2008-10-05, 18:36
Medlem
Det är lite komiskt att här i forumet är ett par miljoner till kungen inga problem alls, det är ju bara 10-kronor per person, en liten summa om man ser till statsbudgeten. Däremot att "vanliga" människor får mer pengar än till mat av staten anses vara förkastligt.
Citera
2008-10-05, 18:42
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av french
Det är lite komiskt att här i forumet är ett par miljoner till kungen inga problem alls, det är ju bara 10-kronor per person, en liten summa om man ser till statsbudgeten. Däremot att "vanliga" människor får mer pengar än till mat av staten anses vara förkastligt.

Kanske för att det rör sig om lite mer än 10 kronor per person?
Citera
2008-10-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Kanske för att det rör sig om lite mer än 10 kronor per person?

Nu menade jag att man kan ge kungen med familj flera miljoner, medan Kalle Andersson med familj helst inte ska ha något.
Citera
2008-10-05, 19:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag tror inte...

Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Att andra stater också har åtlasimmunitet mot kungen är det ett vettigt argument eller? det är ju lika vrickat även fast det sker i danmark eller något annat land.
Det där att Staten åtlar staten är ju BS eftersom Kungafamiljen och hela den cirkusen är åtskilld från staten bortsett från representation....

Det finns ju ingen vetting anleding till att han ska få köra rattfull eller 100 på 50 väg eller få gå in i en affär och plocka på sig avd som helst utan att betala och inte behöva oroa sig för åtal om stöld när inte jag får göra något av detta. Det gör att han står över lagen och grundlagen RF's första kapitel och §9 :
"Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet."
Oj hoppsan inte kungen!!!

Det här med religonsfrihet för kungafamiljen skippar vi också eftersom det står i succsessionorndingen att tronarvingen måste vara av kristen tro...

EDIT: Tillägg till ovan: SO §4: "Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten"

...att Du lästa så noga vad jag skrev. Det är statschefsämbetet som är åtalsimmuniserat - inte kungahuset. Oavsett om ett land har monarki eller republik, eller i vårt fall om talmannen tjänstgör som riksföreståndare, så är det regel att den som är i befattningen som statschef (kallas sedan kung, kejsare, furste, president eller ordförande) är åtalsimmun.

Givetvis skall kungahuset vara av den rena evangeliska läran. Successionsordningen är en grundlag som är äldre än lagen om religionsfrihet som är från 50-talet, och således äger den förra vitsord före den senare. Skälet till detta stadgande är mycket enkelt - det har mycket länge funnits en risk för att papisterna inom katolska kyrkan söker göra framstötar och återerövra vårt rike till bukprästernas och avlatmånglarnas välde, vilket måste förhindras genom stadganden om religionstillhörighet.
Därtill bör läggas att i dessa tider när så många hot finns mot vår nationella sammanhållning och Rikets bevarande är det extra viktigt att Konungen och hans hus har sin rätta tillhörighet i den evangeliska kyrkan.
Citera
2008-10-05, 19:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är för...

Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag förstår inte hur en knappt läskunnig fåntratt med utstrålning som en gråsten kan vara bra reklam för Sverige? Karln är ju en idiot!
Nej, slopa skiten, beslagta förmögenheten och låt dem leva på samma bidragsnivå som alla andra socialfall.

...Sverige väl alls ingen nödvändighet att Du förstår. Det räcker om Du med förtroende överlämnar detta område till oss som förstår bättre.
Det är inte personen - det är systemet och funktionen som gör bra reklam för Sverige. Kungen som person kommer i andra hand, men jag tycker faktiskt att givet de ytterst svåra betingelserna i vårt (?) land så gör han ett bra jobb. Karln är alls ingen idiot, utan tvärtom omvittnat begåvad inom vissa områden, med särskilt intresse för natur- och djurliv och inom bildkonsten. Han är ytterligt allmänbildad och även om han lika omvittnat har vissa svårigheter med att vara centralfigur i offentliga sammanhang, som vid högtidstal mm, så hanterar han detta handikapp tämligen väl. Helt utan empiriska belägg så misstänker jag att han ibland medvetet ger ett litet extra valhänt intryck i offentliga sammanhang, enär han vet att om han istället varit en ytterst karismatisk person med stor offentlig utstrålning, så hade kritiken mot hans position varit ännu större, eftersom han då fått ett större politiskt inflytande. Jantelanen. Därför passar hans personlighet väl till valspråket "För Sverige - i tiden".

När det gäller dyslektiska handikapp, så är dessa tveklöst en form av segmenterad begåvningsrubbning. Dock tycks det inte påverka andra begåvningar. Ett intressant parallellfall är konung Karl XI, vilken i efterhand kunnat diagnosticeras som dyslektiker, eller ordblind som det heter på svenska. http://www.kb.se/samlingarna/handskrifter/karl-bellman/karl/
Detta hindrade inte att Karl XI är en av vårt rikes allra mest framgångsrika kungar både som fältherre och politisk administratör. Synnerligen intelligent och med klar blick för hur samhället fungerade och borde fungera.
Citera
2008-10-05, 19:36
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av french
Nu menade jag att man kan ge kungen med familj flera miljoner, medan Kalle Andersson med familj helst inte ska ha något.

Visst kan man tycka att det är mycket pengar.
Dock kvarstår ju faktum att kungen har ett jobb och får lön för detta precis som de flesta andra svenskar bara att kungen tjänar mer.
De som får pengar för att ha råd med mat är de som inte jobbar. Varför deras levnadsstandard ska vara i nivå med de som jobbar har jag svårt att förstå.
Citera
2008-10-05, 19:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag hoppas...

Citat:
Visst ärvs hans förmögenhet liksom din och min den stora skillnaden är att han också får lite mindre än 100 miljoner om året också..

Jasså inte?! Läs vad folk här inne tycker så kanske du ändrar uppfattning. En del här är jäkligt konservativa....

...att Du inte räknar mig till "folk", ty sådant träffade jag i dag på en "restaurang" av en internationell snabbmatskedja, och det var inte så vackert. Man förstår då att Rörelsen kan ha så höga opinionssiffror.

Förvisso är jag konservativ, men till frågan om de statliga utgifterna för Hovet.
Hovets ekonomi är till antalet summa fyra:
Hovstatens - 50,4 miljoner SEK.
Slottsstatens - 48,1 miljoner SEK, därutöver tillkommer inkomster från visningsverksamhet och försäljning på de olika slotten.
Kungl. Djurgårdens Förvaltnings - har intäkter i form av hyror och arrenden, som täcker dess kostnader. Denna förvaltning utgör en egen redovisningsenhet, som omsätter ca miljoner SEK.
Kungahusets privata - För Kungahuset gäller samma skatteregler som för övriga medborgare.

Det som det således finns avundsjuka synpunkter på är Hovstatens anslag av statsbudgeten. Denna kostnad stammar ur ett gammalt avtal och bygger på den sk Guadeloupefonden.
Senast redigerad av Strix m/94 2008-10-05 kl. 19:48.
Citera
2008-10-05, 19:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Då kan...

Citat:
Ursprungligen postat av TheEagle123
Nej jag tänker inte ha en inavel idiot som är "över" mig.

...Du knappast ha något emot att vara den svenske kungens undersåte.
Du får nog svårt att hitta något inavlat i denna synnerligen omväxlande och internationella släkttavla: http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_XVI_Gustafs_h%C3%A4rstamning
Citera
2008-10-05, 20:23
Medlem
Citat:
Okej eftersom du uppenbarligen inte varigt vaken dem senaste 10åren så ska jag upplysa dig om vad som har hänt...

Örebroare: http://www.youtube.com/watch?v=jlIl2XT2XU8
Brunei: http://www.expressen.se/1.79294 , http://www.aftonbladet.se/nyheter/article192467.ab
Fortkörning: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article206114.ab

OJOJOJ!... Det var väldans vad "mycket" "bortgörningar" och dessutom utomordentligt allvarliga!
Som exempel...Mona Muslim har väl gjort det 5-dubbla och dessutom betydligt mer regelvidrigt!? Varför inte avsätta henne Grovsnus`?
Citera
2008-10-05, 20:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja det är...

Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
OJOJOJ!... Det var väldans vad "mycket" "bortgörningar" och dessutom utomordentligt allvarliga!
Som exempel...Mona Muslim har väl gjort det 5-dubbla och dessutom betydligt mer regelvidrigt!? Varför inte avsätta henne Grovsnus`?

...det bästa de avundsjuka republikanerna kan åstadkomma.
1) Örebroare - vem kan inte ta miste när man far land och rike kring? Själv kan jag ibland vara nära att kliva av vid rätt järnvägsstation, och kommer säkert att göra fel en dag.
2) Brunei - det har UD tagit på sig skulden för, vilket alla egentligen nog vet. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_134318.svd
3) Fortkörning - ja tjena! Det var väl en skandal? Så dumt!
Citera
2008-10-05, 20:39
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...att Du lästa så noga vad jag skrev. Det är statschefsämbetet som är åtalsimmuniserat - inte kungahuset. Oavsett om ett land har monarki eller republik, eller i vårt fall om talmannen tjänstgör som riksföreståndare, så är det regel att den som är i befattningen som statschef (kallas sedan kung, kejsare, furste, president eller ordförande) är åtalsimmun.

Okej visst jag fattar vad du menar. Kungen är immun och det är så i många länder MEN! Det finns ju ingen bra anledning till varför och det finns ingen rättvisa att det är så. Det enda du grundrar din argumentation på är ju att det alltid har varigt så och att det är så i andra länder. Kan du ge en vettig anledning till att han (kungen) ska få begå brott och inte vi?!

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Givetvis skall kungahuset vara av den rena evangeliska läran. Successionsordningen är en grundlag som är äldre än lagen om religionsfrihet som är från 50-talet, och således äger den förra vitsord före den senare. Skälet till detta stadgande är mycket enkelt - det har mycket länge funnits en risk för att papisterna inom katolska kyrkan söker göra framstötar och återerövra vårt rike till bukprästernas och avlatmånglarnas välde, vilket måste förhindras genom stadganden om religionstillhörighet.
Därtill bör läggas att i dessa tider när så många hot finns mot vår nationella sammanhållning och Rikets bevarande är det extra viktigt att Konungen och hans hus har sin rätta tillhörighet i den evangeliska kyrkan.

Men herre min skapare i vilket århundrade lever du i?
"...det har mycket länge funnits en risk för att papisterna inom katolska kyrkan söker göra framstötar och återerövra vårt rike till bukprästernas och avlatmånglarnas välde, vilket måste förhindras genom stadganden om religionstillhörighet."
Och du tycker att den risken är överhängade att katoliker ska komma och erövra vårat kungarike. Ge dig du kan ju inte mena allvar! Dem här argumenten håller inte i våran tid.
Vi lever på 2000-talet och jag välkommnar dig och berättar att nu har vi religonsfrihet och varför ska inte det gälla för alla människor i hela sverige inklusive kungahuset!
Om nu kungahuset skall representera Sverige och den svenska befolkningen så borde dem ju ha religonsfrihet eftersom resten av Sverige har det!
Återigen vart ligger rättvisan och demokratin i att dem inte får välja religon?!
Citera
2008-10-05, 20:45
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B

Gärna för mig! Detär ju ju bra att vi ahr en demokrati inom pratierna så att man har möjligheten att göra detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in