2008-10-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
D
PR-argumentet då ? Tror någon verkligen att en svensk monark representerar svenskt näringsliv bättre än en fransk president representerar det franska på låt oss säga en asiatisk marknad enkom därför att monarken är av rätt börd ?
Kungen är outstanding på PR i .... Sverige. Utomlands är en statschef en statschef, arvfurste som vald.

Varför i hela fridens namn jämför du med Frankrike som ju har en konstitution där presidenten har stor politisk makt? Särskilt som det finns en perfekt jämförelse i Tyskland som har en president som helt saknar politisk makt. Fast du kanske inte visste att tysklands president existerar? Behöver jag säga mer?
Senast redigerad av kanulus 2008-10-03 kl. 14:49.
Citera
2008-10-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanulus
Varför i hela fridens namn jämför du med Frankrike som ju har en konstitution där presidenten har stor politisk makt? Särskilt som det finns en perfekt jämförelse i Tyskland som har en president som helt saknar politisk makt. Fast du kanske inte visste att tysklands president existerar? Behöver jag säga mer?

Jodå, det visste jag. Jag hade lika gärna kunnat jämföra Siemens hjälp av denne med ABB's hjälp av kungen. Lika gärna hade jag kunnat jämföra med vilket annat land med en icke kunglig statschef utan nämnbar politisk makt, exv. Island, Italien, Österrike eller Polen och Finland (gränsfall).

Vad jag ville komma till är att kungens glans (utomlands) är grymt överskattad. Jag är väl medveten om vad näringslivets höjdare brukar säga när kungen närvarit vid en handelsdelegation. Men vad ska de säga ? Och vad tror du att direktörer i andra länder säger om sina statschefer ?
Citera
2008-10-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanulus
En vald statschef utan makt blir snabbt ointressant, en kung tycks inte bli det. Och om en statschef inte har makt och är helt ointressant så är ämbetet meningslöst. Så, för mig verkar det som kungen gör representationsjobbet bättre än en vald president skulle kunna göra.

Jag vägrar tro att en svensk kung är mer intressant än en vald företrädare för en medborgare i Asien, Latinamerika eller Australien. Däremot är han mer intressant för oss svenskar och i någon mån för befolkningen i våra grannländer. På samma sätt är drottningen ointressant för i stort sett alla utlänningar. Tyskarna är undantaget och vad tror du det beror på ?
Citera
2008-10-03, 15:07
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Jag är väl medveten om vad näringslivets höjdare brukar säga när kungen närvarit vid en handelsdelegation. Men vad ska de säga ? Och vad tror du att direktörer i andra länder säger om sina statschefer ?

Detta bör man ta med i beräkningen, ja.
Höga direktörer är representanter för Sverige precis som kungen och bår således (liksom kungen) agera politiskt neutralt. Att kritisera vårat statsskick kan inte anses som politiskt neutralt vilket mycket väl förklarar deras "åsikter".
Citera
2008-10-03, 15:49
Medlem
CarlSempras avatar
Rent spontant så är ens reaktion om monarkin sentimentalt strunt. Men kungen har faktiskt en uppgift den att representera Sverige vid olika högtider. Man har nämligen räknat på vad de andra alternativen skulle kosta (tex precident) och kommit fram till att det vi har är det billigaste.

Så för mig får Carl Gustav gärna virra runt bland dumma rikemans barn och kaviar så länge vi slipper honom där de riktiga besluten tas.
Citera
2008-10-03, 16:10
Medlem
boba fetts avatar
Demokrati betyder folkstyre. Om en stor majoritet av folket vill ha kvar konungaämbetet, hur kan det då vara odemokratiskt? Förklara gärna..
Citera
2008-10-03, 16:52
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Demokrati betyder folkstyre. Om en stor majoritet av folket vill ha kvar konungaämbetet, hur kan det då vara odemokratiskt? Förklara gärna..

Nja, jag tror nog att ett land får svårt att kalla sig demokrati utan att hålla demokratiska val. Således skulle det inte räcka med att de flesta svenskarna är för sossarna till exempel. Det måste även röstas om det i ett demokratiskt val.

Opinionsundersökningar är inte likvärdiga med demokratiska val vilket gör att kungen aldrig kan sägas ha demokratiskt stöd så länge han inte är vald till sitt ämbete.

Oavsett om han må vara av ekonomisk nytta för Sverige eller ej så finner jag honom dock odemokratisk även om jag faktiskt skulle kunna tänka mig att rösta på honom vid ett eventuellt demokratiskt val. Dock förloras ju lite av vitsen med en kung då.
Citera
2008-10-03, 17:52
Medlem
Super Swampers avatar
Monarkin är ett skämt. Inför mandatperioder för det kungliga ämbetet. 10 år kan vara lämpligt. Svenska Spel kan lotta ut tronen i konungalotteriet.
Citera
2008-10-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett

Att en majoritet är för monarki betyder inte dess berättigande av demokratiska skäl. Anser du i så fall att en vänsterregering med majoritet kan förbjuda exv. moderaterna därför att det finns stöd i riksdagen ?
Citera
2008-10-03, 21:32
Medlem
Citat:
Att en majoritet är för monarki betyder inte dess berättigande av demokratiska skäl. Anser du i så fall att en vänsterregering med majoritet kan förbjuda exv. moderaterna därför att det finns stöd i riksdagen ?

Men nu är det ju så att en klar majoritet är för Monarkin oavsett om du och andra odemokratiska pajaser inom kryptovänstern leker med ord som "berättigande" osv.... lär dig leva med den besvikelsen eller stick och lek revolutionär kamp i en studiecirkel eller nåt din n00b!
Citera
2008-10-03, 21:41
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
Men nu är det ju så att en klar majoritet är för Monarkin oavsett om du och andra odemokratiska pajaser inom kryptovänstern leker med ord som "berättigande" osv.... lär dig leva med den besvikelsen eller stick och lek revolutionär kamp i en studiecirkel eller nåt din n00b!

Att en majoritet av Sveriges befolkning är för monarkin är egentligen rätt så oväsentligt ur demokratisynpunkt. Nämn någon legitim demokrati som baserar sig på opinionssiffror.
Citera
2008-10-03, 23:57
Medlem
Citat:
Jag vägrar tro att en svensk kung är mer intressant än en vald företrädare för en medborgare i Asien, Latinamerika eller Australien. Däremot är han mer intressant för oss svenskar och i någon mån för befolkningen i våra grannländer. På samma sätt är drottningen ointressant för i stort sett alla utlänningar. Tyskarna är undantaget och vad tror du det beror på ?
Men, varför inte vara litet pragmatisk? Uppenbarligen bryr sig folk mer om en meningslös kung än en meningslös president? Det tycks ju till och med du hålla med om? Och varför haka upp sig på utlandsperspektivet, räcker det inte med att vi svenskar bryr oss? Det gör ju fortfarande att kungen är en bättre statschef än en vald företrädare som ~49 % skulle tycka hjärtligt illa om eftersom han/hon tillsattes av sossarna/borgarna, eller?

Jag håller med om att ett ärvt ämbete inte är idealtillståndet i en demokrati men varför vara dogmatisk och sabba nåt som funkar bra? Jamenar, finns så många idealister som gjort världen till en hemsk plats, ideal ska inte överskattas, emå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in