det inte gör det, så är i alla fall den rekommenderade maxdosen väldigt hög för ett litet barn.
Citera
2006-05-29, 23:47
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Väldigt vis efter 28 år inom vårdsvängen är det sällan som dessa "rekommenderade maximala doserna", tas någon notis om.
Just nu inom äldrevården som jag jobbar på, tar de egentligen ingen hänsyn till dessa maxdoser, faktiskt väldigt få läkare som ens talar om dom. Jag kan därmed inte tro att läkare inom äldrevården skulle vara så mycket sämre än de läkare som administrerar Ritalin till barn, jag är ledsen att säga det, men så ser verkligheten ut.
På mitt äldreboende idag ser det liknande ut som på 80-talet, nämligen att doserna ofta vida överskrider de rekommenderade maxdoserna.
I mitt fall just idag, så är två gamlingar doserade på mer än 40 mg sobril varje dag, två är ordinerade mer än 20 mg SSRI varje dag, och dessa doser är maxdoser enligt FASS, bara som ett litet exempel.

Dessa maxdoser antar jag fungerar på samma sätt vad gäller Ritalin för barn, de tas VÄLDIGT lätt på dessa doser, och om det inte gör det, så är i alla fall den rekommenderade maxdosen väldigt hög för ett litet barn.
Maxdosen för äldre avseende Sobril är 15 mg, 4 ggr/dag=60 mg/dygn. Maxdos är för övrigt ett begrepp som ska relateras även till individen. En del äldre tål maxdosen dåligt. vissa kan kanske behöva mer en kort period.

Maxdosen för SSRI är inte 20 mg. För det första är SSRI en hel grupp preparat där underhållsdos beror på sorten. Zoloft, 50 mg. Cipramil, 20 mg etc etc.

Sedan tror jag iofs att äldre personer riskerar allra mest att ha suboptimal medicinering eller onödiga biverkningar av flera skäl. Tyvärr är det nog så att barn i regel får bättre vård på många sätt än äldre.

Jag har endast en gång överskridit rek maxdos på en medicin, för en patient där man mätt plasmakoncentrationer och funnit att han metaboliserade medicinen i rasande takt och alltså fick ovanligt låga läkemedelskoncentrationer vid normal dos.
Citera
2006-05-29, 23:49
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Jag vet att psykiatrin vill klumpa ihop folk och sätta in enskilda individer under en och samma etikett och benämning, men var kommer jag "D.Putter" in i detta sammanhang??

Jag konstaterar att i denna tråd väckte Du psykiatrifrågan först.

Sedan konstaterar jag att scientologerna har mycket kampanjmaterial mot just psykiatri på sina hemsidor och att det därför inte är så konstigt att psykiatri kommer upp då man diskuterar scientologi.

Förstår Du nu?
Citera
2006-05-30, 10:14
Medlem
Räsernajss avatar
Religionsbiten

Adthelad pekade tidigare på att vetskapen om evigt liv var den grundläggande idén för Scientologins religiösa inslag.

Jag antar att det är något som alla isåfall har och att ni tror på reinkarnation, men vad är meningen med det hela, livet alltså?

Är vi ett fixt antal själar som hela tiden återkommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in