2009-10-26, 15:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Vår...

Citat:
Ursprungligen postat av Reggato
Republik är inte heller det ända alternativet till monarki, det är enligt min mening bara att byta ut ett korrupt system mot ett annat.

...erfarenhet från demokratier är nog att det, hittills, bara funnits dessa två system. Nekrokrati, som i Nordkorea, blir svårt att förena med västerländsk demokrati.
Citera
2009-10-26, 15:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Då är...

Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Men varför är debatten monarki vs republik?

Varför kan vi inte bara ta bort kungen och ha ingenting istället? Dvs statsminister som nu.

...det republik. Statsministern får då en presidentliknande funktion, även om han inte skulle kallas det.
Citera
2009-10-26, 15:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Så...

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Skulle ej bli förvånad i fall dessa träder fram. De har bla annat blivit omskrivna i tidskriften SOLO

...några "attention whores" skall eventuellt övertyga mig? Ja skoja Du FnurrHa-Ha-Ha.
Citera
2009-10-26, 16:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Du får...

Citat:
Ursprungligen postat av Grisham
Jag har sagt vad jag vill ha. En helt ny ordning med en statschef med politiskt inflytande och en verklig maktdelning mellan presidenten och parlamentet.

...nog lov att bli litet mer precis än så, tror jag.
Citera
2009-10-26, 16:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Absolut...

Citat:
Tror du forfarande på tomtar & troll.

...gör jag det. Här sitter jag och diskuterar med Dig som är både och ju.

Citat:
Som sagt, enligt Torekovskompromissen 71, skall ej Knugen uttala sig politiskt. Men hans blåa tunga forsätter att göra diverse politiska uttalanden. -Vi skall vara måna om miljön. Säger Knugen som har 13 miljömonsterbilar
Sveriges största Socialbidragstagare kommer även framgent vara knugen

Där smet Du kvickt ifrån det ekonomiska och Guadaloupefonden. Försök inte. Här är det inte socialbidrag. Tomte! Och troll!
Citera
2009-10-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...det republik. Statsministern får då en presidentliknande funktion, även om han inte skulle kallas det.

Men han behöver ju inte utses via dyra kampanjer. Det kan ju vara precis som nu. Ett jättefokus och stormakt hos en individ behöver man ju inte ha.
Citera
2009-10-26, 16:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Natruligtvis...

Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Men han behöver ju inte utses via dyra kampanjer. Det kan ju vara precis som nu. Ett jättefokus och stormakt hos en individ behöver man ju inte ha.

...kan man ha det som i Tyskland, där förbundspresidenten utses av Förbundsdagen. Fungerar säkert. men då är det republik, och det vill jag inte ha, av både rationella och kännslomässiga skäl.
Citera
2009-10-26, 16:38
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Under drygt tjugofem år har jag engagerat mig i miljöfrågor och vid ett flertal tillfällen samlat internationella miljövårdsföreträdare till colloquium här i Stockholm för att diskutera framför allt vattenfrågor. Vid dessa möten har det klart visat sig att möjligheterna att komma tillrätta med de allvarliga miljöproblemen har ett nära samband med kampen mot fattigdomen.
Knugens jutal 1999

Knugens diverse slott kräver ohyggliga mängder energi!
Knugen har 13 bilar som slukar disel/bensin & förpestar skog, mark å vatten!
Knugen jagar å sprider bly i den Svenska naturen!
Knugen är väldigt engagerad i miljöfrågor!
Senast redigerad av FnurrHa 2009-10-26 kl. 17:14.
Citera
2009-10-26, 16:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Om Du inte vill...

Citat:
Knugens jutal 1999

Knugen har diverse slott kräver ohyggliga mängder energi!
Knugen har 13 bilar som slukar disel/bensin & förpestar skog, mark å vatten!
Knugen jagar å sprider bly i den Svenska naturen!
Knugen är väldigt engagerad i miljöfrågor!

...visa omvärlden att Du är litet, eh... speciell, så behöver Du inte...

Är det Din uppfattning att vi skall jämna alla kungliga slott med marken? Du har inga samvetsförebråelser för att oskattbara kulturvärden som skulle försvinna för eftervärlden? Eller är det bara miljöskadligt om slotten ingår i monarkin?

Tror Du på fullaste allvar att kungen kör i alla dessa bilar samtidigt? Sin Volvo PV har jag för mig att han bara kör i något rally på Öland en gång om året.
Vill Du också hindra alla motorintresserade svenskar att utveckla sina motorintressen? Eller är det bara kungliga förbränningsmotorer som är så miljöskadliga att de måste bort?

Kanske skjuter kungen ut flera gram bly i naturen årligen, mängder som helt naturligt saknar betydelse. Forskning på området visar också på att blyfrågan är påtagligt överdriven:
"– I Sverige har vi gått igenom all fakta och slagit fast att bly i ammunition inte är ett problem, säger Anders Grahn, internationell sekreterare för Jägareförbundet."
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Blyfragan-bubblar-i-Europa/

Du är en av forumets största trolltomte, så det är väl inte att hoppas på att Du tar till Dig fakta och förnuftiga resonemang.
Citera
2009-10-26, 17:20
Medlem
FnurrHas avatar
Jag..
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
ekonomiska
..........instämmer i att knugen bör redovisa sina Socialbidragspengar. Svenska Folket vill veta varför knugen behöver miljoner/månad då de flesta bidragstagare får några tusenlappar
Citera
2009-10-26, 17:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Behöver...

Citat:
Jag............instämmer i att knugen bör redovisa sina Socialbidragspengar. Svenska Folket vill veta varför knugen behöver miljoner/månad då de flesta bidragstagare får några tusenlappar

...andra bidragstagare redovisa detta? Behöver den som uppbär a-kassa redovisa för journalister vilka personliga utgifter man har? Naturligtvis inte.

Du är ute och tomtar om sådant Du inte begriper.
Citera
2009-10-26, 17:53
Medlem
Weztdahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Kungliga hov- och slottsstaten. Budget 07: 96,9 miljoner.

Vad får det svenska folket för pengarna då?

Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte. Men stämmer det verkligen? Om man frågar folk runt om i världen vem Carl XVI Gustaf är, hur många kommer då att tänka på Svea rike? Om kungens enda syfte är att locka hit turister (läs sätt ett ansikte på Sverige, eller som hovet själva uttrycker det: Monarken är som statschef den samlande representanten och symbolen för landet. Kungen har huvudsakligen ceremoniella och representativa plikter.) vore det inte då bättre att slösa de här 100 miljonerna på någonting som faktiskt lockar hit andra människor?

Förut hade Stockholm vattenfestival, någonting som jag, och många andra såg fram imot varje år. Vad har vi nu? Vore det inte bättre att slopa monarkin och istället ordna en sjuhelvetes festival varje år för de pengarna?

Exakt. Har lite dålig koll på just med hur pengar de kostar och hur mycket han drar in, men hur kan de vara 2009 och man får ärva sin post?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in