2012-01-16, 22:30
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Kungen kollade sin telefon! Infor republik!

Tunga argument nu. Sant okar respekten for republikanerna.
Citera
2012-01-16, 22:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Kungen kollade sin telefon! Infor republik!

Tunga argument nu. Sant okar respekten for republikanerna.

Nej, Göran Persson fick inte kicken heller när han satt och snackade i telefon på nobelfesten. Det var ingen som ansåg att Persson borde avgå heller på grund av det. Å andra sidan kan man hävda att Perssons prat inte var tjänsteutövning. Ja, nu tycker jag personligen inte att Knugens firande av kusinens födelsedag är särskilt mycket tjänsteutövning. Men om nu hovet anser det.

Däremot uppför sig Knugen olämpligt. Men det klarar du väl inte av att erkänna?
Citera
2012-01-16, 22:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det där tror du inte ens själv på, vilket inte vill säga lite.

TIll skillnad från den republikanska ligan så har jag inte säker kunskap om minsta småsak, men ger gärna kungen både den frihet han behöver och "the benefit of a doubt". Men så är jag inte så småaktig att jag vill omstörta statsskicket för att kungen håller reda på vad som händer i omvärlden.
Citera
2012-01-16, 22:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, Göran Persson fick inte kicken heller när han satt och snackade i telefon på nobelfesten. Det var ingen som ansåg att Persson borde avgå heller på grund av det. Å andra sidan kan man hävda att Perssons prat inte var tjänsteutövning. Ja, nu tycker jag personligen inte att Knugens firande av kusinens födelsedag är särskilt mycket tjänsteutövning. Men om nu hovet anser det.

Analogt så skulle ett telefonsamtal från Göran Persson medföra att vi måste avskaffa riksdag och regering. Man undrar ju litet hur lågt republikanerna kan sjunka i sin jakt på halmstrå...
Citera
2012-01-16, 22:55
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Analogt så skulle ett telefonsamtal från Göran Persson medföra att vi måste avskaffa riksdag och regering. Man undrar ju litet hur lågt republikanerna kan sjunka i sin jakt på halmstrå...

Nu orkar jag inte leta reda på vad den där argumentationstekniken heter, men jag kan köra den på dig någon gång så får vi se.

Hursomhelst så är telefonsurfande under tjänsteutövning inte skäl nog för att omstörta samhällsskicket. Inte heller att kalla in insatsstyrkan på nobelfesten för att ta ifrån statsministern sin telefon.

Inte heller jag riskerar att få sparken om jag skulle surfa mitt under ett möte på jobbet. Däremot skulle flera rynka på näsan, titta menande på mig, och samstämmigt humma om det olämpliga i uppträdandet. Om jag inte vore kunglig förstås. Då skulle det finnas någon Strix som strax kritiserar dessa hummanden, och påpekar att jag inte ska arkebuseras för att jag surfar.

Om det är så svårt för en rojalist att erkänna att Knugen uppträtt olämpligt, är det ett skäl i sig att ge Knugen sparken!
Citera
2012-01-17, 05:34
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Jag har inte narmare satt mig in i omstandigheterna. Det beror val pa nar och hur han gjorde det. Det kan mycket val ha varit olampligt men bara nagon helt utan sinne for proportioner skulle ta upp en san sak i en trad om att byta statsskick. Varfor tyckte du detta passade i en trad om att byta statsskick?

Hade han varit asberusad och forsokt visa streamad bogporr for prasten eller nagot i den stilen innan det hade kanske varit nagot att bry sig om.
Citat:
Inte heller jag riskerar att få sparken om jag skulle surfa mitt under ett möte på jobbet. Däremot skulle flera rynka på näsan, titta menande på mig, och samstämmigt humma om det olämpliga i uppträdandet.
Dar jag jobbar ar det onormalt att inte ha datorn med sig pa moten och ingen varken internt eller externt tycker det ar konstigt att alla har sina smartphones pa bordet och lopande kollar om nagot hant.
Citera
2012-01-17, 14:08
Medlem
Anderrssss avatar
Ni som vill avskaffa monarkin, vad anser ni att vi ska ha istället? President, Premiärminister? Vad är det för nackdelar med en Kung/Drottning?
Citera
2012-01-17, 16:18
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderrsss
Ni som vill avskaffa monarkin, vad anser ni att vi ska ha istället? President, Premiärminister? Vad är det för nackdelar med en Kung/Drottning?
Vi har redan en statsminister?

Lol, är detta medeltiden vi lever i eller? Hela konceptet är så barnsligt löjligt. Ska vi leka kungar och bönder? Men då väljer jag först, och jag vill vara kungen! TihihiihihihihihihihiihihihihihiihIHIHIHJSHODJSHIP JSDHISJNHD^HSD
Citera
2012-01-17, 16:38
Medlem
Anderrssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Vi har redan en statsminister?

Lol, är detta medeltiden vi lever i eller? Hela konceptet är så barnsligt löjligt. Ska vi leka kungar och bönder? Men då väljer jag först, och jag vill vara kungen! TihihiihihihihihihihiihihihihihiihIHIHIHJSHODJSHIP JSDHISJNHD^HSD

Man ska enligt Svensk lag ha en form utav statschef som tillsammans med talmannen utser en ny regering om exempelvis Reinfeldt skulle avgå/dö eller vad som helst. Idag gör stadschefen (kungen) det tillsammans med talmannen och om man avskaffar monarki så måste man utse en president eller en premiärminister som gör bland annat det. Finland är ett exempel på detta..

Edit: Man byter alltså till en Parlamentarisk Republik..
Senast redigerad av Anderrsss 2012-01-17 kl. 16:43.
Citera
2012-01-17, 18:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nu orkar jag inte leta reda på vad den där argumentationstekniken heter, men jag kan köra den på dig någon gång så får vi se.

Jag tror att jag blivit utsatt för alla tricks i lådan av Er republikaner vid det här laget, så vad Ni kallar saker tror jag inte spelar så stor roll.

Citat:
Hursomhelst så är telefonsurfande under tjänsteutövning inte skäl nog för att omstörta samhällsskicket. Inte heller att kalla in insatsstyrkan på nobelfesten för att ta ifrån statsministern sin telefon.

Enär jag inte är bekant med påstådda händelse i Nobelsammanhang, så kan jag inte närmare kommentera uppgifterna. Själv var jag på en konsert häromkvällen och följde samtidigt nyhterna litet diskret på telefonen.

Citat:
Inte heller jag riskerar att få sparken om jag skulle surfa mitt under ett möte på jobbet. Däremot skulle flera rynka på näsan, titta menande på mig, och samstämmigt humma om det olämpliga i uppträdandet. Om jag inte vore kunglig förstås. Då skulle det finnas någon Strix som strax kritiserar dessa hummanden, och påpekar att jag inte ska arkebuseras för att jag surfar.

Om det är så svårt för en rojalist att erkänna att Knugen uppträtt olämpligt, är det ett skäl i sig att ge Knugen sparken!

Så klart att Du inte skall surfa om det är olämpligt, men det är inte alltid så lätt att avgöra. Jag surfar ibland på möten. Kanske är det olämpligt, det är svårt att veta. Jag tror inte att det i normalfallet är ett brott mot LOA i alla fall.
Citera
2012-01-17, 18:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderrsss

det där har vi försökt att få ur den republikanska ligan i åratal. Men de har aldrig något samstämmigt svar utan det finns tydligtvis tre republikanska linjer samtidigt:

- Ingen statschef alls, utan en tillika uppgift för en redan arbetstyngd statsminister.
- En maktlös galjonsfigur till president, som blir någon form av hedersbevisning för tidigare politiker.
- En maktfunktion som det kan bli dyra kampanjer för runt valen och som rubbar det hittillsvarande parlamentariska systemet.

Ytterst oklart alltså, och högst otroligt att driva igenom som realistiska förslag till förändring.
Citera
2012-01-17, 19:40
Medlem
Är det inte en form av högmod eller i vart fall storhetsvansinne att tro sig kunna vara berättigad kung för ett folk?

En del monarkister anser att en medborgare, som vill ha rätten till sin egen integritet och självbestämmande, lider av grandios personlighetsstörning.

Vad som är logiskt eller rimligt eller lämpligt är tydligen inte givet, vilket kanske säger något om människorna som sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in