Ang. min fråga runt riktningen i debatten mot kungafamiljen från ett socialt underläge, påstår du dig ha förklarat:
- Från rojalistisk sida (vill bidra till kungens kostnader bl.a. eftersom han är i arbete) kan man ju då rimligen inte tala om missunnsamhet - sådan riktar man ju vanligen i motsatt riktning (nedåt)
- Från antirojalistisk sida (att inte vilja bidra) rör det sig i själva verket om en känsla som riktas uppåt - då blir det, semantiskt sett, närmast fråga om avund.
Mot detta och andra av dina uttalanden skulle lika gärna kunna invändas att vissa människor genom idogt arbete/ambition/studier och därav välbetalt arbete grundlagt det välstånd, vars frukter (skattemedel) de mindre ambitiösa anser OK att fritt utnyttja. Vari finner du girigheten hos dem som välvilligt bidrar såväl till arbetslösa behövande med låg social status som till kungahuset med dess höga status? I det senare fallet resurser som ersättning för ett dygnet-runt-arbete.
Du talar om apanaget samtidigt med:
Citat:
Det förklarar att du egentligen inte förstått något av de för dig förklarade sambanden mellan att dels ha synpunkter från ett socialt underläge (i vilket såväl rojalister som antirojalister intar samma läge) gentemot t.ex. kungafamiljen, dels ha synpunkter nedåt i den sociala rankingen (om man nödvändigtvis skall behöva tala om sådan) - sammanfattat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
...anledningen därtill. Men jag antar att du frågar eftersom du saknar självinsikter.
- Från rojalistisk sida (vill bidra till kungens kostnader bl.a. eftersom han är i arbete) kan man ju då rimligen inte tala om missunnsamhet - sådan riktar man ju vanligen i motsatt riktning (nedåt)
- Från antirojalistisk sida (att inte vilja bidra) rör det sig i själva verket om en känsla som riktas uppåt - då blir det, semantiskt sett, närmast fråga om avund.
Citat:
Det är inte fråga om en abstraktion utan om en statistiskt faktum. Utifrån det kan alltid spekuleras om orsakerna - uppfostran, miljö/kulturell och politisk bakgrund. Varför hymlar du om det välkända faktum att anti-rojalisterna främst står att finna i vänsterkretsar. Skäms du över det?
Man kan också se det enligt följande. (Jag tycker egentligen att abstrahera politiken till höger-vänsterfråga är att förenkla till fördumning men jag får anpassa mig lite till dig/er.).
Citat:
...Det räcker att konstatera att medan "högern" girigt samlar på sig rikedomar inom den monarkiska ordningen och missunnar andra rikedom, så försöker den rättfärdiga sin girighet med att spela ut "avundskortet" mot "vänstern".
Mot detta och andra av dina uttalanden skulle lika gärna kunna invändas att vissa människor genom idogt arbete/ambition/studier och därav välbetalt arbete grundlagt det välstånd, vars frukter (skattemedel) de mindre ambitiösa anser OK att fritt utnyttja. Vari finner du girigheten hos dem som välvilligt bidrar såväl till arbetslösa behövande med låg social status som till kungahuset med dess höga status? I det senare fallet resurser som ersättning för ett dygnet-runt-arbete.
Du talar om apanaget samtidigt med:
Citat:
Återigen är du, inför kostnaden för kungahuset, inne på konfiskering av skattepengar (mindre än kostnaden för ett wienerbröd per år och svensk), som närmare 80 % av S-väljarna inte bidrar med, eftersom de inte befinner sig på arbetsmarknaden. Efter dina palavrer kan man verkligen fråga sig i vilka läger missunnsamhet och avund är mest högfrekvent förekommande?
...individens integritet, suveränitet och självbestämmanderätt i centrum - som jag anser att den beskattning utgör tvångsmässig konfiskering. (Jag kan dock tycka att beskattning för det allmänna goda är berättigat men därtill hör inte monarkin).