2012-01-17, 20:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Är det inte en form av högmod eller i vart fall storhetsvansinne att tro sig kunna vara berättigad kung för ett folk?

Nej, varför det? Skulle det inte vara med hpgmod att ställa upp i ett val till ett mäktigt ämbete och hävda att man är bättre än alla konkurrenter och vet bäst hur ett land skall styras? Hur kan det vara högmod att hävda sin rätt till det ämbete man i laga ordning ärvt och som enbart är av symbolisk natur?

Citat:
En del monarkister anser att en medborgare, som vill ha rätten till sin egen integritet och självbestämmande, lider av grandios personlighetsstörning.

Kungens roll är ju i det närmaste motsatsen, dvs inte mycket till integritet och självbestämmande.

Citat:
Vad som är logiskt eller rimligt eller lämpligt är tydligen inte givet, vilket kanske säger något om människorna som sådana.

Ja, vad tycker Du att det säger om Dig?
Citera
2012-01-20, 10:39
Medlem
Jamen, vi slår väl till och är riktigt demokratiska! Vi kör en folkomröstning: Vilken person vill du ha som statschef? Alla får ställa upp (och en del gör det!)
Kungen
Kronprinsessan
Håkan Juholt
Mona Sahlin
Bert Karlsson
Zlatan Ibramhimovic
Åsa Domeij
mfl, mfl, mfl

Vinner nån i kungahuset slår vi till med monarki, vinner nån vanlig dödlig blir det omedelbart republik, men vilken typ? Ska statschefen vara ÖB som i USA?
Citera
2012-02-23, 19:13
Medlem
Avskaffa Monarkin! Och pumpa pengarna tillbaka in i vård & skola eller sänk skatterna

Irriterar mig på att vi skattebetalare står för kungahusets nota... räcker det inte med ett dyrt jävla statshus!? Anser att pengarna som blivit över om vi avskaffat monarkin gjort sig bättre i vård och skola! Så vi lättare fått tid när hälsan brådskar istället för att vänta månader på hjälp eller elever fått fler lärare fördelat på färre så de lättare tillgodogjort sig kunskaper/mer stöd att bli fina medborgare. Då hade Sverige på riktigt blivit ett lyckligare land! Inte genom att se Victoria vinka med hundratals vakter omkring sig, bebis bli överbeskyddad, Madeleine roa sig i New York, Philip åka yacht med sin playboy tjej, Kungen försvarad trots porrklubbskandalerna och drottning som försöker hålla ansiktet... Adelsnamn har avskaffats i betydelse och monarkin står på tur. Monarkin gjorde sig bättre i forntid inte på 2000-talet! Vad har vi för nytta av kungahuset annat än att de representerar Sverige ibland?

Vad hände med att alla ska anses som lika mycket värda? Varför ska dem få fördelar bara för att de har "kunglig ådra i sig"? Detta är så gammalmodigt... allt borde vara individualiserat så alla får börja från "0" inte födas in i en jävla titel bara för att deras släktingar åstadkommit något.
Senast redigerad av sadgirl 2012-02-23 kl. 19:19.
Citera
2012-02-23, 19:25
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Är du svartsjuk på ett barn som inte ens har påbörjat sin andra dag i livet?

Tog du din fars efternamn?
Citera
2012-02-23, 19:27
Medlem
SemperTergos avatar
Lugn o fin. Kungen/kungahuset saknar all formell makt. Jag tror att vi flera gånger har igen de pengar kungahuset kostar i form av PR för Sverige och jag tror att en riktig kung upplevs som exotiskt och öppnar många dörrar för svenskt näringsliv utomlands!
Citera
2012-02-23, 19:28
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Är du svartsjuk på ett barn som inte ens har påbörjat sin andra dag i livet?

Tog du din fars efternamn?

Vad har införande av demokrati med avundsjuka att göra?
Citera
2012-02-23, 19:32
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Vad har införande av demokrati med avundsjuka att göra?

Uppriktigt sagt.
Skulle du känna dig mer "demokratisk" om, låt oss säga Maud Olofsson var statschef?

Jag är ingen rojalist, men kan uppskatta historiken och eftersom kungahuset inte har någon politisk makt så är det uppriktigt sagt en ickefråga för mig.

Är det pengarna som stör dig så finns det flera andra politiska områden där pengar FORSAR ut från våra gemensamma skattefickor.
Citera
2012-02-23, 19:35
Medlem
Hur kommer det sig att vi i Sverige betalar mer skatt än nästan alla andra och ändå inte redan har bättre skola, sjukvård etc. tror det finns andra saker som drar mer pengar än kungahuset. Presstöd, socialbidrag, politikerlöner för att nämna några exempel.
Citera
2012-02-23, 19:36
Medlem
Blundettos avatar
Kungahuset drar troligen in mer pengar till statskassan än vad de kostar. Dels i form av turism men även handelsavtal som kan bli verklighet då de representerar Sverige utomlands. Jag tvivlar på att en avdankad sosse eller moderat skulle göra samma insats om vi valde statschef. Inte riktigt samma flärd om man säger så. Dessutom har kungahuset ett historiskt arv att förvalta.
Citera
2012-02-23, 19:42
Medlem
gulaLejonets avatar
jag tycker folket går ihop och jagar ut packet från slottet en gång för alla!
Citera
2012-02-23, 19:54
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Kungahuset drar troligen in mer pengar till statskassan än vad de kostar. Dels i form av turism men även handelsavtal som kan bli verklighet då de representerar Sverige utomlands. Jag tvivlar på att en avdankad sosse eller moderat skulle göra samma insats om vi valde statschef. Inte riktigt samma flärd om man säger så. Dessutom har kungahuset ett historiskt arv att förvalta.

Detta.

Apanaget är en spottstyver i relation till turistnäringens nuffror.

Citat:
162 100 sysselsatta i helårsverken (+1,4% jämfört med 2009)
254,4 miljarder kronor i total omsättning (svenska och utländska besökare).
87,1 miljarder kronor i exportvärde (utländska besökares konsumtion i Sverige.
2,9 procent av Sveriges totala BNP.
12,8 miljarder i momsintäkter från utländsk konsumtion i Sverige.

Siffrorna avser 2010. Källa: Tillväxtverket
Citera
2012-02-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackelina
Detta.

Apanaget är en spottstyver i relation till turistnäringens nuffror.
Oj, extremt bra siffror. Monarkin är således en ren vinstmaskin för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in