2010-03-16, 17:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
Naturligtvis är det fel att bryta emot lagar och förordningar, sen är detväl HOVET som gjort detta, inte bara Kungafamiljen.

Parkeringsreglerna är inte lag och förordning, utan grundar sig på kommunala beslut och privata markägares bestämmelser. Det är heller inte böter i vanlig mening, utan en kontrollavgift som parkeringsbolagen tar ut, förvisso med stöd i lag.

Det är mycket lätt att råka illa ut hos parkeringsbolagen och mycket svårt att få upprättelse. Bara att tolka skyltningen på vissa platser är komplicerat. Ibland så besvärligt att inte ens parkeringsvakterna klarar det.
Citera
2010-03-16, 17:55
Medlem
Imastrangerheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
1. Kungafamiljen står inte över lagen.
2. Kungen har åtalsimmunitet av rent praktiska skäl. Precis som diplomater. Tror sig diplomater också vara mer värda än andra?
3. Kungens åtalsimmunitet är inte absolut.

Du skriver:

Jag frågar återigen:
När har någon medlem i kungafamiljen sagt sig vara mer värda än någon annan?

När har kungen eller drottningen krävt detta?

Då måste du gå till dig själv och reda ut problemet, istället för att häva ur dig lögner framför ett kletigt tangentbord.

Hur kan det komma sig att kungafamiljen inte straffas om de begår ett brott? Tycker inte du det är att mervärdesförklara vissa?

"Varken kungen eller Silvia jublade när Victoria presenterade sin nye pojkvän Daniel Westling.
En vanlig kille från Ockelbo var allt annat än vad kungen och Silvia hade drömt om. Hade de fått bestämma så hade dottern i alla fall valt någon med en fin och välbärgad bakgrund. I bästa fall någon från ett annat kungahus."

Säger en del om hur hovet ser ner på andra.

http://www.expressen.se/Nyheter/forlovningen/1.1488903/johan-t-lindwall-silvia-gillade-inte-daniels-bakgrund
Citera
2010-03-16, 18:01
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imastrangerhere
Hur kan det komma sig att kungafamiljen inte straffas om de begår ett brott? Tycker inte du det är att mervärdesförklara vissa?
Kungen stiftar inte lagar. Hör av dig till riksdagen istället.

Citat:
"Varken kungen eller Silvia jublade när Victoria presenterade sin nye pojkvän Daniel Westling.
En vanlig kille från Ockelbo var allt annat än vad kungen och Silvia hade drömt om. Hade de fått bestämma så hade dottern i alla fall valt någon med en fin och välbärgad bakgrund. I bästa fall någon från ett annat kungahus."
Och nu ska de gifta sig... med din logik innebär det att hovet numera inte ser ner på andra.
Citera
2010-03-16, 18:02
Medlem
Enydrions avatar
Om vi nu skulle avskaffa monarkin, så skulle vi väl få tex mona som president, och då skulle det väl gå åt ännu mera pengar än idag (det mesta används väl dessutom för att inte slotten ska förfalla)

Är inte detta alternativ 100gr värre?

eller är det så att alla republikaner själva vill bli presidenter?

Säg nu inte att det inte kommer att bli nån president, så godtrogen kan man väl ändå inte vara så man inte tror att politikerna kommer att försöka sko sig själva?
Senast redigerad av Enydrion 2010-03-16 kl. 18:06.
Citera
2010-03-16, 18:04
Medlem
Citat:

Säger en del om hur hovet ser ner på andra.

http://www.expressen.se/Nyheter/forlovningen/1.1488903/johan-t-lindwall-silvia-gillade-inte-daniels-bakgrund

Eller så litar man inte på Lindwall och behandlar hans artiklar som skrivna av den fåne han själv är.

Boken han skrivit om Victoria är den roligaste bok jag läst i år, fast jag tror inte den var tänkt att vara en bok i humorklassen.

Kan vi inte ha mynt med stora siffror och ingen tillstymmelse till någon sk gemenskap med FInland
Citera
2010-03-16, 18:06
Medlem
Imastrangerheres avatar
Citat:
Kungen stiftar inte lagar. Hör av dig till riksdagen istället.

Och nu ska de gifta sig... med din logik innebär det att hovet numera inte ser ner på andra.

Det handlar om deras förutfattade meningar om människor som inte har samma bakrund som dom själva fattar du väl?

Kungen har ingenting med lagar att göra nej, en helt korrekt iakttagelse.Han varken stiftar eller följer dem.
Citera
2010-03-16, 18:07
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
När har kungen eller drottningen krävt detta?

Det har han eller hon kanske inte krävt men varje gång nån råkar "dua" kungen eller drottningen blir det ett sjuhelvetes hallå i pressen. Och dom (kungafamiljen) har väl inte direkt motsatt sig att man ska tilltala dom på ett speciellt sätt heller? Varför ska dom för övrigt bli kallade sina yrkestitlar medan doktorer, advokater och diskare minsann är du?

Håller med herr Stranger i stora delar av hans inlägg. Jag bryr mig inte om vad kungen gör för Sverige, varken bra eller dåligt. Det har heller inte med ekonomin att göra, även om den självklart spelar in den med. Vad jag däremot tycker är att ett kungahus är något som osar medeltid eller på sin höjd 1700-tal. Det hör helt enkelt inte hemma i en modern stat som jag ändå anser Sverige vara.

Vill också passa på att säga att jag inte vill radera alla svenska traditioner, högtider och så vidare. Snarare tvärtom. Detta kan dock ske utan att vi ska ha ett kungahus.
Senast redigerad av Vattenspann 2010-03-16 kl. 18:10.
Citera
2010-03-16, 18:10
Medlem
Ja ok då förstår jag, tack Strix, ursäkta min Okunskap , då jag aldrig får parkerinsgböter
Citera
2010-03-16, 18:14
Medlem
Imastrangerheres avatar
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unit.asp?unitid=1626&pageno=7&pubid=443685

Det var alltid lika roligt att lyssna på Pippirull i P3 och deras förakt mot kungahuset.Hittar inte klippet, men jag minns när dom ringde socialförvaltningen för att meddela att det finns en gubbe i Gamla stan som lever på bidrag trots att han egentligen har både bostad och hög inkomst från annat håll.

Överhuvudtaget var det en kritiskt granskande journalistik mot kungahuset i Pippirull, varvat med stor humor.Numera är det alldeles för ofta en positivt vinklad rapportering kring kungahuset, inte konstigt att det flesta tycker det verkar bra då.
Senast redigerad av Imastrangerhere 2010-03-16 kl. 18:19.
Citera
2010-03-16, 18:14
Medlem
Kungahuset är en symbol för riket. Hur tror du SKolor, hovlevrantörer etc reagerar? Hur tror du Kolonialpolisen( fd Försvarsmakten) reagerar?

När det var tal att Flottan skulle förlora sin Kungl Titel hotade en massa officerare med att avgå.
Citera
2010-03-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Det har han eller hon kanske inte krävt men varje gång nån råkar "dua" kungen eller drottningen blir det ett sjuhelvetes hallå i pressen.

Källa på det?
Citera
2010-03-16, 18:34
Medlem
Minnehahas avatar
Republikanska föreningen seglar i motvind. Ett fåtal medlemmar men ska ständigt väsnas i debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in