2009-11-06, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av pizdets
Det enda rimliga är att de som vill ha monarkin kan få detta och betala för det också. Vi andra skall befrias fullständigt från dessa tokigheter. Förstår inte varför ni är emot att vi andra skall befrias från monarkin på alla sätt? Förklara detta! för vi behöver inte sitta och argumentera för eller emot. Lönlöst då ingen bryr sig. Bättre alla får vad de vill.

Likaså TV-licensen. Jag vill inte ha SVT, så varför skall jag betala för skiten? Analogist problem med monarkin.

...naturligtvis helt orimligt att man kan välja individuellt vad skattepengarna skall gå till. I en demokrati bestäms det av majoriteten, och minoriteten får packa och rätta sig. det gäller när jag är i minoritet, så då får det allt lov att gälla när jag är i majoritet också.

TV-licensen kan Du avstå, men får då så klart avstå TVn också, så Din jämförelse haltar åtminstone på ena benet.
Citera
2009-11-06, 20:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Sicket...

Citat:
Ursprungligen postat av pizdets
Den fyller absolut ingen funktion. Att vissa av er hävdar att den drar in stålar via PR är i relation till total kostnad skrattretande. Varför tigger då efter sveriges största socialbidrag som används bl a till att hoppa i sofforna på danska nattklubbar?

Sen symboliserar den diktatur och förtryck av den lilla människan.

Fördelarna är många. Ett samhälle består av folket och inte av en elit. Med republik närmar vi oss denna målsättning. Socioekonomiskt skulle vi absolut gynnas av att avskaffa monarkin. Ni tror väl inte att USA, Tyskland m fl har gått under utan monarki, snarare utvecklats till det bättre.

Snälla, vilken diskussion egentligen. Var har vi sunt förnut idag egentligen? Skall vi börja med religisösa vidskepelser också och avskaffa det sekulära samhället, då detta gynnar Sverige PR-mässigt i vissa avseenden?

...lappri! Svara på frågan: Vad blir bättre av republik? Folket älskar sitt kungahus - hur kan det bli bättre? "Konung och folk sig förena" som det står i psalmen.
Citera
2009-11-06, 20:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag lovar...

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Tråkigt att behöva citera sig själv, men dyslexin bland monarkins försvarare verkar vara allvarlig:

Men det ger mig ett lysande tillfälle att fråga Stixius, Xpallo och övriga förespråkare av monarki: Vad skulle ske om Knugen fråntogs sina "arbetsuppgifter"?

...att svara, så fort Du har presenterat Ditt republikanska program, så det finns ett alternativ att ta ställning till.
Citera
2009-11-06, 20:34
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
"Vanliga svenskar" som röstar för en regering som förstör för dem och som applåderar att deras rättigheter tas ifrån dem en efter en eller åtminstone i storts sett stillatigande finner sig i det, förtjänar knappast något beröm - på sin höjd beklagande.

Men vad har detta med monarkin att göra?
Citera
2009-11-06, 20:36
Moderator
Strix m/94s avatar
I Sverige...

Citat:
Efter som dyskalkylin & dyslexin verkar vara bestående , så gör jag det lätt: Staten ger Knugen ca 110 miljoner per år i Socialbidrag. Vad ger knugen tillbaka i svenska kronor? (ej imaginära tal )

...är det inte staten som sköter socialbidragen, så Du får vända Dig till socialförvaltningen i Stockholms stad. Där kommer de sakligt att upplysa Dig kungen inte uppbär dyligt, utan att apanaget utgöres av avbetalning på Gudaloupefonden, och på förräntning Uppsala öd, och det är synnerligen små pengar jämfört med värdet på grundplåten, vilket förmodligen besvarar de mer insinuanta delarna i Din fråga.
Citera
2009-11-06, 20:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Må så...

Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
"Vanliga svenskar" som röstar för en regering som förstör för dem och som applåderar att deras rättigheter tas ifrån dem en efter en eller åtminstone i storts sett stillatigande finner sig i det, förtjänar knappast något beröm - på sin höjd beklagande.

...vara, men det är likafullt demokratiskt.
Citera
2009-11-06, 20:47
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
[b]
Men det ger mig ett lysande tillfälle att fråga Stixius, Xpallo och övriga förespråkare av monarki: Vad skulle ske om Knugen fråntogs sina "arbetsuppgifter"?
Rent praktiskt skulle nästan inget alls förändras. Kungen har ju inga maktbefogenheter och ingen reell roll i lagstiftningsprocessen. Vilket ju är skälet till att införandet av republik är helt meningslöst annat än som mental terapi till de avundsjuka, dumma eller principgaggande.

Frågan blir alltså en om mjuka värden och vem som bäst lyckas med representation och liknande ceremoniella funktioner och där smäller monarker högre i alla väsentliga sammahang. De drar mer folk, affärsmän och dignitärer samt ger mer status och uppmärksamhet. Man behöver inte gilla det, men det är likväl ett faktum.
Senast redigerad av Motvillig 1.1 2009-11-06 kl. 20:50.
Citera
2009-11-06, 20:49
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Vi har uppenbarligen olika uppfattningar om detta. Nog så från mig.
Ha en bra dag och därefter en trevlig helg. Jag skall åka och handla golv imorgon.
Välkommen tillbaka om du någonsin hittar ett sinnesvärldsargument mot monarkin.
Citera
2009-11-06, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Men vad har detta med monarkin att göra?

Vurmandet för monarkin tyder ju på samma dåliga omdöme. Hur fan kan vanliga knegare beundra en person som står över strafflagen och får hur mycket sex, knark och brudar som han vill utan att ha presterat något för att förtjäna detta?
Citera
2009-11-06, 22:28
Medlem
Till alla rojalister vill jag så här på Gustav Adolfs-dagen den 6:e nov dedikera följande musikstycken:

Jacob Praetorius - Salve decus suecorum Rex Gustave Adolphe:
http://www.youtube.com/watch?v=csX1IIyxKe0

Andreas Düben d.ä. - Pugna triumphalis:
http://www.youtube.com/watch?v=6dBoZHTnHZc&feature=related

Adolphus Terserus - Quadricinium triumphale:
http://www.youtube.com/watch?v=LHn7ZzjWgCQ&feature=related
Citera
2009-11-06, 22:49
Medlem
MonkeyPlas avatar
Även då jag själv är en principiell (om än synnerligen oengagerad) motståndare till monarkin känner jag att jag måste inflika att det knappast är relevant att tala om vårt system med monarki som odemokratiskt.

Det stämmer förvisso att vi aldrig aktivt röstat fram monarkin men endast det faktum att en ordning följt med från ett system som inte var demokratiskt innebär inte att det nuvarande systemet är det. Så länge folket har möjlighet att avskaffa monarkin men inte gör det så har det demokratisk legitimitet, (men inte nödvändigtvis moralisk)

Ett flertal motioner har lagts som föreslagit avskaffandet av monarkin. Men då majoriteten av folkets valda företrädare inte bifallit den så lever systemet kvar.

Det fanns exempelvis någon riksdagsledamot som hade som vana att varje år(?) lägga en motion om att riksdagen skulle förbjuda seden att hålla fåglar i bur. Att detta är tillåtet är inget som aktivt röstats fram utan finns kvar från en tid där ingen kunde tänka sig att det skulle kunna vara förbjudet. Detta innebär ju inte att icke-kriminaliseringen av att hålla sig med burfåglar är odemokratisk, tvärtom.
Citera
2009-11-06, 23:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Tack...

Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Till alla rojalister vill jag så här på Gustav Adolfs-dagen den 6:e nov dedikera följande musikstycken:

Jacob Praetorius - Salve decus suecorum Rex Gustave Adolphe:
http://www.youtube.com/watch?v=csX1IIyxKe0

Andreas Düben d.ä. - Pugna triumphalis:
http://www.youtube.com/watch?v=6dBoZHTnHZc&feature=related

Adolphus Terserus - Quadricinium triumphale:
http://www.youtube.com/watch?v=LHn7ZzjWgCQ&feature=related

...för detta!

Gud bevare Konungen och Fäderneslandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto