Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Visst ärvs hans förmögenhet liksom din och min den stora skillnaden är att han också får lite mindre än 100 miljoner om året också..
Jasså inte?! Läs vad folk här inne tycker så kanske du ändrar uppfattning. En del här är jäkligt konservativa....
...att Du inte räknar mig till "folk", ty sådant träffade jag i dag på en "restaurang" av en internationell snabbmatskedja, och det var inte så vackert. Man förstår då att Rörelsen kan ha så höga opinionssiffror.
Förvisso är jag konservativ, men till frågan om de statliga utgifterna för Hovet.
Hovets ekonomi är till antalet summa fyra:
Hovstatens - 50,4 miljoner SEK.
Slottsstatens - 48,1 miljoner SEK, därutöver tillkommer inkomster från visningsverksamhet och försäljning på de olika slotten.
Kungl. Djurgårdens Förvaltnings - har intäkter i form av hyror och arrenden, som täcker dess kostnader. Denna förvaltning utgör en egen redovisningsenhet, som omsätter ca miljoner SEK.
Kungahusets privata - För Kungahuset gäller samma skatteregler som för övriga medborgare.
Det som det således finns avundsjuka synpunkter på är Hovstatens anslag av statsbudgeten. Denna kostnad stammar ur ett gammalt avtal och bygger på den sk Guadeloupefonden.