2010-04-21, 15:57
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Kanske har det helt gått Dig förbi, men kung är en befattning - inte ett namn. Vår kung är inte döpt till kung, han heter Carl Gustaf Folke Hubertus Bernadotte.
Ni hyllar kungen. "Kungen" och "Carl Gustaf Folke Hubertus" refererar till samma person. (De kungliga saknar för övrigt efternamn.)

Citat:
Vi hyllar den kung som för tillfället besitter tronen
Ja, alltså hyllar ni personen Carl XVI Gustaf.

Citat:
Därav uttrycket "Kungen är död! Länge leve kungen!"
Uttrycket är en ellips och ska uttydas: Den gamle kungen är död! Länge leve den nye kungen! (Usch, att jag var tvungen att skriva detta; nu måste jag tvätta mina besudlade händer.)
Citera
2010-04-21, 18:08
Medlem
går det ordna någon lokal röstning här på Flashback om monarkins vara eller inte vara?
Citera
2010-04-21, 18:18
Medlem
För min del får de gärna avskaffa tramset. Fyller ingen funktion längre , och hör inte hemma i ett civiliserat och demokratiskt samhälle. Och möget till kungahus är knappast något som är värt att visa upp utomlands.
Citera
2010-04-21, 23:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Ni hyllar kungen. "Kungen" och "Carl Gustaf Folke Hubertus" refererar till samma person. (De kungliga saknar för övrigt efternamn.)

Ja, alltså hyllar ni personen Carl XVI Gustaf.

Uttrycket är en ellips och ska uttydas: Den gamle kungen är död! Länge leve den nye kungen! (Usch, att jag var tvungen att skriva detta; nu måste jag tvätta mina besudlade händer.)

Vi skulle inte hylla personen om personen inte var kung. Det är den kungliga befattningen som räknas. Det förvånar mig att du inte kan se den distinktionen. Jag tycker bra om kungen som person, men jag respekterar det ämbete har uppbär mycket mer. Därför är tronföljaren och dennas bröllop så viktigt. Hade det varit en presidents dotter som gift sig så hade det säkert varit trevligt på sitt sätt, men nu är det fråga om den person som skall förvalta den 1000-åriga svenska monarkin. Det är en helt annan och mycket viktigare sak!

Men har man inte ens begripit sotrheten i vår monarkiska tradition, så skall man väl inte begära för mycket.
Citera
2010-04-21, 23:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
För min del får de gärna avskaffa tramset. Fyller ingen funktion längre , och hör inte hemma i ett civiliserat och demokratiskt samhälle. Och möget till kungahus är knappast något som är värt att visa upp utomlands.

Vi har ju vid ett flertal tillfällen i denna tråd visat att du objektivt har helt fel.
Citera
2010-04-21, 23:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Vi skulle inte hylla personen om personen inte var kung. Det är den kungliga befattningen som räknas. Det förvånar mig att du inte kan se den distinktionen. Jag tycker bra om kungen som person, men jag respekterar det ämbete har uppbär mycket mer. Därför är tronföljaren och dennas bröllop så viktigt. Hade det varit en presidents dotter som gift sig så hade det säkert varit trevligt på sitt sätt, men nu är det fråga om den person som skall förvalta den 1000-åriga svenska monarkin. Det är en helt annan och mycket viktigare sak!

Men har man inte ens begripit sotrheten i vår monarkiska tradition, så skall man väl inte begära för mycket.

Jag tror de allra flesta här förstår precis vad du menar. Att folk i gemen tycker att det är lite konstigt att hylla kungen är en annan sak. Du gör ju honom till en fetish. Ett beläte.

Varför hänger du här på FB? Du borde ge mera offentlighet åt din åsikter. Stå på dig! Men lite tur kan du bli republikanernas främsta tillgång, kanske nästan lika bra tillgång Mona Sahlin är för borgarna.
Citera
2010-04-22, 08:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag tror de allra flesta här förstår precis vad du menar. Att folk i gemen tycker att det är lite konstigt att hylla kungen är en annan sak. Du gör ju honom till en fetish. Ett beläte.

Varför hänger du här på FB? Du borde ge mera offentlighet åt din åsikter. Stå på dig! Men lite tur kan du bli republikanernas främsta tillgång, kanske nästan lika bra tillgång Mona Sahlin är för borgarna.

Det är inte min roll att agera offentligt. I alla fall inte för tillfället.

"Folk i gemen" tycker inte alls att det är konstigt. Det är litet vänsterfolk och en del avundsandar som inte begriper bättre. 70-80% har inga svårigheter med monarkin eller dess uttrycksformer.

Kanske är det på sin plats med en liten utvikning om den gamla krigsmannabönen: "Gud bevare Konungen och Fäderneslandet." I denna enkla mening som uppläses av befälhavaren, eller prästen, och upprepas av truppen (utom i Kungl Flottan där truppen svarar "Gud höre det.") Sammanfattas de tre storheter som är avgörande inte bara för soldaten, utan även för folket i största allmänhet; Gud, Konungen och Fäderneslandet. Att Gud är viktig säger sig liksom självt. Med "Konungen" avses givetvis den kungliga personen, men kanske ännu mer den kungliga befattningen och de kungliga/statliga institutionerna och riket i formell mening. Med "Fäderneslandet" avses givetvis territoriet, men också de speciella svenska förhållandena inom detta; folket, arvet, traditionerna, kulturen. Man skulle kunna säga att de tre delmomenten i krigsmannabönen sammanfattar den högsta makten, de jordiska formella institutionerna och den reella förhållandena.

Det finns något tidlöst och ödmjukt i denna bön som på något sätt är så genuint svenskt. Den vittnar också om den nära förening som finns och funnits mellan kung och folk.
Citera
2010-04-22, 10:38
Medlem
Jag är monarkist, men känner att jag i dagsläget inte kan försvara 2/3 av kungabarnen.

Den ena påminner om white trash och väljer annan white trash brud som varit utvikningsmodell. Han kör bil med mössa på sig trots att han sitter i en eluppvärmd bil och det är vårsol ute. Han verkar vara en total idiot i övrigt också.

Prinsessan Madde gör tydligen allt för att fördärva för stora syster. Vad händer härnest? Hon avslöjar att hon är med barn dagen innan storasysters bröllop?

Den enda som verkar förstå att vara ett föredöme och försöka agera normalt är Victoria. Hade vi haft manlig tronföljd fortfarande hade jag varit mer republikan än monarkist.

Rädda monarkin, ta bort CP och Ms barns arvsrätt till tronen om inte Victoria får barn.

Tror fan jag ska skicka brev till Madde och be henne skärpa till sig och bryta förlovningen nån gång mellan 20 juni och 1 augusti(annars får vi henne på löpet och inte valet) och försöka få en blåblodig prins. Harry är väl ledig?

Faktiskt lite förbannad på Victoria att hon väljer en djäkla skoterraggare från Ockelbo, men hennes fars största vilja var väl att det var någon som höll på gnaget.
Citera
2010-04-22, 12:03
Medlem
Citat:
Vi har ju vid ett flertal tillfällen i denna tråd visat att du objektivt har helt fel.
Icke sa Nicke.
Citera
2010-04-22, 12:22
Medlem
Finlirarens avatar
Bara en tidsfråga innan förtroendet för Monarkin kommer o dala ännu mer och då kommer en folkomröstning avgöra frågan.
Trenden är tydlig.
Citera
2010-04-22, 14:47
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Bara en tidsfråga innan förtroendet för Monarkin kommer o dala ännu mer och då kommer en folkomröstning avgöra frågan.
Trenden är tydlig.
Ingen, förutom ett ytterligt fåtal konservativa stofiler, vill behålla statsskicket monarki. Att det alls kan fortleva beror på de kungligas popularitet hos folket. Det är en bräcklig bas. Därför är hovet väldigt måna om att det hela tiden skapas god PR kring kungafamiljen. Därför sysselsätter kungen sina ekonomer med att bygga upp hans förmögenhet (som nu säkert passerat 300-miljonersstrecket) inför sämre tider (hans anfader Karl Johan var paniskt rädd och besatt av tanken att störtas i en statskupp).

I Grekland och Italien röstades monarkierna bort av folket. I Sverige tror jag dock att våra folkvalda i riksdagen helt enkelt kommer att stryka ut monarkin ur författningen, när kungahusets popularitet dalat tillräckligt.
Citera
2010-04-22, 15:59
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminmannen
Den enda som verkar förstå att vara ett föredöme och försöka agera normalt är Victoria.
Victoria är just ett snyggt föredöme som till vigseln har valt den amerikanska traditionen med brudöverlämning. Därmed punkterar hon alla föreställningar om monarkin som modern, kyrksam och traditionsvårdande:
"Men när vigseln äger rum i Storkyrkan i Stockholm den 19 juni kommer antagligen inte brudparet att följa vare sig svensk tradition eller Svenska kyrkans ordning.

Brudparets önskemål är nämligen att kronprinsessan Victoria ska ledas in av sin pappa, kungen. Alltså: det kungahus som förknippas med ord som tradition, etikett och ordningar kommer denna dag att bryta mot alltihop.

---
Den gamla svenska traditionen, då paret går in tillsammans, har en viktig innebörd: kvinnan är myndig att fatta sina egna beslut och står bredvid sin blivande man av egen fri vilja. Akten uttrycker samhörighet och gemenskap. Att gå upp för altargången tillsammans är den starka symbolen för detta i vigselritualet.

Brudöverlämning har sina rötter i ett helt annat tänkande. Det handlar om att kvinnans myndighet lämnas över från fadern till mannen.

Att en sådan symbolik gnisslar särskilt mycket vid en vigsel mellan en kronprinssessa och en man av folket är uppenbart.

Hur är det möjligt att man i kungahuset inte har djupare kunskap om den svenska tradition man säger sig förvalta?"

http://www.dn.se/debatt/victoria-maste-tanka-om-nar-det-galler-brollopet-1.1081597
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in