2012-02-23, 20:02
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemsas
Oj, extremt bra siffror. Monarkin är således en ren vinstmaskin för Sverige.

Kan du, eller någon annan, visa huruvida kungahuset är en kostnad eller inte?

Ang. TS önskan. Att avskaffa kungahuset för att "pumpa" in pengarna i vård och skola är som att tro att du kan släcka en skogsbrand genom att pissa på den.
Citera
Medlem
slemzzs avatar
Den riktiga sanningen är att pengarna som kungahuset kostar är småpotatis i jämförelse med vad vi drar in på att ha monarki. För det första: monarkin i sig är en turistmagnet som lockar stora mängder turister varje år. Hur attraktivt tror du att det är att turista i Sverige om det skulle vara en vanlig republik med vanlig president. Monarkin gör att vi sticker ut.
För det andra: Stora event som bröllop, dop etc. sänds över hela världen på mängder olika tvkanaler, intäkterna för Sverige bara där är massiva.
För det tredje: Med monarki har vi även möjlighet att bygga starka band till andra länder om någon från kungafamiljen väljer att äkta sig med en utländskt. Se bara på hur starka vi är till Tyskland just nu iom. Silvia eller varför inte titta på Prins Frederik av Danmark och Mary från Australien. Banden mellan de två länderna har stärkts avsevärt tack vare det kungliga äktenskapet.
Många argument kan läggas fram, men i grund och botten tjänar vi på monarkin

Edit* såg jackelinas och andras texter där det jag talar om till viss del redan nämns
Senast redigerad av slemzz 2012-02-23 kl. 20:05.
Citera
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Uppriktigt sagt.
Skulle du känna dig mer "demokratisk" om, låt oss säga Maud Olofsson var statschef?

Ja. Jag skulle "känna mig mer demokratisk" om din grannes katt valdes till statschef.
Citera
2012-02-23, 20:10
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Kungahuset drar troligen in mer pengar till statskassan än vad de kostar.

Ja det där låtsaspåståendet har man ju inte hört en miljon gånger. Känns som att förespråkare för resonemanget verkar gripa efter det närmaste man kan kalla förnuft i frågan om monarkins existensberättigande. Hänvisa till något slags business-påstående alltså.

Skulle vilja se det företaget som överlever med en VD som säger "Vi kör såhär, troligtvis drar vi in mer pengar än vi förbrukar".
Citera
2012-02-23, 20:11
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja. Jag skulle "känna mig mer demokratisk" om din grannes katt valdes till statschef.

Var det dig Churchill (eller vem det nu var) syftade på då hen sade: "The greatest argument against democracy is a two minute discussion with the average woter"

Jag undrar om det inte var det då du verkar se uppgiften som en statschef har (att repressentera Sverige utomlands) som något slags skämt. För övrig så är Sverige en demokrati då statschefen inte har någon politisk makt. Således finns det ingen anledning att "införa demokrati" genom att avskaffa en institution som drar in stora stålar genom PR och turism till landet. Tror du att grannens katt kommer vara framgångsrik i att locka turister?
Citera
2012-02-23, 20:15
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja det där låtsaspåståendet har man ju inte hört en miljon gånger. Känns som att förespråkare för resonemanget verkar gripa efter det närmaste man kan kalla förnuft i frågan om monarkins existensberättigande. Hänvisa till något slags business-påstående alltså.

Skulle vilja se det företaget som överlever med en VD som säger "Vi kör såhär, troligtvis drar vi in mer pengar än vi förbrukar".

Ok, du vinner. Vi ersätter kungen med en katt och de 63 miljonerna som kungen har i apanage "pumpar" vi in i skolan och äldreomsorg. Så ser vi om det går bättre för företaget.
Citera
2012-02-23, 20:20
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemzz
Den riktiga sanningen är att pengarna som kungahuset kostar är småpotatis i jämförelse med vad vi drar in på att ha monarki.

Riktiga sanningen? Källa?

Citat:
För det första: monarkin i sig är en turistmagnet som lockar stora mängder turister varje år. Hur attraktivt tror du att det är att turista i Sverige om det skulle vara en vanlig republik med vanlig president. Monarkin gör att vi sticker ut.

Ja, alla vet ju att USA har typ fjorton turister per år! Tror du på fullt allvar att det finns en enda normalt funtad människa som turistar i ett land för att det har en kung? Seriöst?

Citat:
För det andra: Stora event som bröllop, dop etc. sänds över hela världen på mängder olika tvkanaler, intäkterna för Sverige bara där är massiva.

Ja vi kanske kan sluta betala skatt p g a alla intäkterna. Tror du eventuella pengar SVT får för ett 12-sekunders inslag i portugisisk TV hamnar i statsapparaten? Vilken planet bor du på egentligen?

Citat:
För det tredje: Med monarki har vi även möjlighet att bygga starka band till andra länder om någon från kungafamiljen väljer att äkta sig med en utländskt. Se bara på hur starka vi är till Tyskland just nu iom. Silvia eller varför inte titta på Prins Frederik av Danmark och Mary från Australien. Banden mellan de två länderna har stärkts avsevärt tack vare det kungliga äktenskapet.
Många argument kan läggas fram, men i grund och botten tjänar vi på monarkin

Tyskland skiter fullständigt i ett litet skitland som Sverige. Hur det ligger till med Danmark-Australien vet jag inte, men du får gärna tipsa om någon avhandling.
Citera
2012-02-23, 20:24
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Var det dig Churchill (eller vem det nu var) syftade på då hen sade: "The greatest argument against democracy is a two minute discussion with the average woter"

Jag undrar om det inte var det då du verkar se uppgiften som en statschef har (att repressentera Sverige utomlands) som något slags skämt. För övrig så är Sverige en demokrati då statschefen inte har någon politisk makt. Således finns det ingen anledning att "införa demokrati" genom att avskaffa en institution som drar in stora stålar genom PR och turism till landet. Tror du att grannens katt kommer vara framgångsrik i att locka turister?

Ja, med en katt som kung eller president lovar jag att Sverige skulle hamna på världskartan för en stund i alla fall.

Sen kan jag informera att en kommunchef inte heller har någon politisk makt, men inte fan sätter han sin unge på sitt kontor när han trillar av pinnen.

Tvivlar även på att Churchill någonsin sade "woter". Har ingen aning om vad det betyder.
Citera
2012-02-23, 20:26
Medlem
Ärligt. Du kör argumentet att de kostar pengar.. Vet du vad en president kostar? Ett presidentval? Och så vidare.

Gör om, gör rätt!
Citera
2012-02-23, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Är du svartsjuk på ett barn som inte ens har påbörjat sin andra dag i livet?

Tog du din fars efternamn?

Vad är det för fel med att vara avundsjuk då? Det är en mänsklig naturlig känsla när något helt galet i samhället, där vissa skor sig på andras bekostnad och vi inget anant kan göra. Avundsjuka i normal mängd är nödvändigt.

Nu vet jag inte om detta skall klassas som avundsjuka, men fan skall dessa jävlar bort från makten, såväl monarkin och den politiska aristokratin i vår skendemokrati.
Citera
2012-02-23, 20:29
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadgirl
Irriterar mig på att vi skattebetalare står för kungahusets nota... räcker det inte med ett dyrt jävla statshus!? Anser att pengarna som blivit över om vi avskaffat monarkin gjort sig bättre i vård och skola! Så vi lättare fått tid när hälsan brådskar istället för att vänta månader på hjälp eller elever fått fler lärare fördelat på färre så de lättare tillgodogjort sig kunskaper/mer stöd att bli fina medborgare. Då hade Sverige på riktigt blivit ett lyckligare land!

Avskaffar man monarkin och inför republik så går pengarna istället till en liten del av kostnaderna för presidentvalet, presidentens lön, löner till presidentkansliets stab, anställda och presidentens familj, livvakterna till presidenten med familj, presidentbostaden, underhåll av slotten (som fortfarande är statlig egendom och kulturmärkta skatter). Bara presidentvalet vart fjärde år skulle kosta mer utslaget över fyraårsperioden än vad kungahuset gör. Räkna med att en republik skulle kosta två-tre gånger mer än vår monarki.

Kungahuset kostar ungefär 100 miljoner kronor årligen. Det är inte direkt en hög summa om man tänker på att invandringen till Sverige kostar mer än tusen gånger så mycket.

Citat:
Inte genom att se Victoria vinka med hundratals vakter omkring sig, bebis bli överbeskyddad, Madeleine roa sig i New York, Philip åka yacht med sin playboy tjej, Kungen försvarad trots porrklubbskandalerna och drottning som försöker hålla ansiktet... Adelsnamn har avskaffats i betydelse och monarkin står på tur. Monarkin gjorde sig bättre i forntid inte på 2000-talet!

Vad är det för mening att vara avundsjuk på människor som knappt har ett privatliv, och måste ständigt måste omge sig med vakter och bli förföljda av skvallertidningars fotografer? Tidningarna vill sälja lösnummer, och du har tydligen gått på deras krigsrubriker mot kungahuset. Fotot med kungen på strippklubben var ju förfalskad, men även om han varit på en strippklubb så är det väl hans ensak vad han gör på sin fritid. Få personer har ett så späckat arbetsschema som kungafamiljen.

Citat:
Vad har vi för nytta av kungahuset annat än att de representerar Sverige ibland?

Stor nytta. Statschefen är ett lands "galjonsfigur", och representationen både utomlands och inom landet ger stor PR. Kungligheter möts ofta med större respekt än politiskt valda presidenter, speciellt när det gäller mindre länder som Sverige. En monark som är politiskt obunden ger en starkare bild av att representera nationen och folket än vad t.ex. Maud Olofsson skulle göra som president.

Människor kommer att vara ännu surare och arga på en politiskt vald president, eftersom den presidenten skulle vara jävig. Tänk dig själv om Mona Sahlin eller Sven-Otto Littorin skulle bli president? Eftersom det skulle kosta mer med en republik så skulle många tjata om kostnaderna i alla fall.
Citera
2012-02-23, 20:32
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ok, du vinner. Vi ersätter kungen med en katt och de 63 miljonerna som kungen har i apanage "pumpar" vi in i skolan och äldreomsorg. Så ser vi om det går bättre för företaget.

Vadå, det var inte JAG som kom dragandes med något fånigt pengar in-pengar ut resonemang, det var alla rojalister. Och det var inte heller jag som ville pumpa in pengar i skolan och omsorgen även om de säkert skulle bli glada.

Jag har inget emot att ge en tia till CP's sportlovresor i Schweiz och Frankrike med lilla Playmate:n vad-hon-nu-heter och jag tror säkert det är kul för lilla Madde att shoppa loss i stora Amerika och kungen får gå på vilken porrklubb han vill utan att jag bryr mig. Det är inte det som är poängen. För min del får en demokratiskt vald statschef mer än gärna kosta det tiodubbla mot monarkin och inte dra in en femma i något tramsigt PR-jippo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in